Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaikki hydrauliikkapuljut
Ei nyt sentään, edellämainittu pulju kyllä tekee.
Harmi kun olen juuri nyt kesälomalla, muuten kyllä olisin rakennellut sinulle
letkun ( ja kun vielä saa vanhan letkun malliksi niin aina paranee )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000CD23T kirjoitti:Ei nyt sentään, edellämainittu pulju kyllä tekee.
Harmi kun olen juuri nyt kesälomalla, muuten kyllä olisin rakennellut sinulle
letkun ( ja kun vielä saa vanhan letkun malliksi niin aina paranee )
Kiitoksia tarjouksesta, mutta taitaa kesä mennä ohi ennen lomiesi päättymistä ja kerkeän sen uuden letkun siihen mennessä saada :) Palvelu näköjään pelaisi muualla kuin täällä oulussa... paska kaupunni!
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Palautellaanpas vanha topic henkiin, kun katsastus taas ajankohtainen. Eihän se katsastusmies leimaa taaskaan antanut, kun ei srs-valo pala ollenkaan irroitetun pistokkeen takia. Voin toki pistokkeen tökätä takaisin boxiin, mutta se aiheuttaa vain jatkuvaa srs-valon vilkutusta eikä mene silläkään läpi leimalta. Boxiin vaihtelin tuossa keväällä kaikki konkat, jotka vaihdettavissa olivat joten vika ei ainakaan niissä pitäisi enää olla. Törmäysanturitkin antavat samanlaisia vastuslukemia mitattaessa, joten olettaisin niidenkin olevan kunnossa.

Joka tapauksessa jossain on vikaa, tai vaatisi ainakin sitä maagista testeriä, jota ei tunnu mistään löytyvän. Ainakaan Oulun Aine ei kyseistä aparaattia saanut viime kesänä hankittua.

Nyt olenkin vahvasti kallistumassa sellaisen ratkaisun kannalle, että ruuvaan tuon bägillisen ratin irti ja isken bägittömän tilalle ja käyn muutoskatsastamassa auton bägittömäksi. Eipähän tarvisi enää tapella tuon srs-valon kanssa. Vaatiikohan tuo muutoskatsastus muuta kuin ratin vaihdon?
Tokihan voisi tuon airbag systeemin vaihtaa tuoreempaan versioon, jota huoltopaikoissa olevilla testereillä pääsisi ronkkimaan. Mitähän kaikkea joutuisi vaihtamaan, jos haluaisin uudemman boxin tuon nykyisin siemensin tilalle?

Otsikkoa pitäisi myös muokata vähän. Tuli nimittäin viime kesän loppupuolella laitettua tuo ilmastointi kuntoon. Käytetty kenno(40e), kuivain(35e), uudet tiivisteet(jokunen euro), uusi letku Ruotsista(70e) ja painetestit+järjestelmän täyttö uusilla aineilla. Kokonaisuudessaan meni 240e ja ilmastointi puskee ainakin vielä kylmää erittäin hyvin.
Viimeksi muokannut samsikki, La Kesä 12, 2010 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja umo »

srs valo vilkkuu kun väylään syottää mittaristo tai acc jotain tietoo.
karva poikki joka meneetesti pistokkeelta srs poksille ja suora karva näiden välille niin jää muut pois sitte pääsee vika koodit lukemaan ja lamppu voi sammua jo kun johto muutettu.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

umo kirjoitti:srs valo vilkkuu kun väylään syottää mittaristo tai acc jotain tietoo.
karva poikki joka meneetesti pistokkeelta srs poksille ja suora karva näiden välille niin jää muut pois sitte pääsee vika koodit lukemaan ja lamppu voi sammua jo kun johto muutettu.
täh? :roll:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Mistäs tuota kontaktiyksikköä kannattaisi kysellä? Löytyykö esim. PCS:ltä ja paljonkohan kyseisellä osalla mahtaa olla hintaa? Mitenkäs käytettyjen laita, kannattaako edes harkita? Autossa oli osa 4310926 kiinni, mutta tilalle käy ilmeisesti ainakin osat 8972200 ja 30541937.

Niin ja oletettavastihan tuo on rikki. Sillä kontaktiyksikön ollessa irti mittailin johtimien välistä oikosulkua ja sama kumpaan nastaan oranssissa liittimessä yleismittarin tökkää seurauksena on oikosulku tuon valkoisen liittimen sinisen johtimen kanssa. Tuohon ruskeaan johtimeen tule mitään eloa sama kumpaan johtimeen oranssissa liittimessä tökkii. Ei väliä myöskään missä asennossa kontaktiyksikön spiraali on... Näillä johtopäätöksillä voin varmaankin todeta tuon kontaktiyksikön olevan rikki.

Kuva

*edit*
Tuli avattua mielenkiinnosta tuo kontaktiyksikkökin, mutta enpäs ollutkaan ensimmäinen avaaja. Tuollahan oli Ranet Taja jo käynyt sorkkimassa, kuten alla olevan linkin kuvista näkee. Oli ilmeisesti johdin katkennut tuosta kirkkaan kansiosan puolelta ja sitä oli yritetty kuumaliimalla kiinnittää takaisin ilmeisen huonolla menestyksellä.

http://www.otit.fi/~sik/saab/kontaktiyksikko/
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Tulipas leikittyä ja korjattua tuo kontaktiyksikkö. Pätkäisin tuosta mustan muovisen osan juuresta tuon liuskan poikki ja rapsuttelin kontaktipinnat näkyviin molemmilta puolin ja tinasin liuskat kiinni toisiinsa. Yleismittari ainakin kertoo että korjaus toimisi, mutta saa nähdä kauanko kun käy laittamassa autoon takaisin...

http://www.otit.fi/~sik/saab/kontaktiyksikko/fixed.jpg
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

WUHUU srs-valo saatiin sammumaan 8) :!:

Tämähän onnistui sillä maagisella testerillä, joka on tarkoitettu vm 88-91 tonnareiden airbageille, jos testipistoke sijaitsee keskikonsolissa sen alimman ison säilytyslokeron takana. Tämä kyseinen piuhanpätkähän on naarasliittimellä, kun taas tonnarin normaalit testipistokkeet vänkärin penkin alla ovat urospuolisilla liittimillä.

Itse testeri löytyi ja löytyy jatkossakin Saabin jälkimarkkinoinnin hallusta ja he lainaavat sitä valtuutetuille huoltoliikkeille pyynnöstä. Jouduin Itse selvittämään testerin olemassaolon ja sijainnin suoraan Saabin kanssa, koska paikalliset huoltoliikkeet eivät olleet halukkaita selvittämään asiaa ja auttamaan minua testerin etsimisessä. Suosittelivat vain muutoskatsastamaan bägittömäksi... Saabilta sain tiedon, että tällainen vanhempiin tonnareihin tarkoitettu airbag testeri oli juuri lainassa Vaasassa eräässä huoltoliikkeessä, johon soitin seuraavaksi ja varmistin asian. Tämän jälkeen marssin jälleen paikalliseen huoltoliikkeeseen ja kerroin keneen heidän tulee ottaa yhteyttä ja missä testeri tällä hetkellä oli. Tällä kertaa suostuivat jopa ottamaan yhteyttä Saabin jälkimarkkinointiin ja sinne Vaasan huoltoliikkeeseen ja tilasivat testerin tänne Ouluun.

Testeriä piti tietenkin odotella vielä pari viikkoa, mutta viimein viime viikon lopulla se saapui ja soittelin huoltoliikkeeseen varatakseni vikakoodien nollausaikaa. Tässä vaiheessa huoltoliikkeen puolelta ilmoitettiin, ettei tämä olekaan mikään testeri vaan jonkinlainen adapteri ISATin jatkoksi ja heillähän ei itsellä ole ISATia. No pyysin heitä toimittamaan tämän "adapterin" toiseen huoltoliikkeeseen täällä Oulussa, josta ISAT löytyy. Tänään sitten kävin Aineella, josta tuo ISATkin löytyy, luetuttamassa vikakoodeja ja nollauttamassa niitä. Siellä huoltomies jo tutkikin pakettia jossa tämä "adapteri" oli saapunut. Paketissa oli nuhruinen n.10 sivuinen paperinivaska, joka oli ohje airbag testerin käyttöön. Lapussa taisi otsikkonakin tämä lukea. Laatikossa oli myös sellainen taskulaskimen kokoinen musta rasia, josta lähti johto jonka päässä oli juurikin oikeannäköinen urospuolinen liitin. Tässä rasiassa oli myös com-portti, jonka vuoksi toisen huoltoliikkeen älykääpiöt ilmeisesti tulkitsivat tämän laitteen ISATin "adapteriksi".

Mutta kuinkas ollakaan tämä adapteri oli juuri se kolminappinen (A,B ja C) ja kaksinumeroisella 7-segmenttinäytöllä varustettu airbag testeri mitä sen pitikin olla, kunhan vain avasi testerin suojakannen pois edestä :) Tästä mystisestä testeristä löysin jopa kuvan, kun lueskelin vielä ranskankielistä airbag 85-94- manuskaa hetki sitten. Tämän linkin takaa löytyy kyseinen manuska ja pdf:n sivulla 11 on kuva sivun vasemmassa yläkulmassa tästä testeristä 8471112. Samaisessa manuskassa on pdf:n sivulta 25 alkaen täsmälleen sama ohje, kuin se joka kulkee tuon testerin mukana. Kielessä toki hieman eroja...

Itselle testeri näytti useampaakin vikaa, ainakin 27, 28 ja 30. Eli katkoksia rattispiraalissa(kontaktiyksikössä) ja rikkinäinen srs-merkkivalon polttimo. Viat olivat kyllä tiedossa, koska tuon rattispiraalin jouduin jo aikaisemmin korjaamaan ja srs-merkkivalon polttimo oli irti viime kesänä katsastuksessa. :oops: Viat nollautuivat nätisti A+C yhdistelmällä ja päälle pari C:n painallusta, kuten joku ranskaa osaava voi lukeakin, tai muut päätellä noista ohjeista.

Summasummarum. Jos omistat tämmöisen vanhan tonnarin, jossa srs-valo kettuilee eikä akun irroitus auta ota yhteyttä suoraan Saabin jälkimarkkinointiin ja pyydä airbag testeri paikalliseen huoltoliikkeeseen. Voit toki yrittää huoltoliikkeen kautta hommaa selvitellä, mutta täällä se ei ainakaan onnistunut. Itse laitteen käyttö vaatii hieman ohjeiden lukemista, mutta on naurettavan helppoa kunhan ne ohjeet vain lukee...

Tuli vähän pitkä tarina, mutta kun olen NIIIIIN tyytyväinen että sai tuon valon sammumaan.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Vastaa Viestiin