Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään aloittelin tuon vakkarisäätimen asennusta ja ostamassani paketissa on ilmeisesti ylimääräisiä osia ainakin johtopätkä missä poljinkatkaisimiin sopivat liittimet ja toisessa päässä isompi neliskanttinen liitin. Katkaisimillehan on johdotus niputettu polkimien lähelle, elikä tuo jää asennuksessa ylimääräiseksi. Pahus vaan kun vielä puutelistalla on polkimien katkaisijat.
Samalla on mittaristokin pöydällä, jotta saisi alareunan näytön näkymään. Kolme 1,2 W polttimoa näyttää olevan, eikä 1,4 W kuten jostain lueskelin, tosin 1,2 wattiset ainakin löytyy vaikka motonetista kantojen kanssa, voisihan siihen kyllä juottaa irtopolttimotkin kun näkyy olevan juotetut nytkin.
Tarvikemalliset keskuslukon moottorit ei oikein käy paikoilleen tuohon, mutta takaovessa mikä oli kokonaan mykkä sielä nyt sellainen on yhdellä ruuvilla paikoillaan, katsotaan miten toimii.
Onko tuo vaijeri kannen alla jokin kolariturvallisuuteen viittaava, muuta nyt en keksinyt sille merkitystä?
Täytyi muokata juttua hieman, kun löysin tiedot noista polttimoista, mitkä koskevatkin penkinlämmittimien säätimien valoja.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt näkyy EDU, polttimot vaihdettu ja hyvin toimii. Kokeilin DCC lisäosaa, ja jotenkin se toimikin, mutta mittariston näyttö alkoi himmetä vähitellen, mikä lie syy. Nappasin irti ja laitoin alkuperäisen kellon ja näppäimet niin sitten näyttö oli kirkas. Lämpötilanäyttöä ei vissiin saakaan näyttöön, kun autossa ei ole ilmastointia, vai onko tuossa jossain lämpötila-anturi siitä huolimatta?
Polttoaineputken mutkan korjaus sen sijaan ei onnistunut, katkesihan se. Miten uuden osan saa ujutettua siihen putkeen, kun se on niin jäykkää, ensimmäisen olakeen yli sain sen lykättyä, mutta toisen päälle en ja sitten napsahti. Yritin hieman lämmittää letkua, mutta ei se auttanut ja öljyäkin laitoin.
Täytyy yrittää metsästää jostain jatko, joka samalla laajentaisi putken 6 millistä 8 milliin niin uusi liitin kävisi siihen tai ainakin toivoa sopii.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Onkos muilla ollut viileimmillä ilmoilla huurustumis ongelmaa?

Ei automaatti-ilmastointi saa pidettyä ikkunoita auki, joutuu aina itse valitsemaan tuuletuksen suunnaksi tuulilasin ja säätää puhallus sopivaksi.


Sitten sellainen ongelma tuli kun vedin sisäpistokkeen piuhaa autoon ja oli kojelauta purettuna sekä pelkääjän airbag irti, niin kasaamisen jälkeen näyttää piktogrammi SRS-valoa.
Ekalla kerralla kun irrottelin airbagin ei ongelmia esiintynyt.
Saabiton saabisti
#1470
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Aina on käytettävä talvella manuaali säätöä tuossa ACC:ssä sehän kääntää puhalluksen aika nopeasti lattiaan ja kyllä silloin ainakin kylmillä ilmoilla ikkunat huurtuu. Ainakin aikoinaan kun sellainen oli niin talvella aina manualisesti säädettävä.
Olihan akunkenkä irti? Silloin ei ainakaan pitäisi mitään vikavaloja syttyä vaikka liittimet olisi olleet irti, näin ainakin kuvittelen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Pysyykö tuota automaatti-ilmastoinnin lämpötilaa säätämään mitenkään siitä 17-asteesta alaspäin? Jotenki tuntuu välillä, että olis, jotenki tukalaa ja liian kuuma tuohon 17-asteeseen säädettynä näin talvella. Kesällä tulee tarpeeksi kylmää kyllä. Toisaalta joskus saa laittaa vähän lämpimämmällekkin, mutta taitaa riippua sillonki vaan omasta vaatetuksesta tai muusta. Kalibroitu on ja kyseessä siis aurinkotunnistimella ja takaovien puhaltimilla oleva malli, mikä tuo nyt sitte onkaan.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on tonnari taas liikenteessä. Pa-putkeen tein jatkoliittimellä jatkoksen ja näyttää pitävän. Mittarin jouduin ottamaan uudestaan esille, kun lämpömittari pomppasi täysille kun laittoi mittarivalot päälle ja pa-mittari ei inahtanutkaan. Kuinkas ollakaan liitin oli tullut laitettua hieman huolimattomasti. Eihän tuon kojelaudan kannen irroitus niin kovin hirveä työ ole.
Vakionopeussäädin toimii hienosti.
Nyt vaan odottelemaan uusia kujeita, toivottavasti niitä ei tule.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Lueskelin taas kerran haulla noita juttuja kytkimen ja jarrujen ilmauksesta. Mieli tekisi vaihtaa niin jarru- kuin kytkinnesteet, kun ei tiedä milloin on edellisenkerran vaihdettu. Aikaisemmin olen käyttänyt vain tuota imuvaihdinta ja aina on onnistunut hyvin, mutta toimiiko tonnarin kanssa missä absit? Myös kytkimen nesteet olen aina vaihtanut imemällä, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Tuntuu tapoja tuohon nesteidenvaihtoon olevan monia.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Iski jonkinlaisen valovian minullekin tänään. Lahdesta tullessa epäilin vasemman pitkän olevan pimeä ja niin olikin. Polttimonvaihto ei auttanut ja lueskeltuani foorumia menin tutkimaan vielä releitä. Valonvalvontareleessä tai pohjassa on jotain hämärää, koska kun heilutin oranssia valvontarelettä vasen pitkä syttyi. Otin releen irti ja molemmat sekä releen, että pohjan nastat ovat hyvännäköiset eikä pohjan liittimetkään ole päässeet karkaamaan. Rele paikalleen ja taas vasen pitkä pimeänä, heilutus releestä ja valo syttyi, ilmeisesti vika juuri tuossa valonvalvontareleessä tai pohjassa? Myöskään pitkien merkkivalo ei palanut, kun vasen pitkä oli pimeä, mutta nyt paloi kun molemmat valot toimivat.
Samoin kun laittoi pitkät päälle vasemman ollessa pimeänä lähivalo himmeni ja kirkastui kun vaihtoi lähivalot.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

VMTD kirjoitti:Samoin kun laittoi pitkät päälle vasemman ollessa pimeänä lähivalo himmeni ja kirkastui kun vaihtoi lähivalot.
Tuo on normaalia, pitkien ollessa päällä lyhyiden virta kiertää vastuksen kautta. Sama vastus huolehtii ns. päivävalojen himmennyksestä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Dodii. Nyt tuli vaihdettua lämppärin kenno ja onhan niissä eroa, mutta laitoin kuitenkin sen vanhemman mallisen kennon sillä pikaliittimellä ja tein lyhyemmät letkunpätkät. Alkuperäisiä letkuja en viitsinyt tärvätä jos joudun vaihtamaan sitten ihan uuden kennon. Samalla vaihdoin nyt alkuperäisen termostaatin ja kun tallista lähdin liikenteeseen niin kyllä lämmöt nousivat nopeasti, saa nähdä kuinka sitten kylmästä. Nyt lämpömittari alkoi sahaamaan, elikä nousee hieman puolenvälin yläpuolelle ja sitten tippuu johonkin puoli yhdeksän paikkeille ja taas nousee ylös. Mikä tuon aiheuttaa. Toivottavasti laitoin lämppärin letkut oikein eli sisäänmenevä neste lähtee nyt kannen päästä ennen termarikoteloa ja paluu imusarjan alapuolelle keskelle lohkoa, onko oikein? Erehdyksen mahdollisuus tuossa on kun en tarkkaan katsonut miten alkuperäiset olivat, mutta näin pähkäilin.
Kenno on nyt kuparia ja vanha oli alumiinia. Lämpöä ainakin nyt tuntui tulevan paremmin, mutta vasta kovemmilla pakkasilla saa kunnon tuntuman.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja muppelo »

VMTD kirjoitti:Nyt lämpömittari alkoi sahaamaan, elikä nousee hieman puolenvälin yläpuolelle ja sitten tippuu johonkin puoli yhdeksän paikkeille ja taas nousee ylös.
Itsellä ainakin tuon aiheuttaa tarviketermari (vaikkakin toimii mulla niin et ensin nousee vähän yli puolen, sit tippuu alle kun se termari aukee ja siitä nousee sitten puoleenväliin johon se jää).
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ihmettelen tuota pitkogrammia, kun käynnistän auton takapään vikavalot palavat niin kauan kuin kosken jarrupolkimeen ja sitten sammuvat, mikä tuon mahtaa aiheuttaa?
Valoja ei ole pimeänä.
Tuon jäähdyttäjän puhaltimen toimiminen epäilyttää, ainakin syksyllä se toimi, mutta tuossa Tiistaina kun jouduin hieman lumessa veivaamaan, nousi viisari aika korkealle eikä puhallin käynnistynyt. Ajamalla toki lämmöt laskivat normaaliin, toimiiko syylärin anturi niin, että kun johdot yhdistää puhallin käynnistyy.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

VMTD kirjoitti:Ihmettelen tuota pitkogrammia, kun käynnistän auton takapään vikavalot palavat niin kauan kuin kosken jarrupolkimeen ja sitten sammuvat, mikä tuon mahtaa aiheuttaa?
Valoja ei ole pimeänä.
Normaalia toimintaa, jarruvalojen testaus tapahtuu vasta polkimen painalluksen yhteydessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuli tässä semmonen juttu mieleen kun ei näytä tuo ajotietokoneen näyttö virrat päällä ollenkaan tuota check oil valoa niin onko jossain yhteydessä öljyn varoitusvaloon kun ei sekään toimi?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Muutama kysymys tonnarin tiimoilta.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

saba90 kirjoitti:Tuli tässä semmonen juttu mieleen kun ei näytä tuo ajotietokoneen näyttö virrat päällä ollenkaan tuota check oil valoa niin onko jossain yhteydessä öljyn varoitusvaloon kun ei sekään toimi?
Ovat erilliset, mutta lyhytlohko tonnareissa ei ole enää ollut tasoantureita (jos tarkoitat tekstiä Check oil level)

Öljynpainevalo kannattaa testata maadoittamalla paineanturin johto, mutta todennäköisesti öljynpaineanturi on hajonnut.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin