Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

tepu50 kirjoitti:Tp-ketju ei ole varmaan pyörinyt viimeiseen 100 tuhanteen,ketju roikkuu "pyykkinaruna"ja hampaat öljypohjassa.Itse aukaisin 430 tuhannessa kaikki hampaat oli öljypohjassa, öljyn seassa "diskohilettä"ja öljysiivilän sihti raudanpurussa.Onnistuin kiskaseen ketjun jumiin,löin lokinrajasta poikki ja loppu ketju jäi elämään omaa elämäänsä jakopäähän.Ö.pohja kiinni ja kovaa ajoa,nyt mennyt 10 tuhatta ei kuulu mitään ylimääräisiä rahinoita,luultavasti laakerit on saneet jonkin verran rautapurua muttei vielä kuulu kolinoita.Harmittaa katkasu olis pitänyt tehdä 250 tuhannessa olis jatkanut koneen kestävyyttä.Öljyn vaihtoväli on ollut 10 tuhatta Mobilin 0-40W ympärivuoden.Auto 200hv automaatti.
Muistatko kumpaan suuntaan yritit vetää ketjun pois, kiristäjän puolelta vai koneen pyörimissuunnan mukaan?? Auton edellinen omistaja oli vanhempi herrasmies joka ei lienee (??) rankaissut tonnaria raskaalla kengällä, öljyt ja suodattimet sanoi vaihtaneen aina 10000km välein ja autom.laatikon öljyt siltä osin mitä niistä öljyä vaihtui, joka syksy. Korjaamon pitäjän kanssa oli puhetta että otetaan tuo ketju pois jossakin vaiheessa ja samalla vaihdetaan nuo kk-ja runkolaakerit, näyttää olevan Motonetin hyllyssä sarjat odottamassa, muutenhan noiden kasassa pysyminen lienee arpapeliä kuten kaikkien vanhempien autojen kanssa...
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Väärään suuntaan eli päin kiristäjän luistin nokkaa,kannattaa kattoa kuvasta,että tulee nykästyä oikeaan suuntaan.Käsitöitä on muutamatunti ramontissa.Auto ylös,että mahtuu alle,muovilokari pois hanttarinpuolelta mootorin tukikumin mutterit pois toinen näkyy jakop.toinen moottorin imusarjan alla, pakoputken kolmea pinnapultti/ mutteri kiinnitystä kannattaa ruveta liottaan ruosteenirrottajalla muutamapäivä aiemmin katketessaan tulee lisätöitä samalla liottaa myös happianturia,älä murjo anturin johtoja poikki kestää kyllä aukaista johtojen mennessä puneille takaisin laittaissa kierrä ennakko johtoihin niin jäävät suuoraan(missä lie liitos)sitten kun olis moottorin haarukka nostin niin ei tarvis tunkki/lankkuvirityksien kans nostaa konetta.Sitten öljypohja pois muutama pultti ahtaassa pitkä pienenräikän jatkosta apua,paripulttia laatikonpuolella kumikorkin alla.Pura öljyp.välipelti putsausta varten ja muista pari O-renkasta vaihtaa pohja tiivisteliimalla takaisin.Autom.laatikkoon kannattaa vaihtaa öljyt ja suodatin 40t välein helppo homma,keskipakosäätimen O-renkaat olen itse vaihtanut ainut laatikko remppa yksinkertainen homma voi kesällä tehdä vaikka pihalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja jus »

kaipa kirjoitti:-Toinen juttu mikä autossa on, on se että ajotietokone näyttää koko ajan keskikulutuksesksi 0.3 litraa/100km mutta hetkellinen kulutus näyttää kaasupolkimen asennon mukaan
Jos edellisestä keskikulutusmittarin nollauksesta on kauan, kokeile nollata, on voinut litrojen laskuri pyörähtää ympäri. Keskikulutuksen ollessa valittuna paina R kunnes näytössä näkyy -- . Tämän jälkeen ajetuista ajoista pitäisi keskikulutus taas tulla lasketuksi oikein.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Kiitoksia kovasti vastauksista jo tässä vaiheessa ja pitää tuo keskikulutuksen näyttöjuttu testata kunhan pääsen tien päälle. Ajattelin tässä vaiheessa ennen ketjun poistoa tarkastaaja laittaa latauksen ja öp:n merkkivaloja kuntoon, joten onko autosta purettava mittaristo irti polttimojen vaihtoa varten vai voiko ne vaihtaa esim. kaiuttimen kautta tai esim. alakautta??
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kojelaudan kannen avaaminen riittää pienikätisille, mutta hermoille leppoisampaa on nostaa mittaristo pöydälle. Ota A-pilarien verhoilut pois nostamalla pilarin suuntaisesti ylös, irrota mittaristoaukon "katossa" sijaitseva yksi Torx-ruuvi, irrota kaiutinritilät ja kojelaudan kannen päätyjen ruuvit, sekä hanskalokeron aukosta peitetulppien alta ruuvit myös.

Silmäile kojelaudan kannen alle irrotusvaiheessa ja näet korin A- pylväitä yhdistävän "kolarivaijerin" kiinnityksen kojelaudan kannessa.

Kun liittimet sekä ahtomittarin letkun irrotettuasi nostat mittaristoa ylös paikoiltaan, huomaa alalaidassaan sijaitsevat kaksi kumitassua äläkä päästä niitä putoamaan kojetaulun uumeniin. Jos putoavat, ne yleensä löytyvät kuljettajan potkupahvin päältä. Ilman niitä mittaristo rämisee ikävästi.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Minuteman kirjoitti:Kojelaudan kannen avaaminen riittää pienikätisille, mutta hermoille leppoisampaa on nostaa mittaristo pöydälle. Ota A-pilarien verhoilut pois nostamalla pilarin suuntaisesti ylös, irrota mittaristoaukon "katossa" sijaitseva yksi Torx-ruuvi, irrota kaiutinritilät ja kojelaudan kannen päätyjen ruuvit, sekä hanskalokeron aukosta peitetulppien alta ruuvit myös.

Silmäile kojelaudan kannen alle irrotusvaiheessa ja näet korin A- pylväitä yhdistävän "kolarivaijerin" kiinnityksen kojelaudan kannessa.

Kun liittimet sekä ahtomittarin letkun irrotettuasi nostat mittaristoa ylös paikoiltaan, huomaa alalaidassaan sijaitsevat kaksi kumitassua äläkä päästä niitä putoamaan kojetaulun uumeniin. Jos putoavat, ne yleensä löytyvät kuljettajan potkupahvin päältä. Ilman niitä mittaristo rämisee ikävästi.
Hupsis, nyt ymmärrän miksi edellinen omistaja ei ollut niin kiinnostunut ko. polttimoiden vaihtoon, kun se minullekin kuullostaa hieman "työläältä" vaikka se olisikin kokeneelle helppo homma. A-pilareilla tarkoitat tuulilasin ja etuoven kulmassa olevaa kattopilaria??
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä, ko. pilarit. Verhous irtoaa kiinnitysnastoistaan ylöspäin pilarin suuntaisesti vetämällä, oviaukon reunanauhaa voi hieman vetää pois tieltä. Kun saat ensimmäisen irti niin näet jujun, eikä se polttimoiden vaihto niin hirveä homma ole kunhan uskaltaa aloittaa. Ja muistaa vaihtaa kaikki kerralla jottei täydy heti kohta taas...
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Minuteman kirjoitti:Kyllä, ko. pilarit. Verhous irtoaa kiinnitysnastoistaan ylöspäin pilarin suuntaisesti vetämällä, oviaukon reunanauhaa voi hieman vetää pois tieltä. Kun saat ensimmäisen irti niin näet jujun, eikä se polttimoiden vaihto niin hirveä homma ole kunhan uskaltaa aloittaa. Ja muistaa vaihtaa kaikki kerralla jottei täydy heti kohta taas...
Joo rohkeasti vaan, se on helppo homma. Itse en ole irroittanut A-pilareiden verhoiluja, vaatii tosin kikkailua kaiutinritilöiden kanssa. Jos autossa on hälytin ja/tai ACC muista irroittaa kuskin puolen kaiutinritilästä hälyn ledin johto liittimestään sekä kojelaudan kannessa olevasta aurinkotunnistimesta johto liittimestään.

Polttimoista löytyy hyvä lista Motonetin osanumeroineen UKT-osiosta. Samalla kun on polttimokaupoilla kannattaa ostaa myös ACC:n polttimot ja vaihtaa samalla.

Ja tietenkin kun mittaristo on pöydällä voi mahdollisesti roikkuvan lämpömittarin viisarin korjata. Haulla löytyy ohjeet.
Kannatusjäsen
#3382
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

tlaakso kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Kyllä, ko. pilarit. Verhous irtoaa kiinnitysnastoistaan ylöspäin pilarin suuntaisesti vetämällä, oviaukon reunanauhaa voi hieman vetää pois tieltä. Kun saat ensimmäisen irti niin näet jujun, eikä se polttimoiden vaihto niin hirveä homma ole kunhan uskaltaa aloittaa. Ja muistaa vaihtaa kaikki kerralla jottei täydy heti kohta taas...
Joo rohkeasti vaan, se on helppo homma. Itse en ole irroittanut A-pilareiden verhoiluja, vaatii tosin kikkailua kaiutinritilöiden kanssa. Jos autossa on hälytin ja/tai ACC muista irroittaa kuskin puolen kaiutinritilästä hälyn ledin johto liittimestään sekä kojelaudan kannessa olevasta aurinkotunnistimesta johto liittimestään.

Polttimoista löytyy hyvä lista Motonetin osanumeroineen UKT-osiosta. Samalla kun on polttimokaupoilla kannattaa ostaa myös ACC:n polttimot ja vaihtaa samalla.

Ja tietenkin kun mittaristo on pöydällä voi mahdollisesti roikkuvan lämpömittarin viisarin korjata. Haulla löytyy ohjeet.
Jeps, hihat ylös ja hommin :wink: Minulla kävi vain sellainen klassinen moka syksyllä kun en tiennyt että toinen auto olisi tulossa pihaan talven aikana, joten jätin prätkän keskelle tallia. No, prätkä on sitten sellainen (Honda ST1300 Pan European, kovasti muovia sekä painava kuin mikä) ettei sitä oikein uskalla siirrellä jäisellä pihalla joten pitää yrittää siivota tallin seinän vierestä tilaa jos vaikka Saab mahtuisi viereen talliin sisälle, kelit ei houkuttele hirveästi ulkoremontteihin... Tämä on kai suurin hidaste tälle näpertelylle auton kanssa.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Itse en irroittanut a-pilarien verhousta. Kaiutinritilät irti ja ruuvit auki. Kansi on poissa n. kahdeksassa minuutissa, mittaristo n. viisi minuuttia lisää.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

tepu50 kirjoitti:Väärään suuntaan eli päin kiristäjän luistin nokkaa,kannattaa kattoa kuvasta,että tulee nykästyä oikeaan suuntaan.Käsitöitä on muutamatunti ramontissa.Auto ylös,että mahtuu alle,muovilokari pois hanttarinpuolelta mootorin tukikumin mutterit pois toinen näkyy jakop.toinen moottorin imusarjan alla, pakoputken kolmea pinnapultti/ mutteri kiinnitystä kannattaa ruveta liottaan ruosteenirrottajalla muutamapäivä aiemmin katketessaan tulee lisätöitä samalla liottaa myös happianturia,älä murjo anturin johtoja poikki kestää kyllä aukaista johtojen mennessä puneille takaisin laittaissa kierrä ennakko johtoihin niin jäävät suuoraan(missä lie liitos)sitten kun olis moottorin haarukka nostin niin ei tarvis tunkki/lankkuvirityksien kans nostaa konetta.Sitten öljypohja pois muutama pultti ahtaassa pitkä pienenräikän jatkosta apua,paripulttia laatikonpuolella kumikorkin alla.Pura öljyp.välipelti putsausta varten ja muista pari O-renkasta vaihtaa pohja tiivisteliimalla takaisin.Autom.laatikkoon kannattaa vaihtaa öljyt ja suodatin 40t välein helppo homma,keskipakosäätimen O-renkaat olen itse vaihtanut ainut laatikko remppa yksinkertainen homma voi kesällä tehdä vaikka pihalla.
Dodii, suunnitelma A ei toimi, eli B seuraavaksi. Auto ei perhana mahdu autotalliin, eli prätkää ei saa siirrettyä tarpeeksi pois edestä, joten soitto korjaamolle. Sovittiin, että hommaan kampiakselin stefan (ja tietenkin Motonetissä 2 eri kokoa, eli mikäpä oikea), öljypumpun- ja pohjan O-renkaat (pitiköhän olla vielä joku ö-pumpun muu tiiviste josta tihkuttaa kuulemma öljyä useasti ulos moottorista...), moniurahihnan (ja tietenkin Motonetissä 2 eri kokoa ilmastoituun versioon...), kiertokangen laakerit ja runkolaakerit (Motonetissä runkolaakereissa 1-reikäiset versiot). Kun sitten hain noita keskusteluja niin jossakin mainittiin että pitäisi olla 3-reikäiset versiot, miksi näin??
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Dodii, suunnitelma A ei toimi, eli B seuraavaksi. Auto ei perhana mahdu autotalliin, eli prätkää ei saa siirrettyä tarpeeksi pois edestä, joten soitto korjaamolle. Sovittiin, että hommaan kampiakselin stefan (ja tietenkin Motonetissä 2 eri kokoa, eli mikäpä oikea), öljypumpun- ja pohjan O-renkaat (pitiköhän olla vielä joku ö-pumpun muu tiiviste josta tihkuttaa kuulemma öljyä useasti ulos moottorista...), moniurahihnan (ja tietenkin Motonetissä 2 eri kokoa ilmastoituun versioon...), kiertokangen laakerit ja runkolaakerit (Motonetissä runkolaakereissa 1-reikäiset versiot). Kun sitten hain noita keskusteluja niin jossakin mainittiin että pitäisi olla 3-reikäiset versiot, miksi näin??[/quote]

Olisiko tosiaan noin ettei kukaan olisi vaihtanut runkolaakereita ko. tyypin tonnariin joka voisi kertoa minkälaista runkolaakeriliuskaa pitää paikalleen vaihtaa?? Tänään kävin toiden jälkeen laittamassa huoltoasemalla ilmaa renkaisiin, ja kun aloin veivaamaan konetta käyntiin tuli punainen TCS CNTRL valo päälle, ja eikun nilkuttaen kotiin. Kun sitten sammutin koneen ja odottelin n. 20 sek. niin uusintastartin jälkeen muuten kaikki toiminta ok, mutta CHECK ENGINE teksti jäi näyttöön päälle eikä lähde pois. Saako ko. tekstin pois ilman ohjelmointilaitetta vai pitääkö viedä pajalle??
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Olisiko tosiaan noin ettei kukaan olisi vaihtanut runkolaakereita ko. tyypin tonnariin joka voisi kertoa minkälaista runkolaakeriliuskaa pitää paikalleen vaihtaa?? Tänään kävin toiden jälkeen laittamassa huoltoasemalla ilmaa renkaisiin, ja kun aloin veivaamaan konetta käyntiin tuli punainen TCS CNTRL valo päälle, ja eikun nilkuttaen kotiin. Kun sitten sammutin koneen ja odottelin n. 20 sek. niin uusintastartin jälkeen muuten kaikki toiminta ok, mutta CHECK ENGINE teksti jäi näyttöön päälle eikä lähde pois. Saako ko. tekstin pois ilman ohjelmointilaitetta vai pitääkö viedä pajalle??[/quote]

No, nyt on osat tilattu autoon ja korjausaika lähenee, mutta olisiko noin ettei tuota check engine tekstiä saa pois omin voimin??

Onko muuten kenelläkään viallista TCS-koneen läppäkoteloa ylimääräisenä?? Kaverini halusi tutustua kapineeseen koska harrastaa vastaavien laitteinden korjailua yms. Kuvatkin ko. kotelosta säätömoottoreineen ja potikoineen olisi avuksi jos yrittäisi kehitellä jotain.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja blobbo »

En halua kiertää puukkoa haavassa, mutta olitko tietoinen tuosta TCS-viasta kun tuon tonnarin ostit? Kuulostaa nimittäin hyvältä syyltä myydä ko. kapistus...

TCS viat eivät välttämättä sinällään ole mitään rakettitiedettä, vaikka ovatkin vähän työläitä diagnosoida ja varaosien saatavuus on se suurin ongelma. Nuo 90-luvun alun TCS tonnarit ovat aika harvinaisia, ja ilmeisesti läppäkoteloitakin on useita eri versiota.

Itsellänikin on yksi vm 92 saksantuonti, joka on nyt talven aikana poltellut TCS CTRL valoa parin startin yhteydessä, mutta aina on korjautunut kun on startannut kerran pari uudestaan. Aiempi omistaja kertoi samoista oireista ennen kaikkien alipaineletkujen uusimista ja kansiremonttia, itse pääsin 1,5 vuotta ja noin 25tkm ennen ensimmäistä vikavaloa. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

blobbo kirjoitti:En halua kiertää puukkoa haavassa, mutta olitko tietoinen tuosta TCS-viasta kun tuon tonnarin ostit? Kuulostaa nimittäin hyvältä syyltä myydä ko. kapistus...

TCS viat eivät välttämättä sinällään ole mitään rakettitiedettä, vaikka ovatkin vähän työläitä diagnosoida ja varaosien saatavuus on se suurin ongelma. Nuo 90-luvun alun TCS tonnarit ovat aika harvinaisia, ja ilmeisesti läppäkoteloitakin on useita eri versiota.

Itsellänikin on yksi vm 92 saksantuonti, joka on nyt talven aikana poltellut TCS CTRL valoa parin startin yhteydessä, mutta aina on korjautunut kun on startannut kerran pari uudestaan. Aiempi omistaja kertoi samoista oireista ennen kaikkien alipaineletkujen uusimista ja kansiremonttia, itse pääsin 1,5 vuotta ja noin 25tkm ennen ensimmäistä vikavaloa. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää.
No joo, myyjä kertoi yhdestä TCS-häiriöstä 8 vuoden aikana jonka poiston hän kertoi hoitaneensa jonkun liikkeen kautta. Kun kyselin tietääkö hän Saab klubin sivuista joista voi TCS-tietoa kysellä, niin eipä sanonut tietävänsä. Nyt hänellä on 2 kpl. 9-5 tyypin Saabeja perheessään. Minun TCS-tapaus sattui kun pysähdyin laittamaan renkaisiin ilmaa jolloin sammutin moottorin. Startatessa käyntiinlähtö oli hankalaa ja kun sen käyntiin sain, kotiin tultiin n. 6-7km matkan TCS valo päällä ja tuo check engine teksti taulussa joka ei ole nyt poistunut, muuten auto toimii nyt normaalisti ja on aivan mukava ajaa. Ei kait tuo check engine-teksti sinällänsä kojetaulussa haittaa, mutta joutaa se poiskin jos sen sieltä helposti saa.
Vastaa Viestiin