Saab 9000 vm-1990

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja eerikson »

Tuttavani oli siis hankkinut vuoden Saab 9000 vuodelta 1990 ja sen jarruvalo oli käynyt palamaan jatkuvasti. Etsiessään polkimien luota katkaisinta hän näki siellä väittämänsä mukaan alipaineletkuja -oliko jarru ja kytkinpolkimien kohdalla.
Kysymys kuuluukin mitä tarkoitusta varten nuo letkut siellä mahtanee olla?
-Lisäksi apukuskin puolella on pieni kompura ja siinä 2 letkulähtöä, mutta vain toisessa letku. Mikäpä on siis tuo laite, ja onko siitä mahdollisesti otettu jotain pois koska auto on ollut seisonnassa useampia vuosia ennen tämän viikkoista käyttöönottoa.
Kiitos mahdollisesta vastauksesta.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Vakionopeussäätimen letkuilta kuulostavat. Siinä vapaassa letkulähdössä ei muistaakseni kuulukaan olla letkua, sillä siitä alipainepumppu tasaa paineen.

Kannattaa sitten huomioida, että varsinainen jarruvalokytkin EI ole se jossa on letku, vaan se sijaitsee ylempänä polkimen varren tienoilla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Oon huomenna ehkäpä menossa kahtoo yhtä -88 9000i saappia.

Mitä paikkoja kannattaa huolella syynätä? 328000 ajettu..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ruosteet. Ovet, helmat, tunkinpaikat, takapyöräkotelot sekä tankin täyttöputken ympäristö pyöränkotelon sisäpuolelta, takakaarien jälkeiset alahelmakotelot myös verhoilua raottamalla tavaratilan puolelta taskulampun kera. Samaisella lampulla kannattaa kurkkia kuskinpukilta käsin kojelaudan ja lasin välistä myös tuulilasin alakarmin kuntoa, tai lähinnä että onko sitä raamia enää ollenkaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja jus »

Könsikäs kirjoitti:Mitä paikkoja kannattaa huolella syynätä?
Listaa ruostepaikoista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 48#p213948
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

vähän ehkä off topic mutta kyllä tää on hvä paikka kysellä neuvoja vastauksen saa aika varmasti ja nopeasti kiitos kanssa saapistit :D
:saab: on paras
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Noni, niinhän siinä kävi, että tonnari on nyt pihassa.
Jotenkin hymyillyttää että mikä näissä kiehtoo..
Se on Saab, se on paras :lol: 8)

Vikoja on pari kuitenkin..
Ajotietokone toimii välillä ja välillä ei..
Autoa joutuu jonkunverran sahaamaan että saa käyntiin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Tässä varmaan kannattais kysyä paria asiaa.
Tuo käyntiinlähtö, kun joutuu jonkun verran sahaamaan. Bensapumpun surina kuuluu sisälle pikkuisen.
Voisko lopun lähellä oleva bensapumppu aiheuttaa tuon käynnistys jutskan, vai onko muitakin mahdollisuuksia?

Toiseksi, pyyhkimet toimii vain kahdella asennolla, ja esim. lasinpesumoottori ei lähde pyörimään. Mitä vikamahdollisuuksia?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hidas käynnistyvyys lh-jet tonnarissa saattaa ihan hyvin johtua myös huonosta akusta. itellä loppua lähenevä akku iheutti piiiiitkän sahauksen, kun jännite tippui käynnistyksen aikana turhan alas.
ja sehän on sitten saabille ihan ominaisuus se pari kierrosta. ei voi edes lähteä käyntiin "napsahduksesta".
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Saab 9000 vm-1990

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ruiskupumppu Saab Walbro

* 9000i/T 88->90 Walbro-pumppu (yksipumppujärjestelmä, ø6mm lähtö) [1988-1990]

Tämä varmaan käy?

Takaiskuventtiili kyllä voi olla mahdollinen sekin.

Käynnistys kestää kylmällä koneella/haalealla noin 5-10 sekuntia.
Lämpöisenä kun sammuttaa ja jatkaa parin minsan päästä matkaa niin lähtee hyvin käyntiin.
Se voi olla kyllä mahdollista kun auto on jonkun aikaa seissyt, kerkee vähän akku hiipumaan, mutta kun ajaa lämpöseks ja auto kerkee ladata lähtee hyvin käyntiin..
Yksinkertaisesti tämä selviää antamalla autolle lisävirtaa, jos lähtee heti käyntiin. on akku sökö. yksinkertaista, luulisin :lol:

Pitäiskö bensapumppu sulkea vikamahdollisuuksista?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin