Nyt se sitten tapahtui

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

No nyt on tunnin hommassa menny pari viikkoa ja vähän edistyttykki. Kauluksen sain auki kun kahteen mieheen vasaralla ja meisselillä naputeltiin vastakkaisilta puolilta. Pumppu auki ja kysymään liikkeestä mitä maksaa ja 250 € pyysivät, mistä en innostunut. Käytetyn sain hommattua ämpäreineen, mikä oli ollu 2 litrasessa tonnarissa. Sen pistin paikalleen, mutta ei oikein tahtonu pysyä sillä käynnissä. Meinaako tuo, että pumpun teho ei riitä?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Kuinka tarkkoja nuo on noiden bensapumppujen kanssa. Liian tehottoman havaitsin huonoksi, mutta mitenkä onnistuu tehokkaammasta otetun pumpun vaihtaminen tilalle? Ei kait suuremmasta paineesta mitään haittaa ole?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bensapumput on samoja samoilla tuotoilla 2,0i/2,3i,/2,0t/2,3t/2,3T/Aero jne.

Sait vaan jo valmiiksi rikkinäisen pumpun tai asennusvirhe. Paineen säätää paineensäädin eikä riipu pumpusta kunhan siinä potku riittää (ja riittää koska pumppu riippuu vuosimallista mutta ei moottorityypistä tonnarissa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

benderi kirjoitti:No nyt on tunnin hommassa menny pari viikkoa ja vähän edistyttykki. Kauluksen sain auki kun kahteen mieheen vasaralla ja meisselillä naputeltiin vastakkaisilta puolilta. Pumppu auki ja kysymään liikkeestä mitä maksaa ja 250 € pyysivät, mistä en innostunut. Käytetyn sain hommattua ämpäreineen, mikä oli ollu 2 litrasessa tonnarissa. Sen pistin paikalleen, mutta ei oikein tahtonu pysyä sillä käynnissä. Meinaako tuo, että pumpun teho ei riitä?
Missä ihmeen liikkeessä noin kalliit pumput on :?: Ite sain uuden pumpun hintaan 70 egee ja hyvin on toiminut kolmatta vuotta putkeen 8O
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

no tuo tais olla vuotta uudemmasta otettu, että siinä varmaan vika. Ei tosin omissa asentajantaidoissakaan ole kehumista, mutta ei kai tuossakaan ole hirveän montaa mahdollisuutta tyriä.
Missä ihmeen liikkeessä noin kalliit pumput on :?: Ite sain uuden pumpun hintaan 70 egee ja hyvin on toiminut kolmatta vuotta putkeen 8O
Tuosta Fixuksesta kävin kysymässä. Motonetistä ei kuulemma löytyny pumpun koodia vastaavaa mallia.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuosimallierotkin vaikuttaa vaan siihen miten helposti pumpun saa sopimaan toisen tilalle. Jos se sinne nätisti meni niin sopiva oli. Ettei olisi mennyt esim. tulo- ja paluulinjat ristiin? Tai ämpäripumpun t-haara vuotaa? Tai sitten se pumppu vaan oli jo valmiiksi susi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No onkos sitä suodatinta vaihdettu?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Nyt laitoin paikalleen oikean vuoden pumpun, eikä kyllä lähteny täysillä toimiin nytkään. Tyhjäkäynti heijaa vähän yli 500 ja 2000 välillä, eikä kaasun vastekkaan ole ihan normaali. Onko vika pumpussa vai sitten joku muu vika samaan aikaan päällä?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Tulipa mieleeni harvemmin esille nouseva bensatukissa olevan paineensäätimen vikaantuminen? Eli ei pidä pumpun työntämästä bensasta huolimatta tasaisuutta bensatukissa? Osa on suhteellisen halpa testattavaksi varmuuden vuoksikin.
Hanaa hillitysti!
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Mistä tuommonen paineensäädin löytyy ja miten sen voi testata?
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

regulaattori on kiinni suutitukissa siinä päässä ja voinee mitata laittamalla painemittarin paineensäätimen ja tukin väliin... en ole itse koskaan kylläkään mitannut. Viisaammat neuvokoot.
Hanaa hillitysti!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja Passi »

Bensanpaineenregulaattorin yksi vikaantumismoodi on, että kalvo halkeaa ja bensaa tulee alipaineletkun lähdöstä. Eli siitä mistä menee letku imusarjaan.

Letku irti ja katteleen roiskuuko bensaa.
99T-museopeli
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja benderi »

Alko viimeinki toimiin. Lähin kokeileen pystyykö sillä ajamaan ja oisin ajanu torekille sen. Vähän matkaa ajettua käynti alko tasottuun ja tyhjäkäyntiki alko oleen tasanen. Kun kunnolla anto kenkää niin vähän nyki. Näköjään vaatii ajoa, että tiivisteet tiivistyy tai ilmat katoaa.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt se sitten tapahtui

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Näköjään kannattaa katsoa,että ämpäri tulee varmasti samaan asentoon kuin oli ennestäänkin. Vajaa viikko sitten vaihdoin bensapumpun, tänään jätti tielle - syynä bensan loppuminen kun mittari näytti bensaa vielä olevan mukavasti.

Kun ei ollut kanisteria käsillä ja kun epäilin vian saattavan olla pumpussa (5 vuotta tallin hyllyllä pölyttynyt pumppumoottori jonka historiasta en muista muuta kuin että jostain ogsatkusta joskus purettu, letkut kötöstelin vanhoista moralla ja kuumailmapuhaltimella), joten nostin pumpun pois vain nähdäkseni että tankki on tyhjä.

Pumppua takaisin laittaessa huomasin 26,95 euroa marmorilla maksaneen tiivisterenkaan turvoneen alle viikossa pari senttiä liian suureksi ympärysmitaltaan. Ihme ettei noista ole tehty bensankestäviä tuohon hintaan, en tiedä pitäisikö kysyä uutta takuuseen vai tyydynkö lyhentämään rengasta siten että se jotenkin menisi paikalleen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin