WUHUU srs-valo saatiin sammumaan
Tämähän onnistui sillä maagisella testerillä, joka on tarkoitettu vm 88-91 tonnareiden airbageille, jos
testipistoke sijaitsee keskikonsolissa sen alimman ison säilytyslokeron takana. Tämä kyseinen piuhanpätkähän on naarasliittimellä, kun taas tonnarin normaalit
testipistokkeet vänkärin penkin alla ovat urospuolisilla liittimillä.
Itse testeri löytyi ja löytyy jatkossakin Saabin jälkimarkkinoinnin hallusta ja he lainaavat sitä valtuutetuille huoltoliikkeille pyynnöstä. Jouduin Itse selvittämään testerin olemassaolon ja sijainnin suoraan Saabin kanssa, koska paikalliset huoltoliikkeet eivät olleet halukkaita selvittämään asiaa ja auttamaan minua testerin etsimisessä. Suosittelivat vain muutoskatsastamaan bägittömäksi... Saabilta sain tiedon, että tällainen vanhempiin tonnareihin tarkoitettu airbag testeri oli juuri lainassa Vaasassa eräässä huoltoliikkeessä, johon soitin seuraavaksi ja varmistin asian. Tämän jälkeen marssin jälleen paikalliseen huoltoliikkeeseen ja kerroin keneen heidän tulee ottaa yhteyttä ja missä testeri tällä hetkellä oli. Tällä kertaa suostuivat jopa ottamaan yhteyttä Saabin jälkimarkkinointiin ja sinne Vaasan huoltoliikkeeseen ja tilasivat testerin tänne Ouluun.
Testeriä piti tietenkin odotella vielä pari viikkoa, mutta viimein viime viikon lopulla se saapui ja soittelin huoltoliikkeeseen varatakseni vikakoodien nollausaikaa. Tässä vaiheessa huoltoliikkeen puolelta ilmoitettiin, ettei tämä olekaan mikään testeri vaan jonkinlainen adapteri ISATin jatkoksi ja heillähän ei itsellä ole ISATia. No pyysin heitä toimittamaan tämän "adapterin" toiseen huoltoliikkeeseen täällä Oulussa, josta ISAT löytyy. Tänään sitten kävin Aineella, josta tuo ISATkin löytyy, luetuttamassa vikakoodeja ja nollauttamassa niitä. Siellä huoltomies jo tutkikin pakettia jossa tämä "adapteri" oli saapunut. Paketissa oli nuhruinen n.10 sivuinen paperinivaska, joka oli ohje airbag testerin käyttöön. Lapussa taisi otsikkonakin tämä lukea. Laatikossa oli myös sellainen taskulaskimen kokoinen musta rasia, josta lähti johto jonka päässä oli juurikin oikeannäköinen urospuolinen liitin. Tässä rasiassa oli myös com-portti, jonka vuoksi toisen huoltoliikkeen älykääpiöt ilmeisesti tulkitsivat tämän laitteen ISATin "adapteriksi".
Mutta kuinkas ollakaan tämä adapteri oli juuri se kolminappinen (A,B ja C) ja kaksinumeroisella 7-segmenttinäytöllä varustettu airbag testeri mitä sen pitikin olla, kunhan vain avasi testerin suojakannen pois edestä
Tästä mystisestä testeristä löysin jopa kuvan, kun lueskelin vielä ranskankielistä airbag 85-94- manuskaa hetki sitten. Tämän
linkin takaa löytyy kyseinen manuska ja pdf:n sivulla 11 on kuva sivun vasemmassa yläkulmassa tästä testeristä 8471112. Samaisessa manuskassa on pdf:n sivulta 25 alkaen täsmälleen sama ohje, kuin se joka kulkee tuon testerin mukana. Kielessä toki hieman eroja...
Itselle testeri näytti useampaakin vikaa, ainakin 27, 28 ja 30. Eli katkoksia rattispiraalissa(kontaktiyksikössä) ja rikkinäinen srs-merkkivalon polttimo. Viat olivat kyllä tiedossa, koska tuon rattispiraalin jouduin jo aikaisemmin korjaamaan ja srs-merkkivalon polttimo oli irti viime kesänä katsastuksessa.
Viat nollautuivat nätisti A+C yhdistelmällä ja päälle pari C:n painallusta, kuten joku ranskaa osaava voi lukeakin, tai muut päätellä noista ohjeista.
Summasummarum. Jos omistat tämmöisen vanhan tonnarin, jossa srs-valo kettuilee eikä akun irroitus auta ota yhteyttä suoraan Saabin jälkimarkkinointiin ja pyydä airbag testeri paikalliseen huoltoliikkeeseen. Voit toki yrittää huoltoliikkeen kautta hommaa selvitellä, mutta täällä se ei ainakaan onnistunut. Itse laitteen käyttö vaatii hieman ohjeiden lukemista, mutta on naurettavan helppoa kunhan ne ohjeet vain lukee...
Tuli vähän pitkä tarina, mutta kun olen NIIIIIN tyytyväinen että sai tuon valon sammumaan.