keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja jus »

ruttunen kirjoitti:pitäs varmaan pestä koko järjestelmä jollakin puhdistus aineella kun kerran hommiin alkaa, mikä puhdistus aine olis siihen hommaan hyvää
Bar's Nural tuntui tehokkaalta. Jotta aineen saisi menemään kunnolla kiertoon, ei riitä että kaataa paisuntasäiliöön, vaan pitää esim. irrottaa ylävesiletku jäähdyttimestä ja antaa letkun valua tyhjäksi ja sen jälkeen laittaa ne pesuaineet sinne letkuun. Siitä menevät jäähdyttimeen ja sekoittuvat koko järjestelmään.

http://www.snoy.fi/kuluttaja/bars/bars.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Forten ainetta olen käyttänyt, eikä voi sanoo ainakaan mitään pahaa siitä. Vedin aineet säiliöön ja kävin ajamassa lenkin. Huuhtelin pariin kolmeen kertaan vedellä järjestelmän, kunnes rupes tulee suunnilleen puhasta nestettä pihalle. Käytin konetta myös siinä huuhtelu vaiheessa jotta nesteet kirtäis kunnoolla.
Termostaatti vaihtamalla korjaantuu se liika jäähdyttäminen. Keulan tukkimalla saa vaikeuksia, kun niitä pahveja ei sitten muisteta ottaa keväällä pois.
9000 aero -97, 9000 cde -96
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Muuten miten saa kaikki nesteet pihalle helpoiten moottorista kyseessä 2,3 kone vm 91 ilmastoinnilla acc ja paljonko koko nesteen määrä on .varmaankin hana on jäähdyttimen alareunassa mutta lohkoonhan jää vielä nesteet onko jokin roppu lohkossa tyhjennystä varten.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ruttunen kirjoitti: paljonko koko nesteen määrä on .varmaankin hana on jäähdyttimen alareunassa mutta lohkoonhan jää vielä nesteet onko jokin roppu lohkossa tyhjennystä varten.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 93#p683493

Tuosta olen itse tyhjentänyt jäähdytysnesteet. Lohkoon ei pitäisi paljoa jäädä, mutta voithan irroittaa lohkolämmittimen, saakohan enää tiiviisti kiinni?
Jäähdyttimen propun kiristys käsin/sormin!

Nestetilavuus noin 9 litraa. Sekoita 50/50 seos ennen kaatamista.
Termostaatti asennetaan siten, että se pieni ilmausreikä tulee ylöspäin.

ACC:N vikakoodeista: itsellä antaa ainakin tuossa M1994 autossa yhden vikakoodin (1) jos yrittää kalibroida pakkasella. Marketin tai duunipaikan lämpimässä tallissa kalibroituu ilman vikakoodeja. Edellyttää toki, että EDU näyttää useamman plus-asteen. Käytännössä tuohon menee hetki (>10 min), koska anturin mittauksessa on hystereesiä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

kiitos ja kumarrus asia tuli hyvin selväksi :D
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Maskin olen tukkinut kietomalla irrotettuun maskiin Elmukeluma ympärille ja maski takaisin. Varsin huomaamaton viritys.
Varsin suuri ilmankierto silti jää etupuskurin helman siivekkeiden kautta.
CS 2,0t -97 225 000 km
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Miten toimii :roll:
etanan kesyttäjä
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 16:46

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja etanan kesyttäjä »

Ite ostin 9000 keväällä.On hiukkasen ollut opettelua :roll: ,eka 'saappi'.Ihmettelin sään iskiessä pakkaselle,onhan kylmä auto,lämpömittari nousi vain hiukkasen,ei lähellekkään puolta. :? Lopulta otin itseäni niskasta kiinni ja tsekkasin termarin,82 :cry: asteinen paikoillaan,vaihdoin 92 tilalle.Nyt tuntuu lämpöä tulevan. :)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

etanan kesyttäjä kirjoitti:Ite ostin 9000 keväällä.On hiukkasen ollut opettelua :roll: ,eka 'saappi'.Ihmettelin sään iskiessä pakkaselle,onhan kylmä auto,lämpömittari nousi vain hiukkasen,ei lähellekkään puolta. :? Lopulta otin itseäni niskasta kiinni ja tsekkasin termarin,82 :cry: asteinen paikoillaan,vaihdoin 92 tilalle.Nyt tuntuu lämpöä tulevan. :)
jaa kyllä itellä 82 termarilla nousee vähän vajaa puoliväliin ja tarkenee ihan hyvin vielä -20c pakkasillakin. 92 asteinen termari on sitten johkiin vanhempiin vapareihin, 89 asteinen on se ns normaali.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Sit mulla on varmaan vääränmallinen termari kun ei noussut lämmöt puoleenväliin muuta kun pahvin laitolla keulaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Eilen ja toissapäivänä lämpötila ulkona -30 ja eipä kaivannut mitään peittoja keulalle tonnariin. :roll: 8) Kolme tuntia oli piuhassa ja lämpes suht nopsaan/jaksoi pitää lämmöt jne.

Mahtavaa!
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
jrasi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 12:57
Paikkakunta: Kangasala

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja jrasi »

Lainataan tätä threadia sitten...

Eli tuossa emännän tonnarissa tuntuu elävän ACC ihan omaa elämäänsä (viimeksi loppukesästä kalibroitu). Välillä lämpötilansäätö toimii, kuten pitääkin, välillä lykkää kylmää kabiiniin, paitsi HI -asennossa, silloin tulee kuumaa AINA. Muuten kyllä lämpiää nopeasti, eikä muita oireita ole.
Ford Mondeo 2.0TDCI '02
Peugeot 306 1.6i XR '96
Volkswagen Type 1 '73
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: keulan tukkiminen kovalla pakkasella

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Oletko puhdistanut sisäilman haistelijan? Siinä ratin takana oikealla puolella, istuinlämmittimien kytkimien alla (muistaakseni) on sellainen tähtäimen näköinen muoviristikko. Sen takana on pieni propelli joka imee ilmaa kabiinista lämpöanturille.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin