vihellys käyntiin lähtiessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

vihellys käyntiin lähtiessä

Viesti Kirjoittaja haka »

nyt kun ilmat ovat kylmenneet, niin tonnari käynttiin lähtiessä viheltää noin 1-3 sek. näin tapahtuu vain koneen ollessa kylmä. mistähän moinen. -------------------------------------------------------------------------------------- 9000 cs 2.3 t -92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Viheltääkö, vaiko "vinkaiseeko"? Eli onko ääni enemmänkin ilman liikkumisesta johtuvaa vai kuulostaako mekaaniselta hankaukselta? Jos on mekaanista, niin esim. kampiakselin hihnapyörä omassa tonnarissa vinkaisi aamukäynnistyksen yhteydessä, kun sen ulkokehän ja sisäkehän välinen vulkanointi luisti (johtikin sitten hihnan kulahtamiseen melkosen nopeasti kun hihnapyörän ulkokehä lähti vaeltamaan...).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Jokin hihna luistaa? Omassa autossani sama vika aina kun käynnistää kylmänä ja ilmastoinnin kompura kytkeytyy saman tien päälle. Oli tuo kompuran käyttöhihna löysällä (ihme jukeesi sekin) ja vika poistuu kuulemma kiristämällä (mistä?) tai uusimalla hihna.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Aikoinaan omassa tonnarissa oli ujellus käynnistettäessä enkä vaivautunut viedä sitä heti huoltoon. Syy oli hihnan kiristin, joka sitten laukesi näyttävästi :cry: . Kamala kolina ja pauke konepellin alla. Luulin että koko kone pamahti. Ohjaustehostin, laturi ja ilmastointi lakkasivat toimimasta ja mentiin tyylikkäästi hinurilla pajalle. Ihan oma moka, kun en älynnyt reagoida ääneen :roll: .

Tarkoitus ei toki ole peloitella, mutta kannattaa hoitaa kuntoon heti miten. Se voi kyllä olla juuri hihnan pyörä tms. Kannattanee uusia myös kaikki hihnan pyörät samalla, jos niitä ei ole vähään aikaan uusittu.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jus kirjoitti:Juuri noin kuin Risto kirjoitti. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/k ... apyora.jpg
Mutta ei taida tuossa olla, koska kyse on jo 92 tonnisesta ilmeisesti. löytyy sieltä luultavasti automaattikiristin :wink: ainakin omassa tontussa semmonen on.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

vinkaisu

Viesti Kirjoittaja haka »

kiitos lukuisista vastauksista. tonnarissani ei ole ilmastointia,( tarttis kyllä olla). ääni joka kuuluu ei ole mielestäni mekaaninen. työkaverillani on citroen zantia ( ihmettelen kyllä miksi), pitää myös kylmänä samallaisen vinkauksen, on kuulemma tehnyt niin jo 3 vuotta. täytyy varmaan viedä huoltoon.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------9000 cs 2.3 t -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vinkaisu

Viesti Kirjoittaja jus »

haka kirjoitti:kiitos lukuisista vastauksista. tonnarissani ei ole ilmastointia
Oli ilmastointi tai ei, kampiakselin hihnapyörä siellä kuitenkin aina on.
Hihnapyörän ulkokehä on keskiosassa kiinni kumikaistaleella, joka saattaa aikaa myöten antaa periksi ja alkaa luistaa (ja lopulta irrota fataalein seurauksin).

http://www.quasimotors.com/Pulleynote.htm
http://www.quasimotors.com/slip_refs.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Hmm... -92 ei ilmeisesti ole enää kaksiosainen hihnapyörä.
9000 CD 2.3 -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

riisipussi kirjoitti:Hmm... -92 ei ilmeisesti ole enää kaksiosainen hihnapyörä.
Ainakin V.J.S:n -92:ssa oli....
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

A loud clanking noise from the engine belt area on earlier model 9000 models (especially pre-1990) can often be attributed to a faulty crank shaft pulley. The crankshaft pulley was designed in 2 parts and was pressed together from the factory. The problem stemmed from the material that held the two part pulley together. These materials would deteriorate over time causing the pulley to separate leading to one of the following symptoms: A loud clanking noise as previously described, A loud squeak upon initial start up or continually throwing the belts off for no apparent reason. Saab eventually cured this problem by using a molded one part pulley.

Oliskohan osanumeroiden perusteella niin että 2.3 on kaikissa yksiosainen ollut uutena? Vanhoissa vehkeissä tosin voi olla vaikka kolmiosasia 8)
9000 CD 2.3 -90
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

riisipussi kirjoitti:Oliskohan osanumeroiden perusteella niin että 2.3 on kaikissa yksiosainen ollut uutena? Vanhoissa vehkeissä tosin voi olla vaikka kolmiosasia 8)
Enpä oikein usko tuota. Ainakin omassa 2.3:ssa oli siis kaksiosainen hihnapyörä kuten jus tuossa ylempänä kertoi. Veikkaisin että oli originaali, sai muuten ihan käsipelillä nuo kehät irti toisistaan, kun vihdoin hihnapyörän vaihdoin. Tilalle hommasin myös 2.3:n hihnapyörän käytettynä, joka on myös kahdessa osassa (jotka ainakin toistaiseksi pysynyt mallikkaasti yhdessä :) ). Missä vaiheessa sitten siirrytty yksiosaiseen, en tiedä, mutta eiköhän se ollut kuitenkin täysin yhteensopiva kaksiosasen kanssa, joten siksi nykyään myydään orkkis varaosana enää vain tuota paranneltua mallia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin