Sähköpenkkien virittelyä
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Itsekin aikanaan korvasin niitä koukkuja nippusiteillä penkinlämmpärin korjauksien yhteydessä. Nipparit joutuu sitten "säätämään" sopivaan tiukkuuteen ja jotenkin tuli tunne, että ohitan valmistajan menetelmiä ikään kuin huonommlla ratkaisulla. Näin ollen palasin S-koukkujen virittämiseen. Kuten aikaisemmin sanoin erinomainen työkalu on kuvan kaltaiset Bilteman pihdit, joissa kärki kiertyy O-ksi. En onnistunut löytämäään ko. pihtejä sähköisestä kuvastosta, lieneekö jo pois markkinoilta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Jup. Nyt on purettu penkkejä urakalla. Merkittävin ero oli istuin verhoilu jossa turvavyön lukon puollella -88 valmisteisessa oli peitelevy ja -94 valmisteisessa, malli vuosi saattaa olla -95 kun päiväys osui elokuun loppuun, vinyyli ulottuu als saakka. Siis vanhemmissa istuinverhoilu on symmetrinen kun taas uudemmissa säädinten puoli on sama kuin vanhemmassa mutta käsijarrun puolella helma on pidempipevi kirjoitti:Itse saman työn tehneenä voin todeta:
Ainoa järkevä vaihtoehto on pehmusteiden/nahkojen siirtäminen sähköpenkkiin. Erot penkeissä on sen verran merkittäviä.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Unohtui mainita, että järkevintä on vaihtaa myös pehmusteet, kuten Pevi kirjoitti, koska vanhat tuntui huomattavasti löysemmiltä. Ei kuitenkaan huonoilta. Yhdestä oli myös palanut vastuslanka, ainakin se musta reikä oli pehmusteessa vaikka en kyllä vielä testannut. Ei voi kuin kiittää istuinten valmistajaa joka lienee saab. Lämmittimen on ilmeisesti toimittanut Scandmec.
Lämmittimen leima.
Niskatuen kiinnitysruuvi ja mustassa muoviosassa painettava salpa.
Vanhemman mallin peitelevy. Verhoiltu samalla kankaalla kuin niskatuki sisältä
Näistä hymyilevistä suuaukoista sai kätevästi käden sisälle toppauksen alle ja sitä kautta pystyi pienet liimausalueet irrottamaan rungosta.
Nippusiteet istuinverhoilussa. Nämä oli helppo työntää pehmusteen rei'istä läpi ja sen jälkeen kiristää alapuolelta. Selkänojassa näistä ei liene vastaavaa hyötyä. Siinä pyörän pinni tai virkkuukoukku vienee voiton. Tai sitten oikea verhoilijan työkalu.
Lämmittimen leima.
Niskatuen kiinnitysruuvi ja mustassa muoviosassa painettava salpa.
Vanhemman mallin peitelevy. Verhoiltu samalla kankaalla kuin niskatuki sisältä
Näistä hymyilevistä suuaukoista sai kätevästi käden sisälle toppauksen alle ja sitä kautta pystyi pienet liimausalueet irrottamaan rungosta.
Nippusiteet istuinverhoilussa. Nämä oli helppo työntää pehmusteen rei'istä läpi ja sen jälkeen kiristää alapuolelta. Selkänojassa näistä ei liene vastaavaa hyötyä. Siinä pyörän pinni tai virkkuukoukku vienee voiton. Tai sitten oikea verhoilijan työkalu.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Vielä jäi kysymättä kuinka on helpoita irrottaa sähkö(latta)liittimet sieltä muoviplugin sisältä? Ajattelin vaihtaa ne istuinpehmusteet samalla ja istuintyynyn lämmitinjohdot menee samaan liittimeen muiden kanssa josta ne täytyisi ensin irrottaa. Työnnetäänkö sinne joki piikki sisään ja kummalta puolelta?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Kiitos vinkistä. Yritin haarattomalla piikillä mutta ei lähtenyt. Kokeillaan sitten haarallista jossain vaiheessa. Tähän lienee työkalukin saatavissa sähköalanliikkeessä? Tai mistä olette valmistaneet? Pianolangasta? Tilaa kun ei ole piikille kovin paljon ja saisi olla suht jäykkää materiaalia.Mimmi kirjoitti:Työnetään 2-haarainen piikki vastakkaiselta puolelta kuin johto.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Biltema
Tuote nro 191274
Tuote nro 191274
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Kyä näyttää hianolta. On vaan toi asennevamma tota kauppaa kohtaa. Kaks kertaa olen käynyt ja niiden käyntien välillä oli 13 vuotta. Silloinkin toisenkerran menin naisen houkuttelemana enkä mitään ostanut. Siitä on jo kuusi vuotta että en tiedä pitääkö vielä odottaa taas seitsemän lisää. Aikoinaan ostin sen og 900 etujarrusatulan männänkiertoavimen postimyynnistä mutta oli kyllä niin meltoa rautaa, että sen jälkeen aloin arvostaa itärajan takaisia työkaluja. Toinen ostos oli vuonna -91 antenni sen aikaiseen volvoon.
Lähinnä sitten ajan saatossa olen joitain käytettyjä autoja ostanut ja todennut, että ei pidä ostaa autoa kaverilta jolla on biltema-lippis päässä. Kaikki osat mitkä yleensä rikkoontuu on leimattu B(iltema)-tuotteiksi. No siinä autossa vinkui jarrut ja joissain muissakin ja syy oli aina tuo B-tuote leima. Tulpanjohdot eivät lähteneet ehjänä irti sillä tavoin kuin olin perinteisesti tottunut. Ehkä näillä B-tuotteilla on joku oma irrotustyökalunsa josta en tiennyt.
Nojoo... Oli kerta sekin kun tuon kaupan kuvasto oli laitettu postilaatikkooni ja pahaa aavistamatta työnsin käden laatikkoon. Ei se mitään jos laatikossa olisi ollut mädäntynyt rotta mutta tuo kuvasto. Onneksi oli Stahlwillen kärkipihdit taskussa ja sain sen varovasti nostettua jäteastiaan. Stahlwillet autoklaaviin.
Muutama vuosi sitten sain siedätyshoitoa. Asiakkaanani oli allergialääkäri joka myös teki siedätyshoitoja ja hänen puolisonsa oli vannoutunut B-fani. Sen jälkeen pystyin jo lausumaan tuon sanan ja nyt jopa kirjoittamaan. En välttämättä oikein mutta jo tunnistettavasti. Tuo fanittaja uhkasi tuoda keittiön hanan B-kaupasta mutta jätti sikseen kun putkimies ilmoitti, että voit tuoda mutta sitä hän ei kyllä asenna. Oli niillä kyllä entinen samasta kaupasta hankittu jossa oli päälle ja pois toiminto mutta ei juurikaan virtauksen säätömahdollisuutta.
Mutta siedätys hoito tuli kyllä halvaksi. Enää ei tarvitse vaihtaa aina tuulilasia sen myymälän ohi ajaessa. Aiemmin luulin, että lasissa on vikaa kun siitä heijastuu jotain irvokasta. Samoin radiosta tulee joskus niitä mainoksia. Ne eivät poistuneet monilla radioiden, antennien, antennijohtojen, kaiuttimien vaihdollakaan. Kuulin, että se ominaisuus kuuluu joihinkin radiolähetyksiin.
Mutta toiseen suuntaan. Sen myymälän lämmönkestävä se punainen silikoni on huomattavasti parempaa kuin sikat ja wyrtit. Ainakin näin pari asentajaa on kertonut ja itsekin heiltä liimatuupia lainannut. Oli siellä kai jotain muutakin... Mutta muista tuota.
Mutta vielä niistä penkeistä, että ei kuulosta, että menisi ohi topicin.
Olen tässä kyllä harkinnut ko. kaupassa käyntiä kun on aika lähellä mutta vielä tarvitaan se lopullinen kipinä. Ehkä jos huomenna käyn Elektorista kysymässä pinninirrotuskalua ja hinta kuulostaa enemmän perämoottorin hinnalta voi tulla kysymuskeen ja jos kyllästyn kaivamaan puukolla ja putkipihdeillä liittimiä auki niin sitten kai tuonne. Tarvittaisiin opas kauppa reissulle joka kertoisi mitä voi ostaa ja mitä ei.
Lähinnä sitten ajan saatossa olen joitain käytettyjä autoja ostanut ja todennut, että ei pidä ostaa autoa kaverilta jolla on biltema-lippis päässä. Kaikki osat mitkä yleensä rikkoontuu on leimattu B(iltema)-tuotteiksi. No siinä autossa vinkui jarrut ja joissain muissakin ja syy oli aina tuo B-tuote leima. Tulpanjohdot eivät lähteneet ehjänä irti sillä tavoin kuin olin perinteisesti tottunut. Ehkä näillä B-tuotteilla on joku oma irrotustyökalunsa josta en tiennyt.
Nojoo... Oli kerta sekin kun tuon kaupan kuvasto oli laitettu postilaatikkooni ja pahaa aavistamatta työnsin käden laatikkoon. Ei se mitään jos laatikossa olisi ollut mädäntynyt rotta mutta tuo kuvasto. Onneksi oli Stahlwillen kärkipihdit taskussa ja sain sen varovasti nostettua jäteastiaan. Stahlwillet autoklaaviin.
Muutama vuosi sitten sain siedätyshoitoa. Asiakkaanani oli allergialääkäri joka myös teki siedätyshoitoja ja hänen puolisonsa oli vannoutunut B-fani. Sen jälkeen pystyin jo lausumaan tuon sanan ja nyt jopa kirjoittamaan. En välttämättä oikein mutta jo tunnistettavasti. Tuo fanittaja uhkasi tuoda keittiön hanan B-kaupasta mutta jätti sikseen kun putkimies ilmoitti, että voit tuoda mutta sitä hän ei kyllä asenna. Oli niillä kyllä entinen samasta kaupasta hankittu jossa oli päälle ja pois toiminto mutta ei juurikaan virtauksen säätömahdollisuutta.
Mutta siedätys hoito tuli kyllä halvaksi. Enää ei tarvitse vaihtaa aina tuulilasia sen myymälän ohi ajaessa. Aiemmin luulin, että lasissa on vikaa kun siitä heijastuu jotain irvokasta. Samoin radiosta tulee joskus niitä mainoksia. Ne eivät poistuneet monilla radioiden, antennien, antennijohtojen, kaiuttimien vaihdollakaan. Kuulin, että se ominaisuus kuuluu joihinkin radiolähetyksiin.
Mutta toiseen suuntaan. Sen myymälän lämmönkestävä se punainen silikoni on huomattavasti parempaa kuin sikat ja wyrtit. Ainakin näin pari asentajaa on kertonut ja itsekin heiltä liimatuupia lainannut. Oli siellä kai jotain muutakin... Mutta muista tuota.
Mutta vielä niistä penkeistä, että ei kuulosta, että menisi ohi topicin.
Olen tässä kyllä harkinnut ko. kaupassa käyntiä kun on aika lähellä mutta vielä tarvitaan se lopullinen kipinä. Ehkä jos huomenna käyn Elektorista kysymässä pinninirrotuskalua ja hinta kuulostaa enemmän perämoottorin hinnalta voi tulla kysymuskeen ja jos kyllästyn kaivamaan puukolla ja putkipihdeillä liittimiä auki niin sitten kai tuonne. Tarvittaisiin opas kauppa reissulle joka kertoisi mitä voi ostaa ja mitä ei.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Eero puhui puhdasta asiaa B-teeman tuotteista. Tässä topikissa olenkin maininnut jo kaikki mitä itsekin olen siitä kaupasta ostanut pl. kaarevan lenkkiavain sarjan. Varaosia ei oikein tohdi.
Kyllä minä olen näillä saanut tarvitsemistani liittimistä pinnit irti. Yleensäkin nämä punalaatikkoiset erikoistyökalut tuntuvat olevan kohtuullisen laatuisia. Olen nähnyt samoja myynnissä muuallakin. Toivottavasti ei nyt kauheasti tule tähän kommentteja, muuten ollaan aika kaukana sähköpenkeistä
Kyllä minä olen näillä saanut tarvitsemistani liittimistä pinnit irti. Yleensäkin nämä punalaatikkoiset erikoistyökalut tuntuvat olevan kohtuullisen laatuisia. Olen nähnyt samoja myynnissä muuallakin. Toivottavasti ei nyt kauheasti tule tähän kommentteja, muuten ollaan aika kaukana sähköpenkeistä
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Joo eiköhän tää oo ihan niinku omista vaatimuksista kii. Enpä juuri ostele mitään siitä puljusta, mutta sen minkä olen aikoinani hankkinut sitä kautta eivät olleet mitään laatu kamaa. Eipä se silti ole pulju mennyt nurin vaikken sieltä mitään ostakkaan.pevi kirjoitti:Yleensäkin nämä punalaatikkoiset erikoistyökalut tuntuvat olevan kohtuullisen laatuisia. Olen nähnyt samoja myynnissä muuallakin. Toivottavasti ei nyt kauheasti tule tähän kommentteja, muuten ollaan aika kaukana sähköpenkeistä
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Vihdoin löytyi liittimen irrottamiseen sopiva meisseli. Kamasan 1,4x40 meisseli. Ja tällä lähti. Vuorotellen puolelta ja toiselta painaen ja nitkuttaen samalla johtimesta vetäen. Yhtään isompi ei mahtunut reikiin.
Tammer Diesel näkyy myyvän työkalua pinnien irrotukseen. Kokeilin nyt ensin tällä josko jättäisi vielä hankkimatta oikean työkalun.
Tammer Diesel näkyy myyvän työkalua pinnien irrotukseen. Kokeilin nyt ensin tällä josko jättäisi vielä hankkimatta oikean työkalun.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Sähköpenkkien virittelyä
En ole hetkeäkään katunut sen Bilteman setin ostoa, sen verta ankeaa tuo ruuvareiden ja muiden välineiden kanssa nykertäminen oli
Lisättäköön nyt, että ei se mikään jumalsarja ole, jonka joka osa on täydellinen ja tehtäväänsä sopiva, mutta moneen paikkaan sopii Saabeissa nuo työkalut ja hoitavat hommansa hyvin silloin kun sopiva löytyy. :-)
Lisättäköön nyt, että ei se mikään jumalsarja ole, jonka joka osa on täydellinen ja tehtäväänsä sopiva, mutta moneen paikkaan sopii Saabeissa nuo työkalut ja hoitavat hommansa hyvin silloin kun sopiva löytyy. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Okei moderaattorit muuttakoon tämän aiheen perään "liitintyökaluista", mutta luulisin että B-osan sarja palvelee myös minua. Veikkaisin että on kuitenkin ruuvimeisseleitä ym. ranetuksia parempi.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Sähköpenkkien virittelyä
Jaahas jos palataan takaisin penkkikeskusteluun.
Tänään tuli itse tehtyä samantapainen rojekti tonttuun, eli sähkösäätöinen muistilla varustettu zegna-villakangaspenkki toimi rungon luovuttajana ja omasta penkistä toppaukset ja verhoilut siirsin siihen. Samalla korjasin penkinlämmittimen joka oli poikki kolmesta kohdasta.
Nippusiteet olivat suureksi avuksi s-koukkujen kanssa, ja jätin ne paikoilleenkin, mikäli joskus pitää uudestaan purkaa. Purkaessa käytin samantapaisia käyriä nokkapihtejä joita pevi suositteli.
Ainoana miinuksena mainittakoon penkistä kuuluva auton rungosta resonoiva lonksahdus kovemmin jarruttaessa ja kiihdyttäessä. Kuulostaa kuin joku kiinnityspultti olisi jäänyt löysälle....
Ja jos siirrytään takaisin liitinkeskusteluun niin tuossa toppausten siirrossa piti purkaa lämppärin kaapelit liittimestä. Kyllähän tuo tosiaan pienellä ruuvimeisselillä onnistui mutta sopivaa liitintyökalua jäi kuitenkin kaipaamaan.
Tänään tuli itse tehtyä samantapainen rojekti tonttuun, eli sähkösäätöinen muistilla varustettu zegna-villakangaspenkki toimi rungon luovuttajana ja omasta penkistä toppaukset ja verhoilut siirsin siihen. Samalla korjasin penkinlämmittimen joka oli poikki kolmesta kohdasta.
Nippusiteet olivat suureksi avuksi s-koukkujen kanssa, ja jätin ne paikoilleenkin, mikäli joskus pitää uudestaan purkaa. Purkaessa käytin samantapaisia käyriä nokkapihtejä joita pevi suositteli.
Ainoana miinuksena mainittakoon penkistä kuuluva auton rungosta resonoiva lonksahdus kovemmin jarruttaessa ja kiihdyttäessä. Kuulostaa kuin joku kiinnityspultti olisi jäänyt löysälle....
Ja jos siirrytään takaisin liitinkeskusteluun niin tuossa toppausten siirrossa piti purkaa lämppärin kaapelit liittimestä. Kyllähän tuo tosiaan pienellä ruuvimeisselillä onnistui mutta sopivaa liitintyökalua jäi kuitenkin kaipaamaan.
Kannatusjäsen
#3382
#3382