9000 osto.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Morjes. Olis hyvä ysitonninen tiedossa. Italiasta tuotu ja täysin ruosteeton, mutta perkule vitos vaihde ei mene päälle. Mistä mahtais olla kyse? Mikä sieltä voi olla rikki. 186000 mittarissa.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Suomessakin myydään autoja joissa 5-vaihde ei toimi/pysy päällä, lähinnä vääränmerkkisiä. Näissä kai suurin syy se että 5-vaihdetta käytetty suunnilleen 40km/h nopeuksista ylöspäin ;)
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Rutiseeko? Jos ei pahemmin elämöi niin varmaankin juuri kepin asemointi viturallaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Ei pidä mitään ääntä. kaikki muut vaihteet toimii niinkun pitääkin ja keppikin näyttää olevan ihan kohdillaan. Vapaalla keppi on ihan keskelle ja suorassa tosin se vitos vaihde on keskemmällä mitä omassa ysitonnisessani.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Kokeilepa meneekö vitska päälle sillain, että nostat sitä pakkinamiskaa samalla kun tuikkaat pesään. Jos menee sillain, niin todennäköisesti se vaihteensiirtäjän nivel kakkana. Kepin uudelleenkeskitys voi auttaa ongelmaan vähäksi aikaa.
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Tai koita meneekö vastaavasti pakkipäälle ilman että vedät pakkinamiskaa ylöspäin, omassa kun nuppia vaihdoin jäi nuppi liian ylös joka taasen veti pakkinamiskaa hivenen ylöspäin jolloin vitosta ei saanut päälle ja pakki meni päälle ilman namiskan vetoa.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja ilzu »

ja "täysin ruosteettomasta" eurooppa-tontusta kannattaa tarkistaa takaiskareiden yläpäät. nimim. "hitsattu on".
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Noniin. Tänään tuli haettua Saabi, mutta näin alkuunsa vaan tarkastusta varten. Vielä en ostanut. Jälleen kerran kysymyksiä kysymyksiä, niinkuin aina :D Viime katsastuksen vikalistan sain ja tälläsiä vikoja oli: Ohjausvaihteen hammastangon öljyvuoto oikealla, lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Onko kalliita vikoja korjata??? Ja lähivalon kuvio oikealla epäselvä. Miten helkkarissa, kun heijastinpinta on virheetön ja lasikin on ihan kunnossa.

ilzu takaiskareiden yläpäitä tuskin ole hitsattu, kun ei ollut edes verhoilussa olevaa "aukkoa" (josta saa iskarit irti) leikattu auki.

Pohjaa tarkastelin kovasti, mutta tuloksetta. Ei siellä vaan ollut ruostetta eikä missään muuallakaan vaikka kuinka etsin.

Ja vielä siitä vitos vaihteesta. Vaihdelaatikosta tai kytkimestä kuuluu pientä kolinaa, mutta kun kytkimen painaa pohjaan niin kolina loppuu ja kone käy komeesti. Kun auto on paikallaan ja laittaa vitosen päälle kolina yltyy isommaksi.

Kiitos vastauksista.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Valokuvio voi johtua lampun asennosta yms, ainakin itsellä korjaantu lampun asentoa muuttamalla.

Kolina kuulostaa painelaakerilta, mulla ainakin ääntelee ja loppuu painaessa kytkintä. Liekö sitten vaikutusta vitosvaihteeseen, sitä en tiedä...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mikäs korimalli ja vuosimalli kyseessä...?

Joku tarvikemallin, esim depolainen ajovaloumpio, tuottaa valokuvion, jonka primäärinen tarkoitus ei ole valaista edessä olevaa tieosuutta... :roll: eli onko "merkkiumpio" vai jotain muuta... ja tosiaan sen polttimonkin saa asentoon, jossa valokuvio on mitä sattuu...

Sopivasti kuluneet moottorin/vaihdelaatikon tukikumit voi saada vaihteensiirtomekanismille aikaan semmosen asennon jotta joku vaihde ei mene päälle... pahimmillaan tietysti voi olla kyse siitä että auto on kolaroitu ja huonosti korjattu, ja siksi siirtomekanismin geometriat ovat perseellään... 8O

Mitään en tiedä mutta kunhan pekuloitten...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Grieger kirjoitti: takaiskareiden yläpäitä tuskin ole hitsattu, kun ei ollut edes verhoilussa olevaa "aukkoa" (josta saa iskarit irti) leikattu auki.

Niin, tarkoitin sitä, että ostin euro-saabin. ja eräs kohta siitä:

http://www.knatte.fi/Saab%209000%20XEY-349%20web/

Siis ei ollut hitsattu, hitsattiin Suomessa. ja ne huopaverhoiluthan lähtee nykäsemällä irti. vähän joutuu venkoilemaan, että pääsee perille asti näkemään.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja ilzu »

niin ja jäi mainitsematta tässä hässäkässä: kuuluisat 250k ajettu, kansi oikaistu ja pahvi vaihdettu. pakosarjan pultit poikki. bensapumppu vaihdettu. rutiseva vetonivel vaihdettu. sähköt prakaa. ilmastointi ei ole toiminut ikinä (minun aikana, noin 2 vuotta). tcs häröillyt, tosin hyvin harvoin. mutta on se paras auto. helppo sanoo nämä viat kun ei ole myytävänä se :)
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 osto.

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mikähän vois olla vikana kun vitosvaihde pomppaa pois moottorijarrutuksessa?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Vastaa Viestiin