Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Ostin eilen ko. auton ja ajoin kaupan päälle hieman yli 400km matkan kotiin. Auto toimi moitteettomasti matkan ajan, mutta koska ei ole paljoa tonnarista kokemuksia, ajattelin kysyä muutamaa juttua täältä foorumilta teiltä asiantuntijoilta.

Olen lukenut paljon jo suoraan eri aihepiireistä mutta listaan nuo huomaamani jutut autosta ja rohkaisen mieleni kysyä niistä suoraan.
Autolla on ajettu 397000 km ja auto on tuotu vuonna 2002 Suomeen Saksasta. Silloin mittarissa oli ollut 150000km ja edellisen omistajan mukaan auton jakopäähän ei ole tehty mitään, eikä siis myös tasapainoakselin ketjullekaan. Auton moottorista kuuluu hienoinen mekaaninen ääni, mutta ei mikään dieselmainen koputus. Kun olen lukenut noita juttuja tasapainoakselin heikosta ketjuista ja rattaista, onko se yleisesti noin ettei se kestä kun 200000km, tämä auto on mennyt kohta saman verran yli...??

-Onko kellään kokemuksia kuinka pitkään autolla voisi päästä ilman ko. remontteja?? Auton edellinen omistaja kertoi että hänellä oli vastaava tonnari samalla tekniikalla tätä ennen ja 400000 km oli tullut mittariin ennen myyntiä ja eikä jakopää remonttia. Millä tuon ketju/ratas paketin pettämisen/kunnon voi tarkastaa helpoiten?? Minulla on käytössä endoskooppi jolla voisi kurkistaa sisälle, mutta mistä kohtaa pitää katsoa?? Onko kellään kuvia ko. jakopäästä ja sen osista??

-Toinen juttu mikä autossa on, on se että ajotietokone näyttää koko ajan keskikulutuksesksi 0.3 litraa/100km mutta hetkellinen kulutus näyttää kaasupolkimen asennon mukaan :wink: Voiko se liittyä siihen, että auton vakionopeuden säädin ei toimi ollenkaan (vinkkejä/kuvia kuinka ko. vika korjataan myös tähän kaivataan)

-Ilmastointi tai sisäilman lämpötilan sääto tuntuisi toimivan ihan ok, mutta tuossa jäin tänään kuuntelemaan kun kojetaulussa olevien penkinlämmittimien säätönappien alla olevan peukalon pään kokoisen ritilän takaa kuuluu auton käynnissä ollessa ja jokusen sekunnin sammutuksen jälkeen hienoinen surina/tikitys, lienekö liittyy ilmastointiin??

-Onko muuten kukaan rakennellut kytkentää jolla saisi kytkettyä luistonestojärjestelmän pois käytöstä?? Joskus tästä ominaisuudesta voisi olla hyötyä??

-Autoon on vaihdettu kuskin puoleinen takaovi, ja nyt auton mitaristossa olevassa auton kuvassa palaa valo joka kertoo että ovi olisi auki koko ajan, ja muut ovien valot ei pala ollenkaan, voiko oven vaihto sekoittaa ko. "tutkan"??

Tässäpä näitä kysymyksiä näin alkuun, auto on minusta hieno ja kulkee loistavasti. Em. jutut ei haittaa jokapäivästä käyttöä, mutta voisihan ne joskus laittaa kuntoon. Tekstiä tuli nyt sitten ehkä liikaakin, mutta jospa se siitä :wink:
Viimeksi muokannut kaipa, Su Tammi 09, 2011 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Ai niin, mistä voisi tulostaa ko. auton Suomen kielisen käsikirjan??
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Tiettävästi noin 230tkm ajetussa -92 mallin 2.3TA autossa tasapainoketjun alin ratas näytti tältä:
Kuva

Auton normaali käyntiääni ei merkittävästi muuttunut ketjun poistolla. Satunnaisia epämääräisiä ääniä kuului silloin tällöin kun ketju oli paikallaan. Ketjuhan on siis juossut siinä rattaan päällä ties kuinka kauan. Ottaen huomioon autosi vuosimallin, en kyllä millään jaksa uskoa, että tp-koneisto pelittää siinä enää noilla kilsoilla, ellei remppaa ole tehty.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Eli paras olisi ottaa öljypohja pois, katkaista ketju (jos ei ole jo poikki) ja vetää ketju pois paikaltaan?? Kiristimet ja ohjaimet voi jättää koneeseen?? Miten isosta hommasta on kyse kun otetaan öljypohja pois ja katkaistaan/poistetaan ketju?? Tämänkö jälkeen kone on näiltä osin huolettomampi, eli itse jakopää kestää paremmin? Tällä hetkellä koneesta ei tule värinöitä tai muita ylimääräisiä resonanssi murinoita paitsi silloin hieman kun auto seisoo tyhjäkäynnillä vaihteisto D-asennossa.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Kyllä se jakopää olisi syytä huoltaa samalla, venttiilikoneiston koppa irti ja sieltä pääsee tutkailemaan jakopään kuntoa... Haulla löytää juttua ja kuvia jakopäästä.

TP-ketjun irroittamista varten pitää irroittaa öljypohja, joka ei käsittääkseni lähde kunnolla ilman koneen tunkkaamista hieman. TP-ketju katki ja se täytyy vetää oikeaan suuntaan jottei mene moninkerroin ja jää jumiin. Tämän jälkeen öljypohja tiivisteliimalla kiinni. Näin kai pähkinänkuoressa, itse en ole tuota koskaan tehnyt joten kannattaa tätäkin etsiä haulla.

Paljon hyötytietoa löytyy myös UKT:sta (usein kysytyt tonnarikysymykset)...
Kannatusjäsen
#3382
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja mestari »

takaoven reed releestä: ei toimi eli kun ovi menee kiinni pitäs valon sammua helpoin korjaus: pahvi irti ja liitin irti nin ei pala taikka tarkasta miksei rele vedä vaikka magneetilla vetelemällä sitä välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä sen ohi, jos se metalli äsäkkä vetää valon tulisi sammua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Itse en kyllä ainakaan asiakseen alkaisi tuota tp-ketjua noin paljona ajetusta vehkeestä poistaamaan, tai jakopäätä availemaan, ellei se ala ääntämään voimakkaasti. Jos se on 400tkm jo rullannut, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se kestää romikselle asti...

Tietysti jos on harrastuksista puutetta ja sopivat välineet, niin mikä ettei ;)
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Juttelin tuossa äsken erään kaverin kanssa joka on poistanut monia monia tp-ketjuja koneista ja hänen mukaan vain muutama ketjun pois veto paikoiltaan onnistuu ilman jakopään purkua. Eli hänen mukaan ongelma on ketjun jumittuminen paikoiltaan pois vedettäessä ohjurin ja kiristimen väliin, joten onko kenelläkään kokemuksia tästä kuinka tämä pitäisi tehdä oikein?? Laittaa ketjun jatkoksi ohut naru jolla ketjua voi pitää kireänä pois vedon aikana tai jotain muuta, työkalu tms?? Samalla oli puhetta jos samalla laittaisimme kk-laakerit uusiksi ja runkolaakerit myös (ne jotka voi vaihtaa) Eli, kenellä kokemuksia ketjun vaihdosta (myös noista muista kohdista myös) niin kaikki apu on tervetullutta :!:
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja inFINite »

kaipa kirjoitti:
Ilmastointi tai sisäilman lämpötilan sääto tuntuisi toimivan ihan ok, mutta tuossa jäin tänään kuuntelemaan kun kojetaulussa olevien penkinlämmittimien säätönappien alla olevan peukalon pään kokoisen ritilän takaa kuuluu auton käynnissä ollessa ja jokusen sekunnin sammutuksen jälkeen hienoinen surina/tikitys, lienekö liittyy ilmastointiin??
Se on sisäilman lämpötilan "haistelija", kuuluu jäädä surisemaan. Kannattaa ottaa irti ja puhdistaa. Tipan ompelukoneöljyä voi siihen akseliin kanssa laittaa.
Viimeksi muokannut inFINite, Su Tammi 09, 2011 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

kaipa kirjoitti:Juttelin tuossa äsken erään kaverin kanssa joka on poistanut monia monia tp-ketjuja koneista ja hänen mukaan vain muutama ketjun pois veto paikoiltaan onnistuu ilman jakopään purkua. Eli hänen mukaan ongelma on ketjun jumittuminen paikoiltaan pois vedettäessä ohjurin ja kiristimen väliin, joten onko kenelläkään kokemuksia tästä kuinka tämä pitäisi tehdä oikein?? Laittaa ketjun jatkoksi ohut naru jolla ketjua voi pitää kireänä pois vedon aikana tai jotain muuta, työkalu tms?? Samalla oli puhetta jos samalla laittaisimme kk-laakerit uusiksi ja runkolaakerit myös (ne jotka voi vaihtaa) Eli, kenellä kokemuksia ketjun vaihdosta (myös noista muista kohdista myös) niin kaikki apu on tervetullutta :!:
Jeps, selailin kaikki ko. ketjun vaihtoon liittyvät jutut mitkä löysin, ja missään lukemistani jutuista ei vihjannut ketjun poisvetoon liittyvistä ongelmista toisin kuin ko. autokorjaamon pitäjä joka kertoi kuten yllä kirjoitin. Onko kukaan tehnyt kertomusta kuvineen ketjun poistosta (esim. omalle web-sivuilleen tms.)??
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

kaipa kirjoitti:
kaipa kirjoitti:Juttelin tuossa äsken erään kaverin kanssa joka on poistanut monia monia tp-ketjuja koneista ja hänen mukaan vain muutama ketjun pois veto paikoiltaan onnistuu ilman jakopään purkua. Eli hänen mukaan ongelma on ketjun jumittuminen paikoiltaan pois vedettäessä ohjurin ja kiristimen väliin, joten onko kenelläkään kokemuksia tästä kuinka tämä pitäisi tehdä oikein?? Laittaa ketjun jatkoksi ohut naru jolla ketjua voi pitää kireänä pois vedon aikana tai jotain muuta, työkalu tms?? Samalla oli puhetta jos samalla laittaisimme kk-laakerit uusiksi ja runkolaakerit myös (ne jotka voi vaihtaa) Eli, kenellä kokemuksia ketjun vaihdosta (myös noista muista kohdista myös) niin kaikki apu on tervetullutta :!:
Jeps, selailin kaikki ko. ketjun vaihtoon liittyvät jutut mitkä löysin, ja missään lukemistani jutuista ei vihjannut ketjun poisvetoon liittyvistä ongelmista toisin kuin ko. autokorjaamon pitäjä joka kertoi kuten yllä kirjoitin. Onko kukaan tehnyt kertomusta kuvineen ketjun poistosta (esim. omalle web-sivuilleen tms.)??
Selaa vaan lisää eri hakusanoilla, kyllä niitä juttuja on.
Kannatusjäsen
#3382
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kaipa kirjoitti:Juttelin tuossa äsken erään kaverin kanssa joka on poistanut monia monia tp-ketjuja koneista ja hänen mukaan vain muutama ketjun pois veto paikoiltaan onnistuu ilman jakopään purkua. Eli hänen mukaan ongelma on ketjun jumittuminen paikoiltaan pois vedettäessä ohjurin ja kiristimen väliin, joten onko kenelläkään kokemuksia tästä kuinka tämä pitäisi tehdä oikein??

Se ketju tulee vetää ulos yhtämittaisella vedolla ja epäröimättä, etukautta myötäpäivään jakopään pyörimissuunnan mukaisesti.

Toisinpäin vedettynä on riski saada ketju siksakille kiristimen laahaimen "suksenkärjen" taakse.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

inFINite kirjoitti:
kaipa kirjoitti:
Ilmastointi tai sisäilman lämpötilan sääto tuntuisi toimivan ihan ok, mutta tuossa jäin tänään kuuntelemaan kun kojetaulussa olevien penkinlämmittimien säätönappien alla olevan peukalon pään kokoisen ritilän takaa kuuluu auton käynnissä ollessa ja jokusen sekunnin sammutuksen jälkeen hienoinen surina/tikitys, lienekö liittyy ilmastointiin??
Se on sisäilman lämpötilan "haistelija", kuuluu jäädä surisemaan. Kannattaa ottaa irti ja puhdistaa. Tippan ompelukoneöljyä voi siihen akseliin kanssa laittaa.
Onko antaa vinkkiä kuinka lähtee irti ja kuinka puretaan?? Pakkaskausi päällä, eli onko helppo irroittaa ja purkaa ilman että muoviosat särkyy vai pitäisikö odottaa kevättä..
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Tp-ketju ei ole varmaan pyörinyt viimeiseen 100 tuhanteen,ketju roikkuu "pyykkinaruna"ja hampaat öljypohjassa.Itse aukaisin 430 tuhannessa kaikki hampaat oli öljypohjassa, öljyn seassa "diskohilettä"ja öljysiivilän sihti raudanpurussa.Onnistuin kiskaseen ketjun jumiin,löin lokinrajasta poikki ja loppu ketju jäi elämään omaa elämäänsä jakopäähän.Ö.pohja kiinni ja kovaa ajoa,nyt mennyt 10 tuhatta ei kuulu mitään ylimääräisiä rahinoita,luultavasti laakerit on saneet jonkin verran rautapurua muttei vielä kuulu kolinoita.Harmittaa katkasu olis pitänyt tehdä 250 tuhannessa olis jatkanut koneen kestävyyttä.Öljyn vaihtoväli on ollut 10 tuhatta Mobilin 0-40W ympärivuoden.Auto 200hv automaatti.
inFINite
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Loka 20, 2008 13:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja inFINite »

Haistelijan kansi on kiinni kojetaulussa kahdella muovikynnellä. Lähtee pois pienellä talttaruuvarilla auttamalla. Penkinlämppärin kytkimet pitää ottaa myös irti. Itse haistelija lähtee muistaakseni sisäkautta pois paikoiltaan.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Vastaa Viestiin