ahtopainemittarin toiminta / by pass vika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Gripen
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:45

ahtopainemittarin toiminta / by pass vika

Viesti Kirjoittaja Gripen »

9000 2.0-16V Turbo mv 1989 (ei kat) sytytyskasetilla

Ahtopainemittari ei mene alipaineen puolelle (vihreälle) lainkaan:
Tyhjäkäynnilläkin (jolloin on suuri alipaine) viisari on vihreän ja keltaisen rajalla.
Ahdoille (keltaiselle) kyllä nousee samaan aikaan kun takapuolituntuma kertoo turbon alkavan ahtamaan.

-Kuuluuko mittarin toimia noin, vai onko jossain vikaa ja minkälaista se voisi olla?


Ahtaako normaalisti:
Täyskaasukiihdytyksessä nousee ensin punaisen rajalle, sitten magnettiventtiili selvästi ohjaa kun tippuu "nykäisemällä" (kerran tai kaksi) hieman keltaiselle päin ja pysyy siellä (ahdot noin 80-85% keltaisesta alueesta).

-Ahtaako tarpeeksi "175hv" vakiomoottoriksi ja toimiiko ahtopaineen säätö loogisesti (tankissa 98E)?
Viimeksi muokannut Gripen, Su Marras 21, 2010 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.0-16v Turbo 1989: ahtopainemittarin toiminta / onko vikaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Gripen kirjoitti:9000 2.0-16V Turbo mv 1989 (ei kat) sytytyskasetilla

Ahtopainemittari ei mene alipaineen puolelle (vihreälle) lainkaan:
Tyhjäkäynnilläkin (jolloin on suuri alipaine) viisari on vihreän ja keltaisen rajalla.
Ahdoille (keltaiselle) kyllä nousee samaan aikaan kun takapuolituntuma kertoo turbon alkavan ahtamaan.

-Kuuluuko mittarin toimia noin, vai onko jossain vikaa ja minkälaista se voisi olla?
Ettei ois letku kiinni väärällä puolen kaasuläppää. Pitäis olla siellä imusarjan puolella.
Gripen kirjoitti: Ahtaako normaalisti:
Täyskaasukiihdytyksessä nousee ensin punaisen rajalle, sitten magnettiventtiili selvästi ohjaa kun tippuu "nykäisemällä" (kerran tai kaksi) hieman keltaiselle päin ja pysyy siellä (ahdot noin 80-85% keltaisesta alueesta).

-Ahtaako tarpeeksi "175hv" vakiomoottoriksi ja toimiiko ahtopaineen säätö loogisesti (tankissa 98E)?
Kuulostaa vakioautolta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0-16v Turbo 1989: ahtopainemittarin toiminta / onko vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittarissa ei varmaan ole mitään vikaa mutta ei kuulu olla noin, tyhjäkäynnillä ja varsinkin moottorijarrutuksessa kuuluu mennä reilusti alipaineen puolelle. Ahtomittarille haarautuu letku samasta haarasta mistä lähtee bypassille. Letkuissa tai bypassissa vuoto?
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 2.0-16v Turbo 1989: ahtopainemittarin toiminta / onko vikaa

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Täältä myös ääni sille ahtomittarille menevälle letkulle. Teki mulla samaa kun oli siitä Y-haarasta hapartunut. Myös kuten jus sanoi, bypass sitten seuraava...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 2.0-16v Turbo 1989: ahtopainemittarin toiminta / onko vikaa

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Katoppas onko se y-haara ehjä. Mullakin oli omasta -89 vuosimallisest kyseinen haara haljennut. Löydät kyseisen haaran helpoiten seuraamalla bypassissä olevaa pientä paineletkua.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.0-16v Turbo 1989: ahtopainemittarin toiminta / onko vikaa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kuulostaa by-pass -vialta. Jos letku olisi halki, ei mittarin neula liikkuisi paineiden puolellekaan kunnolla.
Gripen
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:45

Re: ahtopainemittarin toiminta / by pass vika

Viesti Kirjoittaja Gripen »

By pass vikahan se oli.

Nyt mittari menee alipaineelle tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla.

Samalla tuli toinenkin muutos:

Nyt myös ahtaa mittarin mukaan joka vaihteella pari neulan mittaa punaiselle ja pysyy siellä, eikä nyi alemmas vedon aikana.

Todella aikaisin alkaa Mitsubishi ahtaa verrattuna Garrett T-03:lla ajamiini 9000:siin ja jopa 900S:ään, jossa lienee Mitsun ahdin.
Viive on paljon pienempi ja auto paljon mukavampi ajaa, yli 20-vuotias tuntuu ihan nykyaikaiselta turboautolta :)
Vastaa Viestiin