9000 2.3 -92 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mrlarvanto
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 11:28
Paikkakunta: Jyväskylä

9000 2.3 -92 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja mrlarvanto »

Moikka ja APUVA!

Otsikon tonnari on alkanut nykimään kiihdyttäessä ja tuntuu että kulutuskin on aika kivasti noussut tietokoneen mukaan. :( Nykiminen sellaista vittumaista ns. kangertelua lähtee ei lähde lähtee tyyliin. Tulpat ja suodatin on vaihdettu enkä noin nopeasti katsottuna letkuistakaan vikaa löytänyt.

Työmatka ajossa n.5km matka tietokoneen mukaan n.15-20l/100km. Useammat valot kyllä matkan aikana jossa joutuu pysähtelemään. En tiedä sitten onko vika korvien välissä vai jalassa mutta ei tuolla matkalla pahemmin pysty polettamaan kun valot haittaa menoa.

Mitähän kannattaisi alkaa vaihtelemaan ja mistä vikaa tutkimaan?

Tulppia vaihtaessa huomasin vaan DI-Kasetin tulppiin menevien hattujen vähän saaneen lämpöä. Sulaneet hieman ja muuttaneet muotoaan.

KIITOKSET!!!
Viimeksi muokannut mrlarvanto, Ti Marras 02, 2010 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masa, Jyväskylä
Saab 9-3 2.2tid -99
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 2.3 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No se kasetti kannattaa vaihtaa jo ennenkuin se kärähtää lopullisesti ja jättää tienpäälle.

Kannattaa tarkistella ilmamassamittarin ja imuilman lämpötila-anturin, sekä imusarjan alapuolella sijaitsevan ruiskun lämpötila-anturin liitokset hapettumien varalta noin alkutekijöiksi.

Itselläni tämä ruiskun lämpötila-anturi, tai pikemminkin hapettumat sen liitoksessa aiheutti juurikin tuollaista häälymistä moottorin lämpenemisvaiheessa.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 2.3 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, unohtuiko mainita Saabin vuosimalli?

Jos kyseessä vanhempi versio IMMUlla, niin ainakin vm-92 voisi mitata kuormitussignaalia IMMUn napojen 2 ja 3 väliltä. Joutokäynnillä noin 2,2V ja täys kiihdytyksessä pitäisi löytyä 5V. Just tollanen empiminen ohituksissa tullee IMMUn kuoleentumisesta.

Kulutuspuolta tutkiessa tulisi mieleen bensanpaineen tarkistaminen, ohjearvo löytyy bensanpaineen säätimestä meistettynä ja entäs moottorin lämpötila. Kuoleentunut termari nostaa kulutusta tarpeettomasti.

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
mrlarvanto
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 11:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 2.3 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja mrlarvanto »

Joo eli vuosimalli on tuo -92 CS mallia.

Anteeksi typeryyteni mutta mikä on IMMU ja missä se on? Lämmöt nousee ihan normaalisti eli termari pitäis olla kunnossa.
Sonett73 kirjoitti:Moi, unohtuiko mainita Saabin vuosimalli?

Jos kyseessä vanhempi versio IMMUlla, niin ainakin vm-92 voisi mitata kuormitussignaalia IMMUn napojen 2 ja 3 väliltä. Joutokäynnillä noin 2,2V ja täys kiihdytyksessä pitäisi löytyä 5V. Just tollanen empiminen ohituksissa tullee IMMUn kuoleentumisesta.

Kulutuspuolta tutkiessa tulisi mieleen bensanpaineen tarkistaminen, ohjearvo löytyy bensanpaineen säätimestä meistettynä ja entäs moottorin lämpötila. Kuoleentunut termari nostaa kulutusta tarpeettomasti.

Ari
Masa, Jyväskylä
Saab 9-3 2.2tid -99
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 2.3 -92 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

IMMU = IlmanMassaMittari

Ko. Tonnarissa sijaitsee ilmansuodatinkotelon ja turbon välissä, siis siinä imuputkessa.

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
mrlarvanto
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 11:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 2.3 -92 manuaali nykii ja kulutus kasvanut??

Viesti Kirjoittaja mrlarvanto »

Sonett73 kirjoitti:IMMU = IlmanMassaMittari

Ko. Tonnarissa sijaitsee ilmansuodatinkotelon ja turbon välissä, siis siinä imuputkessa.

Ari

Joo toi auto turboton mutta IMMUn löysin. Liittimen kun otti irti auto käynnistyi mutta sammui heti. Miten saan mitattua sen toiminta kunnon kun ei pysy käynnissä liitimen irroituksen jälkeen?
Ja tosta kulutuksesta vielä....matka-ajossa auto vie joku 7,8l 80-90km nopeudella. Eli mun mielestä ihan ok. kaupunki ajossa karmivat 15-20l riippuen pysähdyksien määrästä.
Huomasin myös että nykimis/puutumis oireet ovat n.1000-3000rpm väli maastossa. Parhaiten huomaa tosiaan tossa kaupunki ajossa ja noilla kierroksilla noi oireet. Eli omasta mielestä menisi aika lailla yks yhteen kaupunki ajon oireet+kulutus.
Et voiko olla et toi IMMU ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla ja nostaisi sitä myötä kulutusta??

Ei kellään täällä PK-Seudulla ois lainata IMMUA -019 loppuista kiva ois myös kokeilla toista DI-Kasettia.

Kiitokset!!
Masa, Jyväskylä
Saab 9-3 2.2tid -99
Vastaa Viestiin