ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Tervehdys teille kaikille, uunituore saabisti ilmoittautuu.
Minulla olisi sellaista ongelmaa että '93-vuoden 2,3-litrainen automaattilaatikko-CSE:ni ei pelitä ihan niin kuin toivoisin. Ahtopaineita ei liiemmin heru (mittari on aina valkoisen ja keltaisen alueen rajalla ajonopeudesta riippumatta), vakionopeudensäädin toimii äärimmäisen harvoin jos silloinkaan ja piktogrammi on sitä mieltä että takavaloissa olisi vikaa vaikka niissä ei ole. Sen verran mitä olen vanhoja threadeja lukenut ja hakua käyttänyt olen tullut siihen uskoon että nämä viat voisivat kaikki liittyä toisiinsa. Haluaisinkin kysyä teitä, arvon kanssasaabistit, mistä te lähtisitte ensimmäisenä vikaa etsimään. Olisin taipuvainen uskomaan vian olevan alipaineputkessa X, Y tai Z ellei piktogrammi kettuilisi takavaloista. Tähän mennessä olen jo koettanut jarrupolkimen väkivaltaista ulospäinvetämistä mutta se ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Jarrupolkimen mikrokytkin toimii myös, tai ainakin se naksuu niin kuin mikrokytkimen kuuluu.
Ja koska tosiaan kyseessä on ensimmäinen saabini (tai ylipäänsä turbolla tai vakionopeudensäätimellä varustettu vekotin) arvostaisin kovasti jos korjausehdotusten kylkiäisinä saisi for dummies-tyyppistä vinkkiä mistä ko. revisiokohteet löytyvät.
Etukäteen neuvoistanne kiittäen,
Janne Tampereelta
Minulla olisi sellaista ongelmaa että '93-vuoden 2,3-litrainen automaattilaatikko-CSE:ni ei pelitä ihan niin kuin toivoisin. Ahtopaineita ei liiemmin heru (mittari on aina valkoisen ja keltaisen alueen rajalla ajonopeudesta riippumatta), vakionopeudensäädin toimii äärimmäisen harvoin jos silloinkaan ja piktogrammi on sitä mieltä että takavaloissa olisi vikaa vaikka niissä ei ole. Sen verran mitä olen vanhoja threadeja lukenut ja hakua käyttänyt olen tullut siihen uskoon että nämä viat voisivat kaikki liittyä toisiinsa. Haluaisinkin kysyä teitä, arvon kanssasaabistit, mistä te lähtisitte ensimmäisenä vikaa etsimään. Olisin taipuvainen uskomaan vian olevan alipaineputkessa X, Y tai Z ellei piktogrammi kettuilisi takavaloista. Tähän mennessä olen jo koettanut jarrupolkimen väkivaltaista ulospäinvetämistä mutta se ei muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan. Jarrupolkimen mikrokytkin toimii myös, tai ainakin se naksuu niin kuin mikrokytkimen kuuluu.
Ja koska tosiaan kyseessä on ensimmäinen saabini (tai ylipäänsä turbolla tai vakionopeudensäätimellä varustettu vekotin) arvostaisin kovasti jos korjausehdotusten kylkiäisinä saisi for dummies-tyyppistä vinkkiä mistä ko. revisiokohteet löytyvät.
Etukäteen neuvoistanne kiittäen,
Janne Tampereelta
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Sanoisin, että sinulla on käsissäsi kolme eri vikaa.
Ahtomittarin liikkumattomuuden yleisin syy on irronnut/katkennut/hapertunut ylipaineletku. Kyseinen letku on samankokoista kuin pissapojanletku ja sitä löytyy dumppiventtillin, venttiilikopan (tai läppäkotelon) ja mittarin väliltä - kolme letkua, jotka on yhdistetty Y-haaralla.
Takavalopiktogrammin sammuttamisen aloittaisin tarkistamalla, että onhan siellä oikeat polttimot. Yhdistetty takasumu- ja perävalo on 21/4-wattinen BAZ-kannalla. Monesti sinne on survottu 21/5- wattinen BAY-kannalla. Silmä ei erota yhden watin eroa, mutta piktogrammi kylläkin. Haulla löytyy lisää tästä aiheesta.
Cruisen osalta kertomasi toimii/ei toimi-temppuilu viittaa kosketushäiriöön. Todennäköisimmin cruisen boksissa on juotos katkennut. Lue ensin tämän 9000-osion alussa oleva Usein Kysytyt Tonnari kysymykset kohdasta "Cruise" ja sen antamat linkit.
Ahtomittarin liikkumattomuuden yleisin syy on irronnut/katkennut/hapertunut ylipaineletku. Kyseinen letku on samankokoista kuin pissapojanletku ja sitä löytyy dumppiventtillin, venttiilikopan (tai läppäkotelon) ja mittarin väliltä - kolme letkua, jotka on yhdistetty Y-haaralla.
Takavalopiktogrammin sammuttamisen aloittaisin tarkistamalla, että onhan siellä oikeat polttimot. Yhdistetty takasumu- ja perävalo on 21/4-wattinen BAZ-kannalla. Monesti sinne on survottu 21/5- wattinen BAY-kannalla. Silmä ei erota yhden watin eroa, mutta piktogrammi kylläkin. Haulla löytyy lisää tästä aiheesta.
Cruisen osalta kertomasi toimii/ei toimi-temppuilu viittaa kosketushäiriöön. Todennäköisimmin cruisen boksissa on juotos katkennut. Lue ensin tämän 9000-osion alussa oleva Usein Kysytyt Tonnari kysymykset kohdasta "Cruise" ja sen antamat linkit.
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Joo, tuo kuulostaa pirullisen tutulta. Meikäläisellä kävi Aeron (vm. -96) kanssa alkukesästä kärryä vetäessä niin, että vastaantulijat alkoivat vilkuttelemaan valojansa meikäläisen osuessa kohdalle. Ajattelin että tonnipommin valoissa taitaa olla jotain mätää, ja koukkasin tien sivuun tsekkaamaan asian. Siinä sitten asiaa pähkäiltyäni havaitsin että "0" -asennossa ajovalot eivät palaneet (vaikka niiden pitäisi), ja kun väänsin valokytkimestä valot päälle niin ne toimivat ihan normaalisti. Kun lähdin jatkamaan matkaa, niin huomasin ettei ahtoja löydy enää juuri ollenkaan eikä cruisekaan toimi, ja piktogrammin mielestä sekä etu- että takavaloissakin oli jotain vikaa. Eli oireet olivat melko samanlaiset kuin "Movetron":illa. Valokytkimen kanssa pelatessani huomasin että "0"-asennossa ahdot ja cruisen toiminta palasi normaaliksi, mutta ajovalot eivät sitten taas toimineet. Eli piti valita ahtojen+cruisen ja ajovalojen väliltä. Kaikkea ei voinut saada samaan aikaan.
Kotona aloin tutkimaan asiaa tarkemmin, ja huomasin että yksi valoihin liittyvä, muistaakseni 20A, sulake oli ottanut siipeensä (en viitsi tähän aikaan yöstä lähteä tarkistamaan tonnarin sulakkeiden numerointia ). Sen vaihdettuani ahdot, cruise ja ajovalot alkoivat toimimaan normaalisti (ja samaan aikaan!), mutta piktogrammi jäi edelleen varoittamaan palaneista etu- ja takavaloista. Kun kävin takapään polttomoita yksi kerrallaan läpi, selvisi että suunnilleen puolet niistä olivat kärähtäneet syystä tai toisesta. Lisäksi toinen ajovalojen polttimo oli palanut. Kaikesta päätellen virtaa oli jossain vaiheessa mennyt systeemin läpi enemmän kuin pitäisi...peräkärryn sähköt vai mikä lie tuon aiheuttanut?
Kun olin saanut kaikki palaneet polttimot vaihdettua, niin piktogrammi ilmoitteli edelleen takapolttimoista ja lisäjarruvalo näkyi olevan totaalisen pimeänä (ja on edelleen). Pitäisi jossain vaiheessa ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa mittailemaan miksi lisäjarruvalot eivät vieläkään pelaa. Joku rele- tai johtovikahan tuo varmaankin on, kun muita palaneita sulakkeita en ole onnistunut löytämään?
Mutta Movetron:in tapauksessa aloittaisin tarkistamalla hansikaslokerosta löytyvät ajovalojen sulakkeet, koska ainakin meikäläisen tapauksessa cruisen ja ahtojen puuttuminen johtuivat melko selkeästi kärähtäneestä sulakkeesta.
-Juha
Kotona aloin tutkimaan asiaa tarkemmin, ja huomasin että yksi valoihin liittyvä, muistaakseni 20A, sulake oli ottanut siipeensä (en viitsi tähän aikaan yöstä lähteä tarkistamaan tonnarin sulakkeiden numerointia ). Sen vaihdettuani ahdot, cruise ja ajovalot alkoivat toimimaan normaalisti (ja samaan aikaan!), mutta piktogrammi jäi edelleen varoittamaan palaneista etu- ja takavaloista. Kun kävin takapään polttomoita yksi kerrallaan läpi, selvisi että suunnilleen puolet niistä olivat kärähtäneet syystä tai toisesta. Lisäksi toinen ajovalojen polttimo oli palanut. Kaikesta päätellen virtaa oli jossain vaiheessa mennyt systeemin läpi enemmän kuin pitäisi...peräkärryn sähköt vai mikä lie tuon aiheuttanut?
Kun olin saanut kaikki palaneet polttimot vaihdettua, niin piktogrammi ilmoitteli edelleen takapolttimoista ja lisäjarruvalo näkyi olevan totaalisen pimeänä (ja on edelleen). Pitäisi jossain vaiheessa ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa mittailemaan miksi lisäjarruvalot eivät vieläkään pelaa. Joku rele- tai johtovikahan tuo varmaankin on, kun muita palaneita sulakkeita en ole onnistunut löytämään?
Mutta Movetron:in tapauksessa aloittaisin tarkistamalla hansikaslokerosta löytyvät ajovalojen sulakkeet, koska ainakin meikäläisen tapauksessa cruisen ja ahtojen puuttuminen johtuivat melko selkeästi kärähtäneestä sulakkeesta.
-Juha
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Samanlainen ilmiö oli aikoinaan vm. 97 9000:ssa. Lisäksi auto jäi käymään kun sen sammutti jarrua samanaikaisesti painamalla. Siis avain oli irti virtalukosta ja auto kävi kunnes päästi jarrusta. Syynä oli kaksoispolltimon ( takavalo/jarru ) valmistevika. Hehkulangat ajoittain ottivat yhteen kiinni.
Mielstäni ilmiöt ovat toisiinsa sidoksissa. Tarkista takavalojen maadoitukset!
Mielstäni ilmiöt ovat toisiinsa sidoksissa. Tarkista takavalojen maadoitukset!
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Jos ei tosiaan liiku yhtään suuntaan taikka toiseen niin alipaineletku luultavasti katki valetulipellin reunasta, ei myöskään ahda tällöin kunnolla kun vuotaa. Kyseinen letku haarautuu by-passille menevästä letkusta imusarjan tienoilla.Ahtopaineita ei liiemmin heru (mittari on aina valkoisen ja keltaisen alueen rajalla ajonopeudesta riippumatta
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Sen takia se piktogrammi näyttää, että olisi takavalo pimeänä, koska lisäjarruvalo ei toimi.jliias kirjoitti:
Kun olin saanut kaikki palaneet polttimot vaihdettua, niin piktogrammi ilmoitteli edelleen takapolttimoista ja lisäjarruvalo näkyi olevan totaalisen pimeänä (ja on edelleen). Pitäisi jossain vaiheessa ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa mittailemaan miksi lisäjarruvalot eivät vieläkään pelaa. Joku rele- tai johtovikahan tuo varmaankin on, kun muita palaneita sulakkeita en ole onnistunut löytämään?
-Juha
Itsellä oli sama homma ja vaihdoin kaikki polttimot uusiin, ennenku huomasin, että lisäjarruvalo ei pelaa.
Omassa tonnarissa on semmonen vika, kun ajon jälkeen sammuttaa auton ja käynnistää vajaan tunnin sisällä, niin pitkät ei toimi. Ja kun laittaa valokytkimestä valot päälle, niin sillon ajovalot ei pelaa, parkit kylläkin. 0-asennossa ajovalot kuitenki toimii.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Olivat kuulemma autoliikkessä vaihtaneet sen ennen, ku ostin tän tonnarin.Mimmi kirjoitti:Korjaa/vaihda valorele.Kobe85 kirjoitti:Omassa tonnarissa on semmonen vika, kun ajon jälkeen sammuttaa auton ja käynnistää vajaan tunnin sisällä, niin pitkät ei toimi. Ja kun laittaa valokytkimestä valot päälle, niin sillon ajovalot ei pelaa, parkit kylläkin. 0-asennossa ajovalot kuitenki toimii.
Mutta voishan sen releen silti vaihtaa, ku ei paljon maksa ja voihan se uuskin olla rikki.
Edit. Kyllähän se onkin aika kallis.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Noniin, eli väliaikatietoja tähän väliin:
Kokeilin töiden jälkeen motaria ajaessani veivailla valokytkintä eri asentoihin ja seurata tämän vaikutusta auton toimintoihin. Valojen syttymisen ja sammumisen lisäksi muita vaikutuksia ei havaittu.
Huoltiksella pysähtyessäni ostin uudet 21/4-wattiset takapolttimot havaittuani aikaisemmin päivällä että autossani paikallaan oli kuin olikin 21/5-wattiset. Polttimolaudassa oli kyllä ko. polttimon vieressä teksti "21/5" mutta päätin silti kokeilla.
Eihän ne 21/4-polttimot edes sopineet siihen kantaan.
Huomenna viikonlopun alkamisen kunniaksi aloitan töiden jälkeen letkujenihmettelyprojektin kunhan saan ensin pesunestesäiliön vuodon paikallistettua ja paikattua. Katsotaan miten käy
Kokeilin töiden jälkeen motaria ajaessani veivailla valokytkintä eri asentoihin ja seurata tämän vaikutusta auton toimintoihin. Valojen syttymisen ja sammumisen lisäksi muita vaikutuksia ei havaittu.
Huoltiksella pysähtyessäni ostin uudet 21/4-wattiset takapolttimot havaittuani aikaisemmin päivällä että autossani paikallaan oli kuin olikin 21/5-wattiset. Polttimolaudassa oli kyllä ko. polttimon vieressä teksti "21/5" mutta päätin silti kokeilla.
Eihän ne 21/4-polttimot edes sopineet siihen kantaan.
Huomenna viikonlopun alkamisen kunniaksi aloitan töiden jälkeen letkujenihmettelyprojektin kunhan saan ensin pesunestesäiliön vuodon paikallistettua ja paikattua. Katsotaan miten käy
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Niitä 21/4:sia on vain yksi kappale vasemmalla puolellla. En ole nyt oman tonnarini äärellä joten en osaa selittää tarkemmin, mutta mutta sanotaan notta: "Tarkista, että kaikki polttimot ovat polttimolaudan mukaiset".Movetron kirjoitti:Huoltiksella pysähtyessäni ostin uudet 21/4-wattiset takapolttimot havaittuani aikaisemmin päivällä että autossani paikallaan oli kuin olikin 21/5-wattiset. Polttimolaudassa oli kyllä ko. polttimon vieressä teksti "21/5" mutta päätin silti kokeilla.
Eihän ne 21/4-polttimot edes sopineet siihen kantaan.
Kun minun tonnarista lisäjarruvalon polttimo oli rikki, niin piktorammi paloi vain jarrua painettaessa.Kobe85 kirjoitti: Sen takia se piktogrammi näyttää, että olisi takavalo pimeänä, koska lisäjarruvalo ei toimi.
Itsellä oli sama homma ja vaihdoin kaikki polttimot uusiin, ennenku huomasin, että lisäjarruvalo ei pelaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Näissähän on pieniä eroja, miten se piktogrammi näyttää. Mun tonnarissa joutuu aina kuittaamaan jarrun painalluksella sen piktogrammin näyttämän käynnistämisen jälkeen.Pekka Valtanen kirjoitti:Niitä 21/4:sia on vain yksi kappale vasemmalla puolellla. En ole nyt oman tonnarini äärellä joten en osaa selittää tarkemmin, mutta mutta sanotaan notta: "Tarkista, että kaikki polttimot ovat polttimolaudan mukaiset".Movetron kirjoitti:Huoltiksella pysähtyessäni ostin uudet 21/4-wattiset takapolttimot havaittuani aikaisemmin päivällä että autossani paikallaan oli kuin olikin 21/5-wattiset. Polttimolaudassa oli kyllä ko. polttimon vieressä teksti "21/5" mutta päätin silti kokeilla.
Eihän ne 21/4-polttimot edes sopineet siihen kantaan.Kun minun tonnarista lisäjarruvalon polttimo oli rikki, niin piktorammi paloi vain jarrua painettaessa.Kobe85 kirjoitti: Sen takia se piktogrammi näyttää, että olisi takavalo pimeänä, koska lisäjarruvalo ei toimi.
Itsellä oli sama homma ja vaihdoin kaikki polttimot uusiin, ennenku huomasin, että lisäjarruvalo ei pelaa.
Voi olla, että sulla ei tätä ominaisuutta ole joten ehkä sen takia sulla se välähti vain jarrua painaessa ja mulla ei sammunu ollenkaan, kun oli valo palanu.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Noin se yleensä menee mutta mielestäni tuo lisäjarruvalon >2 polttimon palaminen aiheuttaa tuon että valovika merkkivalo palaa vain jarrua painaessa (yhden polttimon palaminen tuosta jarruvalosta ei ainakaan itsellä sytytä vielä mitään).Näissähän on pieniä eroja, miten se piktogrammi näyttää. Mun tonnarissa joutuu aina kuittaamaan jarrun painalluksella sen piktogrammin näyttämän käynnistämisen jälkeen.
Kun minun tonnarista lisäjarruvalon polttimo oli rikki, niin piktorammi paloi vain jarrua painettaessa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Mutta, jos se lisäjarruvalo on palanut, niin eihän se piktogrammin näyttö sammu sillä jarrun painalluksella, koska sieltä on se valo palanut, joten se piktogrammi jää palamaan. Muuten en näkis tällä kuittauksella saavutettavan mitään hyötyä.j0ne kirjoitti:Noin se yleensä menee mutta mielestäni tuo lisäjarruvalon >2 polttimon palaminen aiheuttaa tuon että valovika merkkivalo palaa vain jarrua painaessa (yhden polttimon palaminen tuosta jarruvalosta ei ainakaan itsellä sytytä vielä mitään).Näissähän on pieniä eroja, miten se piktogrammi näyttää. Mun tonnarissa joutuu aina kuittaamaan jarrun painalluksella sen piktogrammin näyttämän käynnistämisen jälkeen.
Kun minun tonnarista lisäjarruvalon polttimo oli rikki, niin piktorammi paloi vain jarrua painettaessa.
Eri asia, jos se valo menee rikki kesken ajon, niin sillon se piktogrammi varmaan palaa vain jarrua painettaessa.
Viimeksi muokannut Kobe85, Pe Heinä 23, 2010 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
eikös ainakin vanhemmissa tonnareissa ollut että ei ahda kuin peruspaineet jos jarruvalot eivät toimi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Näinhä toi oli ja käsittääkseni myös uudemmissa. Tosin oma tonnari on matalapaineturbo, niin tuskin hirveetä eroa on siinä tapauksessa.mikkoimp kirjoitti:eikös ainakin vanhemmissa tonnareissa ollut että ei ahda kuin peruspaineet jos jarruvalot eivät toimi?
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Re: ahto- / cruise- / takavalo-ongelmaa
Sekotetaan pakkaa: mulla piktogrammi herjaa takavaloista kun polkee jarrua. Lisäsin liikenneturvallisuutta/jarruvalojen huomioarvoa; takasumuvalot toimivat myös jarruvaloina. (ja tämähän on ehdottomasti AKEn edustajien mukaan kiellettyä)Kobe85 kirjoitti: Näissähän on pieniä eroja, miten se piktogrammi näyttää. Mun tonnarissa joutuu aina kuittaamaan jarrun painalluksella sen piktogrammin näyttämän käynnistämisen jälkeen.
Voi olla, että sulla ei tätä ominaisuutta ole joten ehkä sen takia sulla se välähti vain jarrua painaessa ja mulla ei sammunu ollenkaan, kun oli valo palanu.