APC-boksi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kun kattelin tulevia klubitapahtumia, huomasin Ahveniston tapahtuman melko pian ja aattelin että vois jo olla hyvä aika modata apc-boksi ja hankkia bensalastu.
En sit tiedä missä se voisi omassa yksilössä olla. Katoin etupenkkien alle ja mittariston alatuen ympärille ja koitin seurailla johtoja ja löysin vain keskuslukituksen ja vakkarin boksit.

Löytäminen on hiukkasen hankalaa kun en ole täysin varma minkä vuosimallinen tuo oma viistokeula on. -88 kesällä ensirekisteröity, mutta siinä on jo -89 vuosimallin Mitsun TE05, toisenlaine magneettiventtiili ja kirkkaammat takaumpiot. Ainakin sillaiset erot huomasin kun vertailin omaa tonnaria toisen klubilaisen omaan.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli MY89 tonnarissa APC-boksi kuskin penkin alla. Oli myös Mitsun ahdin ja T5-mallinen mankkuvena.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
porolla
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 19:20
Paikkakunta: Kajaani/Liminka

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja porolla »

ota kuskinpenkki kokonaan pois, ei muuten näy
-87 Saab 9000 Turbo cc "Ruskia" Osina
-90 Saab 9000 Turbo cd "Musta" Käyttis
#4315
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

porolla kirjoitti:ota kuskinpenkki kokonaan pois, ei muuten näy
Ei sitä ainakaan mun tonnarissa tarvinnut ottaa pois. Mahdollisimman eteen ja ylös vain, niin hyvin mahtui puuhaamaan boksin kanssa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Minä kyllä -91 tontusta irroitin penkin kokonaan, ei ole edes kummoinen operaatio. Mutta kannattaa kyllä tosin katsoa onko se boksi edes siellä. Minulla ainakin oli siellä sellaisen hopeanvärisen raudan alla...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Irrotin kuljettajan penkin ja siellähän pölyn seassa hopeisen raudan alla se tirkisteli.

APC-boksissani lukee di/apc ja siinä olevassa tarrassa on päiväyksenä 1988-10-31. Ymmärrykseni mukaan auto olisi ensirekisteröity toukokuussa -88. Joten tossa on todennäköisesti vaihdettu apc-boksi jossain vaiheessa mutta mitä vuosimallia autoni on?

Tuossa ois kuva apc-boksistani vielä paikallaan
http://saab.svahatalo.fi/kuvat/apc-boksi.jpg
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eikö konehuoneessa ole jommankumman lokarin päällä tarraa josta näkyy mallivuosi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Tällainen tunnistelätkä siellä näkyy, en sitten tiedä miten tulkita tuosta vuosimallin ja varsinaisen valmistusajankohdan.

http://saab.svahatalo.fi/kuvat/tietoja.jpg
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

-89. Se ei vaan käy päinsä, että olisi käyttöön otettua jo toukokuussa -88. Vai onko tietävämmillä tuolle joku pätevä selitys?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kun kävin vanhoja lappuja läpi, huomasin rekisteröintipäiväykseksi 14.12.1988 elikäs toi sitten olis vuosimalliltaan -89.
Ilmeisesti luulin että rekisteröintipäivä olisi pääteltävissä katsastusajankohdan mukaan 31.12.2009-02.05.2010. Olinkin sittenkin väärässä, tuossa tuleekin näköjään jonkin muun systeemin mukaan katsastusajat.

Mielestäni muissa autoissa joihin olen törmännyt, niiden katsastusajankohdan mukaan on voinut päätellä rekisteröintipäiväyksen.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Sit kun viel sais jostain ostettua tuohon sopivan bensalastun ja itse vaikkapa modais apc-boksin 900aero.com:in ohjeiden mukaan, nii kyl kyl kovaa menis uudella alustasarjallani.

Ylimääräisenä ois -87 vuosimallisen ecu jossa ois bsr:n lastu. Veikkaan ettei kyseistä ecuta tai siinä olevaa bensalastua sais tuon mallin ecussa toimimaan vai mitä viisaammat saabistit sanoisivat?

Edit:
Pitäiskö mulla olla imusarjassa jonkinlainen map-anturi myös ja missä kohtaa se sit sijaitsis? Mielestäni kun otin moottorin pois, en nähnyt imusarjassa muuta kuin kaasuläpänasentotunnistimen. Tuossa on kuitenkin perus ilmamäärätunnistin imuputkessa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja aero »

DJHasis kirjoitti:Mielestäni muissa autoissa joihin olen törmännyt, niiden katsastusajankohdan mukaan on voinut päätellä rekisteröintipäiväyksen.
Jos se rekisteröintipäivä on lisätiedoissa eikä sille varatussa lokerossa, määräytyy katsastuskausi rekisterinumeron viimeisen numeron mukaan.
DJHasis kirjoitti:Sit kun viel sais jostain ostettua tuohon sopivan bensalastun ja itse vaikkapa modais apc-boksin 900aero.com:in ohjeiden mukaan, nii kyl kyl kovaa menis uudella alustasarjallani.
Et muuten modaa. Vaihdat vaan siihen DI/APC -purkkiin steg 2 -lastun (toki siis toisen sinne LH-jettiin), joita löytää foorumilta myynnistä. DI/APC on jo ihan eri vehje kuin APC, johon ne modausohjeet on. Et myöskään ole laittamassa autoon nakulediä. MAPpia hämäämällä voit saavuttaa n. 0,2bar lisää ahtoa vielä melko toimivasti. Jossain vaiheessa kyllästyt DI/APC:n kalibroimiseen ja joko vaihdat autoa tai rakennat sinne jotain parempaa (veikkaan että tuon suunnitteluun menee aikaa n. 2 kesää).
DJHasis kirjoitti: Ylimääräisenä ois -87 vuosimallisen ecu jossa ois bsr:n lastu. Veikkaan ettei kyseistä ecuta tai siinä olevaa bensalastua sais tuon mallin ecussa toimimaan vai mitä viisaammat saabistit sanoisivat?
Jos meinaat LH-jetin purkkia, niin jos purkkienn päällä olevat tunnusnumerot täsmäävät keskenään (tonnarissasi se lie -555 tai -575 -päättyinen), niin sitten pitäisi sopiman.
DJHasis kirjoitti: Edit:
Pitäiskö mulla olla imusarjassa jonkinlainen map-anturi myös ja missä kohtaa se sit sijaitsis? Mielestäni kun otin moottorin pois, en nähnyt imusarjassa muuta kuin kaasuläpänasentotunnistimen. Tuossa on kuitenkin perus ilmamäärätunnistin imuputkessa.
MAP -anturi sulla on kuskin jalkatilan yläpuolella, ei imusarjassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

aero kirjoitti:
Et muuten modaa. Vaihdat vaan siihen DI/APC -purkkiin steg 2 -lastun (toki siis toisen sinne LH-jettiin), joita löytää foorumilta myynnistä. DI/APC on jo ihan eri vehje kuin APC, johon ne modausohjeet on. Et myöskään ole laittamassa autoon nakulediä. MAPpia hämäämällä voit saavuttaa n. 0,2bar lisää ahtoa vielä melko toimivasti. Jossain vaiheessa kyllästyt DI/APC:n kalibroimiseen ja joko vaihdat autoa tai rakennat sinne jotain parempaa (veikkaan että tuon suunnitteluun menee aikaa n. 2 kesää).
Samaa mieltä. Itsellä meni n. vuosi ennenku tajusin ettei tuota DI/APC systeemiä niin vaan viritellä. Suosittelisin joko bensalastu+kuulajousiventtiili(bleedi)+wb-lambda yhdistelmää jos tuota autoa haluaa virittää, tai sitten yksinkertaisemmin siirtymistä trionicin omaavaan tonnariin...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Noo, jospa löydän jonkun foorumilaisen joka myisi sopivat lastut tai valmiiksi lastutetu boksit.

Jospa hankkis myöhemmin varavaihdelaatikon ja tällaisen tasauspyörästön lukon http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 45#p735745.
Ei sattumoisin ketään osais sanoa, sopisko tuo omaani sillä myyjä ei osannut sopivuudesta kertoa?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: APC-boksi

Viesti Kirjoittaja aero »

DJHasis kirjoitti:Jospa hankkis myöhemmin varavaihdelaatikon ja tällaisen tasauspyörästön lukon http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 45#p735745.
Ei sattumoisin ketään osais sanoa, sopisko tuo omaani sillä myyjä ei osannut sopivuudesta kertoa?
Pitäisi sopia, mutta en ota vastuuta jos ei sovikaan, kun en ole laatikkoja aukonut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin