Tänään jatkoin tonnarin ihmettelyä. Huomasin että jäähdyttäjän lämpötila-anturin liittimen yksi johto oli poikki. Siis anturilta tulee musta ja sininen, mutta auton puoleisessa päässä onkin kolme johdinta, musta menee mustaan. Sinisiä on kaksi ja toinen menee samassa nipussa eteenpäin, mutta toinen menee suojaputken sisällä konetilan releboksin alle ja juuri tuo johto oli poikki, aikoinaan on ilmeisesti tehty jokin liitos abikoilla liittimen puoleiseen päähän. Toinmen sininen johdin on tyhjänä liittimessä. Onkohan tässä kyseessä jokin ylimääräinen viritys? Onko kellään tietoa miksi näin?
Penkinlämmitin kuljettajan puolella oli pimeä, mutta se alkoi toimimaan kun vaihdoin kytkimet ristiin, tosin nyt ei pala taustavalot kummassakaan, aikaisemmin kuljettajan puolella paloi. Sattumaa ilmeisesti. Täytyisiköhän metsästää jostain käytetty ehjä katkaisin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tänään vaihdoin jarru- ja kytkinnesteet ihan perinteisesti imurilla, eikä virrat olleet päällä. Ainakin ensihätään ei mitään hämminkiä, jarrupoljin menee reilusti painaen noin puoleenväliin liikerataa ja kytkinkin toimii normaalisti vaikka senkin nesteen vaihdoin imemällä, kun en saanut ruutalla menemään vaan tuppasi valuttamaan kytkinkoppaan nestettä.
Ilmaahan tuonne ei luulisi pääsevän tekee tuon miten tahansa, kunhan pitää säiliön riittävän täynnä.
Laakkoselta kyselin neuvoja foorumin lisäksi ja suosittelivat samaa kytkimen nesteiden vaihdossa, eli työsylinterin suunnasta säiliöön.
Neste oli kytkimen puolella yllättävän hyvän näköistä, mutta jarrujen puolella oli neste tummempaa.
Reilu litra meni nestettä vaihdossa, kaitpa tuo riittää?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Miten on takapään jousitus muuttunut näissä uudemmissa tonnareissa, kun motonetissa näyttää olevan vain vanhempiin vahvistettuja takajousia. Ne eivät sitten käy näihin uudempiin vai kunka? Toki pelkät uudet vieteritkin saattaisi nostaa hieman tuota perää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Ei nosta. Pari vuotta sitten tilasin lopultakin PCS:ltä taakse kuormajouset ja iänikuinen roikkuminen loppui ja hyvin on pysynytkin poissa. Sitä ennen totesin että varaosaliikkeen uudet vakiojouset ei todellakaan jaksaneet pitkään.
Ovatko jotenki vuosimalliin tai eduun liittyvät nuo Check oil level ja check radiator level tekstit. Omassa kumpikaan ei syty virrat kääntäessä päälle.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Tänään päivällä oli virtalukon kanssa hieman ongelmia, jumitti alkuun, mutta lämmettyä toimi moitteetta. Teetin uuden avaimen kun vanha oli tosi kulunut ja nyt tuntui herkistyvän muutenkin virtalukon toiminta.
Ilmeisesti olisi aiheellista vaihtaa sitten nuo lukkosylinterin haitat, jotta yksiavainjärjestelmä säilyisi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
DO dii, mites tuo onnistuu kun hankin paremmat penkit ja ovipahvit sähköleluilla. Omassa on veivit, mutta johtosarjahan on valmiina tuossa, joten riittääkö nostinhässäkät oviin ja katkaisinyksikkö keskikonsoliin? Onko releet paikoillaan ja kait sellaiset on? Sulake taitaa myös puuttua sulakerasiasta. Tarviiko muuta?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls