Kuten sekä myynti- että mitä teit tänään -palstoista on viimeaikoina voinut päätellä, tuli tehtyä pieni ovenvaihtoproseduuri. Käytännössä siis MY89 CD sai ohjaamon isoja reikiä tukkimaan MY95 CSE Aerosta otetut ovet pahveineen. Tonnarien ovet sopivat ristiin melko passelisti, mutta pieniä huomioita hommassa kuitenkin on, eli jaetaan nyt tietoa mahdollisesti asioita miettivien silmille:
1) Jos ovet tarvii maalata eri väriin, ovat ikkunoiden tippalistat mallia PITA, niiden irroittaminen ehjänä ei ole lainkaan helppoa. Päädyin teippaamaan listat piiloon.
2) CD:ssä on leveät kylkilistat, CS:ssä varsin kapeat. CD:n kylkilistojen kiinnitysreiät ovat alempana kuin CS:n. CC:ssä on käsittääkseni myös nuo alemmat reiät, en tiedä vaihtuivatko CD:n listat/reiät jossakin välissä.
3) Ovien tuulihaat vaihtuvat jossakin vaiheessa (jos joku tietää missä välissä, niin saa tarkentaa), eivätkä ne ole kovinkaan hyvin ristiin yhteensopivia. Uudemmissa sokkatappina on torx-kannalla oleva ruuvi, jonka kierteet istuvat ovessa olevan osuuden reikään. Vanhemmassa mallissa on ylöspäin irtilyötävä putkisokka. Uuden mallin vastakappale lähtee korista pulteilla irti, vanhemman ei. Vanhaan autoon uusia ovia vaihtaessa on helpointa vaihtaa ovessa oleva tuulihaka vanhasta ovesta.
4) Ilmeisesti kuskin oven keskuslukituksen kytkentä muuttuu jossain välissä, koska k-lukko ei toimi (täytyy vielä debugata). Lisäksi vanhassa johtosarjassa tuskin on piuhoja takaluukun sähköistä avausta varten, eli nekin pitänee lisätä, jos ko. ominaisuuden toimimaan tahtoo.
5) Takaovien liittimet vaihtuvat jossakin välissä (jälleen tarkemman tiedon omaava saa tarkentaa). Päädyin tekemään johtosarjoihin adapterit, ettei tarvitse pilkkoa auton johtosarjoja eikä vaihtaa tai pilkkoa uusien ovien johtosarjoja. Adapteria varten pitää uudemmasta purkuautosta etsiä rungon puolen liittimet ja vanhasta ovesta pätkiä johtosarjasta liittimet irti. Toisen puolen kytkentä menee käytännössä ihan väri väriin (mitä nyt vanhoissa ovissa sekä uudemman runkopuolen vasemmanpuoleisessa liittimessä on 2 valkoista piuhaa, en ole varma saavatko nämä mennä ristiin, mutta jos vanhan liittimen keskeltä tulevan piuhan kytkee uuden liittimen reunalle, osuu kytkentä kohdalleen), toisella puolen sähköikkunoille virtaa toimittavat piuhat (vanhemmassa mallissa erillinen 3-napainen liitin) ovat uudemmassa autossa rungon puolella siniset (vanhassa ja uuden vasemmalla puolen ovat vihreät), mutta näissäkin täsmää johdoissa näkyvä punainen sekä valkoinen raita, eli kohdistus on helppoa. Vanhasta sarjasta jää ruskea piuha käyttämättä - se menee vanhassa mallissa ikkunan säätimelle, virkaansa en tiedä. Adapterien kytkentä on käytännössä testattu toimivaksi oikealla puolen (pl. se keskuslukitus), vasemmalla puolella ei jostain syystä vielä ikkuna ainakaan laskeudu. Testaan adapterit ristiin että saan tietää olenko onnistunut taikomaan vikaa toiseen adapteriin, onko hississä jotain vikaa vai onko kytkennässä sittenkin jotain eroa. Veikkaan että vika paljastuu ovessa olevaksi, mutta tutkin tosiaan jossakin välissä.
9000:n ovien eroista
9000:n ovien eroista
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000:n ovien eroista
Takaovien lukkorungoissa ja ovenkahvoissa on eroja mallivuosien kesken. Oman kokemukseni mukaan lukko ja kahva kannattaa tarkistaa ennen asennusta, että ovat identtisiä jos vaihtaa vain jomman kumman. Päälle päin näyttävät samoilta mutta kun laittaa vierekkäin niin kaikki mitat ei ihan täsmää. Sopivat kyllä oven kiinnityksiin mutta kahva ja lukko kannattaa pitää parina. Kaikki vuosimallit ei käy ristiin. Samoin oli ainakin etuovien lasinnostajien kiinityksissä eroja eri ikäpolvissa.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: 9000:n ovien eroista
No itseasiassa en kyllä ole. Sen tiesin, että keskuslukossa on muutosta tapahtunut, noin radikaali ero ei tullut mieleen. Noooh, kyllä se tuosta vielä lutviutuu, täytyy sinne vähintään taikoa se peräkontin avausnapin piuha, tuo modifikaatio mennee samalla.Mimmi kirjoitti:4: Kuten olet varmaankin seurannut silmä kovana mm. tonttupalstaa, niin yllätys, yllätys, keskuslukko muuttui my-93.
Ok, tuo tarviikin vielä sitten tsekata, ettei ala takkuamaan jossain välissä. Vasemmalla takana on nyt nimittäin kiinni MY89 lukkomekanismi ja MY96 kahva. Tuo takaovi oli hieman taipunut kolarissa ja sitä piti leipoa parempaan kuosiin.Eero kirjoitti:Takaovien lukkorungoissa ja ovenkahvoissa on eroja mallivuosien kesken. Oman kokemukseni mukaan lukko ja kahva kannattaa tarkistaa ennen asennusta, että ovat identtisiä jos vaihtaa vain jomman kumman. Päälle päin näyttävät samoilta mutta kun laittaa vierekkäin niin kaikki mitat ei ihan täsmää. Sopivat kyllä oven kiinnityksiin mutta kahva ja lukko kannattaa pitää parina. Kaikki vuosimallit ei käy ristiin. Samoin oli ainakin etuovien lasinnostajien kiinityksissä eroja eri ikäpolvissa.
Ja tosiaan, ulkokahvoissa ja tippalistoissa on myös eroja - tippalistoja on kromattuja ja mustia versioita, ulkokahvoja on kromiraidalla ja ilman. Ilman kromiraitaa olevia ulkokahvoja on myös sisäreunaltaan pyöristettyä mallia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla