Sähköpenkkien virittelyä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Käsiini on ajanmittaan kulkeutunut erinäisiä saab merkkisiä tuotteita. Kuten CS -96, jonkin CS mallin mustat contour nahkapenkit ja toisetkin sähköiset contour nahkapenkit jotka ovat repaleiset ja ruskeat.

Tarkoitus olisi saattaa nämä sähköiset säätimet ja mustat contourit CeeäSsään.

Miten on. Onko mahdollista siirtää nämä sähkökilkkeet manuaali istuimeen kohtuudella vai onko helpompi tai se ainoa vaihtoehto siirtää ehjät mustat nahat repaleisten ruskeiden tilalle sähkötuolin runkoon?

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin piuhanippu liittimineen on valmiina penkin alla mutta onko se kaikissa malleissa ja ikähaarukassa (sieltä jostain 80-luvun lopulta) vai vain esim. turboissa ja aeroissa näissä loppupään vuosimalleissa? Ettei kävisi niin, että puuhastelun päätteeksi puuttuisikin jotain olennaista.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Ainakin CD:ssä vm. 95 oli johtonippu, joka kävi suoraan. Auto on alunperin matalapaineturbo eli ei malliston kärkeä. Sähkötuolieni vuosimallia en tiedä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mimmi kirjoitti:Laita ne mustat vaan kiinni ja muista laittaa sulakkeet hanskalokeron sulaketauluun.
Niin siis mustissa ei ole niitä sähkö säätöjä. Juuri ne mustat on tarkoitus laittaa kiinni. Mutta vaihdanko pelkät mustat nahat sähkötuolin runkoon saadakseni sähköpenkit vai sähkötuolin sähköosat manuaaliin. Eli käykö ne moottorit ja vaihteistot manuaali penkkiin heittämällä vai onko nahkan luonti ja vainto parempi ratkaisu?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse saman työn tehneenä voin todeta:

Ainakin vm 95 eteenpäin löytyy sähköt valmiina penkin alta.
Ainoa järkevä vaihtoehto on pehmusteiden/nahkojen siirtäminen sähköpenkkiin. Erot penkeissä on sen verran merkittäviä.

Manuaalimallin turvavyön alakiinnitysrauta on lyhyempi kuin sähkömallin, jolloin turvavyön punos saattaa ottaa ylössäädettäessä penkin sivumuoviin kiinni ( pikku haitta ). Muuten menee paikoilleen heittämällä.

Biltemassa myytiin aikoinaan pitkiä kärkipihtejä ( siniset ) joissa kärki osa oli O-mallinen, nämä ovat erinomaiset niiden S-muotoisten rautalankojen asennukseen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja habasaab »

-89 vuotisessa oli myös johdot valmiina penkkien alla sekä sulakkeet. Sähköpenkkien nahat ovat eri muotoisia leikkauksiltaan kuin manuaalisesti säädettävien penkkien. Käyvät kuitenkin ristiin.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

habasaab kirjoitti:Sähköpenkkien nahat ovat eri muotoisia leikkauksiltaan kuin manuaalisesti säädettävien penkkien. Käyvät kuitenkin ristiin.
Niskatuet näytti olleen päälisin puolin nahoiltaan erilaiset. Sähkötuolissa menee kaksi pysty saumaa. Liekö sitten vuosimalli eroavaisuus. Muuta eroa en ehtinyt pikaisesti vilkaisten havaitsemaan.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuollanen se kaks saumainen. Mikähän vuosimalli onks tietoo?

http://peltihelistin.kuvat.fi/kuvat/niskis.jpg

Kuva
Viimeksi muokannut Eero, Su Joulu 12, 2010 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Pölö kysymys, voiko nahkaisen sähköpenkin runkoon vaihtaa kangaspäälliset nykyisestä penkistä? Sähkösäädöt houkuttelee muttei välttämättä ole innostusta investoida koko nahkapenkkisarjaan. Kyseessä siis MY97 CD.
Kannatusjäsen
#3382
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

tlaakso kirjoitti:Pölö kysymys, voiko nahkaisen sähköpenkin runkoon vaihtaa kangaspäälliset nykyisestä penkistä? Sähkösäädöt houkuttelee muttei välttämättä ole innostusta investoida koko nahkapenkkisarjaan. Kyseessä siis MY97 CD.
Nyt kun tänään noita nypläsin niin tuskin mitään estettä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mimmi kirjoitti:CC:n penkki, mallivuodet voisivat olla 85-88.
-88 löytyi muoviosista leimat... että ihan kohdilleen.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Pari kokemusta huviksi ja hyödyksi muille nahkojen ja kankaiden kanssa kamppaileville tai sitä aikoville.

No nyt on nylkyhommat suoritettu. Helpoimmaksi ratkaisuksi päädyin irrottamaan verhoilut ja vaihtamaan ne. Tai siis vaihto on vielä kesken mutta kaikki purettuja jo. Sähköinen säätömekanismi oli neljällä ruuvilla kiinni, kuten edellä opastettiin mutta sen vaihto sähköttömään runkoon olisi ollut mielestäni työläämpi juttu kuin pelkän verhoilun irrotus. Takapään korkeussäätönivelet vaikuttivat kasaan prässätyiltä, en ainakaan löytänyt siitä ruuveja joita avata, joten olisi mennyt hitsaus töiksi ja ehkä muutakin koneistuksen tynkää.

Alkuunsa ensimmäisen istuimen kiinnityskoukkuja vedin kärkipihdeillä ja tai ruuvimeisselillä (noin 1x3x200) irti alapuolelta. Irrotin sähkömoottoripaketin neljä ruuvia ja siirsin paketin syrjään, että pääsin etummaisiin S-koukkuihin käsiksi kun moottoreiden ja koukkujen välissä oli aika niukasti tilaa. Toiseen istuimeen päästyäni olin jo oppinut kuinka asiaa voi helpottaa eikä moottori pakettia tarvitse ottaa irti. Laitoin nippusiteen jokaiseen koukkuun ja siteen hännästä vetämällä sain koukun helposti tarpeeksi ulos, että sen pystyi siirtämään langan ohi joiden taakse koukut oli vedetty. Tämä voi kuulostaa turhalta mutta ei tarvinnut purkaa moottoriasetelmaa irti ja suurempana syynä oli ajatus takaisin asennuksesta. Yhden istuin päällisen jo ehdin laittaakin paikoilleen ja tämä oli työn helpoin osuus. Nipparin hännät vain pehmusteen rei’istä läpi ja vastapuolelta veto ja koukku lankaan. Niin tietysti kaikki muutkin ovat tämän näin tehneet mutta tulin nyt kertoneeksi.

Etuosan jätin vielä irti kun huomasin istuin pehmusteessa tummuneen jäljen, todennäköisesti lämmitysvastus on poikki.

Niskatuen kiinnitysruuville on pehmusteessa reikä ilmeisesti sen asennuksen helpottamiseksi. Ensimmäisen niskatuen irrotin kampeamalla jollain rekkaraudan ja sorkkaraudan risteytyksellä niskatuen ja selkänojan yläreunan etupuolen välistä ja sieltä se ruuvi ilmestyi näkyviin. Ruuvin irrotuksen jälkeen painallus muovin lukitusklipsuun ja johan irtosi niskatuki yllättävän helposti.

Seuraavat niskatuet irrotin ensin kuorimalla selkänojan verhoilun ylös saakka jolloin ruuvin reikä pehmusteessa tuli näkyviin ja oli helppo irrottaa samoin muoviklipsi painaa alas. Niskatuki jäi pussiin sen ympärille nurin käännettyyn verhoiluun.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja pevi »

... juuri tähän malliin
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
penedic
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Loka 02, 2004 12:07
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja penedic »

tee polkupyörän pinnasta koukku,taitat toisenpään niinkuin kahvaksi ja jotain pehmustetta niin ei tarvitse millään kärkipihdeillä koukkuja etsiä.
sitten ehdotan että vaihda toppauksineen verhoilut,keskiselän säätöhän on sähköpenkeissä manuaalinen muovipyörällä siinä penkin sivussa ja toppauksetkin erilaiset.
olen itse vaihtanut nahat sähköpenkkien (kankaiset)tilalle niitä rautalankoja en laittanut ollenkaan vaan nippusiteillä kiinnitin.
t.2255



Eero kirjoitti:Pari kokemusta huviksi ja hyödyksi muille nahkojen ja kankaiden kanssa kamppaileville tai sitä aikoville.

No nyt on nylkyhommat suoritettu. Helpoimmaksi ratkaisuksi päädyin irrottamaan verhoilut ja vaihtamaan ne. Tai siis vaihto on vielä kesken mutta kaikki purettuja jo. Sähköinen säätömekanismi oli neljällä ruuvilla kiinni, kuten edellä opastettiin mutta sen vaihto sähköttömään runkoon olisi ollut mielestäni työläämpi juttu kuin pelkän verhoilun irrotus. Takapään korkeussäätönivelet vaikuttivat kasaan prässätyiltä, en ainakaan löytänyt siitä ruuveja joita avata, joten olisi mennyt hitsaus töiksi ja ehkä muutakin koneistuksen tynkää.

Alkuunsa ensimmäisen istuimen kiinnityskoukkuja vedin kärkipihdeillä ja tai ruuvimeisselillä (noin 1x3x200) irti alapuolelta. Irrotin sähkömoottoripaketin neljä ruuvia ja siirsin paketin syrjään, että pääsin etummaisiin S-koukkuihin käsiksi kun moottoreiden ja koukkujen välissä oli aika niukasti tilaa. Toiseen istuimeen päästyäni olin jo oppinut kuinka asiaa voi helpottaa eikä moottori pakettia tarvitse ottaa irti. Laitoin nippusiteen jokaiseen koukkuun ja siteen hännästä vetämällä sain koukun helposti tarpeeksi ulos, että sen pystyi siirtämään langan ohi joiden taakse koukut oli vedetty. Tämä voi kuulostaa turhalta mutta ei tarvinnut purkaa moottoriasetelmaa irti ja suurempana syynä oli ajatus takaisin asennuksesta. Yhden istuin päällisen jo ehdin laittaakin paikoilleen ja tämä oli työn helpoin osuus. Nipparin hännät vain pehmusteen rei’istä läpi ja vastapuolelta veto ja koukku lankaan. Niin tietysti kaikki muutkin ovat tämän näin tehneet mutta tulin nyt kertoneeksi.

Etuosan jätin vielä irti kun huomasin istuin pehmusteessa tummuneen jäljen, todennäköisesti lämmitysvastus on poikki.

Niskatuen kiinnitysruuville on pehmusteessa reikä ilmeisesti sen asennuksen helpottamiseksi. Ensimmäisen niskatuen irrotin kampeamalla jollain rekkaraudan ja sorkkaraudan risteytyksellä niskatuen ja selkänojan yläreunan etupuolen välistä ja sieltä se ruuvi ilmestyi näkyviin. Ruuvin irrotuksen jälkeen painallus muovin lukitusklipsuun ja johan irtosi niskatuki yllättävän helposti.

Seuraavat niskatuet irrotin ensin kuorimalla selkänojan verhoilun ylös saakka jolloin ruuvin reikä pehmusteessa tuli näkyviin ja oli helppo irrottaa samoin muoviklipsi painaa alas. Niskatuki jäi pussiin sen ympärille nurin käännettyyn verhoiluun.
pena
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

penedic kirjoitti:tee polkupyörän pinnasta koukku,taitat toisenpään niinkuin kahvaksi ja jotain pehmustetta niin ei tarvitse millään kärkipihdeillä koukkuja etsiä.
sitten ehdotan että vaihda toppauksineen verhoilut,keskiselän säätöhän on sähköpenkeissä manuaalinen muovipyörällä siinä penkin sivussa ja toppauksetkin erilaiset.

Kyllä tuota pinna koukkua ajattein ja olisinkin varmaan tehnyt mutta tuntui jotensakin helpolta ajatus nippusiteen kanssa irrottaa tuo istuin osa kun taka-ajatuksena oli näillä siteen siimoilla helpottaa uudelleen asennusta ja niillä menikin hyvin. Tosin ei ollut pinnaa siinä heti käsillä ja se kärkipihti kokeilu jäi lyhyeksi hankaluutensa vuoksi.

Samanlaiset keskiselän säädöt oli kummissakin, sähköissä ja manuaaleissa. Nupit tismalleen samanlaiset.

Toppauksissa en kyllä havainnut juurikaan merkittäviä eroja ainakaan muotoilussa. Joissain kohti materiaalit oli vaihtuneet erivärisiin. Lisäksi vaikutti, että joitain johtimia (lämppärin) täytyisi irrottaa liittimistä joten jätin silleen.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköpenkkien virittelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

penedic kirjoitti: olen itse vaihtanut nahat sähköpenkkien (kankaiset)tilalle niitä rautalankoja en laittanut ollenkaan vaan nippusiteillä kiinnitin.
t.2255
Tämä hyvä idea, taidan myös jättää rautarenksut pois ja korvata nippareilla. Hetken jo pohdin käytänkö rautalankarenkaat uudestaan vai teenkö uudet mutta muovi vanhin rautalangoista :P
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Vastaa Viestiin