Kytkimen keskitys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Kytkimen keskitys

Viesti Kirjoittaja ASTech »

En tiedä, onko ollut jo puhetta, mutta tuli hyvä idea keksittyä kytkimen keskittämiseksi tonnarissa.

Tuskailin tallissa kerran yhden ruiskutonnarin kanssa, että miten ihmeessä minä keskitän kytkimen, kun laatikkokin oli vielä konehuoneessa tiellä. Sitten löytyi 900:n irtonainen kytkinakseli arkistoista. Oli muuten todella helmi työkalu siihen hommaan. Boorit oli samat kuin kytkinlevyssä ja silmälaakerin ohennus kävi suoraan tonnarin vauhtipyörään. 8O
900C -86
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Vinkki löytyy korjaamokäsikirjasta :D Toinen tapa, jossei satu olemaan ysisatasen akselia pakissa, on käyttää räikkäavaimen lyhyttä jatkoa ja "säätää" paksuus teipillä sopivaksi.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Itse käytin harjanvarresta katkaistua tappia jonka vuolin koloon sopivaksi:)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

MarkusJ kirjoitti:Vinkki löytyy korjaamokäsikirjasta :D
:D :D No höh....Piti nyt varulta hehkuttaa :)

Onhan noista korjaamokäsikirjoista sitten jotain hyötyäkin.
900C -86
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oli muuten todella hyvä väline hommaan tuo kytkinakseli. Kaveri käytti omassa rempassaan tuota kikkaa ja siitä otin opikseni. Kävi todellakin helposti, en edes huomannut keksittäneeni kytkintä :) Pistin vain akselin paikoilleen että saan paketin pysymään kasassa ja pultit kiinni, keskittyikin samalla, ja boorienkin sopivuus tuo lisää varmuutta.

Kuulostaa lähes työläiltä ja epävarmoilta tavalta nuo harjanvarret, ruuvarit yms vippaskonstit :). Jos kytkimen aikoo vaihtaa niin kannattaa todellakin hommata valmiiksi tuo kytkinakseli.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itse keskitin ihan silmällä kun viimeksi kytkimen laitoin. Hyvin soveltu paikalle, eikä mitään ongelmia ole esiintyny... Tosin mulla oli konekin irrallaan, ettei tarvinut paikallaan olevaan värkkiin sihtaileen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muutamien automerkkien orkkis sarjojen mukana tulee tuollainen muovinen vastaava aina mukana. Esim Peugeotin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

samsikki kirjoitti:Itse keskitin ihan silmällä kun viimeksi kytkimen laitoin. Hyvin soveltu paikalle, eikä mitään ongelmia ole esiintyny... Tosin mulla oli konekin irrallaan, ettei tarvinut paikallaan olevaan värkkiin sihtaileen.
Joo, eihän se olekkaan ongelma silloin, kun kone on irrallaan tai omaat irtosilmän. Mulla oli kone ja laatikko konehuoneessa ja niiden välissä n. 15 cm rakoa. Siksi juuri epävarmuus hiipi rintaan tutkiessa kaverin lakaisuharjaa. Saabissa, kun pitää(/piti ainakin silloin) saada se vetarikin menemään samalla, jonka tukilaakeri on lohkossa. Ei pääse hirveästi koittamaan eri suunnista laatikkoa.
900C -86
Vastaa Viestiin