Se EVAP- (Evaporative emission control)- systeemi ei liity pakokaasuihin vaan on polttoainetankin höyryjen kierrätysjärjestelmä.Lossi kirjoitti:tai ainakin sanoa asentajalle että katselee tuota tyhjäkäynti ongelmaan liittyvää asiaa sieltä pakokaasukierrätysjärjestelmän puolelta.
Polttoainetankin huuruille kulkee tankilta oma putkensa oikeanpuoleisen etulokarin sisälle, pyörän etupuolella sijaitsevalle aktiivihiilisäiliölle ja kun moottori on lämpenemässä, antaa ohjausjärjestelmä käskyn availla siinä pöntön kupeessa majailevaa solenoidiventtiiliä joka päästää pöntöltä näitä höyryjä moottorille poltettavaksi.
Jos letku on irti tai poikki ennen pönttöä tai pöntön ja venttiilin väliltä, tulee sieltä pelkkää raakaa ilmaa joka siis vääristää seosta koska tämä varkain päässyt ilma ei kulje nyt ilmamassamittarin kautta, vaan lambdasäätö sitä sitten yrittää parhaansa mukaan jälkijunassa korjailla ja saattaa rikastaa liikaa.
Tuo edellämainittu seikka että kierrokset nousevat ja päästöt menevät persiilleen juuri moottorin lämmetessä kielisi mielestäni siitä että alkaessaan toimia se solenoidiventtiili päästelisi mittaamatonta ilmaa moottorille.
Tokihan syyllisenä voi olla myös esim. ruiskun lämpötila-anturi imusarjan alla 2-ja 3 pyttyjen välissä, sininen liitin.
Vanhaa voi mittailla; http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sens ... TC_M12.pdf Tai ostaa parilla kympillä uuden.