audiovahvistimen kytkentäkaavio
audiovahvistimen kytkentäkaavio
Mistä löytyisi kytkentäkaavio vänkärin penkin alla olevaan vahvistimeen?
Olen ostanut uuden soittimen ja tarkoitus on ohittaa vahvistin.
Olen ostanut uuden soittimen ja tarkoitus on ohittaa vahvistin.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
vastaan itselleni... löytyikin jus:n viesteistä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/9000_96-97_Audio.pdf
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/9000_96-97_Audio.pdf
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Nostetaan vanhaa aihetta: itse korvasin myös alkuperäisen soittimen, kun se alkoi pätkiä kylmänä eikä siihen ollut mahdollista soveltaa 9-5:n/9-3:n rattinappeja. Tuossa vaiheessa vain ohitin alkuperäisen, apparin penkin alla olevan vahvistimen kytkemällä radion suoraan siihen asennusaukosta löytyvään "suoraan" kaiutinliittimen. Lopputulos tietysti on äänenlaadun kannalta alkuperäistä huonompi tuollaisella radion omalla 4x35W (eli todellisuudessa 4x13W) vahvistimella, eikä mökä hanki riittää edes peittämään tonnarin nitinöitä.
Se, mille haen tukea tässä, on se että onko tuo alkuperäinen "laajakaistavahvistin" todella passiivimalli, eli sinnekö syötetään tulopuolelle soittimen kaiutinsignaalia? Soittimessa olisi kyllä RCA-lähdöt niin etu- kuin takavahvistimellekin, mutta saako niitä tuohon edes adapterilla toimivasti sovitettua?
Helppohan tuohon vahvistimen tuloon on tökkiä nuo radion kaiutinpiuhat jus:in yllälinkatun kaavion perusteella, ja heittää herätevirta keltaiselle. Onko homma tosiaan helpoimmillaan siinä?
Se, mille haen tukea tässä, on se että onko tuo alkuperäinen "laajakaistavahvistin" todella passiivimalli, eli sinnekö syötetään tulopuolelle soittimen kaiutinsignaalia? Soittimessa olisi kyllä RCA-lähdöt niin etu- kuin takavahvistimellekin, mutta saako niitä tuohon edes adapterilla toimivasti sovitettua?
Helppohan tuohon vahvistimen tuloon on tökkiä nuo radion kaiutinpiuhat jus:in yllälinkatun kaavion perusteella, ja heittää herätevirta keltaiselle. Onko homma tosiaan helpoimmillaan siinä?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Lyhennetään kysymystä.Se, mille haen tukea tässä, on se että onko tuo alkuperäinen "laajakaistavahvistin" todella passiivimalli, eli sinnekö syötetään tulopuolelle soittimen kaiutinsignaalia?

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Väliaikaraporttia: kyllä onnistuu! Kuvien perusteella näytti turvalliselta tökätä tuo Saabin pinkki orkkisliitin suoraan JVC:n takapellin kaiutinlähtöön. Oikein meni; fader ja balanssikin toimivat oikein! 
Aikatauluongelmien vuoksi päädyin leikkaamaan tuon 10-napaisen alkuperäisliittimen päästä poikki niin, että itse kaiutinpiuhat muodostivat 8-napaisen "DIN-liittimen" ja jäljellejääneeseen kahteen napaan (tyhjä kolo ja remote-johto) tuotiin radiolta herätevirta vahvarille.
Lopputuloksena oli lähtötilanteeseen verrattuna todella komea sointi ja takakaiuttimetkin suorastaan heräsivät henkiin. Kaksi ongelmaa on jäljellä:
- äänenvoimakkuuden säätö on hiukan.. On-off-tyyppistä: radion "01"-pykälä (kaikkiaan asteikkoa olisi 0-30) on oivallinen maantieajoon, mutta sekin huutaa häiritsevästi esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä. Kun meteliä on paljon -niinkuin esim. nyt reissulla ollessa motarilla 180-200km/h, saa volume olla jopa 03-05 paikkeilla, eli ratio huutaa jo lujaa. No, tuohan on loogista kun signaali viedään kahden vahvistimen läpi. Pitää koittaa tuota vielä "oikealla tavalla", eli ottaa vahvarille inputit radion etu- ja takakanavien RCA-lähdöistä, tuo vain vaatii vähän askartelua-paskartelua...
- toinen (todellinen) ongelma palautui, kun orkkis-vahvari palautui käyttöön: se ja pari kännykkää matkustamossa on KAMALA yhdistelmä! Esim. huonossa kentässä ja/tai maiden rajaseuduilla ajettaessa GSM-häiriötä tuli ämyreistä jatkuvasti. Tuohon ei auta edes mykistys, vaan "audiojärjestelmä" pitää sulkea kokonaan, kun hermo menee. Pitänee katsella jostain NMT-puhelin?
Joka tapauksessa: homma toimii nykyisellään ja toiveita on saada projekti vieläkin parempaan jamaan. Kiitoksia peville tuesta ja kommenteista!

Aikatauluongelmien vuoksi päädyin leikkaamaan tuon 10-napaisen alkuperäisliittimen päästä poikki niin, että itse kaiutinpiuhat muodostivat 8-napaisen "DIN-liittimen" ja jäljellejääneeseen kahteen napaan (tyhjä kolo ja remote-johto) tuotiin radiolta herätevirta vahvarille.
Lopputuloksena oli lähtötilanteeseen verrattuna todella komea sointi ja takakaiuttimetkin suorastaan heräsivät henkiin. Kaksi ongelmaa on jäljellä:
- äänenvoimakkuuden säätö on hiukan.. On-off-tyyppistä: radion "01"-pykälä (kaikkiaan asteikkoa olisi 0-30) on oivallinen maantieajoon, mutta sekin huutaa häiritsevästi esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä. Kun meteliä on paljon -niinkuin esim. nyt reissulla ollessa motarilla 180-200km/h, saa volume olla jopa 03-05 paikkeilla, eli ratio huutaa jo lujaa. No, tuohan on loogista kun signaali viedään kahden vahvistimen läpi. Pitää koittaa tuota vielä "oikealla tavalla", eli ottaa vahvarille inputit radion etu- ja takakanavien RCA-lähdöistä, tuo vain vaatii vähän askartelua-paskartelua...
- toinen (todellinen) ongelma palautui, kun orkkis-vahvari palautui käyttöön: se ja pari kännykkää matkustamossa on KAMALA yhdistelmä! Esim. huonossa kentässä ja/tai maiden rajaseuduilla ajettaessa GSM-häiriötä tuli ämyreistä jatkuvasti. Tuohon ei auta edes mykistys, vaan "audiojärjestelmä" pitää sulkea kokonaan, kun hermo menee. Pitänee katsella jostain NMT-puhelin?

Joka tapauksessa: homma toimii nykyisellään ja toiveita on saada projekti vieläkin parempaan jamaan. Kiitoksia peville tuesta ja kommenteista!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Olen nähnyt sellaisen rakennelman missä on tehty välikaapeli. 4x RCA + 2x johdin -> 10 nastanen ISO pistoke.
ISO pistokkeen ja puristettavat kontaktit saa ostettua esim VEKOY:lta
RCA:t kiinni mankan matalatason lähtöihin, ja heräte sopivalla abikolla kiinni mankan johtoon. DIN pistoke kiinni vahvarille menevälle liittimelle ja homma valmis.
Siisti ja toimiva asennus, eikä alkuperäisi johtoja tarvitse puukottaa.
Tämä oli tonnarin H/K audio systeemillä.
ISO pistokkeen ja puristettavat kontaktit saa ostettua esim VEKOY:lta
RCA:t kiinni mankan matalatason lähtöihin, ja heräte sopivalla abikolla kiinni mankan johtoon. DIN pistoke kiinni vahvarille menevälle liittimelle ja homma valmis.
Siisti ja toimiva asennus, eikä alkuperäisi johtoja tarvitse puukottaa.
Tämä oli tonnarin H/K audio systeemillä.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Elo 20, 2010 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Jees... Juuri näin tämä tullaan toteuttamaan, kunnollisen johtosarjan väsäämiseen ei vain ollut aikaa enää ennen Sveitsiin lähtöä. Ei mikään toki viime tippaan jäänyt, sillä:
- vesipumppu ja etulokasuojat vaihtuivat hyvissa ajoin jo edellisenä viikonloppuna
- etuspoileri ja alamuovit uusine alkuperäistä (huonosti) vastaavine vastamuttereineen löysivät paikkansa maanantaina ja
- uudelleenverhoiltu keskikyynärnoja asennusrautoineen asentui tiistaiaamuna klo 06 alkaen. Tämän jälkeen kun vielä oli reilusti aikaa, viritin tuon radion ylläkuvatulla tavalla.
Vuosaaressa kun piti olla vasta viiden pintaan iltapäivällä...
Vaimolle tunnustusta "epäolennaisuuksien" (eli kaikkien muiden matkajärjestelyjen) kaitsemisesta!
- vesipumppu ja etulokasuojat vaihtuivat hyvissa ajoin jo edellisenä viikonloppuna
- etuspoileri ja alamuovit uusine alkuperäistä (huonosti) vastaavine vastamuttereineen löysivät paikkansa maanantaina ja
- uudelleenverhoiltu keskikyynärnoja asennusrautoineen asentui tiistaiaamuna klo 06 alkaen. Tämän jälkeen kun vielä oli reilusti aikaa, viritin tuon radion ylläkuvatulla tavalla.
Vuosaaressa kun piti olla vasta viiden pintaan iltapäivällä...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Saisikos esim. JVC:n KD-R412 miten helposti raneteltua kiinni Saab Audio Systemin settiin, vai vaatiiko tuo jo suurempaa eforttia?
SAAB 9-5 Aero -05
Re: audiovahvistimen kytkentäkaavio
Eiköhän se mene mankka kuin mankka samalla periaatteella, itsellä epävarmuutta tuotti vain se, ovatko a) orkkisjohdotukset normin mukaisia ja b) onko signaali jotenkin "koodattu" niin, että alkuperäinen (Nokian) vahvari ymmärtäisi vain alkuperäisen grammarin signaalia. Näin ei siis vaikuttaisi vielä tonnarissa olevan, vaan penkin alla (tai joissain malleissa kojelaudassa) sijaitseva vahvistin on kuin mikä tahansa nelikanavavahvistin, johon siis saa tuotua signaalin ihan normaalisti.
Tai normaalisti ja normaalisti: jos haluaa käyttää auton olemassaolevia johdotuksia, joutuu tekemisiin tuon ISO-pistokkeen kanssa. Yleensähän tähän tarkoitukseen käytetään RCA:ta niin radiossa kuin vahvistimessakin. Eipä tuo kuitenkaan ole paha rasti tehdä RCA-ISO-adapteria kun johtoja ei ole kuin kahdeksan... Radiosta tietenkin riippuu, millaiset lähdöt siellä on. Oma JVC (KS-RT810R) oli "kova rauta" vuonna -96-97, ja siinä on RCA-lähdöt etu- ja takakanaville erikseen. Muistaakseni tuo ei tuohon aikaan ollut itsestään selvyys.
Tuo lähtöjen olemassaolo kannattaa tarkistaa. ISO-pistokkeenhan saat toki tökättyä suoraan radiosi kaituinlähtöpistokkeeseen, mutta sitä en voi varauksetta suositella, aiemmin mainitsemistani syistä. Joka tapauksessa uskallan väittää että tonnarin popit paranevat alkuperäisellä erillisvahvistimella verrattuna pelkän soittimeen omaan vahvistimeen, ihan sama "4 x montako W" etupaneelissa luvataan soittimesta irtoavan.
Tai normaalisti ja normaalisti: jos haluaa käyttää auton olemassaolevia johdotuksia, joutuu tekemisiin tuon ISO-pistokkeen kanssa. Yleensähän tähän tarkoitukseen käytetään RCA:ta niin radiossa kuin vahvistimessakin. Eipä tuo kuitenkaan ole paha rasti tehdä RCA-ISO-adapteria kun johtoja ei ole kuin kahdeksan... Radiosta tietenkin riippuu, millaiset lähdöt siellä on. Oma JVC (KS-RT810R) oli "kova rauta" vuonna -96-97, ja siinä on RCA-lähdöt etu- ja takakanaville erikseen. Muistaakseni tuo ei tuohon aikaan ollut itsestään selvyys.
Tuo lähtöjen olemassaolo kannattaa tarkistaa. ISO-pistokkeenhan saat toki tökättyä suoraan radiosi kaituinlähtöpistokkeeseen, mutta sitä en voi varauksetta suositella, aiemmin mainitsemistani syistä. Joka tapauksessa uskallan väittää että tonnarin popit paranevat alkuperäisellä erillisvahvistimella verrattuna pelkän soittimeen omaan vahvistimeen, ihan sama "4 x montako W" etupaneelissa luvataan soittimesta irtoavan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)