Tonnarin ravistus?!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Tonnarin ravistus?!

Viesti Kirjoittaja TjK »

No niin.. Nyt alkaa kohta ahistamaan..
Eli tonnari ravistaa/täristää vedättäessä oikealle. Hieman värinää tuntuu myös pienissä töyssyissä, ts. kun jouset painuvat hieman.

Nyt on vaihdettu (tosin käytettyihin) molemmat vetoakselit ja eri rengastusta on koitettu. Lisäksi moottorin tukityynyt on vaihdettu. Silti tärinä vaan jatkuu. Akseleita vaihtaessa en huomannut sisempien vetonivelten maljoissa mitään kulumaa. Autolla ajettu reilut 110tkm. Auto oli juuri katsastuksessa ja syynättiin kaikki nivelet ja puslat tarkemman päälle ja mitään ei löytynyt.

Eli onko ideoita? Mitä lähtis vaihtamaan seuraavaksi? Autoa??

T:TK
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites se apukuskin puolella oleva akselinpätkä..ja lähinnä sen boorit..?
Laakeri..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tarkoitat akselinpätkää laatikosta sisemmälle vetarille? En ole tarkistanut, vissiin seuraava askel.. Mitenkäs se lähtee irti?

Mutta eikös sen pitäisi kaiken järjen mukaan ravistaa sitten suoraan/vasemmallekin vedättäessä?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niinhän sen pitäisi..mutta tuli vaan mieleen kun omastani poiki boorit laatikon puoleisesta päästä, kai sekin voi jotenkin täristää.
Miten vakaajatangon kumit sitten vaikuttaisivat.
Niin ja jos jousi olisi poikki sekin voisi tehdä jotain.
Ja kun vedätetään oikealle tai vasemalle niin aina se keventää toista puolta, eli paino siirtyy ulommalle pyörälle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Jousta/iskaria olen itsekin epäillyt välillä, mutta kun auto kävi juuri katsastuksen syynissä ja kaikki oli ok. Oikein erityisesti syynättiin kaikki nivelet ja puslat, mutta mistään ei löydetty väljää.
Tuossa s-postilistalla on epäilty vahvasti renkaita/vanteita ja leveän renkaan yhteisvaikutusta johonkin piilevään väljyyteen jossain. Mene ja tiedä, pitää vaan yrittää etsiä lisää mahdollisuuksia..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Liittykö tohon tärinään joku ääni?

Millä taajuudella tärinä suunnilleen esiintyy? Taajuudesta voit hieman päätellä missä vika voisi olla.

Esimerkiksi jos vika on vanteessa ja alla on 195/65/15 kiekot pitäisi tärinän tulla noin 7 Hz taajuudella 50 km/h vauhdissa... ja luonnollisesti satasessa noin 14 Hz ja 25:ssä noin 3.5 Hz taajudella. Laakerivika taas yleensä tulee tuolla em taajuudella kerrottuna vierintäelimien lukumäärällä. Boorivika tule yleensä boorien ryntötaajuudella (hammasluku x em. pyörintätaajuus) ja vastaavasti muillekin pyöriville osille on oma ominainen taajuutensa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ei liity ääntä, se vain täristää rattia. Täytyypä yrittää selvittää taajuutta.. Äkkiseltään tuntuis, että se ois toi renkaan taajuus.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Mulla on aivan samat oireet.

Puslat oli huonot, jotka vaihdoin mutta ei vaikutusta tärinään. Leveillä kesärenkailla ei ravistanut kovin pahasti mutta nyt 195:silla talvikiekoilla vatkaa selvästi enemmän.

Välillä olen kuulevinani jonkin asteisen kolauksen eli väljyyttä jossakin mutta missä?

Katsastuksessa tutki tarksti mutta ei löytänyt mitään.

Olenkin asennoitunut vikaan niin, että katsotaan mikä sieltä lopulta hajoaa. Tuntuu vaan turhalta ruveta vaihtamaan osia, kun varmuutta kunnosta ei ole ja sitä ei tunnu kukaan löytävän. Vika on vaivannut yli vuoden, joten ei helpolla tunnu antautuvan. :D
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ettei se kumminkin olisi tuo hammastangon nivel, vai olisiko itse hammastangossa väljää..? esim..hammastangon kumiholkit.
Tarkastakaa ne vakaajatangon kumipuslat.
Joskus iskunvaimentajan jousi pitää kolauksen jos yläpään laakeri on hirttänyt kiinni ( ei pyöri, ja jousi hyppii alapuolen kupissa )

Pahimassa tapauksessa se on pyörän laakeri.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti:Pahimassa tapauksessa se on pyörän laakeri.
Tai parhaassa tapauksessa... onhan tuo pyöränlaakeri hieman suolaisen hintanen, mutta äärimmäisen helppo ja nopea vaihtaa :D
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Mutta kun ei viittis ihan kaikkee vaihtaa kuitenkaan ihan kokeilumielessä.. Menee vähä tota rahnaa (ja kepua ja norttia), ku kaikkee ostelee.. :(

Mites noi sisempien vetareiden maljojen kuluminen, pitäiskö häiritsevä kuluminen huomata ihan näkemällä/sormella tunnustelemalla?

Entä onko ne akselinpätkät ja maljat samanlaiset oikeella ja vasemmalla automaattitonnarissa? En oo niitä vielä sillä silmällä katellu.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Samanmoista oiretta aiheutti eri merkkisessä alatukivarren taemman puslan väljyys. Ja toinen case oli renkaassa olevan kudos vian aihettamana.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

puistattaako?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Jos nyt en kauhean väärin muista niin saabin vanhassa korjaamonkäsikirjassa määritellään myös ulomman vetonivelen suhde sisempään vetoniveleen, eli ettei "kuulat" satu tripodin mulkeroiden kanssa samaan linjaan vaan näkyvät näiden väleistä vetoakselin suuntaisesti katsottuna. Samaa mieltä asiasta kanssani oli Autohuolto H.Hyppösen Heikki Hyppönen Oulun kesäpäivillä. Näin ollenhan ei kyse olisikaan tasanopeusnivelestä vaan "tasaheittonivelestä" kun renkaat ovat käännettyinä vedätettäessä, vai?

teevee P:n Vee
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Voisko olla? Siis jos joku olis vaihtanu jommankumman nivelen, ulomman tai sisemmän tripodin ja ne ei ois "synkassa" keskenään..
Hmm.. Onhan se mahdollista, mutta yhtäkkiä aika vaikee tarkistaa. No, varmaan joutuu vielä availemaan, joten pitää siin sitten muistaa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Onko laskettu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oko pirssiäsi laskettu vai liikkuuko vielä normaalilla tasolla?

Omassa tonnarissa vedätettäessä tuntuu tärinää, joka johtuu sisemmistä vetonivelistä (laskettu 35-40mm 160tkm kohdalla). Isommalla kuormalla enemmän (etupää alempana).

Myös etutukivarsien taaemmat kumipuslat olivat entiset ja menivät vaihtoon n. kuukausi sitten (uretaaniset tilalla). Etupyörän laakeri meni apukuskin puolelta 130tkm:ssä (jyristi, mutta ei tuntunut väljää?), ettei välttämättä ole sekään suljettu pois.

Tarkasta myös apukuskin puolelta vetoakselin tukilaakeri ja sen kiinnitys teline (taaemman moottorityynyn teline).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin