Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

Vm 1995 tonnarin laatikkoon temppuilee välillä viimeisten viikkojen aikana. 4 vaihde ei meinaa kytkeytyä päälle noin 80-95km/h vauhdissa. Jos ajaa tasaisesti tuolla nopeudelle, ei välttämättä vaihda ollenkaan. Jos kiihdyttää lisää, niin sitten vaihtaa. Niin ja vaihdekeppi on D-asennossa :wink: . Moottorin ja oljyjen lämpötilalla ei ole vaikutusta asiaan.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 35tkm sitten. Mittarissa 242tkm. Autossa on täysi huoltokirja, joten huoltamattomuudesta ei vika ei ainakaan johdu.
Onko jollain muulla ollut vastaavaa vikaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja jmt »

Ei ole moista vikaa, mutta automaatista kannattaa aina tarkistaa vaihteistoöljyjen määrä ja laatu, vaikkakin on vaihdettu joskus. Sitten kickdown vaijerin säädöt. Nuo on niitä helppoja hommia ennen kuin alkaa purkamaan laatikkoa. Pintakaasulla ajettaessa nelonen pitäisi vaihtua jossain 60-70 nopeudessa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

etsi:
-hakusanaksi keskipakosäädin
-osasto 9000
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Moikka, kävin juuri säätämässä oman kickdown vaijerini merkkiliikkeen ammattilaisella, koska korjaamokäskirjasta huolimatta, en onnistunut saamaan kickdown vaijeria oikeaan asentoon.
Kaveri sai laatikkoni pelaamaan ja sanoi, että koska vaihtoi 3:lta neloselle pienen viiveen/kierroksen nousun kautta, on syynä juuri tuo keskipakosäätimen tiivisteen pieni vuotaminen.
Ajoin aikani, ja vaihdatin tiivisteet. Heti rupesi pelittämään kuin uusi laatikko.
Ohjeita löytyy tosiaan haulla ja itse tekemällä säästää roppakaupalla euroja. Ammattilainen ottaa hommasta 500€. :oops:

Ei muuta kuin hanaa!
Hanaa hillitysti!
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös saabissa ole automaattilaatikon öljyn vaihtoväli vain 30 tkm. Ainakin aikoinaan oli sellainen suositus, sitä onko noin tiuhalle vaihdolle tarvetta en tiedä. Ensiksi kannattaisi kokeilla kyllä öljynvaihtoa, josko auttaisi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

40 000Km 9000- malleissa. Nämä alkavat olla jo sen ikäluokan autoja, että jos luotettavaa dokumenttia asiallisista huolloista ei löydy, tarkoittaa se melkeinpä sitä että huoltoja on laiminlyöty joten automaattiöljyt kannattaa vaihtaa pariin-kolmeen otteeseenkin peräjälkeen. Reilun yhdeksän litran kokonaistilavuudesta kun ei kerralla vaihdu kuin n. 3,5 litraa auto vaakatasossa, ja n. 4,5 litraa auto takakenossa eli etupää rampeille ajettuna. Sopiva öljy on Mobil 220 DexronII, mm. Motonet, 6,90€/L.

Pelkistä öljyistä kysyjän oireet tuskin johtuvat, ja tässä yhdet keskipakosäätäjän tiivisteiden vaihto-ohjeet: http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm

Noiden mukaan on tehty ja näköjään säästetty n. 440€, sopivia keskipakosäätäjän tiivisteitä myy esim. Pro Car Service Jyväskylässä: http://www.pro-carservice.com/
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

O-renkaat

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Minäkin sinnittelin tiivisteitten vaihtoa kuukausitolkulla,repimällä kepistä vaihteet oikealla aikaan silmään.Mutta sitten rupes pakkia kadottaan innostuin vaihtaan 2 o-renkasta ja "moponmännänrenkaan" akselilla on pari kumista ja yks teräsrenkas,maksoivat kotelontiivisteen kans kuluineen satkun.Vaihto kyllä onnistuu äkkinäiseltäkin,muutamaan tuntiin.Nyt pelittää todella hyvin 430 tuhatta ajettu 2,3T 147kw koneella.Työkalupakki kannattaa katsoa,että löytyy tarpeeksi iso hylsä ja momenttiavainkaan ei ole turhakapistus.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sopiva avainkoko keskipakosäätimen lautaspyörän keskimutterille on 36mm, ja ellei ennestään ole tai ei raaski satsata 3/4" karaisiin työkaluihin niin esim. Motonetistä löytyy 36mm hylsyä 1/2" karalla.

Keskipakosäädintä takaisin asennettaessa kannattaa huomata että sen teräksisen tiivisterenkaan päissä on lukitus, ja rengas tuleekin lukita kokoon ennenkuin säädin asennetaan takaisin pesäänsä.
mikatl
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 13:41

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja mikatl »

Auto oli huollossa. Keskipakotiivisteissä ei mitään vikaa.
Vika joko venttiilikoneistossa tai sitten laatikko on vain kulunut. :(
9000 CSE 2.0t 1998 (peurakolaroitu --> lunastukseen)
9000 CSE 2.0t 1995
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Purkivatko keskipakosäätimen auki? Korkea vaihtokohta viittaa juuri noiden tiiviteiden vuotamiseen. Myös säätimessä oleva "männänrengas" saattaa olla poikki.

Jos olivat purkaneet ja tarkistaneet tiiviteet ehjiksi, niin seuraavana tulee mieleen tukkeuma jossakin kanavassa tai venttiilikoneiston jousien kunto. Ovat suhtellisen yksinkertaiset vaihtaa aukaisemalla koko venttiilikoneiston vaihdelaatikosta.

Kaikki luetellut osat ovat sen verran halpoja, että teetettynä tarkastuksia kannattaa vaihtaa samalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin