Näin siis teen. Muutenkin oli kaikkien yläpään tiivisteiden+jakopään vaihtamista mielessä koska 370tkm alla eikä historiasta sen enempää tietoa. Katsastusasemalla käryt olivat kyllä normaalien puitteissa eli ei järkyttävää vuotoa ole. Kuitenkin hän kiittää viisaampiaan tiedoista ja palailee astiaan mikäli ei omin päin vikaa löydä.Vaikuttais et kansipahvi ois pettänyt. Moottorisi ei ahda kunnolla kun osa kaasuista tulee suoraan kannen välistä.
Sitten vaan kansipahvia vaihtamaan ja toivomaan ettei mikään muu ole hajonut. Voi muuten aika kalliiksi mennä korjaukset.
ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
- Paikkakunta: Turku
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
9000 -92 2.0T
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Jos vain rykii isommilla ahdoilla, niin vaihtelisin sytytysosia. Itsellä auttoi platina tulpat ja johdot. Jos tasasesti ei ahda, niin sitten jotain muuta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Ihan mielenkiinnosta kysyn tulpista.
Onko tarvetta laittaa "kylmempiä" tai "kuumempia", jos on steg3 tason viri?
Jos on tarve, niin mikä mahtaa olla koodi NGKn tulpissa?
-Hessu-
Onko tarvetta laittaa "kylmempiä" tai "kuumempia", jos on steg3 tason viri?
Jos on tarve, niin mikä mahtaa olla koodi NGKn tulpissa?
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
En usko että on tarvetta, isommilla ahdoilla ja lämmöillä kannattaa kokeilla (>steg4).Onko tarvetta laittaa "kylmempiä" tai "kuumempia", jos on steg3 tason viri?
Kylmemmät tulpat, isompi lämpöarvo: NGK BCR8ESJos on tarve, niin mikä mahtaa olla koodi NGKn tulpissa?
reply: huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Viimeksi muokannut j0ne, Pe Syys 24, 2010 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
OK, kiitos.
Luuletko, että olisi hyötyä minun autossa jo nyt tulpista?
Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
-Hessu-
Luuletko, että olisi hyötyä minun autossa jo nyt tulpista?
Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)Luuletko, että olisi hyötyä minun autossa jo nyt tulpista?
Tuskin, mutta evt.Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Erilaisten autolehtien testaajien mukaan tulppien vaihto pystyy tarjoamaan lisää tehoa vain parisen hummaa. Perustuen siihen, että vanhat tulpat ovat kuluneet/kärsineet niin paljon että moottori on menettänyt justiinsa sen parisen hummaa.hessu75 kirjoitti: Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
Elikäs tehonlisäys tulppien vaihdolla hyväkuntoisiin vanhoihin tulppiin nähden on periaatteessa +-0 parhaimmassa tapauksessa lisäystä 1-3 hv.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Mikäköhän omassa tonnarissa voisi olla vikana.
Oireet:
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.
Kansipahvi ja tulpat on juuri vaihdettu ja akkukenkä on ollut irti. Mankkuvenan piuha irroitettuna ahdot tasaisesti jotain 0,3-0,4 baarin luokkaa.
Auton tietoja:
Saab 9000 2.0 CS Turbo -98 Automaatti
Trionic T5
T5 mankkuvena
Garrett T03/04
Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Oireet:
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.
Kansipahvi ja tulpat on juuri vaihdettu ja akkukenkä on ollut irti. Mankkuvenan piuha irroitettuna ahdot tasaisesti jotain 0,3-0,4 baarin luokkaa.
Auton tietoja:
Saab 9000 2.0 CS Turbo -98 Automaatti
Trionic T5
T5 mankkuvena
Garrett T03/04
Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Mikähän etu tuolla saavutetaan?j0ne kirjoitti: huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Mikä softa? Onko nakuista hajua? Ahtaako w-letku irti hyvin? Itse kokeilisin jollain kunnon softalla ja T7 mankkuvena modilla. Toista DI-kasettia voisi toki testata.Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.
Garrett T03/04
Mikähän etu tuolla saavutetaan?j0ne kirjoitti:
huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Niijjoo, voihan se olla että vaikka lämpöarvo on sama niin nuo elektrodit ovat viileämpiä kun keskielektrodi on syvemmällä tulpanrungossa.j0ne kirjoitti:Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)
Aikoinaan kaikki tulpat oli noita "matalia", ja kun tuo keskielektrodi keksittiin nostaa ylemmäksi niin puhuttiin sen itsepuhdistavasta vaikutuksesta, eikähän ne tosiaan karstottunutkaan enää niin helposti ja käyttöikää tuli samalla lisää.
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Pikkasen matalanoloinen peruspaine ensinnäkin mutta epäilisin kyllä mankkuvenan jumittamista.ttk81 kirjoitti:Mikäköhän omassa tonnarissa voisi olla vikana.
Oireet:
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.
Kansipahvi ja tulpat on juuri vaihdettu ja akkukenkä on ollut irti. Mankkuvenan piuha irroitettuna ahdot tasaisesti jotain 0,3-0,4 baarin luokkaa.
Auton tietoja:
Saab 9000 2.0 CS Turbo -98 Automaatti
Trionic T5
T5 mankkuvena
Garrett T03/04
Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Voit testata sytkäkasetin tai tulppien vaikutuksen irrottamalla W-letkun mankulta. Huomaat kyllä että turbo spoolaa ilman kontrollia fuelcuttiin saakka. Jos tulpat ja kasetti kestää isoja paineita niin mankkuvena lienee ongelma. Sehän tosiaan kannatta konvertoida T7-mankulle niin pääsee siitäkin vaivasta.
Noista paineista voisi päätellä että softa ei ole vakio koska millään tonnarin 2 litraisella automaatilla ei vakiosoftalla paineet nouse 1 bariin. Missähän fuelcut raja lienee softassasi ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
j0ne kirjoitti:Mikä softa? Onko nakuista hajua? Ahtaako w-letku irti hyvin? Itse kokeilisin jollain kunnon softalla ja T7 mankkuvena modilla. Toista DI-kasettia voisi toki testata.
Tarkkaa tietoa softasta ei ole, mutta vakio se ei ole, pyynti 1 bar. Fuelcut 1.5 bar. Ennen tuolla softalla auto on toiminut hyvin. Tämä autohan on vakiona 150hv matalapaine. Pitää kokeilla irroittaa tuo W-letku, kunhan keli paranee/vaihdan talvirenkaat.vesa67 kirjoitti:Pikkasen matalanoloinen peruspaine ensinnäkin mutta epäilisin kyllä mankkuvenan jumittamista.
Voit testata sytkäkasetin tai tulppien vaikutuksen irrottamalla W-letkun mankulta. Huomaat kyllä että turbo spoolaa ilman kontrollia fuelcuttiin saakka. Jos tulpat ja kasetti kestää isoja paineita niin mankkuvena lienee ongelma. Sehän tosiaan kannatta konvertoida T7-mankulle niin pääsee siitäkin vaivasta.
Noista paineista voisi päätellä että softa ei ole vakio koska millään tonnarin 2 litraisella automaatilla ei vakiosoftalla paineet nouse 1 bariin. Missähän fuelcut raja lienee softassasi ?
Vähän monimutkaiselta tuo T7-modi vaikuttaa, mutta nähtävästi on vaivan arvoista jos tuo vanha on rikki. Teetkö vesa67 vielä noita modeja? Itse kyllä asun Savonlinnassa.
Vielä sellainen tuli mieleen, että olisiko tuossa kansipahvi rempassa voinut asentajalta mennä jotkin letkut sekaisin?
Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää
Nyt sain testattua ilman w-letkua. Näyttäisi ahtavan hyvin johonkin 1 baariin sain ennen kuin pätkäisi. Ahdot kyllä nousivan pikkukaasullakin niin nopeasti että tulikohan fuelcut vastaan ja pysyiköhän tuollainen analogi mittari perässä.
EDIT 21.10: Nyt sain hankittua ja asennettua tuon T7 mankku modin. Ahto ongelma jatkuu edelleen samana. Kerralla kun lyö kaasun pohjaan, niin ahdot nousee 1baarin luokkaan ja sitten pätkäisee. Tämän jälkeen ne jää jonnekin 0,7baariin. Jos rauhallisesti aloittaa kiihdytyksen ja sitten painaa kaasun pohjaan, niin ahdot jäävät suoraan n. 0,7 baariin
EDIT 23.10: Nyt taisi vika vihdoin löytyä, by-pass venttiili oli syypää.
EDIT 21.10: Nyt sain hankittua ja asennettua tuon T7 mankku modin. Ahto ongelma jatkuu edelleen samana. Kerralla kun lyö kaasun pohjaan, niin ahdot nousee 1baarin luokkaan ja sitten pätkäisee. Tämän jälkeen ne jää jonnekin 0,7baariin. Jos rauhallisesti aloittaa kiihdytyksen ja sitten painaa kaasun pohjaan, niin ahdot jäävät suoraan n. 0,7 baariin
EDIT 23.10: Nyt taisi vika vihdoin löytyä, by-pass venttiili oli syypää.