Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Auto on 9000 2.0t -98.

Aiemmin joulukuussa auto teki tenän suoraan lennosta. Tuolloin vaihdoin DI-kasetin, jolloin lähti taas käyntiin ja ajoa tuli vajaa 1000 km.

Tämän vuoden puolella ilmaantui sitten käynnistysongelma, jolloin auto lähti käyntiin joskus normaalisti, joskus taas apukäynnistimen avulla.

Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, ei vaikutusta käynnistyvyyteen.
Vaihdoin akun, ei vaikutusta.

Tänään vaihdoin bensapumpun ja nyt tilanne on sellainen, että jos käynnistyy, pysyy käynnissä ainoastaan kaasua pumppaamalla.

Tänä aamuna vielä lähti normaalisti käyntiin, muttei enää tunnin päästä, jolloin joutui taas sahaamaan tovin. Iltapäivällä ryhdyin vaihtamaan tuota pumppua työpaikan tallissa, mutten saanut pumpun muovirengasta irti, joten ajoin kotiin tekemään työkalua. Tuona 3 km:n matkalla auto rykäisi muutaman kerran, mutta pääsin pihalle asti. Ajattelin pumpun ottaneen nokkiinsa kolautteluista, joilla yritin lukitusrengasta avata.

Pihan muuten oli täyttänyt valkoinen savu (vaimo oli katsonut ikkunasta). Ja pakoputken alapuolelle maahan oli tullut vettä (edit: tämä siis pumpun vaihdon jälkeen). Öljy näyttää kuitenkin öljyltä sekä paisuntasäiliössä näyttäisi olevan vain jäähdytysnestettä.

Onko tuosta nyt sitten taas DI-kasetti mennyt, vai kenties kannentiiviste. Tulppia en ole vielä vaihtanut (kesällä vaihdettu ohjeiden mukaiset).

Taitaa tulla kallis huoltamokeikka...

Teemu
Viimeksi muokannut Kyllönen, Ti Helmi 15, 2011 12:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos ei jäähdytinnesteettä häviä, eikä öljy ole kermaista, niin voihan se olla tulpat ja/tai kasetti. Pitäisi kokeilla ehjällä kasetilla ja uusilla tulpilla. Tai ainakin voit kurkistaa missä kunnossa tulpat ovat. Minun mielestäni tuo käynnissä pysyminen kaasua pumppaamalla viittaa sytkäpuoleen enemmänkin. Onko bensansuodatinta vaihdettu koskaan? Oliko kasetti uusi? Saabin orkkisosilla on 2v takuu ja jos päädyt uusimaan taas kasetin, vaihda samalla tulpatkin.

Niin ja glykolin olemuksen varmaan tiedätkin, vaikka se olis tullu putkesta. Selvästi liukkaampaa, eri haju ja maku.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Niin, kasettihan on 12/2010 Motonetistä tilattu. Kai se sitten originaali on.
Ajattelin, että olisiko uuden pumpun letku jäänyt jotenkin puristuksiin ämpäriä asentaessa. Siten tuo "tukehtuminen" kaasua painaessa.

Mistähän se vesi sitten tuli, ellei jäähdytysjärjestelmästä? Olikohan se palamatonta bensaa?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Muuten, eikö jollakin ollut aikaisemmin särkynyt samantien Motonetin kasetti?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Hinautan auton piakkoin korjaamolle, jossa on ehjä kokeilukasetti.
Jos kasetti osoittautuu vialliseksi, on se mielestäni pakko vaihtaa uuteen. Tosin en taida haluta enää tutustua toiseen Kiinan kasettiin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja mestari »

88 tontussa samaisen käynnissäpysymisen aikaansaamiseksi pumppaamalla paljastui nhuolimattomasti asennettu imusarjan putken liitos imusarjaan, irvisti alhaaltapäin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Asentaja oli tarkistanut, että banjolta ruiskii bensaa sekä tulppiin tulee kipinät. Kuitenkin auto vain poksauttelee. Kehotin koettamaan käynnistämistä varmasti ehjällä kasetilla. Ei ole soittanut, eli ei varmaan toiminut.

Voiko lambda aiheuttaa tällaista?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Päivitystä:
Asentaja oli vaihtanut toimivan DI-kasetin ja auto hörähtää hetkeksi, muttei käynnisty.
Jonkun ajan päästä kokeilee uudestaan ja sama homma.

Joku kuulemma katkaisee polttoaineensyötön.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja V-M »

Imusarjan paineanturin johto irti/poikki tai letku poikki. Maadoitus johto irti/poikki? Tuleeko bensaa paineella? Tuota viimeistä voi testata vaikka starttipilotilla tai suihkauttamalla bensaa suoraan kaasuläpälle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kyllönen kirjoitti:Päivitystä:
Asentaja oli vaihtanut toimivan DI-kasetin ja auto hörähtää hetkeksi, muttei käynnisty.
Jonkun ajan päästä kokeilee uudestaan ja sama homma.

Joku kuulemma katkaisee polttoaineensyötön.
Ilmeisesti autossa on ajonesto, koska on 98 vuosimallinen.

Pyydä korjaamoa lukitsemaan ovet kaukosäätimestä ja sen jälkeen menemään sisään kaukosäätimellä ja kokeilemaan auton käynnistystä.

Toinen vaihtoehto on painaa lukituspainiketta viirtojen ollessa päällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

9000LPT kirjoitti: Ilmeisesti autossa on ajonesto, koska on 98 vuosimallinen.

Pyydä korjaamoa lukitsemaan ovet kaukosäätimestä ja sen jälkeen menemään sisään kaukosäätimellä ja kokeilemaan auton käynnistystä.

Toinen vaihtoehto on painaa lukituspainiketta viirtojen ollessa päällä.
Mainitsinkin asiasta asentajalle, ja hän tiesikin ajoneston olemassaolon, koska hänellä itselläänkin on Saab samalla systeemillä.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Minusta alkaa tuntumaan siltä, että olen asentanut bensapumpun jotenkin väärin. Ainakin alkuperäisen tuloputken korvaava pehmeä bensaletku ahdisti ämpäriä pohjaan asti työntäessä.

Liekö sitten littaantunut tankkia vasten? No, se selviää bensanpaineet mittaamalla.

Muuten, voiko DI-kasetti olla viallinen ja silti antaa kipinää kaikille tulpille ja vielä lopuksi suorittaa puhdistamistoiminnon?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Ehjällä DI-kasetilla toimii niin kuin pitäisi. Tulipa vaihdettua tässä rytäkässä samalla YKK-anturi, akku sekä bensapumppu.

Motonetin kasetti kesti 1,5 kk. Hintaero PCS:n originaalikasettiin 17,10 €.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ahdistaa se pehmeä letku hieman, mutta tyhjää tilaa sillä on siellä tankissa. Pumpusta on tankin reunoihin jonkun verran matkaa ja itse ämpäri ei rajoita millään tavalla sen pehmeän letkun asettumista. Ja ämpärin kantta ei tarvitse juuri painaa alas, kun itse ämpäri on asettunut hyvin kohdalleen. Melko mystinen vika... kävitkö kaikki alipaineletkut jo läpi? Ne nyt ei maksa paljoa uusia, sisähalkaisijaltaan 3-4mm letkua metritavarana.

DI-kasetista paha mennä sanomaan mitään. Omat kokemukset hajoamassa olevasta kasetista; Käy puolillämpöisenä kolmella ja suorittaa silti puhdistustoiminnon. Onneksi vika ilmaantui kotipihalla käynnistettäessä. En ole kokeillut minkälainen kasetti se olisi ajaa, kun vika on päällä.

Matti

Edit... jaahas, siis kasetti kuitenkin. Eipä tuolla hintaerolla viitti kiinalaiseen kasettiin koskea, PCS:n tarjoama kasetti lienee originaalituote?
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin