9000 kansiremontin kuvia?
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Onko vanha ketju ja muutkin jakopään kamat? Kun kampuran merkki kohdilla niin ylämerkit millin pari sivussa? Paljon kampuran merkki on sivussa jos nokkien merkit kohdilla?
Näyttäs äkkiseltään että homma ok. Pyörittele tosiaan käsin konetta pari kierrosta kuten minuteman jo totesi.
Näyttäs äkkiseltään että homma ok. Pyörittele tosiaan käsin konetta pari kierrosta kuten minuteman jo totesi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Minäpä kokeilen laittaa nokat kohdilleen ja katson sitten kampuran merkin. Ilmoittelen tuloksista.j0ne kirjoitti:Onko vanha ketju ja muutkin jakopään kamat? Kun kampuran merkki kohdilla niin ylämerkit millin pari sivussa? Paljon kampuran merkki on sivussa jos nokkien merkit kohdilla?
Näyttäs äkkiseltään että homma ok. Pyörittele tosiaan käsin konetta pari kierrosta kuten minuteman jo totesi.
Jakopään osat ovat vanhat.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Kun nokat ovat kohdillaan niin kampuran hihnapyörässä oleva merkki on vajaan sentin sivussa, pakosarjaan päin.Lobo_Earthworm kirjoitti:Minäpä kokeilen laittaa nokat kohdilleen ja katson sitten kampuran merkin. Ilmoittelen tuloksista.j0ne kirjoitti:Onko vanha ketju ja muutkin jakopään kamat? Kun kampuran merkki kohdilla niin ylämerkit millin pari sivussa? Paljon kampuran merkki on sivussa jos nokkien merkit kohdilla?
Näyttäs äkkiseltään että homma ok. Pyörittele tosiaan käsin konetta pari kierrosta kuten minuteman jo totesi.
Jakopään osat ovat vanhat.
Pitänee kokeille heittää ketjua lenkin verran toiseen suuntaan.
Edit.
Siirsin ketjua ja nytten kyse on n puolesta sentistä siellä kampuran merkissä.
Jos Jone sulla olis viikonloppuna Siilinjärvelle asiaa, niin pistäydy kahvilla... Samalla tietty voisit tsekata tuota jakoa....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Tuota paremmin en usko että venyneellä ketjulla voi osua.Edit.
Siirsin ketjua ja nytten kyse on n puolesta sentistä siellä kampuran merkissä.
Ei oo varsinaista asiaa, mutta periaattessa vois pistäytyä jos ei oo kiireitä.Jos Jone sulla olis viikonloppuna Siilinjärvelle asiaa, niin pistäydy kahvilla... Samalla tietty voisit tsekata tuota jakoa....
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Miltä vaikuttaa, pääsetkö vilkasee...?j0ne kirjoitti:Tuota paremmin en usko että venyneellä ketjulla voi osua.Edit.
Siirsin ketjua ja nytten kyse on n puolesta sentistä siellä kampuran merkissä.
Ei oo varsinaista asiaa, mutta periaattessa vois pistäytyä jos ei oo kiireitä.Jos Jone sulla olis viikonloppuna Siilinjärvelle asiaa, niin pistäydy kahvilla... Samalla tietty voisit tsekata tuota jakoa....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Olen lukenut sun viestiketjua muutamaan otteeseen, ehdin omankin kansirempan tässä välillä tehdä, ei siinä mene kauaa (itselläni oli hidasteena flunssa). Jotenkin tuntuu, ettei sinulla ole itseluottamusta tekemääsi, harmi.
Tonnarissa, johon tein kansirempan, oli jako mennyt jostain syystä hiukan p..seelleen. Ekaksi laitoin kampiakselin merkin kohdalleen ja tämän jälkeen nokka-akselit, ensin pakopuolen. Kampiakselia pyörittäessä kaveri piti ketjusta kiinni, ketju ei ollut rattailla nokka-akselissa kiinni. Ensialkuun ei näyttänyt jako menevän kohdalleen, vaan kun pyöritin kampiakselia kymmenkunta kertaa oli jako just eikä melkein kohdallaan. Kaikki nämä ohjeet on ja oli näissä kannentiivisteen vaihto viestiketjuissa. Anna mennä vaan ja laita se keksintö kokoon, että pääset ajaan vielä ennen ensilumia. Tsemppiä
Tonnarissa, johon tein kansirempan, oli jako mennyt jostain syystä hiukan p..seelleen. Ekaksi laitoin kampiakselin merkin kohdalleen ja tämän jälkeen nokka-akselit, ensin pakopuolen. Kampiakselia pyörittäessä kaveri piti ketjusta kiinni, ketju ei ollut rattailla nokka-akselissa kiinni. Ensialkuun ei näyttänyt jako menevän kohdalleen, vaan kun pyöritin kampiakselia kymmenkunta kertaa oli jako just eikä melkein kohdallaan. Kaikki nämä ohjeet on ja oli näissä kannentiivisteen vaihto viestiketjuissa. Anna mennä vaan ja laita se keksintö kokoon, että pääset ajaan vielä ennen ensilumia. Tsemppiä
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Jouduin tässä välissä parantelemaan paskaksi mennyttä rannettani, niin ei kesällä kauheemmin joutanut tekee.kekemakinen kirjoitti:Olen lukenut sun viestiketjua muutamaan otteeseen, ehdin omankin kansirempan tässä välillä tehdä, ei siinä mene kauaa (itselläni oli hidasteena flunssa). Jotenkin tuntuu, ettei sinulla ole itseluottamusta tekemääsi, harmi.
Tonnarissa, johon tein kansirempan, oli jako mennyt jostain syystä hiukan p..seelleen. Ekaksi laitoin kampiakselin merkin kohdalleen ja tämän jälkeen nokka-akselit, ensin pakopuolen. Kampiakselia pyörittäessä kaveri piti ketjusta kiinni, ketju ei ollut rattailla nokka-akselissa kiinni. Ensialkuun ei näyttänyt jako menevän kohdalleen, vaan kun pyöritin kampiakselia kymmenkunta kertaa oli jako just eikä melkein kohdallaan. Kaikki nämä ohjeet on ja oli näissä kannentiivisteen vaihto viestiketjuissa. Anna mennä vaan ja laita se keksintö kokoon, että pääset ajaan vielä ennen ensilumia. Tsemppiä
En viitsi lähteä mutu tuntumalla tekemään niin ei tarvitse täällä foorumilla sitten avautua paskaksi menneestä remontista.. .
Minä en ole saanut jakoa ihan kohdallee, en sitten millään, ei se tosin paljoa heitä, ainakaan kampuran merkistä.
Toiseksi voin tehdä remonttia lähinnä viikonloppuisin pari tuntia kerrallaan joten ei ihan heti valmistu.
Tavoitteena on tosiaan päästä autolla liikenteeseen ennen ensilumia, vaikka sitten hinaamalla jos ei muuten... eh
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Kampiakseli ja nokka-akselit ei pyöri 1:1, muistaakseni. Kun kampiakseli pyörähtää kerran, pyörähtää yläkerta kahdesti. Pieni liike kampiakselilla, esim. 5mm on tuplaten yläpään rattailla. Muista pyörittämissuunta kampiakselilla, ainoastaan myötäpäivään. Toivottavasti saat apua joltain sieltäpäin. Tsemppiä yhä edelleen
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Kiitos!kekemakinen kirjoitti:Kampiakseli ja nokka-akselit ei pyöri 1:1, muistaakseni. Kun kampiakseli pyörähtää kerran, pyörähtää yläkerta kahdesti. Pieni liike kampiakselilla, esim. 5mm on tuplaten yläpään rattailla. Muista pyörittämissuunta kampiakselilla, ainoastaan myötäpäivään. Toivottavasti saat apua joltain sieltäpäin. Tsemppiä yhä edelleen
Huomasin tuon kampuran pyörimisen suhteessa nokkiin.
Pakonokkaa jouduin kääntämään avaimen avustuksella että sain siitä merkit kohdallee, tuntui että joku venttiilin paininkupeista painatti vastaan.
Liekkö normaalia?
Jokatapauksessa ei jako kauheesti pielessä ole, pitänee mennä läjäämään taas hetkeksi ja jospa sitä jo ensiviikolla sais startattua..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Enpä ees muistanu koko juttua ku vessaa oon rempannu täs viikonloppunaMiltä vaikuttaa, pääsetkö vilkasee...?
Normaalia. Ethän vetänyt nokkien pukkeja kovin tiukkaan, oikea momentti tais olla ~15Nm.Pakonokkaa jouduin kääntämään avaimen avustuksella että sain siitä merkit kohdallee, tuntui että joku venttiilin paininkupeista painatti vastaan.
Liekkö normaalia?
Itse kun kasasin vanhalla ketjulla kannen niin nokkien merkit kun oli kohdillaan niin kampuran merkki about sentin tai kaks vinossa. Nyt uudella ketjulla merkit täsmää.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Nokat hoiti venttiilipaja joten oletan että ne osaavat homman...j0ne kirjoitti:Enpä ees muistanu koko juttua ku vessaa oon rempannu täs viikonloppunaMiltä vaikuttaa, pääsetkö vilkasee...?
Normaalia. Ethän vetänyt nokkien pukkeja kovin tiukkaan, oikea momentti tais olla ~15Nm.Pakonokkaa jouduin kääntämään avaimen avustuksella että sain siitä merkit kohdallee, tuntui että joku venttiilin paininkupeista painatti vastaan.
Liekkö normaalia?
Itse kun kasasin vanhalla ketjulla kannen niin nokkien merkit kun oli kohdillaan niin kampuran merkki about sentin tai kaks vinossa. Nyt uudella ketjulla merkit täsmää.
Nyt olen siirtänyt ketjua hampaan verran sivuun ja kohta nähdään menikö parempaan.
Katotaan jos tarvitsen vielä jelppiä niin jos voit kyläillä...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Nyt olis ajoitus niin kohdallaan kuin suinkin!! Moottorivaurion estämiseksi laitan koneeseen pullon motor uppia, sehän ehkäisee kaikkea!
Tälläviikolla kokeillaan läjätä loppuun mikäli vaan aikaa järjestyy.
Kiitos kaikille...
Tälläviikolla kokeillaan läjätä loppuun mikäli vaan aikaa järjestyy.
Kiitos kaikille...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Hieno juttu
Muista pyörittää konetta pelkällä startilla ensialkuun, bensapumpun sulake irti ja varoiksi vielä kasettikin pois (vai onko tuossa mallissa vielä perinteinen virranjakaja?). Minulla oli imusarjan irroittaminen ajallisesti suurin vaihe, kokoaminen ei kauaa sitten vienytkään kun tiesi mikä mihinkin kuuluu ja oikeat työkalut oli käsissä. Puhdistaminen vei myös oman aikansa. Älä pidä kiirettä, enää ei kannata hätäillä ja kiirehtiä, olet jo voiton puolella
Muista pyörittää konetta pelkällä startilla ensialkuun, bensapumpun sulake irti ja varoiksi vielä kasettikin pois (vai onko tuossa mallissa vielä perinteinen virranjakaja?). Minulla oli imusarjan irroittaminen ajallisesti suurin vaihe, kokoaminen ei kauaa sitten vienytkään kun tiesi mikä mihinkin kuuluu ja oikeat työkalut oli käsissä. Puhdistaminen vei myös oman aikansa. Älä pidä kiirettä, enää ei kannata hätäillä ja kiirehtiä, olet jo voiton puolella
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
Millä muuten sait pysymään imusarjan tiivisteen paikoillaan? Se piru kun meinaa karata koneen syövereihin.kekemakinen kirjoitti: Hieno juttu
Muista pyörittää konetta pelkällä startilla ensialkuun, bensapumpun sulake irti ja varoiksi vielä kasettikin pois (vai onko tuossa mallissa vielä perinteinen virranjakaja?). Minulla oli imusarjan irroittaminen ajallisesti suurin vaihe, kokoaminen ei kauaa sitten vienytkään kun tiesi mikä mihinkin kuuluu ja oikeat työkalut oli käsissä. Puhdistaminen vei myös oman aikansa. Älä pidä kiirettä, enää ei kannata hätäillä ja kiirehtiä, olet jo voiton puolella
Mulla on kasetillinen versio.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: 9000 kansiremontin kuvia?
En sitten katsonut minkä vuosimallin auto oli kyseessä, tottakai sinulla on se kasetti, sori.
Tiiviste meni paikoilleen aika helposti, laitoin imusarjaan pari pulttia "tyrkylle" jotka piti tiivisteen paikoillaan. Pyörittelin tosin tiivistettä parikertaa ympäriinsä, sen kun voi myös laittaa väärin. Katso, ettei suuttimet jää tiivisteen taakse. Mitään liimoja tms. ei taideta suositella. Pultit kiristin ensin sormin, sitten tasaisesti hylsyllä ja lopuksi momenttiin (22Nm). Oli mulla siinä joku järjestyskin, taisin varioida sen kansipulttien kiristysjärjestyksestä, liekö sillä niin suurta väliä (hifistelyä ehkä). Uusi samalla alipaineletkut jos on murtumia, mulla ne oli aika haperot.
Jälkeenpäin sanottuna melko helppo juttu, ekakertalaisella vaan menee monesti aikaa pähkäilyyn ja jahkailuun, oikeat työkalutkin missä lie. Sun kannattaa hankkia jatkoa silmällä pitäen Alfamerin Saab 9000 korjausopas. Ei maksa paljoa ja tuo äkkiä hintansa takaisin. Korjausopas ja nämä kerhon sivut auttaa eteenpäin. Hyvää syksyä sinne Kuopijon suuntaan
Tiiviste meni paikoilleen aika helposti, laitoin imusarjaan pari pulttia "tyrkylle" jotka piti tiivisteen paikoillaan. Pyörittelin tosin tiivistettä parikertaa ympäriinsä, sen kun voi myös laittaa väärin. Katso, ettei suuttimet jää tiivisteen taakse. Mitään liimoja tms. ei taideta suositella. Pultit kiristin ensin sormin, sitten tasaisesti hylsyllä ja lopuksi momenttiin (22Nm). Oli mulla siinä joku järjestyskin, taisin varioida sen kansipulttien kiristysjärjestyksestä, liekö sillä niin suurta väliä (hifistelyä ehkä). Uusi samalla alipaineletkut jos on murtumia, mulla ne oli aika haperot.
Jälkeenpäin sanottuna melko helppo juttu, ekakertalaisella vaan menee monesti aikaa pähkäilyyn ja jahkailuun, oikeat työkalutkin missä lie. Sun kannattaa hankkia jatkoa silmällä pitäen Alfamerin Saab 9000 korjausopas. Ei maksa paljoa ja tuo äkkiä hintansa takaisin. Korjausopas ja nämä kerhon sivut auttaa eteenpäin. Hyvää syksyä sinne Kuopijon suuntaan