Tonnarin jarruputki hajosi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Jouduin tekemään täysjarrutuksen kun väistin porolaumaa ja tonnari vm.1990 kyllä nätisti pysähtyi. Mutta huomasin, että poljin muuttui kovaksi ja anti-lock valo ja käyttöjarrun vikavalo syttyivät palamaan. No, pellin alta paljastui, että nestepinta oli jarrunestesiliössä vajonnut n.kolmasosaan.
Lähimmällä huoltamolla pääsin katselemaan pohjaa ja huomasin, että oikean puolimmainen jarruputki vuosi runsaasti tankin yläpuolelta. En lisännyt nestettä ja ajelin n.400 km ennakoiden ja painamalla poljinta tarvittaessa kaikin voimin, jolloin jarrut toimivat.
Tilasin uuden kolmimetrisen putken Motonetistä (tulee rullalla, joten onkohan kuinkakin taivuteltavissa?).

Muutama kysymys:

- Nestepinta ei enää tuosta pudonnut? Miksi ei?
- Täytyykö tankki irroittaa kun tuon putken vaihtaa (siis apukuskin takaa) vai sopiiko
sen työntämään jotenkin tankin yli?
- Ilmeisesti jarrut on ilmattava putken vaihdon jälkeen edestä ja takaa?
- Onko mitään erityistä mitä kannattaisi ottaa huomioon vaihtotyössä?
900S 2.3 Talladega 1997
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja blobbo »

AD-varaosmaailmasta ostin aikoinani jarruputket, ja ne ainakin tehtiin paikan päällä.. Eli suorasta putkesta sopiva pätkä ja oikeat liittimet päihin. Putki oli todella taipuissaa ja sen sai taivuteltua käsin oikeaan muotoonsa.

Käsittääksnei tankki olisi löysytettävä oikeaoppista vaihtoa varten. Itse en tätä tehnyt vaan kiersin tankin, kun putkea pystyi tosiaan vapaasti muokkaamaan.

Jos en ole ihan väärässä, niin jarrut ovat kahdessa eri piirissä, eli ristikkäinen etu ja takarengas. Näin ollen jos sulla putki vuotaa, on kaksi rengasta poissa pelistä ja kaksi rengasta jarruttaa silti suht normaalisti. Tämä ehkä selittää sen, miksi näyttää ettei nestettä enää häviä (onko toinen lokero ihan tyhjä?)

Tuo tonnari oli ABSiton.. Vaikuttaa jarrujen ilmaustapaan, eli en siitä MUTUile sen enempää.
Viimeksi muokannut blobbo, Su Marras 21, 2010 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja mestari »

jarruputket ovat kupari nikkeliseosta jotka kestävät muotoilua.
bs pöntössä on osastoja, se siihen littyvä osasto on luultavasti tyhjä jo
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja eth0 »

tkrakas kirjoitti: - Onko mitään erityistä mitä kannattaisi ottaa huomioon vaihtotyössä?
Osta suosiolla myös jarruletku ja sopivan kokoinen avosilmukka-avain nippoja varten. Letkuja on kahta mallia, alkuperäisessä ei ole putkenpätkää satulan ja letkun välissä. Kannattaa valita putkellinen, jotta jarrut voi tarvittaessa ilmata letkun päästä, kun olet saanut ilmausruuvin poikki/pyöreäksi... (Osta myös varmuuden vuoksi sopiva ilmausruuvi, jos se kuitenkin aukeaisi).Bilteman "jäädyttävä" ruosteenirrotusöljy on hyvä apulainen.

Jos autosi on absiton, on jarruputken liitin edessä hanttimiehen jalkojen alla 20 - 30 cm. tulipellistä perään päin.

Tankkia ei tosiaan tarvitse irrottaa. Ylimääräistä putkea kannattaa ottaa, koska sitä saa hyvin piilotettua. Liian lyhyen kanssa tulee itku...
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla että Motonetin putki on ajateltu laitettavan aika tarkkaan alkuperäiselle reitille jotta pituus olisi sopiva. Tosin pituutta ehkä jää liikaakin jos jättää kiertämättä tankin yli.

Tuon ikäisessä ABSillisessa taakse menee vain yksi putki.

Omasta irrotin jarruputkirempan yhteydessä tankin, mutta samalla korjailin vähän ruosteita ja muutakin. Varo sohimasta bensaputkia puhki, omasta rikoin sieltä rintapellin luota.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jarruputkia/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Itse uusin muutama viikko sitten saman putken ja kaikki muutkin putket/letkut takajarruihin. Alunperin minullakin oli vika juuri tuossa pitkässä putkessa mutta liitokset olivat siinä kunnossa että vähitellen tuli hankittua jokainen pala alusta asti. Kolmihaarainen kappale näytti siltä etten edes viitsinyt yrittää avata. Etuosan jatkon sain irti mutta jenka oli niin heikossa kunnossa että jouduin kuitenkin hankkimaan ensimmäisenkin putken.
tkrakas kirjoitti: - Täytyykö tankki irroittaa kun tuon putken vaihtaa (siis apukuskin takaa) vai sopiiko
sen työntämään jotenkin tankin yli?
Itse työnsin tankin vierestä samaa reittiä kun oli vanhakin. Putki ei varsinaisesti mene tankin yli vaan vierestä pystyy jopa laittamaan samoihin kiinnikkeisiin jos haluaa.

Tankkia ei missään tapauksessa tarvitse irrottaa koska jarruputken saa kiinnittää mihin vain eli jos ei halua näperrellä samaa reittiä voi vetää ihan mistä tahansa kunhan saa kiinnitettyä sopivasti esim. nippusiteillä.
tkrakas kirjoitti: - Ilmeisesti jarrut on ilmattava putken vaihdon jälkeen edestä ja takaa?
Ei ainakaan omassani tarvinnut ilmata edestä vaikka nesteet valui ulos takaputken rikkoutumisen johdosta. Auto on myös katsastettu korjauksen jälkeen.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos vastauksista!
Putki vaihdettiin ja kiinnitettiin niin, että loppuosastaan kulkee tankin kaulan alapuolelta (nippusiteellä kiinni kaulaan) ja muutoin vanhaa reittiä. Joten tankkia ei tarvitse irrottaa.
Teetin putken Kajaanin Korpi-Autossa (Fixus-liike), koska edessä oli se erikoinen naarasliitin.
Opin sen, että aina kannattaa olla valmiina uusia ilmausruuveja (kuten edellä neuvottiin)! Liittimet olivat koko lailla jumissa, mutta liottamalla, naputtelemalla ja eestaa varovasti kääntelemällä lähtivät irti.

Jäi mietityttämään, että mistä sen liittimen olisi tarvittaessa saanut josta putket siellä takana erkanivat (eli 4 liitintä?)? Oli nimittäin siinä tankin takana kiinni sellaisessa paikassa, että varmaan ruostuu ja näin liittimet jumittuu ja on aika herkkä rikkoutumiselle!
900S 2.3 Talladega 1997
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ilmausruuvit olivat muuten tässä minun yksilössäni siinä kunnossa ettei ollut mitään mahdollisuuksia avata. Ilmaaminen meni kuitenkin ihan hyvin letkua satulasta löysäämällä.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Motonetissä laittoivat ainakin toissa kesänä väärät ilmausruuvit matkaan kun auton mallilla kävin hakemassa. Laittoivat eteen ja taakse erikokoiset pakettiin, paikanpäällä huomasin että samanlaiset menee joka kulmaan (oli ne isommat ruuvit joka kulmassa). Ihan vaan vinkkinä jos jollakin meinaa samanlainen tilanne tulla, ei hommat turhaan seiso.
#3834
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin jarruputki hajosi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

siiseli kirjoitti:Motonetissä laittoivat ainakin toissa kesänä väärät ilmausruuvit matkaan kun auton mallilla kävin hakemassa. Laittoivat eteen ja taakse erikokoiset pakettiin, paikanpäällä huomasin että samanlaiset menee joka kulmaan (oli ne isommat ruuvit joka kulmassa). Ihan vaan vinkkinä jos jollakin meinaa samanlainen tilanne tulla, ei hommat turhaan seiso.
Tuossa tapauksessa jonkun on täytynyt vaihtaa takasatulat peruskorjattuihin joihin on tehty uusi kierre, tai sitten on tehty vanhaan satulaan itse uusi kierre, sillä takasatuloiden ilmausruuvien orkkiskierre on M7*1mm, vs. etusatulan M8*1,25mm ja vanhemmissa 85-89 M10*1mm.
Vastaa Viestiin