Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Terve Ajattelin nyt kysyä suoraan tätä kun aiheesta on kyllä paljon tietoa mutta mikään ei tunnu täsmäävän... Eli tonnarissa ollut alusta asti ongelmana tyhjäkäynnin korkeus. Edellinen omistaja sanoi sen johtuvan rikkinäisestä mankkuvenasta mutta sitä on koitettu eikä muuttunut:(Nyt olen vaihtanut ruiskun lämpötilaanturin (imusarjassa),tyhjäyntiventtiilin,uuden kaasuläppä kytkimen,kaikki alipaine letkut katottu ei ole imuvuotoja! Tyhjäkäynti laskee vähän kun puristaa tyhjäkäyntiventtiilin letkua mutta ei tarpeeksi kuitenkaan ja kyllä kai sen luulisi vähän olevan auki tyhjäkäynnillä että kone saa ees jostain ilmaa kun ei ole sitä imuvuotoakaan.. Jostain taas kuulin että auto sammuu jos sen letkun tukkii mut en sit tiedä. Eikä vika ole myöskään ilmastoinnin releessä sekin on testattu. PCS:llä sanottiin että ei oikeen oo muutakun ECU ,jota aion nyt koittaa.. IMM:änkään ei luulisi tekevän noin kun Check Engine valokaan ei pala tai vilku.. Ja se tyhjäkäynti on alussa normaali n.900rpm mutta sit jonkun 5sekunnin päästä se alkaa kapuamaan ylöspäin ihan kuin auto yrittäisi säätää itseään parempaan suuntaan mutta seuraus on vain tyhjäkäynnin kohoaminen muuten auto toimii moitteettomasti ei nyi tai pätki!!
Kiitoksia jo etukäteen jos joku tietäisi vielä lisää saapin Sieluelämästä=)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

onko automaattinen ilmastointi ja kompura poiskytketty?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kaasuläpän mirkokytkin?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Koitin käynnistää myös ilman ilmastoinnin relettä mutta ei vaikutusta:(
Ja ainakin kaasuläpässä ei tuossa ole muuta sähköistä kuin se kaasuläpän kytkin johon tulee kolminapainen liitin ja se kytkin on uusittu.. Onko siinä ilmastoinnissa joku muukin kikka kuin se rele?? oon myös ottanu kompuran sulakkeen irti! Niin ja kun auto on käynnissä ja ilmastointi on automaatilla ja sen laittaa econ asentoon niin kierrokset laskevat ehkä n.500rpm eli sen verran se vaikuttaa eli ei omasta mielestä pitäisi johtua siitä??...
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja jus »

Kompressorin sulakkeen irrottamisen ei pidäkään estää ilmastoinnin tyhjäkäyntikorotusta.

Kompressorin releen irrottamisen pitäisi estää ACC: mahdollisuudet vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Irrotitko varmasti oikean releen? Jos vaihto AUTO-asennosta ECON-asentoon vaikuttaa tyhjäkäyntiin, kompressorin rele on todennäköisesti vielä paikoillaan.

Käsky kompressorin käynnistymiseen ja tyhjäkäyntikorotukseen kulkee ACC-panelilta painekytkimen ja pakkaskytkimen kautta kompressorin releelle ja siitä ruiskuboksille. Tämä kytkentäjärjestys siksi, että releessä on viivetoiminto joka päästää tyhjäkäyntikorotuspyynnön ruiskuboksille 0.6 sekuntia aiemmin kuin kompressorin magneettikytkimelle kytketään virta. Lisäksi rele estää kompressorin kytkeytymisen ennen kuin 10 sekuntia on kulunut moottorin käynnistämisestä.

Toimiiko ilmastointi, tuleeko kylmää, tuntuuko toinen kompressorin putkista kuumalta ja toinen kylmältä? Luistaako kompressorin magneettikytkin niin ettei kompressori kuormita moottoria kuten pitäisi? Ilmastointiin liittyvä tyhjäkäyntikorotus tosin pitäisi jäädä tulematta näillä nollan lähellä olevilla keleillä kun kylmäaineen paine laskee alle käynnistymisen 2 bar alarajan tai pakkaskytkin katkaisee jo +6 asteen alapuolella.

Varmaankin on jo tarkistettu mittaamalla että kaasuläppäkytkin sulkeutuu läpän ollessa kiinni (reunimmaisen ja keskinastan välillä yhteys?

Onko johdot oikeassa järjestyksessä, eikä esim nakutusanturin ja lämpöanturin (tai LH2.4 tyhjäkäyntimoottorinkin) johdot vaihtuneet keskenään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Joo elikkä kaikki johdot on oikein.. ilmastoinnin hihna on ollut koko ajan irti!! mutta silloin kun se oli kiinni niin sama vika koitan vielä ottaa sen releen pois ja kattoo mitä tapahtuu.. täytyy nyt vielä varmistaa se kaasuläpän kytkimen liitin. muuten kaikki pitäis olla kunnossa nyt vaan sitä ECUa oottelemaan :) Niin ja vielä oon myös vaihtanu uuden By passin se oli niin paskana että päästi joka suuntaan ilmaa läpi siitä alipaine nipasta :D
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kompressorin hihna on irti, ACC täytyy pitää ECON-asennossa. Hihnan puuttuessa kompressori ei voi kuormittaa moottoria ja tyhjäkäyntikorotus menee överiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Juu niin päättelinki:D Pitää vaan nyt ootella sitä ECUa ja kattoo sit uudestaan ois vaan katsastus tulossa nii vähän huono yrittää saada läpi kun tyhjäkäynti huutaa :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Käsitikö oikein että jos järjestelmä on tyhjä, niin tyhjäkäyntikorotusta ei tapahdu?
Jos syötän kompuran punaiseen johtoon +12v, niin pitäisikö magneettikytkimen naksahtaa, vai onko siinä toisessa johdossa vielä joku tunnistin?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Re: Tyhjäkäynti 1400Rpm Vm.89 Turbo Di/Apc

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Tyhjäkäynti vika edelleen päällä, eli vinkit ois tervetulleita (jos joltain löytyy ideoita).
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin