ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
lueskelin haulla vanhoja viestejä ja oli siellä samasta aiheesta. mutta ongelmani ei vielä ratkennut
Eli vm.88 turbo aut. ei DI-kasettia on auto. Vaihdettu IMM vuosi sitten ja samalla Bybass eli pitäis olla ehjiä.
Ongelma alkoi eilen (vähäisenä) ja tänään sitten huomasin sen tarkemmin. Kun kiihdyttää ja yrittää painaa kaasua, niin ahdot nousee keltaisen puoliväliin tai hieman yli ja sitten alkaa nykimään/rykimään.
mistäköhän sitä lähtisi vikaa hakemaan. pikaisen vilkaisun perusteella oli kaikki letkut ja putket paikallaan. ei viitsisi tuurilla vaihdella osia.
Meinasin testailla tuon mag.vent. josta on aiemmissa jutuissa puhuttu. mikähän niistä letkuista on se W? voisiko apc.järjestelmä vaikuttaa? eli voiko testailla ilman sulaketta ja miten sen pitäisi vaikuttaa?
Eli vm.88 turbo aut. ei DI-kasettia on auto. Vaihdettu IMM vuosi sitten ja samalla Bybass eli pitäis olla ehjiä.
Ongelma alkoi eilen (vähäisenä) ja tänään sitten huomasin sen tarkemmin. Kun kiihdyttää ja yrittää painaa kaasua, niin ahdot nousee keltaisen puoliväliin tai hieman yli ja sitten alkaa nykimään/rykimään.
mistäköhän sitä lähtisi vikaa hakemaan. pikaisen vilkaisun perusteella oli kaikki letkut ja putket paikallaan. ei viitsisi tuurilla vaihdella osia.
Meinasin testailla tuon mag.vent. josta on aiemmissa jutuissa puhuttu. mikähän niistä letkuista on se W? voisiko apc.järjestelmä vaikuttaa? eli voiko testailla ilman sulaketta ja miten sen pitäisi vaikuttaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
W-letku on se, joka menee hukkaportille. W-letku irti pitäisi ahtojen mennä ns. tappiin runsaammalla kaasun käytöllä jos on ahtoputket kunnossa. Varovaisuutta kannattaa siis noudattaa jos ajelet letku irti.9000urpo kirjoitti:Meinasin testailla tuon mag.vent. josta on aiemmissa jutuissa puhuttu. mikähän niistä letkuista on se W? voisiko apc.järjestelmä vaikuttaa? eli voiko testailla ilman sulaketta ja miten sen pitäisi vaikuttaa?
Ilman sulaketta tai piuha irti mankkuvenalta ei ahtomittarin pitäisi kohdallaan olevilla peruspaineilla mennä kuin sinne keltaisen puoleenväliin.
Toisilla tulpilla kokeilisin myös.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
W-letku on se keskimmäinen niistä kolmesta.
Mankun toiminnasta tuo virtajohdon irtiottokaan ei ole aina tae että peruspaineilla mennään, itselläni oli ongelma että ahdot nousivat fuel-cutille asti eikä ongelma poistunut vaikka virtajohdon otti irti mankusta, vika oli kuitenkin tässä venttiilissä.
Ja kuten V.J.S mainitsi, luultavasti tulpissa vika, mutta kävi itselläni mielessä bensapumppukin.
Mankun toiminnasta tuo virtajohdon irtiottokaan ei ole aina tae että peruspaineilla mennään, itselläni oli ongelma että ahdot nousivat fuel-cutille asti eikä ongelma poistunut vaikka virtajohdon otti irti mankusta, vika oli kuitenkin tässä venttiilissä.
Ja kuten V.J.S mainitsi, luultavasti tulpissa vika, mutta kävi itselläni mielessä bensapumppukin.
Viimeksi muokannut Make5, Ma Tammi 08, 2007 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nimenomaan. Jos ampuu fuel cutille piuha irti, mankkuvena on jumissa = rikki. Jos ei ahdot nouse lähimainkaan keltaisen puoliväliä, on vika suuremmalla todennäköisyydellä jossain muualla kuin mankkuvenassa (liian alhaiset peruspaineet, vuoto ahto/alipaine putkissa, susi by-pass, turbo bashana, hukkaportti juminut auki yms.)Make5 kirjoitti:Mankun toiminnasta tuo virtajohdon irti ottokaan ei ole aina tae että peruspaineilla mennään, itselläni oli ongelma että ahdot nousivat fuel-cutille asti eikä ongelma poistunut vaikka virtajohdon otti irti mankusta, vika oli kuitenkin tässä venttiilissä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jotenkin on sen oloinen, että yrittää nostaa ahtoja normaalisti, mutta sitten joku katkaisee kulun kun ollaan n. 2/3 keltaisella.tiputtaa pikkaisen ja taas kun ahdot on nousemaisillaan niin tulee katko. pitää nuo tulpat vaihtaa ja kokeilla ilman W letkua. voisiko olla niin herkkää, että kun pari päivää sitten tankkasin 55 litraa jetin 95, niin se vaikuittaisi ja apc tai joku rajoittaisi ahtoja?
ruokiksella ajelin iman W-letkua ja aluksi nyki ja pätki kuten ennen mutta sitten yhtäkkiä loppu nykiminen. jännä homma. saa nähdä kauanko toimii. olisiko ollut kosteutta jossain missä ei pitänyt. ahto nätisti punaiselle asti ja siihen lopetin ettei tuu särki koko autosta. vaihdoin vielä tulpatkin ja sitten ajoin letku kiinni. hyvin toimi kiihdytykset eli ahtoi ihan normisti ja kulki kuin ennenkin. tarkkaillaan miten käy jatkossa. toivottavasti kulkee huomennakin.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Nostetaan topikkia ylös.
Oma 2.3T CSE wanha sotaratsu tekee kanssa temppujaan taas.
Klubilaisen softa ja T7 modi. Toiminut koko kesän moitteetta ja nyt alkoi ahdot kettuilemaan.
Nousee vain keltaiselle. Välillä taas ahtaa hienosti punaisen loppuun, niin kuin softan asennuksen jälkeen pitäisikin.
Mistä voisi tämä satunnainen toimimattomuus johtua? Enimmäkseen on kuin LPT.
Jumittava kello turbossa?
Bypass bashana?
MAP anturi?
Kuis tuo välijäähy ilmoittaa, jos on sanonut sopimuksen irti keulilla?
Kaikki alipaineletkut tsekattu taas jälleen.
Kiitos etukäteen viisaammille.
-Hessu-
Oma 2.3T CSE wanha sotaratsu tekee kanssa temppujaan taas.
Klubilaisen softa ja T7 modi. Toiminut koko kesän moitteetta ja nyt alkoi ahdot kettuilemaan.
Nousee vain keltaiselle. Välillä taas ahtaa hienosti punaisen loppuun, niin kuin softan asennuksen jälkeen pitäisikin.
Mistä voisi tämä satunnainen toimimattomuus johtua? Enimmäkseen on kuin LPT.
Jumittava kello turbossa?
Bypass bashana?
MAP anturi?
Kuis tuo välijäähy ilmoittaa, jos on sanonut sopimuksen irti keulilla?
Kaikki alipaineletkut tsekattu taas jälleen.
Kiitos etukäteen viisaammille.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Itselleni vastaten ja mietiskellen asiaa.
Vaihdoin bypass: n. Ei vaikutusta ahtojen nousuun. Entinen pässi vaikutti imutestissä ihan toimivalta. Noh, onhan nyt sitten toimiva pässi varastossa.
Turbon kellon tanko paikoillaan, mutta en päässyt yläkautta testaamaan liikettä.
Menen nosturille ja alakautta sen testaus.
Edelleen siis ahdot nousevat "pirteästi" sinne keltaisen puoliväliin. Pari kertaa satunnaisesti ahtanut punaisen loppuun, kuten nykyisellä softalla pitäisikin.
Ei tee fuel cuttia tai muita hazardeja temppuja.
Miten testaan MAP anturin toimivuuden/ toimimattomuuden? Liitin irti? Mitä pitäisi odottaa testiajosta?
W-letku irti ja varovasti lenkille, että saa testtua turbon ahtamisen ja imu/ pako- puolen tiiveyden?
Entä miten voin välijäähyn testata? Silmämääräisesti? Ei luulisi vielä noin steg3 virin tasoilla päätyjä poksautella jäähystä?
Kiitos jälleen etukäteen vastanneille.
-Hessu-
Vaihdoin bypass: n. Ei vaikutusta ahtojen nousuun. Entinen pässi vaikutti imutestissä ihan toimivalta. Noh, onhan nyt sitten toimiva pässi varastossa.
Turbon kellon tanko paikoillaan, mutta en päässyt yläkautta testaamaan liikettä.
Menen nosturille ja alakautta sen testaus.
Edelleen siis ahdot nousevat "pirteästi" sinne keltaisen puoliväliin. Pari kertaa satunnaisesti ahtanut punaisen loppuun, kuten nykyisellä softalla pitäisikin.
Ei tee fuel cuttia tai muita hazardeja temppuja.
Miten testaan MAP anturin toimivuuden/ toimimattomuuden? Liitin irti? Mitä pitäisi odottaa testiajosta?
W-letku irti ja varovasti lenkille, että saa testtua turbon ahtamisen ja imu/ pako- puolen tiiveyden?
Entä miten voin välijäähyn testata? Silmämääräisesti? Ei luulisi vielä noin steg3 virin tasoilla päätyjä poksautella jäähystä?
Kiitos jälleen etukäteen vastanneille.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Onhan painepuolen letkut kiinni. Itsellä löysä coolerin klemmari esti ahtojen nousun yli 0,5 bar
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Hmmm,
Mielenkiintoista. Tein muita huoltotöitä autoon ja oli tällöin akkukenkä irti.
Useampi tunti ilman sähköjä auto.
Lähdin testilenkille ja ylläri pylläri kaikki ahdot taas tallella. Chrysler Crossfire, pyh. Yritti pykiä vieressä. Ei itään jakoa, heh. Mopo.
Eniweis,
Nyt taas pelittää.
Onko tämä nyt sitä adaptaatio ongelmaa? Vetää jotenkin mappauksen sekaisin, jostain ihme syystä?
Vaikuttaako akun heikko varaus tai muu sähköhäiriö, että ECU ottaa siipeensä ja vain pitkä virrattomuus auttaa, että tulee kartta taas ROMlta peliin?
Hessu
Mielenkiintoista. Tein muita huoltotöitä autoon ja oli tällöin akkukenkä irti.
Useampi tunti ilman sähköjä auto.
Lähdin testilenkille ja ylläri pylläri kaikki ahdot taas tallella. Chrysler Crossfire, pyh. Yritti pykiä vieressä. Ei itään jakoa, heh. Mopo.
Eniweis,
Nyt taas pelittää.
Onko tämä nyt sitä adaptaatio ongelmaa? Vetää jotenkin mappauksen sekaisin, jostain ihme syystä?
Vaikuttaako akun heikko varaus tai muu sähköhäiriö, että ECU ottaa siipeensä ja vain pitkä virrattomuus auttaa, että tulee kartta taas ROMlta peliin?
Hessu
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
- Paikkakunta: Turku
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Mielenkiintoista.. Itsellä ilmennyt samanlaista ongelmaa 2.0 -92. Ei mitään rajua rykimistä mutta tuntuu että meno vähän nykäisee ja taas jatkuu.. Jotenkin tuntuu että kesken jäi veto. Tulpat on vaihdettu ja samaa vielä tekee. Ei mikään suuri ongelma mutta juuri silloin kun haluisi repästä niin jää hampaankoloon häiritsemään. Kokeilen siis W-letkua.
Edit: Käväsin tuolla nyt sitten ajatuksen kanssa vilkuilemassa ja pähkäilemässä. Tovin siinä piippua kiskoin kunnes silmään osui katkennut pakosarjan pinnapultti. Ei varmasti ahdot pelitä kunnolla kun pääsee pakokanavasta ilmat pihalle. Siis korjaukseen.
Edit: Käväsin tuolla nyt sitten ajatuksen kanssa vilkuilemassa ja pähkäilemässä. Tovin siinä piippua kiskoin kunnes silmään osui katkennut pakosarjan pinnapultti. Ei varmasti ahdot pelitä kunnolla kun pääsee pakokanavasta ilmat pihalle. Siis korjaukseen.
9000 -92 2.0T
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Yksittäinen pakosarjan pultti ei estä ahtimesi toimintaa. Moottorista tulevat pakokaasut kuitenkin menevät pakosarjan kautta ahtimelle ja sen kautta pois.
Jos surkeimmassa tapauksessa sulla on kaikki pultit poikki tai kaikki pultit löysällä, ahtimesi ei ahda puuttuvan käyttövoiman vuoksi. Mutta sen kuulee jo kauas, jos pakosarja on irti tai pakosarja on rikki.
Muutama viikko sitten kaverin 900 varastettiin, mutta onneksi hän ei ollut ehtinyt vielä hitsata kuntoon pakosarjaa niin hän kuuli varkaan käynnistävän auton.
Jos surkeimmassa tapauksessa sulla on kaikki pultit poikki tai kaikki pultit löysällä, ahtimesi ei ahda puuttuvan käyttövoiman vuoksi. Mutta sen kuulee jo kauas, jos pakosarja on irti tai pakosarja on rikki.
Muutama viikko sitten kaverin 900 varastettiin, mutta onneksi hän ei ollut ehtinyt vielä hitsata kuntoon pakosarjaa niin hän kuuli varkaan käynnistävän auton.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
- Paikkakunta: Turku
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
niin tiedä sitten ainakin kannen kylki kovin paskainen siitä pultin kohdalta ja tiivistekkin tod.näk rikki. Lisään vielä että kyllä se ahtaa mutta sattuu pätkäisemään kun nilkkaa pitää hetken ojennettuna.
Edit: Pakko sen on ainakin vähän hallaa tehdä koska pakokaasujahan tulee enemmän sieltä välistä mitä enemmän kaasua painaa. Tosin pakkohan se jokatapauksessa on korjata.
Edit: Pakko sen on ainakin vähän hallaa tehdä koska pakokaasujahan tulee enemmän sieltä välistä mitä enemmän kaasua painaa. Tosin pakkohan se jokatapauksessa on korjata.
9000 -92 2.0T
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Vaikuttais et kansipahvi ois pettänyt. Moottorisi ei ahda kunnolla kun osa kaasuista tulee suoraan kannen välistä.Le tonnari kirjoitti:niin tiedä sitten ainakin kannen kylki kovin paskainen siitä pultin kohdalta ja tiivistekkin tod.näk rikki. Lisään vielä että kyllä se ahtaa mutta sattuu pätkäisemään kun nilkkaa pitää hetken ojennettuna.
Sitten vaan kansipahvia vaihtamaan ja toivomaan ettei mikään muu ole hajonut. Voi muuten aika kalliiksi mennä korjaukset.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89