Acc <-> tyhjäkäynti
Acc <-> tyhjäkäynti
Acc auto asennossa tyhjakaynti nousee yli tuhanteen. Laskee tosi hitaasti alle tuhanteen. Econ napin painallus pudottaa tyhjäkäynnin heti. Myös alamäessä moottorijarrutus paranee econ asennossa. Kompura ei käynnisty, joten sillä ei ole vaikutusta.. Olisko ajateltu syöttää enemmän bensaa kompuran viemän tehon vuoksi, ja nyt kun kompura ei käy, niin tyhjäkäynti nousee? En kyllä jaksa tuohon uskoa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Eli se on ominaisuus eikä vika. Kyllä se kompurakin vielä pyörii, kunhan ehdin laittaa. Eli saan ostettua jostain sen kompuran ja lauhduttimen välisen letkun. On vain laipalla kiinni kompurassa. En vain tiennyt muuta autoa, jossa tyhjäkäyntiä nostetaan ilmastoinnin vuoksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
On se kompuranpyörittäminen sen verran raskasta hommaa että veikkaanpa kaikkien merkkien kompensoivan rasitusta jotenkin, pieni joutokäyntikierrosten nosto lienee helpoimpia keinoja.
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Ilmastoiduissa autoissa yleensä nostetaan joutokäyntiä sen verran että ilmastoinnin kompressori saa sen riittävän käyttövoiman kampiakselilta.Naxu kirjoitti:En vain tiennyt muuta autoa, jossa tyhjäkäyntiä nostetaan ilmastoinnin vuoksi.
Moderneissa autoissa kampiakselilta käyttövoimaa ottavia laitteita ei enää ole niin paljon kuin ennen (ohjaustehostin, laturi, jne.), jonka vuoksi kompressoria varten ei tarvitse nostaa joutokäyntiä tuntuvasti.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Sähköisen ohjaustehostimen ymmärrän kyllä, mutta mihin se laturi on hävinny nykyautoista, ja mitä on ne "jne:t" mitä ei tarvii moottorilla pyörittää?
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Tuollainen perinteinen kompurahan syö aika paljon tehoa. Tuntuisi oikeammalta että kompuran kytkeytyessä kierrokset putoaa, jolloin elektroniikka nostaa kierrokset normaaliin. Ei niin että ilmastoinnin napin ollessa päällä syötetään lisää bensaa vaikka ei tarvi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Laturin puuttumisella tarkoitin noita hybridiautoja. Niissä ei ole perinteistä laturia, koska ne käyvät jatkuvasti pelkällä sähkömoottorilla, bensamoottori ei tarjoa käyttövoimaa perinteiselle laturille.CDTA kirjoitti:Sähköisen ohjaustehostimen ymmärrän kyllä, mutta mihin se laturi on hävinny nykyautoista, ja mitä on ne "jne:t" mitä ei tarvii moottorilla pyörittää?
Monet virittäjät ottavat irti ilmastoinnin kompressorin, sillä mitä vähemmän moottori joutuu pyörittämään sitä parempi.Naxu kirjoitti:Tuollainen perinteinen kompurahan syö aika paljon tehoa.
Kaverikin otti omasta Japanintuonti autostaan kompressorin irti ja jossain vaiheessa aikoo vaihtaa kevyemmät hihnapyörät.
Naxu kirjoitti: Tuntuisi oikeammalta että kompuran kytkeytyessä kierrokset putoaa, jolloin elektroniikka nostaa kierrokset normaaliin. Ei niin että ilmastoinnin napin ollessa päällä syötetään lisää bensaa vaikka ei tarvi.
Kierroksia nostetaan varmistaakseen moottorin vakaa käynti ja välttääkseen erilaisia toiminnallisia häiriöitä.
Monissa autoissa joutokäynti lämpimänä on se 650-750 ja ilman ilmastoinninkorotusta kierrokset saattaisivat laskea niin alhaiseksi ettei auto kykene käymään kunnolla joutokäyntiä.
Omassa Nissanissa oli yhessä vaiheessa varsin harmittava sähkövika, jonka vuoksi kierrokset olivat ryypyn ollessa päällä 1900 ja joutokäynti 400. Joutokäynnin korostus ei toiminut ollenkaan oikein. Sain välttää liikennevaloja ja 90 asteen käännöksiä varmistaakseen ettei moottori yhtäkkiä sammuisi.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Muistaakseni tonnarin kompura on n.5.5kW. Ilmastoinnin yhteydessä painekytkin antaa tiedon moottorin ohjaukselleNaxu kirjoitti:Tuollainen perinteinen kompurahan syö aika paljon tehoa. Tuntuisi oikeammalta että kompuran kytkeytyessä kierrokset putoaa, jolloin elektroniikka nostaa kierrokset normaaliin. Ei niin että ilmastoinnin napin ollessa päällä syötetään lisää bensaa vaikka ei tarvi.
(trionic)ja se nostaa tyhjäkäyntiä ja kytkee kompuran magneettikytkimen kiinni. Aineiden ollessa laitteistossa ja muutenkin toimiessaan tyhjäkäynti pysyy normaalissa tasossaan. Jos järjestelmä on viallinen tai kompura ei kytkeydy, niin tyhjäkäynti nousee normaalia korkeammalle.
Vanhemmissa laitteissa on erillinen venttiili tyhjäkäynnin korotuksella (lisää ilmaa kaasuläpän ohi)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
DJHasis kirjoitti:Laturin puuttumisella tarkoitin noita hybridiautoja. Niissä ei ole perinteistä laturia, koska ne käyvät jatkuvasti pelkällä sähkömoottorilla, bensamoottori ei tarjoa käyttövoimaa perinteiselle laturille.
Jaa sinä menit jo näin tuoreeseen tekniikkaan

Näissä ei tietenkään käytetä enää perinteistä laturia mutta ei ne siitä huolimatta käy pelkällä sähköllä, vaan se bensamoottori tuottaa sen liikkumiseen tarvittavan sähkön (vähän kehittyneemmällä tekniikalla kuin perinteinen laturi

Wooohhoouu!!DJHasis kirjoitti:Omassa Nissanissa

Edit: Ei siis ole tarkoitus vähätellä mitenkään, mutta jo Nissanin maininta tällä saitilla...

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Mistäs mahtaa johtua väliaikainen kierrosten lasku tuonne 600 hujakoille lämpimillä ilmoilla ilmastointi päällä kytkintä pohjaan painettaessa? (kompura aiheuttaa ja näillä keleillä ei tuota ongelmaa oikeastaan ole). Eli missä vikaa että pääsee noin alas niiaamaan? Kertaalleen on päässyt sammumaankin risteykseen tuon aiheuttamana.
Edit: autohan toi allekirjoituksen B234R
Edit: autohan toi allekirjoituksen B234R
Viimeksi muokannut Money For Nothing, La Syys 25, 2010 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Arvauksena heitän että hitaanlainen toiminta tyhjäkäyntimoottorilta, voitelu vois auttaa tai sitten vaihto.
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Olen jonkin verran huoltanut uusia autoja Toyota-liikkeessä, jonka vuoksi olen hybrideihin päässyt tutustumaan. Voin vaikkapa pitää pienen esitelmän uuden hybridi Auriksen toiminnastaCDTA kirjoitti:DJHasis kirjoitti:Laturin puuttumisella tarkoitin noita hybridiautoja. Niissä ei ole perinteistä laturia, koska ne käyvät jatkuvasti pelkällä sähkömoottorilla, bensamoottori ei tarjoa käyttövoimaa perinteiselle laturille.
Jaa sinä menit jo näin tuoreeseen tekniikkaan![]()

Kuuluuhan miehellä olla useanlaisia tapauksia, jotta sitä voi oppia korjaamaan munkinlaisia autoja. Moottorivikainen tonnarikin tuli hankittua kun halusin mielenkiintoisemman korjauskohteen kuin entinen kolari Toyota.CDTA kirjoitti:Wooohhoouu!!DJHasis kirjoitti:Omassa Nissanissa
Edit: Ei siis ole tarkoitus vähätellä mitenkään, mutta jo Nissanin maininta tällä saitilla...
Veikkaisin jotain pientä tukosta tyhjäkäynninmoottorin ilmaletkuissa tai moottorissa. Kannattaa koittaa puhdistaa niitä, jos vaikkapa tilanne parantuisi.Money For Nothing kirjoitti:Mistäs mahtaa johtua väliaikainen kierrosten lasku tuonne 600 hujakoille lämpimillä ilmoilla ilmastointi päällä kytkintä pohjaan painettaessa? (kompura aiheuttaa ja näillä keleillä ei tuota ongelmaa oikeastaan ole). Eli missä vikaa että pääsee noin alas niiaamaan? Kertaalleen on päässyt sammumaankin risteykseen tuon aiheuttamana.
Edit: autohan toi allekirjoituksen B234R
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
Olen jonkin verran huoltanut uusia autoja Toyota-liikkeessä, jonka vuoksi olen hybrideihin päässyt tutustumaan. Voin vaikkapa pitää pienen esitelmän uuden hybridi Auriksen toiminnastaCDTA kirjoitti:DJHasis kirjoitti:Laturin puuttumisella tarkoitin noita hybridiautoja. Niissä ei ole perinteistä laturia, koska ne käyvät jatkuvasti pelkällä sähkömoottorilla, bensamoottori ei tarjoa käyttövoimaa perinteiselle laturille.
Jaa sinä menit jo näin tuoreeseen tekniikkaan![]()

Kuuluuhan miehellä olla useanlaisia tapauksia, jotta sitä voi oppia korjaamaan munkinlaisia autoja. Moottorivikainen tonnarikin tuli hankittua kun halusin mielenkiintoisemman korjauskohteen kuin entinen kolari Toyota.CDTA kirjoitti:Wooohhoouu!!DJHasis kirjoitti:Omassa Nissanissa
Edit: Ei siis ole tarkoitus vähätellä mitenkään, mutta jo Nissanin maininta tällä saitilla...
Veikkaisin jotain pientä tukosta tyhjäkäynninmoottorin ilmaletkuissa tai moottorissa. Kannattaa koittaa puhdistaa niitä, jos vaikkapa tilanne parantuisi.[/quote]Money For Nothing kirjoitti:Mistäs mahtaa johtua väliaikainen kierrosten lasku tuonne 600 hujakoille lämpimillä ilmoilla ilmastointi päällä kytkintä pohjaan painettaessa? (kompura aiheuttaa ja näillä keleillä ei tuota ongelmaa oikeastaan ole). Eli missä vikaa että pääsee noin alas niiaamaan? Kertaalleen on päässyt sammumaankin risteykseen tuon aiheuttamana.
Edit: autohan toi allekirjoituksen B234R
Edit:
Kokeileppas ensiksi puhdistaa hiukan sitä lisäventtiiliin liittyviä osia, jonka jälkeen kannattaa sen moottorin liittimen päistä mitata molempien napojen vastusarvoa yleismittarilla. Niiden välinen vastusarvon pitäisi olla noin 7,7 ohmia. (Autodatan mukaan)
Pitäis sit saada selville, tarvitseeko jo hankkia toinen lisäilmaventiilin moottori.
Viimeksi muokannut DJHasis, La Syys 25, 2010 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Acc <-> tyhjäkäynti
DJHasis. Hmmm... eli sinä olet joko masokisti tai sitten seinähullu...veikkaan ensimmäistä 
Psst. Eihän olla vakavissaan

Psst. Eihän olla vakavissaan
