9000 kansiremontin kuvia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se on sitten ketju vaihtokunnossa mullakin... :/ (11mm kiristäjä ulkona)
Kai otit siitä kiristimestä sen pienen pultin eka pois, ei muuten kerro se ulkonema välttämättä mitään?
Onko paha rasti vaihtaa ketjua? Mitäs siinä samalla joutuu vaihtaa / avaa paikkoja?
Ja onko mun ny ihan pakko vaihtaa ketju??
Jos vaihdat ketjun niitattavaan versioon et tarvite purkaa oikeastaan muuta.
Niin, ja voi kääk. Nokkapyörää irrottaessa joku kuorma tuota ketjua vasten oli koska ketju kimposi käsistä nokkapyörän kanssa ja kampiakselin merkki pomppas 4 senttiä sivuun... :)
Öö siis se eka se kiristäjä pois ja sitten niitä nokkapyöriä pois nokkien päästä niin ei pitäs kovin kummonen jännitys olla.
Viimeksi muokannut j0ne, Pe Elo 20, 2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Päivitystä.

Kansi irti, kiitos siitä tälle foorumille.
Ketjun ohjaimet ottivat hieman vastaan kun kantta nostin pois.
2 pinnapulttia pakosarjasta katki! Liekkö venttiilipaja Kuopiossa saa noi jämät tuolta pois?

Ohessa kuvia.

Merkit kohillaan... kai... :D
Kuva

Potilas
Kuva

Lohko
Kuva

Lohko 2
Kuva
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

j0ne kirjoitti:
Se on sitten ketju vaihtokunnossa mullakin... :/ (11mm kiristäjä ulkona)
Kai otit siitä kiristimestä sen pienen pultin eka pois, ei muuten kerro se ulkonema välttämättä mitään?
Onko paha rasti vaihtaa ketjua? Mitäs siinä samalla joutuu vaihtaa / avaa paikkoja?
Ja onko mun ny ihan pakko vaihtaa ketju??
Jos vaihdat ketjun niitattavaan versioon et tarvite purkaa oikeastaan muuta.
Niin, ja voi kääk. Nokkapyörää irrottaessa joku kuorma tuota ketjua vasten oli koska ketju kimposi käsistä nokkapyörän kanssa ja kampiakselin merkki pomppas 4 senttiä sivuun... :)
Öö siis se eka se kiristäjä pois ja sitten niitä nokkapyöriä pois nokkien päästä niin ei pitäs kovin kummonen jännitys olla.
Otin pultin pois, sitten mittasin.
Otin kiristäjän pois mutta silti jonkunlainen jännitys tuossa oli, olisinko ketjupyörää irrottaessa itse aiheuttanut tuon jännityksen... :)
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jos on hitsiä käytössä niin noin 4min20sek homma kaikkinensa ottaa ne 2 katkennutta pulttia veks sieltä kannesta. Mut jos ei ole niin sitten joutuu jonku pajan puoleen kääntymään. Melkee tekis mieli sanoa että 1 pytyssä on venukumi vuotanu, mut tiiäppä sitte. Mimmosen käsittelyn tuo kansi nyt tulee saamaan?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Hane_81 kirjoitti:jos on hitsiä käytössä niin noin 4min20sek homma kaikkinensa ottaa ne 2 katkennutta pulttia veks sieltä kannesta. Mut jos ei ole niin sitten joutuu jonku pajan puoleen kääntymään. Melkee tekis mieli sanoa että 1 pytyssä on venukumi vuotanu, mut tiiäppä sitte. Mimmosen käsittelyn tuo kansi nyt tulee saamaan?

Kempin mig käytössä... :) Mitä teen.. :D

Mistä päättelit että kumi porsinut??
Kannen tiivistettä katsoessa näyttäs että 1 syltyn ja vesitilan välillä vois olla rakonen...

Kone oireili siis niin että painetta teki vesitilaan mutta liemet eivät menneet sekaisin.

Kansi on tarkoitus ainakin ponnistaa ja oikaista jos tarvis.

Vienkö kannen nokkineen pajalle ja kerron mitä pitää tehdä??
Jos sanon pajalla että venttiilivarren kumit pitäisi myös uusia ja liimata niin eikai minun tarvitse niitä kumeja ostella???
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

katkesko pultit tasalta vai kannen sisään? Vai kävikö jopa tuuri että jäi nysä ulkopuolelle? Sama kuiteski miten katkes ni teet suunnilleen näin:

1. Räit sillä migillä sinne pultin päähän sen verran tavaraa, että kannen ulkopuolella on jonkulainen pätkä tavaraa
2. Otat sopivan mutterin ja hitsaat sen siihen knööliin kiinni
3. Otat sopivan kokoisen avaimen jolla käännät mutteria (taas sinne suuntaan mihin kello ei pyöri).
4. Toistat kohdat 1 tai 2 koska mutteri/hitsaus mynnähtikin irti vääntäessä
5. Pultti irtosi muttereineen ja heität sen helvettiin
6. Avaat oluen ja tulet kertomaan onnistumisestasi meille
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Hane_81 kirjoitti:katkesko pultit tasalta vai kannen sisään? Vai kävikö jopa tuuri että jäi nysä ulkopuolelle? Sama kuiteski miten katkes ni teet suunnilleen näin:

1. Räit sillä migillä sinne pultin päähän sen verran tavaraa, että kannen ulkopuolella on jonkulainen pätkä tavaraa
2. Otat sopivan mutterin ja hitsaat sen siihen knööliin kiinni
3. Otat sopivan kokoisen avaimen jolla käännät mutteria (taas sinne suuntaan mihin kello ei pyöri).
4. Toistat kohdat 1 tai 2 koska mutteri/hitsaus mynnähtikin irti vääntäessä
5. Pultti irtosi muttereineen ja heität sen helvettiin
6. Avaat oluen ja tulet kertomaan onnistumisestasi meille
Näin me teemme.. !!! Mut ei ny... oluET on jo avattu... :)

Kiitos!
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Kuvan perusteella vaan jotain sontaa enemmän ykkösessä mitä muissa pytyissä. Ja yleensä se tahtoo olla sitä öljypaskaa. Kantsis tsekata miltä noi venat näyttää tuolta seetin puolelta. Joskushan noit palaa kun pääsevät karstottuun pahemmin.

Itte ainaki purkasin atomeiks ton kannen ja puhaltasin venat ja läppäisin/tarvittaessa koneistukset venuihi+kanteen. Ja toki uudet kumit+plaanaus. Mutta tosi-saabistit pyyhkis vähä hialla paskoja tosta pinnalta ja takas kii vaa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ihan väsymisen vuoksi katkenneet pinnapultinjämät ovat ainakin omissa tapauksissa auenneet ihan vain tekemällä Dremelillä tai jollakin sen kopioista urataltalle sopiva viilto jämän päähän, harvoin nuo ovat tiukassa olleet silloin kun on jo "veto pois".

Tosin jos ja kun toivottavasti kansi menee siistintään eli ainakin plaanaukseen tiivistepintansa osalta, niin yleensä nuo hoituvat sopuhintaan siinä yhteydessä.

Pinnapulttisarjaa saa Motonetistäkin erittäin kukkaroystävälliseen hintaan, olikohan muistaakseni alle parikymppiä lämpölaajenemisholkkeineen jotka pelkästään maksoivat viimeksi marmoritiskiltä kysyttynä 10€/kpl, mutta täytyy hoksata kysyä 900 ja 16V osiosta sillä Motonet ei vieläkään tunne 9000 osiossaan moista.

Venavarren kumi- asiasta senverran, että jos ei ole varmuutta asiantilasta niin ne kannattaa kyllä vaihtaa itse tai vaihdattaa samalla kun kannen käyttää koneistamossa, ja yleensä tässä jälkimmäisessä tapauksessa sinne eksyvät melkoisen varmasti laadukkaat kumit.

Tuosta kantta purettaessa nähtävästä mäntien päälle eksyneestä töhnästä päätellessä kannattaa pitää mielessä se, että mikä oli koneen viimeisin käyttö ennen ruumiinavaustaan, kylmäkäynnistys ja parin minuutin käyttö kylmärikastuksineen voi kastella pelkästä polttoaineesta muuten normaalin karstan niin että se vaikuttaisi öljynsekaiselta, mutta omien kokemusten mukaan viimeistään tulppien irroitus ja kierteidensä tutkiminen paljastaa totuuden joko koneen ohipuhalluksesta tai sitten venttiilinvarren kumien maaliintulosta: jos kierteissä on ihan selvää ja sormissa liukasta niin jompikumpi tulos on selvä.

Nokkaketjun jännitteestä silloin kun on jo kiristin irroitettu; omien kokemusten mukaan moottori nollakohdassa on kummankin nokka-akselin välillä juuri sen verran jännitettä, ts. jopa nollakohdassa venttiileissä sikäli "overlappia" että jotkin venttiileistä jousineen ovat osittain kuormitettuina, joskin hyvin pienesti. Tämä kannattaa pitää mielessä siinä että takaisin asetettaessa ainakin muistaakseni imupuolen nokka-akseli vaati pientä vääntöä toisen päätynsä 18mm avaimelle sopivasta kuusiokannasta tullakseen asetetuksi niin että nokkapyörien väliin ketjussa jäi vaaditut 15 niittiä.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Viet kannen nokkineen päivineen Venttilipajalle (Kuopio). Osaavat hommansa ja soittavat jos kannessa/venttiileissä vikaa. Mulla hylkäsivät ekan kannen, kun oli haljennut yhdestä imukanavasta.

Sieltä saat myös kannen-, imu- ja pakosarjan -tiivisteet+ uudet kannenpultit. Itse pyysin Elringin tiivisteet. Myös venavarsien kumit sieltä ja liimaavat ne kun pyydät(muuten eivät liimaa). Ei moittimista työn laadussa ja hintakaan ei paha.

aika paljon enemmän karstaa näyttää olevan tossa, kun mitä mulla oli.. liekö sit vaikuttaa ajotyyli, öljyt, bensa, turbo vai mikä? 8O :D
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Viet kannen nokkineen päivineen Venttilipajalle (Kuopio). Osaavat hommansa ja soittavat jos kannessa/venttiileissä vikaa. Mulla hylkäsivät ekan kannen, kun oli haljennut yhdestä imukanavasta.
Jaa se oli sinun kansi porsineena siellä pöydällä ku pari viikko sit käytin isän kolkin kannen siellä :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

saba2,1 kirjoitti:Viet kannen nokkineen päivineen Venttilipajalle (Kuopio). Osaavat hommansa ja soittavat jos kannessa/venttiileissä vikaa. Mulla hylkäsivät ekan kannen, kun oli haljennut yhdestä imukanavasta.

Sieltä saat myös kannen-, imu- ja pakosarjan -tiivisteet+ uudet kannenpultit. Itse pyysin Elringin tiivisteet. Myös venavarsien kumit sieltä ja liimaavat ne kun pyydät(muuten eivät liimaa). Ei moittimista työn laadussa ja hintakaan ei paha.

aika paljon enemmän karstaa näyttää olevan tossa, kun mitä mulla oli.. liekö sit vaikuttaa ajotyyli, öljyt, bensa, turbo vai mikä? 8O :D
Paljonko tuli kustantaa?? Osais vähän varautua.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

saba2,1 kirjoitti:.
Sieltä saat myös kannen-, imu- ja pakosarjan -tiivisteet+ uudet kannenpultit. Itse pyysin Elringin tiivisteet. Myös venavarsien kumit sieltä ja liimaavat ne kun pyydät(muuten eivät liimaa). Ei moittimista työn laadussa ja hintakaan ei paha.
Kyseisessä paikassa myös oma kansi vieraili. Mitään puhetta ei ollut kyllä kumien liimauksesta.. 8O. Ollut nyttemmin kiinni abaut vuoden ja x määrä ilometrejä.. lie irtoavat tuosta vielä? :? (ei kuluta öljyä tällä hetkellä)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Paljonko tuli kustantaa?? Osais vähän varautua...
Plaanaus, pesu ja venavarren kumien vaihto tais olla about 100€. Isän kanteen lisäksi nokkalinjan suoristus ja ohjureiden laittoo hintaa tuli yhteensä about 350€. Noihin katkenneisiin pultteihin tais olla joku yksikkö hinnottelu 14€ kpl tai jotain vastaavaa. Nämä siis http://www.kuopionventtiilipaja.fi/
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

j0ne kirjoitti:Jaa se oli sinun kansi porsineena siellä pöydällä ku pari viikko sit käytin isän kolkin kannen siellä :lol:
Joo, munhan se tais olla. Pikkasen ketutti, kun luultiin eka ettei oo halkeemia vaan johtui pelkästään pahvin pettämisestä, mutta sitten löytyikin. Onneks ovat ammattilaisia ja SANOVAT jos jotain vikaa löytyy!
j0ne kirjoitti:Plaanaus, pesu ja venavarren kumien vaihto tais olla about 100€. Isän kanteen lisäksi nokkalinjan suoristus ja ohjureiden laittoo hintaa tuli yhteensä about 350€. Noihin katkenneisiin pultteihin tais olla joku yksikkö hinnottelu 14€ kpl tai jotain vastaavaa. Nämä siis http://www.kuopionventtiilipaja.fi/
Hinnat pyörii noissa, mutta en ota kantaa siihen sen enemmän. Mä siis vein "uuden" kannen nokat kiinni+venttiileineen sinne, purkivat sen, pesu, kannen hiekkapuhallus, plaanaus, venttilien hionta, istukkapinnat uusiks, venavarsien kumit, kasaus ja lie jotain muutaki ollu. Sit kaikki tiivisteet ja uudet pultit, eikä hinta silti karannut paljoa tosta 350€sta ylöspäin. Mutta siis hintaan vaikuttaa täysin se, mitä siihen tarvii tehä.
Wiljami kirjoitti: Kyseisessä paikassa myös oma kansi vieraili. Mitään puhetta ei ollut kyllä kumien liimauksesta.. 8O. Ollut nyttemmin kiinni abaut vuoden ja x määrä ilometrejä.. lie irtoavat tuosta vielä? :? (ei kuluta öljyä tällä hetkellä)
Mitä tulee kumien liimaukseen, niin sanoivat, että ei tartte liimata, hyvin pysyvät ilmankin. Eli kai sit turhaa liimata (?), mut koska mulla kerran jo irronnu tosta 2,1:stä niin aattelin pelata sit varman päälle. Kai ne pysyy siellä ilmankin.. Senhän huomaa sit kun alkaa öljyä kulumaan, etteivät pysy.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin