Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Juu elikkäs auto on vuodelta -91 perus 2 litranen manuaali ilman turboa..
Löytyy jos jonkin näköistä vikaa ja ominaisuutta josta kaipaisin kommenttia ja neuvoa ja kokemusia ihan noin kiinnostuksen vuoksi jos vaikka joskus saisi tuon auton liikenteeseen.. Mittarissa on sen 387 000 km ja risat päälle...
-Lämmityslaite antaa vain haaleaa. Ennen antoi täysillä kuumaa, nyt ei anna enää kuumaa vaan pelkästään haaleaa joka asennossa. Kyseessä siis tuo sähköisellä ilmastointi paneelilla oleva lämppäri. (autossa ei ole ilmastointia, kompura poistettu.)
Lämppäristä kenno ja läppien liikuttajamoottori vaihdettu, ja läpän saranat korjattu.
Toiminta vaihtui kuuman puhalluksesta haaleaan. Mikä syy, mistä lähteä ongelmaa korjaamaan ja miten..?
-Tyhjäkäynti liian korkea. Moottorin ollessa kylmä, tyhjäkäynti pyörii normaaleissa lukemissa siinä vähän alta tonnin. Moottori kun lämpeää, tyhjäkäynti nousee reiluun tonniin eikä auto mene päästötesteistä läpi. Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu ja laitettu, kaasuläppäkotelo puhdistettu. Ei vaikutusta. Tyhjäkäyntimoottoriin menevä letku lytistetty, jolloin moottori ei sammunut -> imuvuoto? Moottorin vasemmasta päädystä jossa hihna on, kuuluu vaimeana putputtava ääni (tsup tsup tsup) Mikä se on ja liittyykö tähän? Tämä tyhjäkäynti ongelma ollut mysteeri myös korjaamolla.
-Jakoketju rallattaa venttiilinkoppaa vasten melkolailla -> onko vaihto isokin duuni?
-Käynnistettäessä pölläyttää siniset savut putkesta.. tiedä sitten mikä tekee..
-Moottorissa jonkunasteisia öljyvuotoja siellä täällä.. aina on läikkää lattiassa.
-Moottori nakuttaa aika ajoin melko voimakkaasti, kun käynnistää uudelleen ei nakuta enää. Ei ole haitannut omaa elämää.
Tälläistä tähän päivään.. Muuta kivaa mukavaa ei nyt ainakaan heti tältä istumalta muistunut mieleen. Olisi hienoa saada mielipiteitä ja kokemuksia muilta noihin erinäisiin asioihin.. Kiittää jos vastauksia tullee.
Löytyy jos jonkin näköistä vikaa ja ominaisuutta josta kaipaisin kommenttia ja neuvoa ja kokemusia ihan noin kiinnostuksen vuoksi jos vaikka joskus saisi tuon auton liikenteeseen.. Mittarissa on sen 387 000 km ja risat päälle...
-Lämmityslaite antaa vain haaleaa. Ennen antoi täysillä kuumaa, nyt ei anna enää kuumaa vaan pelkästään haaleaa joka asennossa. Kyseessä siis tuo sähköisellä ilmastointi paneelilla oleva lämppäri. (autossa ei ole ilmastointia, kompura poistettu.)
Lämppäristä kenno ja läppien liikuttajamoottori vaihdettu, ja läpän saranat korjattu.
Toiminta vaihtui kuuman puhalluksesta haaleaan. Mikä syy, mistä lähteä ongelmaa korjaamaan ja miten..?
-Tyhjäkäynti liian korkea. Moottorin ollessa kylmä, tyhjäkäynti pyörii normaaleissa lukemissa siinä vähän alta tonnin. Moottori kun lämpeää, tyhjäkäynti nousee reiluun tonniin eikä auto mene päästötesteistä läpi. Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu ja laitettu, kaasuläppäkotelo puhdistettu. Ei vaikutusta. Tyhjäkäyntimoottoriin menevä letku lytistetty, jolloin moottori ei sammunut -> imuvuoto? Moottorin vasemmasta päädystä jossa hihna on, kuuluu vaimeana putputtava ääni (tsup tsup tsup) Mikä se on ja liittyykö tähän? Tämä tyhjäkäynti ongelma ollut mysteeri myös korjaamolla.
-Jakoketju rallattaa venttiilinkoppaa vasten melkolailla -> onko vaihto isokin duuni?
-Käynnistettäessä pölläyttää siniset savut putkesta.. tiedä sitten mikä tekee..
-Moottorissa jonkunasteisia öljyvuotoja siellä täällä.. aina on läikkää lattiassa.
-Moottori nakuttaa aika ajoin melko voimakkaasti, kun käynnistää uudelleen ei nakuta enää. Ei ole haitannut omaa elämää.
Tälläistä tähän päivään.. Muuta kivaa mukavaa ei nyt ainakaan heti tältä istumalta muistunut mieleen. Olisi hienoa saada mielipiteitä ja kokemuksia muilta noihin erinäisiin asioihin.. Kiittää jos vastauksia tullee.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Moottoria katsotaan kuskinpukilta käsin joten se hihnapääty on moottorin oikea pääty.Lossi kirjoitti:-Tyhjäkäynti liian korkea. Moottorin ollessa kylmä, tyhjäkäynti pyörii normaaleissa lukemissa siinä vähän alta tonnin. Moottori kun lämpeää, tyhjäkäynti nousee reiluun tonniin eikä auto mene päästötesteistä läpi. Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu ja laitettu, kaasuläppäkotelo puhdistettu. Ei vaikutusta. Tyhjäkäyntimoottoriin menevä letku lytistetty, jolloin moottori ei sammunut -> imuvuoto? Moottorin vasemmasta päädystä jossa hihna on, kuuluu vaimeana putputtava ääni (tsup tsup tsup) Mikä se on ja liittyykö tähän? Tämä tyhjäkäynti ongelma ollut mysteeri myös korjaamolla.
Anyways, onko oikean etulokarin sisällä sijaitsevan EVAP- eli polttoainehöyryjen kierrätyssysteemin aktiivihiilipöntössä ja solenoidiventtiilillä kaikki letkut paikallaan ja ehjiä, myös imusarjan päässä?
Pelkän ketjun vaihto onnistuu mm. näillä ohjeilla; http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm mutta ensin kannattaa mitata kiristimen ulkonema ja päätellä siitä muiden jakopään osien kuntoa, sekä tarkastella venttiilikopan kautta laahainten kuntoa sitä silmälläpitäen että olisiko viisainta tehdä koko jakopään remontti vai olla remontoimatta kokonaan.Lossi kirjoitti:-Jakoketju rallattaa venttiilinkoppaa vasten melkolailla -> onko vaihto isokin duuni?
Todennäköisimmin venttiilinvarren kumit vuotavat ja laskevat auton seistessä öljyä palotilaan, miten nyt kulloinkin sattuvat olemaan venttiilit auki/tiiviit. Tekee sen että paskoo tulpat ja pitemmän päälle voi polttaa pakoventtiilin/t.Lossi kirjoitti:-Käynnistettäessä pölläyttää siniset savut putkesta.. tiedä sitten mikä tekee..
Ikävä ominaisuus, työlästä korjata ja samalla vaivalla ottaisi koko moottorin pöydälle.Lossi kirjoitti:-Moottorissa jonkunasteisia öljyvuotoja siellä täällä.. aina on läikkää lattiassa.
Todennäköisimmin hydraulisella välyksentasauksella varustetut venttiilinnostimet, täältä löytyy "Etsi":llä paljon juttua (myös OG900- puoli), niitä on menestyksekkäästi purettu ja pesty, harvoin niissä on selkeää mekaanista vikaa. Pahalaisiin vain tahtoo öljy ajan mittaan pikeentyä.Lossi kirjoitti:-Moottori nakuttaa aika ajoin melko voimakkaasti, kun käynnistää uudelleen ei nakuta enää. Ei ole haitannut omaa elämää.
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Kiitoksia paljon vastauksista. Noista on jo paljon apua, täytyy selvitellä noita kaikkia kun ens kerran pajalle menen.
Vielä lisää neuvoja, vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan todella mielellään eritoten lämppärin ja tyhjäkäynnin ongelmiin liittyen, toki muihinkin. Kiitos.
Vielä lisää neuvoja, vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan todella mielellään eritoten lämppärin ja tyhjäkäynnin ongelmiin liittyen, toki muihinkin. Kiitos.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Tyhjäkäynnistä; sieltä EVAP- pöntöltä nimenomaan voi päästä varkain ilmaa imusarjaan ja kuulua tsupsutusta/naputusta jos letkuissa on vikaa, solenoidiventtiili avautuu moottorin lämmetessä päästäen polttoainehöyryjä poltettavaksi, tai vikatapauksessa pelkkää ilmaa siis.
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Kiitokset tästä. Selvitän tuon heti seuraavaksi josko tuo tyhjäkäyntihässäkkä korjaantuisi noilla neuvoilla ja noista laitteistoista.
Lisää vaan vinkkejä osaavilta ja kokeneilta näihin probleemiin jos löytyy, lämppäri vielä melkoinen mysteeri..
Lisää vaan vinkkejä osaavilta ja kokeneilta näihin probleemiin jos löytyy, lämppäri vielä melkoinen mysteeri..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Kalibroi se ACC täältä "Etsi":llä löytyvillä ohjeilla, automaatti-ilmastoinnin (tai tässä tapauksessa lämmityksen) pitäisi ajaa lämmönsäätöläppä oikeille sijoilleen.
Myös itse lämmönsäätöpaneeli voi olla vikaantunut.
Enempää en osaa karvalakkimanuaali-ilmastoinnin omistajana auttaa.
Myös itse lämmönsäätöpaneeli voi olla vikaantunut.
Enempää en osaa karvalakkimanuaali-ilmastoinnin omistajana auttaa.
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Niin ja tosiaan lämmityslaitos kalibroitu jopa muutamaan otteeseen. Ei muutosta asiaan.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Penkinlämppäreiden kytkimien läheisyydessä on pieni ritilä, jossa on automaattisen ilmastoinnin (ACC) ilmanhaistelija. Ota ensin ACC paneeli irti, lähtee ihan vetämällä, sitten ensin pieni ritilä ja sitten takakautta ilmanhaistelija. Putsaa ko. värkki paineilmalla, ja takaisin laittaessa laita piuha kiinni ja autoon virrat päälle niin huomaat pyöriikö pieni ropelli siinä haistelijassa. Todennäköisesti vika on siinä tai lämmönsäätöläpässä.
Niin ja tästäkin asiasta löytyy tietoa UKT-osiosta...
Niin ja tästäkin asiasta löytyy tietoa UKT-osiosta...
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Ja tosiaan myös ilmanhaistelija puhdistettu, pitää kylläkin aikamoista räpellystä kun pyörii mutta pyörii kuitenkin. Läppien toiminta testattu pajan asentajien taholta ja hyväksi todettu.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Eli siis on testattu että ACC ohjaa läppiä oikein? Olisko lämppärin kennon vaihdon jäljiltä ilmaus onnistunut huonosti? Tosin luulisi että kuplat lähtee liikkeelle kun antaa kenkää kunnolla autolle...Lossi kirjoitti:Ja tosiaan myös ilmanhaistelija puhdistettu, pitää kylläkin aikamoista räpellystä kun pyörii mutta pyörii kuitenkin. Läppien toiminta testattu pajan asentajien taholta ja hyväksi todettu.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Näin sanoivat ainakin asentajat että kaikkien läppien toiminta on testattu ja varmistettu kun ne niitä siellä virittelivät ja uusivat saranoita yms. Eiköhän ne ilmauksenkin hoitaneet kennon vaihdon yhteydessä ainakin sanoivat että se asennus sujui hyvin. Tosin eipä autolla ole ajettu sitten viime syksyn kunnolla juuri ollenkaan kun vikoja ja ominaisuuksia on löytynyt toisensa perään ja autosta on tullut ikuisuusprojekti tuonne pajalle.
Onneksi on tuttu paja niin ei tule sen puolesta kalliiksi että sielä aikaa viettää, sen puolesta kyllä voi tulla kalliiksi riippuu mitä siihen joudutaan asentelemaan
Onneksi on tuttu paja niin ei tule sen puolesta kalliiksi että sielä aikaa viettää, sen puolesta kyllä voi tulla kalliiksi riippuu mitä siihen joudutaan asentelemaan
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Tuossa voi hyvinkin olla jutun juuri mikäli autolla on ajettu niinkuin kerrottu; Jäähdytysjärjestelmä lämppärin kennoineen ilmaa kyllä itse itsensä mutta se ottaa oman aikansa.Lossi kirjoitti:Tosin eipä autolla ole ajettu sitten viime syksyn kunnolla juuri ollenkaan
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Minulla ilmaaminen piti nesteiden vaihdon jälkeen viimeistellä muutamalla kunnon kiihdytyksellä jolloin alkoi lämmintä ilmaa tulla... Pelkällä tyhjäkäynnillä näytti kyllä ilmaantuvan mutta lämpöä ei tullut.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Menenkin huomenna pajalle luultavimmin. Täytyy siellä samalla ottaa mahollisesti selvää jos ehtii tai ainakin sanoa asentajalle että katselee tuota tyhjäkäynti ongelmaan liittyvää asiaa sieltä pakokaasukierrätysjärjestelmän puolelta. Samalla sanon jospa vaikka ilmaisivat kennoston ja järjestelmän uusiksi noin edes varmuudeksi jotteivät ala suurempiin duuneihin.
Autoa ei tosiaan ole viime syksyn jälkeen ajettu mitään muuta kun kerran korjaamohallista ulos ja takasin sisään ja parikertaa nosturilta pois ja takasin.. On se viivästynyt ja syönyt aikaa reilusti kun aina pukannut uutta ominaisuutta mutta sanoinkin jo sitä sinne viedessä että ei ole kiirettä kunhan tulee hyvin kuntoon kun on kuitenkin toinen kulkine millä liikkua.
Autoa ei tosiaan ole viime syksyn jälkeen ajettu mitään muuta kun kerran korjaamohallista ulos ja takasin sisään ja parikertaa nosturilta pois ja takasin.. On se viivästynyt ja syönyt aikaa reilusti kun aina pukannut uutta ominaisuutta mutta sanoinkin jo sitä sinne viedessä että ei ole kiirettä kunhan tulee hyvin kuntoon kun on kuitenkin toinen kulkine millä liikkua.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Tonnarissa melkoista vikasumaa..
Samalla kannattaa vaihtaa kaikki alipaineletkut jos ovat alkuperäisiä.. Halpa korjaus moniin vikatiloihin. Metritavarana ostaa ja pätkii tallissa mittoihin.. Varmaan 3m riittää?
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo