Lämmityslaite

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

jus kirjoitti:
Joni.Komulainen kirjoitti:Siis monella ruuvilla toi on kiinni?
Kahdella ruuvilla se muistaakseni oli minun -91:ssä, josta tuo kuva on. Moottorihan on sama kaikissa tontuissa.

Irrotin siis ne ruuvit jotka kiinnittävät moottorin höyrystinkotelon kyljessä olevaan peltikiinnikkeeseen. En tiedä olisiko mahdollista irrottaa se moottori peltikiinnikkeineen, pari niitä isompaa ruuvia näkyy päällepäin, mutta EPC:n kuvassa yksi näyttäisi olevan kanta ikävästi höyrystinkotelon sisäpuolella päin?
Kolme niitä oli. Sain vihdoin irroitettua ja avattua koko moottorin.

Rattaat siellä jumittivat. Itse moottori näytti toimivan, kun tyrkkäsin siihen virtaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko GM:n toimesta tonnarin lämmityslaitetta heikennetty kun vanhemmissa on 24 mm letkut ja uudemmissa 18mm letkut kennolle menevissä putkissa? Eikös -92 CS:ssä ole tuo pienempi putkinen kenno?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

VMTD kirjoitti:Onko GM:n toimesta tonnarin lämmityslaitetta heikennetty kun vanhemmissa on 24 mm letkut ja uudemmissa 18mm letkut kennolle menevissä putkissa? Eikös -92 CS:ssä ole tuo pienempi putkinen kenno?
Letkut kennolle on ihan saman kokoiset. Vanhemmissa on muovinen pikaliitin, joka tiivistyy O-renkailla kennossa olevien putkilähtöjen sisäpinnalle. Pikaliittimen letkuihin liitettävät nipat on saman kokoiset kuin uudemmissa kennossa kiinteästi olevat nipat.

Uudemmissa on jätetty pikaliitin pois, letkut liitetään letkunkiristimillä kennoon ja jotta asennus onnistuisi, on letkuihin laitettu jatkokset parinkymmenen sentin päähän kennosta.

92:ssa on kenno jossa on kiinteät letkunipat, eli se "pienempi".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ok. Ihmettelin tuota Motonetin sivulla olevaa eroa kennojen putkissa, mutta se johtuukin sitten tuosta erilaisesta rakenteesta. Itse ole vaihtanut -88 malliseen kennon ja siinä on ollut juuri tuo väliosa letkujen ja itse kennon välillä. Kiitokset opastuksesta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jmt »

Pari kysymysta aiheeseen liittyen. Auton malli -97:
  • - Mistä noita kennon letkuja kannattaa ostaa(/teettää)? Niissä on ne tehdastekoiset kulmat.
    - Onko oikea asennusjärjestys siten, että kenno asennetaan aluksi paikalleen ja vasta sitten letkut kiinni kennon päähän? Itse asensin letkut kiinni kennoon ja sitten kenno paikalleen mutta ahdasta oli ja pelko letkujen vioittumisesta.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja kostape »

Lämmmön käsisäätö näyttää toimivan. Joskus alkuvuodesta oikutteli niin, että jäi puhaltamaan kuumaa, kuumailmaläppä vaikutti ihan normaalilta, mutta säätömoottorin ohjauksessa taisi olla vikaa. Tein ns. pielavetisen korjauksen eli asensin kojelaudan läpi 4 mm säätötangon sinne lämmönsäätöläpän vivulle. Nyt voi nupista vetelemällä valita lämmön määrää. Eikä ollut iso homma, vain 5mm reikä kojelautaan.
Automatiikka edelleen hoitelee puhalluksen ohjausta ja hieman puhallusnopeuttakin, mutta nopeutta pitää joskus käsisäädölläkin korjailla.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuohon -92 malliseen voisi sitten ilmeisesti laittaa tuollaisen vanhemmanmallin kennon missä on muovinen väliliitin. Sellainen olisi ehta itsellä, vai onko asennuksessa ongelmia?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jus »

VMTD kirjoitti:vai onko asennuksessa ongelmia?
Ei siinä kai mitään ongelmaa pitäisi olla jos on pikaliitin ja siihen kuuluvat ehjät O-renkaat tallessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin