Moi!
Autoni on 9000 turbo -88. Se on ollut minulla n. 1,5 vuotta ja miltei alusti asti siinä on ollut samanlainen ongelma, nyt muutaman viime päivän aikana pahentuen. Eli tilanne on se, että silloin tällöin autosta häviä veto kokonaan eikä se ota kierroksia ollenkaan. Joskus olen joutunut pysähtymään jopa motarilla muutamaksi minuutiksi tien sivuun ja auto sammuksiin, josta se on aina muutaman minuutin venailun jälkeen uudelleen herännyt. Huomasin tämän tapahtuvan oikeastaan ainoastaan silloin, kun autossa oli bensaa alle, no sanotaan vaikka 35 litraa mittarin mukaan. Eli opiskelijan kukkarolle ainakin hetkellisesti helpoin ratkaisu on ollut tankki riittavän täynnä...
No nyt viime viikonloppuna alkoi oireet ilmestymään myös täydellä tankilla. Moottoritiellä 120:n nopeudesta yhtäkkiä loppui veto eikä auto reagoinut kaasupolkimeen. Kun painoi kytkimen pohjaan niin auto sammui. Motarilla se kuitenkin heräsi aina uudestaan muutaman yrityksellä, kun laskin kytkimen ylös. Eilen auto sitten temppuili jo kaupungin keskustassa sen verran, että sammui keskelle katua eikä enää startannut. Työnsin sen parkkiruutuun ja yritin startata silloin tällöin. Ei luvannut ollenkaan, kunnes n. 10 min venailun jälkeen elämää jälleen löytyi ja pääsin turvallisesti kotiin.
Aiemmin olen ainakin maililistalla kertonut oireista ja joku kertoi oman autonsa oikutelleen vastaavasti, kun bensapumppu oli menossa rikki. Olen antanut itselleni kertoa, että autossa on kaksi bensansyöttöön liittyvää pumppua, siirtopumppu ja...bensapumppu/ruiskupumppu...? Kumpiko näistä pumpuista olisi mahdollisten omien kokemustenne perusteella rikki? Vai voiko ongelma johtua jostain muusta?
Huomenna yritän vielä uhkarohkeasti liikkua n. 300 km, pitänee yrittää saada joku stand by-asemiin hinaukseen sopivan auton kera...
Kertokaa mistä ongelma mielestänne johtuu, kaikki kommentit ja vinkit ovat tervetulleita!
Mikä vialla?
Jos sinulla on samanlainen pumpusto kuin minulla, lue eteenpäin, muussa tapauksessa ohita tämä sepustus melkeinpä kokonaan.
Halvinta ja helpointa on aloittaa kaksipumppujärjestelmässä vianetisintä siirtopumpusta. Jos siirtopumppu on pimeänä, ruiskupumppu joutuu imemään pysähtyneen siirtopumpun läpi ja kun bensanpinta tankissa alenee, imukyky lakkaa kokonaan, sen verran korkealla ruiskupumppu on tankin pohjasta.
Vianselvitysmielessä voi vaikka ottaa siirtopumpun ämpäreineen ulos tankista ja varmistaa pariin kertaan myös että siirtopumpun sähköliitäntä tankin päällä on irrotettu. Autolla voi ajaa ilman siirtopumppua. Tankin on oltava aikalailla täynnä tai muuten kurveissa pumppu voi hörpätä ilmaa.
Omassani oli niukka alakierrosvääntö ja muutaman kerran kuvaamaasi kaasuun reagoimattomuutta. Sitten alkoi tankista kuulua meteliä, aluksi vajaalla tankilla, pian täydelläkin tankilla. Vaihdoin ensin ruiskupumpun, meteli jatkui, sitten vaihdoin siirtopumpunkin. Uusilla pumpuilla kortteliajossa liikkuu selkeästi iloisemmin pienelläkin polkemisella.
Motonetin siirtopumppu vaati puukolla muotoilua ennen kuin sopi. Motonetin hinta oli silti 220 euroa halvempi kuin Saabin hinta, joten puukkohommissa pääsi hyvin tuntipalkoille.
Kuvia aiheesta http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Jos matka jää pahasti kesken eikä odottelukaan auta, pysähtyneen pumpun voi saada heräämään vielä viimeiselle? retkelle koputtelemalla pumpun ympäristöä.
Olennaista pumpunasennuksessa on saada koottua systeemi samanpituiseksi kuin aiemmin, ja mielellään vielä asettaa imuämpärin päällä oleva ylipaineventtiili 45 astetta etuviistoon. Bensanpaineet kannattaa päästää pois ennen letkuliitosten avaamista irrottamalla bensapumpun sulake ja starttaamalla kunnes ei enää edes lupaa. Työ on parasta tehdä ulkona tai muuten hyvässä ilmanvaihdossa, ja kipinöitä on syytä välttää.
Kun tankki on auki, on hyvä katsoa että pohjalla ei ole pahasti esim hiekkaa, jota oli erääseen tonnariin kulkeutunut kun täyttöletkun klemmari lokasuojassa oli auennut. Hiekat otettin pois vasta kun pumppu vaihdettiin toisen kerran.
Bosch-pumppujen valmistusaikakoodeista yms: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6657#66657
Yksipumppujärjestelmän letkuliittimistä yms. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6990#56990
Halvinta ja helpointa on aloittaa kaksipumppujärjestelmässä vianetisintä siirtopumpusta. Jos siirtopumppu on pimeänä, ruiskupumppu joutuu imemään pysähtyneen siirtopumpun läpi ja kun bensanpinta tankissa alenee, imukyky lakkaa kokonaan, sen verran korkealla ruiskupumppu on tankin pohjasta.
Vianselvitysmielessä voi vaikka ottaa siirtopumpun ämpäreineen ulos tankista ja varmistaa pariin kertaan myös että siirtopumpun sähköliitäntä tankin päällä on irrotettu. Autolla voi ajaa ilman siirtopumppua. Tankin on oltava aikalailla täynnä tai muuten kurveissa pumppu voi hörpätä ilmaa.
Omassani oli niukka alakierrosvääntö ja muutaman kerran kuvaamaasi kaasuun reagoimattomuutta. Sitten alkoi tankista kuulua meteliä, aluksi vajaalla tankilla, pian täydelläkin tankilla. Vaihdoin ensin ruiskupumpun, meteli jatkui, sitten vaihdoin siirtopumpunkin. Uusilla pumpuilla kortteliajossa liikkuu selkeästi iloisemmin pienelläkin polkemisella.
Motonetin siirtopumppu vaati puukolla muotoilua ennen kuin sopi. Motonetin hinta oli silti 220 euroa halvempi kuin Saabin hinta, joten puukkohommissa pääsi hyvin tuntipalkoille.
Kuvia aiheesta http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Jos matka jää pahasti kesken eikä odottelukaan auta, pysähtyneen pumpun voi saada heräämään vielä viimeiselle? retkelle koputtelemalla pumpun ympäristöä.
Olennaista pumpunasennuksessa on saada koottua systeemi samanpituiseksi kuin aiemmin, ja mielellään vielä asettaa imuämpärin päällä oleva ylipaineventtiili 45 astetta etuviistoon. Bensanpaineet kannattaa päästää pois ennen letkuliitosten avaamista irrottamalla bensapumpun sulake ja starttaamalla kunnes ei enää edes lupaa. Työ on parasta tehdä ulkona tai muuten hyvässä ilmanvaihdossa, ja kipinöitä on syytä välttää.
Kun tankki on auki, on hyvä katsoa että pohjalla ei ole pahasti esim hiekkaa, jota oli erääseen tonnariin kulkeutunut kun täyttöletkun klemmari lokasuojassa oli auennut. Hiekat otettin pois vasta kun pumppu vaihdettiin toisen kerran.
Bosch-pumppujen valmistusaikakoodeista yms: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6657#66657
Yksipumppujärjestelmän letkuliittimistä yms. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6990#56990
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00