Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Rupesin sitten tänään tekemään tonnariini huoltoa ja ajattelin että tässä samalla kun vaihdan öljyt niin nappaan tasapaino kettingin pois.
Muuten operaatio luonnistui hyvin siihen asti kunnes olin saanut kettingin katkaistua ja oli aika vetäistä se pois. Ketju ei hievahdakkaan.

Kampiakselin rattaassa oli muutama hammas jäljellä muuten sileä ja ketju näytti muutenkin olleen tilansa sivussa eli taitaa olla koko ketju pois paikoiltaan.
Nyt kone roikkuu kiikun varassa ilman öljypohjaa ja minä pyörin ympäri tonttia peukalo perseessä ja mietin millä vtulla saan ketjun pois.

Eli olisiko kellään mitään vinkkejä tai hyviä ideoita millä saisin ketjun pois öljypohjan kautta? Vai onko ainoa vaihtoehto aukaista jakopään koppa?
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Viesti Kirjoittaja jus »

Jospa venttiilikopan avaamalla saisi sen ketjun pyydystettyä yläkautta pois jollain jykevällä koukulla onkimalla? Tai ainakin liikkeelle?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Viesti Kirjoittaja Tero »

Se kannattaa aika varovasti/rauhallisesti ottaa, eikä riuhtasemalla.. Itellä meinas kanssa jäähä jumiin ku jotenkin vinoon lähti tulemaan ku liian innokkaasti sitä haroin sillon, mut sit irtos lopulta nätisti.

Kokeile jollain nokkapiheillä erisuuntaan nitkutella, tai sit jos yläkautta sais jotenkin.. Jos ei lähe millään ni ei kai siinä auta ku purkaa konetta.
Saab 9-5 Aero -00
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

Re: Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Jätä ketju sinne roikkuun,minä yritin saamaa ketjun riuhtaisua öljypohjan kautta tuli 10 senttiä siihen katkaisin lokinrajaan,olen ajanut 10 tuhatta ilman ongelmia.Mutta jos sulla kone on narunnokassa,purkaisin jakopään ja samalla tulppaisin ketjunkiristimen jalan,ei ainakaan öljynpaineet karkais.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Tasapainoakselien ketju jumissa! Kiire!

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kannattaa vetää ketju pois "vastapäivän". Toisinpäin vetäessä ketjun löysät sylttää herkästi etummaisten pyörien väliin!On siinä ja pysyy! :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin