9000 Aero Steg 3

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Oon suunnitellu että jos laittas aeroon lisää voimaa (Steg 3 290Hv, 440Nm).Miten hyvin on yleesä 9000:set Kestäny tuon?
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja saabracing »

hyvin kestää jos seos kohillaan ja öljyä koneessa.

kaikki saa rikki jos oikeen yrittää...

kytkin antautuu ekana, sitten vaiheloota.

normikäytössä kestää isältä pojalle.
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Niihän se on. Toissa kesänä meni vaihelaatikko. Laiton samalla uuen kytkimen. Onhan tuo ajo tyylikin vähän muuttunu kun oli niin tyyris remppa.
Viimeksi muokannut Tumpsa, To Joulu 10, 2009 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tumpsa kirjoitti:Niihän se on. Viime kesänä meni vaihelaatikko. Laiton samalla uuen kytkimen. Onhan tuo ajo tyylikin vähän muuttunu kun oli niin tyyris remppa.
Kertokaas nyt miten se laatikko hajoaa ? Kiinnostaa tietää..... Siis mitä tapahtuu käytännössä ? Hitto kun oma tonnari kyllä syö jopa Aeron kykän sileeksi mutta ei se laatikko sano mitään ....
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Näin jos suoraan sanotaan otaa kunnon lähtöjä 0-100km/h ja repii vaihteita ja vetää kunnolla rantua tiehen niin kyllä se jossakin vaiheessa hajuaa. Kantapään kautta oppii :?
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla on speedpartsin stage 4. Lupaa vähän yli 300 hv ja yli 450 nm vääntöä.

En kiihdyttele paikaltaan, vaan käytän voimaa lähinnä ohituksiin. Viriosat on olleet kiinni kohta neljä vuotta ja auto vain kesäkäytössä. Kolmas kytkin on menossa, mutta nykyisen specin kytkimen ei pitäisi enää antautua. Laatikko on edelleen äänetön ja vaihteet menee hyvin päälle.

Ei kestävyyttä tarvitse pelätä, jos ei harrasta jatkuvasti täyskiihdytyksiä paikaltaan ym. tarpeetonta pullistelua. Aikanaan BMW:n päänahka silloin tällöin piristi, mutta alkaa ja uutuuden viehätys katoamaan autosta ja itsekin kai hiukan viisastunut.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Laitetaan nyt omakin kokemus tähän. Autossa Maptunin steg5 lähes kaikkine siihen kuuluvine osineen, tehoa ei kuitenkaan varmasti ole yli 300hv:aa (lupaa 340). Edellinen omistaja vaihtanut laatikon, samoin kuin kytkimen, kun olivat molemmat voiman alla antautuneet... Varmasti riippuu pitkälti ajotavasta, mutta eihän nuo osat taida ihan kaikkein vahvimpia olla. Tässä samassa haluaisin kysyä minkälaisia kokemuksia muilla on noista tehoista, onko sinnepäin mitä on luvattu??? Ja jos joku penkittäny niin vielä parempi...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Ekitheman kirjoitti:Laitetaan nyt omakin kokemus tähän. Autossa Maptunin steg5 lähes kaikkine siihen kuuluvine osineen, tehoa ei kuitenkaan varmasti ole yli 300hv:aa (lupaa 340). Edellinen omistaja vaihtanut laatikon, samoin kuin kytkimen, kun olivat molemmat voiman alla antautuneet... Varmasti riippuu pitkälti ajotavasta, mutta eihän nuo osat taida ihan kaikkein vahvimpia olla. Tässä samassa haluaisin kysyä minkälaisia kokemuksia muilla on noista tehoista, onko sinnepäin mitä on luvattu??? Ja jos joku penkittäny niin vielä parempi...
Eräällä tuntemallani henkilöllä 2,0t koneella varustetussa tonnarissa stage 3:lla löytyi tehoja 255hv/400nm penkissä ja maptun lupaa 265hp / 370nm, eli aika lähellä luvattuja tehoja.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kaide kirjoitti: Kertokaas nyt miten se laatikko hajoaa ? Kiinnostaa tietää..... Siis mitä tapahtuu käytännössä ? Hitto kun oma tonnari kyllä syö jopa Aeron kykän sileeksi mutta ei se laatikko sano mitään ....
Voisko olla juuri sen takia sun laatikko säästyykin, kytkin antautuu ekana?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

parit kolmosen rattaat oon tälle kesälle sileäksi saanut. Ensimmäinen laatikko 9tkm ajettu rempan jälkeen ja toinen kesti n. 4tkm. Eikä oikeestaan yhtään 0-> repimisiä.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no eivät nuo laatikot tosiaan niitä kaikkein vahvimpia keksintöjä ole. onko kellään kokemusta tuon manuaalin vahvennetuista osista, että onko niistä hyötyä tuon kestävyyden suhteen.
itsellänihän on automaatti, että se siitä ja kestävyydestä, vaikka ovat kyllä omissa tonnareissa <240hv kestäneet aika kovaa rääkkiä. itelle on näiden vehkeiden kansssa tullut sellanen mieleen, että saabistit vaan puhuu enemmän niistä laatikkovioista kuin monet muut. tuntuu nimittäin noita laatikoita hajoavan muistakin vehkeistä, mutta silti niitä pidetään "kestävinä".
osa syy voi tietenkin olla sekin, että esimerkiksi bemarin perän hajotessa hajoaa "vain" perä, ja kun saabista laukee perä, niin puhutaan laatikosta.
kyllä nuo yli 450Nm väännöt tuppaa jotain hajottamaan, jos pito löytyy, ja toisaalta jos ei löydy, niin on se tasauspyörästö kovilla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pienet vaihteet kyllä saa hajotettua ilman voimaakin kun revittelee. Hanella taitaa olla yks tai kaks heppaa jotka hajottaa sen kolmosen :P

Varsinaiseen kysymykseen niin kyllähän se kone kestää jos perusasiat on kunnossa. Joku kannentiiviste saattaa mennä, mutta niitä menee vakio vermeilläkin...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täällä myös pihalla hieman laiteltu saappi. Pari omistajaa sitten on steg 5-hilut lyöty sisään. Kytkimiä on remppavihkosen mukaan mennyt jo muutama ja nyt on sitten kisakytkin ollut jo pidemmänaikaa. Laatikko tykkää joka vaihteella pitää ääntä kun jalan nostaa kaasulta yli kolmentonnin kierroksilla ja kolmonen rusahtaa helposti jos yrittää nopeasti vaihtaa. Ajotyyli on ollut sellaista että joskus pitää hieman kiihdytellä eli kakkosella puolella kaasulla ja sitten ehkä kolmosella ja nelosella jopa tiskiin asti. Alkaa vaan ajo-ominaisuudet tulemaan vastaan niin ei tallaa ihan lattiaan asti viitsi painaa, ja tietysti sitten tietysti pieni säälikin siinä aina tulee. Vitosvaihteella en kiihdyttele ollenkaan. Saapa nähdä milloin aski porsii, henkisesti siihen olen jo valmistautunut.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Jontse »

saab90087 kirjoitti:
Ekitheman kirjoitti:Laitetaan nyt omakin kokemus tähän. Autossa Maptunin steg5 lähes kaikkine siihen kuuluvine osineen, tehoa ei kuitenkaan varmasti ole yli 300hv:aa (lupaa 340). Edellinen omistaja vaihtanut laatikon, samoin kuin kytkimen, kun olivat molemmat voiman alla antautuneet... Varmasti riippuu pitkälti ajotavasta, mutta eihän nuo osat taida ihan kaikkein vahvimpia olla. Tässä samassa haluaisin kysyä minkälaisia kokemuksia muilla on noista tehoista, onko sinnepäin mitä on luvattu??? Ja jos joku penkittäny niin vielä parempi...
Eräällä tuntemallani henkilöllä 2,0t koneella varustetussa tonnarissa stage 3:lla löytyi tehoja 255hv/400nm penkissä ja maptun lupaa 265hp / 370nm, eli aika lähellä luvattuja tehoja.
Mulla kanssa "stage3" ja penkissä 278/392 ja 2.0t. Meni kyllä pikkasen yli omien odotuksien :D
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 Aero Steg 3

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Jontse kirjoitti:Mulla kanssa "stage3" ja penkissä 278/392 ja 2.0t. Meni kyllä pikkasen yli omien odotuksien
Näyttääkö nuot penkit (dyno) nykyään moottori- rengastehon vai molemmat? Vai riippuuko se vaan penkistä. Eikö rekisteriotteessa ilmoteta yleensä koneteho? Vois käytää joskus tuota omaa autoa penkissä niin tietäs palijoko siinä tällä hetkellä on sitä tehoa. Yliviskassa taitaa olla lähin penkki. http://www.vieskanautosahko.fi/serv.htm
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
Vastaa Viestiin