9000 kansiremontin kuvia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kekemakinen kirjoitti:Kampiakseli ja nokka-akselit ei pyöri 1:1, muistaakseni. Kun kampiakseli pyörähtää kerran, pyörähtää yläkerta kahdesti. Pieni liike kampiakselilla, esim. 5mm on tuplaten yläpään rattailla.
Asia on kyllä juuri päinvastoin, alakerta pyörähtää kaksi kierrosta siinä missä yläkerta yhden kokonaisen kierroksen. :wink:

Vanhoilla jakopäänhiluilla kasatessa tuleekin lähtökohdaksi ottaa kampiakselin merkissä tiukasti pysyminen ja yläkerran merkkien asetus niin lähelle kuin suinkin mahdollista, ei toisinpäin. Ja kuten edellä on kerrottu niin edes uusilla osilla ajoitusmerkkejä ei saa edes yhtä milliä tarkemmiksi, siksi suurpiirteiset ne merkit ovat.

Ja tosiaan miksei jo ensimmäisellä kerralla, mutta viimeistään jos aikoo enemmän tehdä kansiremontteja, niin kannattaa valmistaa imusarjalle omat asennuspulttinsa joihin on helppoa ripustaa imusarjan tiiviste ja joita pitkin on imusarja helppoa lykätä paikoilleen. Itse tein M8 pulteista sileäkylkiset varustettuna hahlolla talttapäämeisselillä helppoa poistamista silmälläpitäen.


:!: Sitten tuosta imusarjan tiivisteestä, toivottavasti "Lobolla" on nyt oikeanlainen tiiviste sillä mm. Motonet tarjoaa sitkeästi samaa tiivistettä kaikkiin malleihin 1985-1998, tämä Motonetin tarjoama tiiviste ei todellakaan sovi uudempiin n. vuosimalleista -94 eteenpäin, siis "lyhytlohkoihin".

Pulttijaolle se taitaa ikäväkyllä juuri sopia, kanavien muotoihin ei, ja se vanhemman mallinen ovaalireikäinen tiiviste uudempaan kanteen laitettuna tukkii suuttimien "tulilinjan" imukanaviin.

Kannattaa verrata tiivistettä imukanavien muotoihin ennenkuin asentaa :!:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minuteman kirjoitti:
kekemakinen kirjoitti:Kampiakseli ja nokka-akselit ei pyöri 1:1, muistaakseni. Kun kampiakseli pyörähtää kerran, pyörähtää yläkerta kahdesti. Pieni liike kampiakselilla, esim. 5mm on tuplaten yläpään rattailla.
Asia on kyllä juuri päinvastoin, alakerta pyörähtää kaksi kierrosta siinä missä yläkerta yhden kokonaisen kierroksen. :wink:

Vanhoilla jakopäänhiluilla kasatessa tuleekin lähtökohdaksi ottaa kampiakselin merkissä tiukasti pysyminen ja yläkerran merkkien asetus niin lähelle kuin suinkin mahdollista, ei toisinpäin. Ja kuten edellä on kerrottu niin edes uusilla osilla ajoitusmerkkejä ei saa edes yhtä milliä tarkemmiksi, siksi suurpiirteiset ne merkit ovat.

Ja tosiaan miksei jo ensimmäisellä kerralla, mutta viimeistään jos aikoo enemmän tehdä kansiremontteja, niin kannattaa valmistaa imusarjalle omat asennuspulttinsa joihin on helppoa ripustaa imusarjan tiiviste ja joita pitkin on imusarja helppoa lykätä paikoilleen. Itse tein M8 pulteista sileäkylkiset varustettuna hahlolla talttapäämeisselillä helppoa poistamista silmälläpitäen.


:!: Sitten tuosta imusarjan tiivisteestä, toivottavasti "Lobolla" on nyt oikeanlainen tiiviste sillä mm. Motonet tarjoaa sitkeästi samaa tiivistettä kaikkiin malleihin 1985-1998, tämä Motonetin tarjoama tiiviste ei todellakaan sovi uudempiin n. vuosimalleista -94 eteenpäin, siis "lyhytlohkoihin".

Pulttijaolle se taitaa ikäväkyllä juuri sopia, kanavien muotoihin ei, ja se vanhemman mallinen ovaalireikäinen tiiviste uudempaan kanteen laitettuna tukkii suuttimien "tulilinjan" imukanaviin.

Kannattaa verrata tiivistettä imukanavien muotoihin ennenkuin asentaa :!:
Kiitos!!!
Tiivisteet tuli Rikulta, sua nähdä mitä sitten on....Voikos tuohon laittaa tiivisteliiman?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu kyllä sieltä putiikista oikeat tavarat saa, mutta ei silti ole pahasta verrata vaikka vain varmuuden vuoksi. Täällä olikin muistaakseni taannoin juttu jossa tämä vanhempi tiivistemalli oli eksynyt uudempaan kanteen, tuloksena ymmärrettävästi käyntihäiriöitä ja puutumista, meneehän siinä sumu vituralleen kun on pahviseinä suuttimen edessä.

Itse olen yleensä laittanut tiivisteliiman, Loctiten anaerobiset, Hylomar ynnämuut hyviksihavaitut.
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

"Asia on kyllä juuri päinvastoin, alakerta pyörähtää kaksi kierrosta siinä missä yläkerta yhden kokonaisen kierroksen. :wink: "


Tarvis varmaan palkata oikolukija, kun menee väliin kirjoitukset nurinkurin :oops: Hyvä, että joku korjaa sen mitä toinen kylvää :D

Mie hankin sen imusarjan tiivisteen Motonetista. Huomasin kyllä sen menevän ikäänkuin itsestään väärin niiden suuttimien eteen. Kyseinen tiiviste siellä nyt kuitenkin on, eikä vielä ole ilmennyt mitään ongelmia. Jotenkin sen niin pyöritin, että kaikki aukot oli kuten pitikin, mielestäni... Kokosin sen tosin kuumeisena, purin imusarjan vielä kertaalleen kun en ollut varma, että laitoinko sen varmasti siten ettei suuttimet jää tiivisteen taakse... Mikään ei vuoda, tehot on tallella, ei ongelmia siellä kohtaa. Rempan jälkeen "sisäänajoa" n. 500km. Tiiviste on Turun Motonetista, lieneekö sillä mitään merkitystä. Auto on 2,0i vm1997, ilman turboa. Huvikseni en sitä tiivistettä vaihtaisi, olihan se imusarjan irroittaminen se kaiken mielenkiintoisin vaihe. Vai että väärä tiiviste, pitääpä miettiä :? Kiitos infosta :wink:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Nonii, sain vihdoinkin kaikki palikat paikolleen ja autohan lähti pyörimään.
Ensin kuului julmettu naputus venttiilinpainimista... minä kiskoin paniikissa olutta että nyt se särki... Maltoin kuitenkin odottaa hetken ja naputus lakkasi.

Kauhea käry koneesta nousi kun olin sinne vaikka mitä mömmöjä survonut mutta sen puolituntia mitä tyhjäkäynnillä kone pyöri ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut naputuksen lakattua.

Huomenna jos joudan olisi koeajon paikka... Vähä jänskättää...

ISO KIITOS KAIKILLE SAABISTEILLE JOTKA JAKSOIVAT NEUVOA!!!!!
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Auto toimi tähän asti hyvin mutta tänään iski kierrokset aivan tappiinsa.
Purin tyhjäkäyntisäätimen irti, mutta en saanut kierroksia laskemaan kauheasti.

Mikä piru tuossa nyt porsi??
Onko kaasuläppäkotelo kauhea projekti ottaa irti, jos vaikka läppä jumisi?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Itselleni vastaten: Älä ota asennu olutta kun kasaat autoa.
Letkun pidin oli jumittanut läpän hieman auki... :D

Ainut vaan että otin epähuomiossa koneen pyöriessä kaasuläpän asentoanturin irti ja nyt saan CH valon....
5 vilkautusta....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ainut vaan että otin epähuomiossa koneen pyöriessä kaasuläpän asentoanturin irti ja nyt saan CH valon....
5 vilkautusta....
Akun napa hetkeks irti ja taas on hyvin asiat. Tai jos et jaksa ettiä 10mm lenkkiä niin tuu huonenna potkuihin nii nollataan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9000 kansiremontin kuvia?

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

j0ne kirjoitti:
Ainut vaan että otin epähuomiossa koneen pyöriessä kaasuläpän asentoanturin irti ja nyt saan CH valon....
5 vilkautusta....
Akun napa hetkeks irti ja taas on hyvin asiat. Tai jos et jaksa ettiä 10mm lenkkiä niin tuu huonenna potkuihin nii nollataan.
En pääse potkiaisiin kun vanhin tyttö on kylässä. Akun navan otin irti, täytyy huomenna laitella takas.... :)

Mitä softaa muuten käytätte kun saabbia obdn kautta ronklitte?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin