Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Vm 1995 tonnarin laatikkoon temppuilee välillä viimeisten viikkojen aikana. 4 vaihde ei meinaa kytkeytyä päälle noin 80-95km/h vauhdissa. Jos ajaa tasaisesti tuolla nopeudelle, ei välttämättä vaihda ollenkaan. Jos kiihdyttää lisää, niin sitten vaihtaa. Niin ja vaihdekeppi on D-asennossa . Moottorin ja oljyjen lämpötilalla ei ole vaikutusta asiaan.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 35tkm sitten. Mittarissa 242tkm. Autossa on täysi huoltokirja, joten huoltamattomuudesta ei vika ei ainakaan johdu.
Onko jollain muulla ollut vastaavaa vikaa?
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 35tkm sitten. Mittarissa 242tkm. Autossa on täysi huoltokirja, joten huoltamattomuudesta ei vika ei ainakaan johdu.
Onko jollain muulla ollut vastaavaa vikaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Ei ole moista vikaa, mutta automaatista kannattaa aina tarkistaa vaihteistoöljyjen määrä ja laatu, vaikkakin on vaihdettu joskus. Sitten kickdown vaijerin säädöt. Nuo on niitä helppoja hommia ennen kuin alkaa purkamaan laatikkoa. Pintakaasulla ajettaessa nelonen pitäisi vaihtua jossain 60-70 nopeudessa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
etsi:
-hakusanaksi keskipakosäädin
-osasto 9000
-hakusanaksi keskipakosäädin
-osasto 9000
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Moikka, kävin juuri säätämässä oman kickdown vaijerini merkkiliikkeen ammattilaisella, koska korjaamokäskirjasta huolimatta, en onnistunut saamaan kickdown vaijeria oikeaan asentoon.
Kaveri sai laatikkoni pelaamaan ja sanoi, että koska vaihtoi 3:lta neloselle pienen viiveen/kierroksen nousun kautta, on syynä juuri tuo keskipakosäätimen tiivisteen pieni vuotaminen.
Ajoin aikani, ja vaihdatin tiivisteet. Heti rupesi pelittämään kuin uusi laatikko.
Ohjeita löytyy tosiaan haulla ja itse tekemällä säästää roppakaupalla euroja. Ammattilainen ottaa hommasta 500€.
Ei muuta kuin hanaa!
Kaveri sai laatikkoni pelaamaan ja sanoi, että koska vaihtoi 3:lta neloselle pienen viiveen/kierroksen nousun kautta, on syynä juuri tuo keskipakosäätimen tiivisteen pieni vuotaminen.
Ajoin aikani, ja vaihdatin tiivisteet. Heti rupesi pelittämään kuin uusi laatikko.
Ohjeita löytyy tosiaan haulla ja itse tekemällä säästää roppakaupalla euroja. Ammattilainen ottaa hommasta 500€.
Ei muuta kuin hanaa!
Hanaa hillitysti!
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Eikös saabissa ole automaattilaatikon öljyn vaihtoväli vain 30 tkm. Ainakin aikoinaan oli sellainen suositus, sitä onko noin tiuhalle vaihdolle tarvetta en tiedä. Ensiksi kannattaisi kokeilla kyllä öljynvaihtoa, josko auttaisi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
40 000Km 9000- malleissa. Nämä alkavat olla jo sen ikäluokan autoja, että jos luotettavaa dokumenttia asiallisista huolloista ei löydy, tarkoittaa se melkeinpä sitä että huoltoja on laiminlyöty joten automaattiöljyt kannattaa vaihtaa pariin-kolmeen otteeseenkin peräjälkeen. Reilun yhdeksän litran kokonaistilavuudesta kun ei kerralla vaihdu kuin n. 3,5 litraa auto vaakatasossa, ja n. 4,5 litraa auto takakenossa eli etupää rampeille ajettuna. Sopiva öljy on Mobil 220 DexronII, mm. Motonet, 6,90€/L.
Pelkistä öljyistä kysyjän oireet tuskin johtuvat, ja tässä yhdet keskipakosäätäjän tiivisteiden vaihto-ohjeet: http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Noiden mukaan on tehty ja näköjään säästetty n. 440€, sopivia keskipakosäätäjän tiivisteitä myy esim. Pro Car Service Jyväskylässä: http://www.pro-carservice.com/
Pelkistä öljyistä kysyjän oireet tuskin johtuvat, ja tässä yhdet keskipakosäätäjän tiivisteiden vaihto-ohjeet: http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
Noiden mukaan on tehty ja näköjään säästetty n. 440€, sopivia keskipakosäätäjän tiivisteitä myy esim. Pro Car Service Jyväskylässä: http://www.pro-carservice.com/
O-renkaat
Minäkin sinnittelin tiivisteitten vaihtoa kuukausitolkulla,repimällä kepistä vaihteet oikealla aikaan silmään.Mutta sitten rupes pakkia kadottaan innostuin vaihtaan 2 o-renkasta ja "moponmännänrenkaan" akselilla on pari kumista ja yks teräsrenkas,maksoivat kotelontiivisteen kans kuluineen satkun.Vaihto kyllä onnistuu äkkinäiseltäkin,muutamaan tuntiin.Nyt pelittää todella hyvin 430 tuhatta ajettu 2,3T 147kw koneella.Työkalupakki kannattaa katsoa,että löytyy tarpeeksi iso hylsä ja momenttiavainkaan ei ole turhakapistus.
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Sopiva avainkoko keskipakosäätimen lautaspyörän keskimutterille on 36mm, ja ellei ennestään ole tai ei raaski satsata 3/4" karaisiin työkaluihin niin esim. Motonetistä löytyy 36mm hylsyä 1/2" karalla.
Keskipakosäädintä takaisin asennettaessa kannattaa huomata että sen teräksisen tiivisterenkaan päissä on lukitus, ja rengas tuleekin lukita kokoon ennenkuin säädin asennetaan takaisin pesäänsä.
Keskipakosäädintä takaisin asennettaessa kannattaa huomata että sen teräksisen tiivisterenkaan päissä on lukitus, ja rengas tuleekin lukita kokoon ennenkuin säädin asennetaan takaisin pesäänsä.
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Auto oli huollossa. Keskipakotiivisteissä ei mitään vikaa.
Vika joko venttiilikoneistossa tai sitten laatikko on vain kulunut.
Vika joko venttiilikoneistossa tai sitten laatikko on vain kulunut.
9000 CSE 2.0t 1998 (peurakolaroitu --> lunastukseen)
9000 CSE 2.0t 1995
9000 CSE 2.0t 1995
Re: Automaatin 4. vaihteen kytkeytyminen
Purkivatko keskipakosäätimen auki? Korkea vaihtokohta viittaa juuri noiden tiiviteiden vuotamiseen. Myös säätimessä oleva "männänrengas" saattaa olla poikki.
Jos olivat purkaneet ja tarkistaneet tiiviteet ehjiksi, niin seuraavana tulee mieleen tukkeuma jossakin kanavassa tai venttiilikoneiston jousien kunto. Ovat suhtellisen yksinkertaiset vaihtaa aukaisemalla koko venttiilikoneiston vaihdelaatikosta.
Kaikki luetellut osat ovat sen verran halpoja, että teetettynä tarkastuksia kannattaa vaihtaa samalla.
Jos olivat purkaneet ja tarkistaneet tiiviteet ehjiksi, niin seuraavana tulee mieleen tukkeuma jossakin kanavassa tai venttiilikoneiston jousien kunto. Ovat suhtellisen yksinkertaiset vaihtaa aukaisemalla koko venttiilikoneiston vaihdelaatikosta.
Kaikki luetellut osat ovat sen verran halpoja, että teetettynä tarkastuksia kannattaa vaihtaa samalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx