Kytkimen keskitys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ASTech
"Hölösuu"

Kytkimen keskitys

Viesti Kirjoittaja ASTech »

En tiedä, onko ollut jo puhetta, mutta tuli hyvä idea keksittyä kytkimen keskittämiseksi tonnarissa.

Tuskailin tallissa kerran yhden ruiskutonnarin kanssa, että miten ihmeessä minä keskitän kytkimen, kun laatikkokin oli vielä konehuoneessa tiellä. Sitten löytyi 900:n irtonainen kytkinakseli arkistoista. Oli muuten todella helmi työkalu siihen hommaan. Boorit oli samat kuin kytkinlevyssä ja silmälaakerin ohennus kävi suoraan tonnarin vauhtipyörään. 8O
900C -86
MarkusJ
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Vinkki löytyy korjaamokäsikirjasta :D Toinen tapa, jossei satu olemaan ysisatasen akselia pakissa, on käyttää räikkäavaimen lyhyttä jatkoa ja "säätää" paksuus teipillä sopivaksi.
PVI
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja PVI »

Itse käytin harjanvarresta katkaistua tappia jonka vuolin koloon sopivaksi:)
ASTech
"Hölösuu"

MarkusJ kirjoitti:Vinkki löytyy korjaamokäsikirjasta :D
:D :D No höh....Piti nyt varulta hehkuttaa :)

Onhan noista korjaamokäsikirjoista sitten jotain hyötyäkin.
900C -86
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oli muuten todella hyvä väline hommaan tuo kytkinakseli. Kaveri käytti omassa rempassaan tuota kikkaa ja siitä otin opikseni. Kävi todellakin helposti, en edes huomannut keksittäneeni kytkintä :) Pistin vain akselin paikoilleen että saan paketin pysymään kasassa ja pultit kiinni, keskittyikin samalla, ja boorienkin sopivuus tuo lisää varmuutta.

Kuulostaa lähes työläiltä ja epävarmoilta tavalta nuo harjanvarret, ruuvarit yms vippaskonstit :). Jos kytkimen aikoo vaihtaa niin kannattaa todellakin hommata valmiiksi tuo kytkinakseli.
samsikki
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itse keskitin ihan silmällä kun viimeksi kytkimen laitoin. Hyvin soveltu paikalle, eikä mitään ongelmia ole esiintyny... Tosin mulla oli konekin irrallaan, ettei tarvinut paikallaan olevaan värkkiin sihtaileen.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muutamien automerkkien orkkis sarjojen mukana tulee tuollainen muovinen vastaava aina mukana. Esim Peugeotin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ASTech
"Hölösuu"

samsikki kirjoitti:Itse keskitin ihan silmällä kun viimeksi kytkimen laitoin. Hyvin soveltu paikalle, eikä mitään ongelmia ole esiintyny... Tosin mulla oli konekin irrallaan, ettei tarvinut paikallaan olevaan värkkiin sihtaileen.
Joo, eihän se olekkaan ongelma silloin, kun kone on irrallaan tai omaat irtosilmän. Mulla oli kone ja laatikko konehuoneessa ja niiden välissä n. 15 cm rakoa. Siksi juuri epävarmuus hiipi rintaan tutkiessa kaverin lakaisuharjaa. Saabissa, kun pitää(/piti ainakin silloin) saada se vetarikin menemään samalla, jonka tukilaakeri on lohkossa. Ei pääse hirveästi koittamaan eri suunnista laatikkoa.
900C -86
Vastaa Viestiin