Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)
Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)
Auto on 9000 2.0t -98.
Aiemmin joulukuussa auto teki tenän suoraan lennosta. Tuolloin vaihdoin DI-kasetin, jolloin lähti taas käyntiin ja ajoa tuli vajaa 1000 km.
Tämän vuoden puolella ilmaantui sitten käynnistysongelma, jolloin auto lähti käyntiin joskus normaalisti, joskus taas apukäynnistimen avulla.
Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, ei vaikutusta käynnistyvyyteen.
Vaihdoin akun, ei vaikutusta.
Tänään vaihdoin bensapumpun ja nyt tilanne on sellainen, että jos käynnistyy, pysyy käynnissä ainoastaan kaasua pumppaamalla.
Tänä aamuna vielä lähti normaalisti käyntiin, muttei enää tunnin päästä, jolloin joutui taas sahaamaan tovin. Iltapäivällä ryhdyin vaihtamaan tuota pumppua työpaikan tallissa, mutten saanut pumpun muovirengasta irti, joten ajoin kotiin tekemään työkalua. Tuona 3 km:n matkalla auto rykäisi muutaman kerran, mutta pääsin pihalle asti. Ajattelin pumpun ottaneen nokkiinsa kolautteluista, joilla yritin lukitusrengasta avata.
Pihan muuten oli täyttänyt valkoinen savu (vaimo oli katsonut ikkunasta). Ja pakoputken alapuolelle maahan oli tullut vettä (edit: tämä siis pumpun vaihdon jälkeen). Öljy näyttää kuitenkin öljyltä sekä paisuntasäiliössä näyttäisi olevan vain jäähdytysnestettä.
Onko tuosta nyt sitten taas DI-kasetti mennyt, vai kenties kannentiiviste. Tulppia en ole vielä vaihtanut (kesällä vaihdettu ohjeiden mukaiset).
Taitaa tulla kallis huoltamokeikka...
Teemu
Aiemmin joulukuussa auto teki tenän suoraan lennosta. Tuolloin vaihdoin DI-kasetin, jolloin lähti taas käyntiin ja ajoa tuli vajaa 1000 km.
Tämän vuoden puolella ilmaantui sitten käynnistysongelma, jolloin auto lähti käyntiin joskus normaalisti, joskus taas apukäynnistimen avulla.
Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, ei vaikutusta käynnistyvyyteen.
Vaihdoin akun, ei vaikutusta.
Tänään vaihdoin bensapumpun ja nyt tilanne on sellainen, että jos käynnistyy, pysyy käynnissä ainoastaan kaasua pumppaamalla.
Tänä aamuna vielä lähti normaalisti käyntiin, muttei enää tunnin päästä, jolloin joutui taas sahaamaan tovin. Iltapäivällä ryhdyin vaihtamaan tuota pumppua työpaikan tallissa, mutten saanut pumpun muovirengasta irti, joten ajoin kotiin tekemään työkalua. Tuona 3 km:n matkalla auto rykäisi muutaman kerran, mutta pääsin pihalle asti. Ajattelin pumpun ottaneen nokkiinsa kolautteluista, joilla yritin lukitusrengasta avata.
Pihan muuten oli täyttänyt valkoinen savu (vaimo oli katsonut ikkunasta). Ja pakoputken alapuolelle maahan oli tullut vettä (edit: tämä siis pumpun vaihdon jälkeen). Öljy näyttää kuitenkin öljyltä sekä paisuntasäiliössä näyttäisi olevan vain jäähdytysnestettä.
Onko tuosta nyt sitten taas DI-kasetti mennyt, vai kenties kannentiiviste. Tulppia en ole vielä vaihtanut (kesällä vaihdettu ohjeiden mukaiset).
Taitaa tulla kallis huoltamokeikka...
Teemu
Viimeksi muokannut Kyllönen, Ti Helmi 15, 2011 12:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Jos ei jäähdytinnesteettä häviä, eikä öljy ole kermaista, niin voihan se olla tulpat ja/tai kasetti. Pitäisi kokeilla ehjällä kasetilla ja uusilla tulpilla. Tai ainakin voit kurkistaa missä kunnossa tulpat ovat. Minun mielestäni tuo käynnissä pysyminen kaasua pumppaamalla viittaa sytkäpuoleen enemmänkin. Onko bensansuodatinta vaihdettu koskaan? Oliko kasetti uusi? Saabin orkkisosilla on 2v takuu ja jos päädyt uusimaan taas kasetin, vaihda samalla tulpatkin.
Niin ja glykolin olemuksen varmaan tiedätkin, vaikka se olis tullu putkesta. Selvästi liukkaampaa, eri haju ja maku.
Matti
Niin ja glykolin olemuksen varmaan tiedätkin, vaikka se olis tullu putkesta. Selvästi liukkaampaa, eri haju ja maku.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Niin, kasettihan on 12/2010 Motonetistä tilattu. Kai se sitten originaali on.
Ajattelin, että olisiko uuden pumpun letku jäänyt jotenkin puristuksiin ämpäriä asentaessa. Siten tuo "tukehtuminen" kaasua painaessa.
Mistähän se vesi sitten tuli, ellei jäähdytysjärjestelmästä? Olikohan se palamatonta bensaa?
Ajattelin, että olisiko uuden pumpun letku jäänyt jotenkin puristuksiin ämpäriä asentaessa. Siten tuo "tukehtuminen" kaasua painaessa.
Mistähän se vesi sitten tuli, ellei jäähdytysjärjestelmästä? Olikohan se palamatonta bensaa?
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Muuten, eikö jollakin ollut aikaisemmin särkynyt samantien Motonetin kasetti?
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Hinautan auton piakkoin korjaamolle, jossa on ehjä kokeilukasetti.
Jos kasetti osoittautuu vialliseksi, on se mielestäni pakko vaihtaa uuteen. Tosin en taida haluta enää tutustua toiseen Kiinan kasettiin.
Jos kasetti osoittautuu vialliseksi, on se mielestäni pakko vaihtaa uuteen. Tosin en taida haluta enää tutustua toiseen Kiinan kasettiin.
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
88 tontussa samaisen käynnissäpysymisen aikaansaamiseksi pumppaamalla paljastui nhuolimattomasti asennettu imusarjan putken liitos imusarjaan, irvisti alhaaltapäin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Asentaja oli tarkistanut, että banjolta ruiskii bensaa sekä tulppiin tulee kipinät. Kuitenkin auto vain poksauttelee. Kehotin koettamaan käynnistämistä varmasti ehjällä kasetilla. Ei ole soittanut, eli ei varmaan toiminut.
Voiko lambda aiheuttaa tällaista?
Voiko lambda aiheuttaa tällaista?
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Päivitystä:
Asentaja oli vaihtanut toimivan DI-kasetin ja auto hörähtää hetkeksi, muttei käynnisty.
Jonkun ajan päästä kokeilee uudestaan ja sama homma.
Joku kuulemma katkaisee polttoaineensyötön.
Asentaja oli vaihtanut toimivan DI-kasetin ja auto hörähtää hetkeksi, muttei käynnisty.
Jonkun ajan päästä kokeilee uudestaan ja sama homma.
Joku kuulemma katkaisee polttoaineensyötön.
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Imusarjan paineanturin johto irti/poikki tai letku poikki. Maadoitus johto irti/poikki? Tuleeko bensaa paineella? Tuota viimeistä voi testata vaikka starttipilotilla tai suihkauttamalla bensaa suoraan kaasuläpälle.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Ilmeisesti autossa on ajonesto, koska on 98 vuosimallinen.Kyllönen kirjoitti:Päivitystä:
Asentaja oli vaihtanut toimivan DI-kasetin ja auto hörähtää hetkeksi, muttei käynnisty.
Jonkun ajan päästä kokeilee uudestaan ja sama homma.
Joku kuulemma katkaisee polttoaineensyötön.
Pyydä korjaamoa lukitsemaan ovet kaukosäätimestä ja sen jälkeen menemään sisään kaukosäätimellä ja kokeilemaan auton käynnistystä.
Toinen vaihtoehto on painaa lukituspainiketta viirtojen ollessa päällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Mainitsinkin asiasta asentajalle, ja hän tiesikin ajoneston olemassaolon, koska hänellä itselläänkin on Saab samalla systeemillä.9000LPT kirjoitti: Ilmeisesti autossa on ajonesto, koska on 98 vuosimallinen.
Pyydä korjaamoa lukitsemaan ovet kaukosäätimestä ja sen jälkeen menemään sisään kaukosäätimellä ja kokeilemaan auton käynnistystä.
Toinen vaihtoehto on painaa lukituspainiketta viirtojen ollessa päällä.
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Minusta alkaa tuntumaan siltä, että olen asentanut bensapumpun jotenkin väärin. Ainakin alkuperäisen tuloputken korvaava pehmeä bensaletku ahdisti ämpäriä pohjaan asti työntäessä.
Liekö sitten littaantunut tankkia vasten? No, se selviää bensanpaineet mittaamalla.
Muuten, voiko DI-kasetti olla viallinen ja silti antaa kipinää kaikille tulpille ja vielä lopuksi suorittaa puhdistamistoiminnon?
Liekö sitten littaantunut tankkia vasten? No, se selviää bensanpaineet mittaamalla.
Muuten, voiko DI-kasetti olla viallinen ja silti antaa kipinää kaikille tulpille ja vielä lopuksi suorittaa puhdistamistoiminnon?
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla (DI-KASETTI)
Ehjällä DI-kasetilla toimii niin kuin pitäisi. Tulipa vaihdettua tässä rytäkässä samalla YKK-anturi, akku sekä bensapumppu.
Motonetin kasetti kesti 1,5 kk. Hintaero PCS:n originaalikasettiin 17,10 €.
Motonetin kasetti kesti 1,5 kk. Hintaero PCS:n originaalikasettiin 17,10 €.
Re: Käy kolmella ja ainoastaan kaasua pumppaamalla
Ahdistaa se pehmeä letku hieman, mutta tyhjää tilaa sillä on siellä tankissa. Pumpusta on tankin reunoihin jonkun verran matkaa ja itse ämpäri ei rajoita millään tavalla sen pehmeän letkun asettumista. Ja ämpärin kantta ei tarvitse juuri painaa alas, kun itse ämpäri on asettunut hyvin kohdalleen. Melko mystinen vika... kävitkö kaikki alipaineletkut jo läpi? Ne nyt ei maksa paljoa uusia, sisähalkaisijaltaan 3-4mm letkua metritavarana.
DI-kasetista paha mennä sanomaan mitään. Omat kokemukset hajoamassa olevasta kasetista; Käy puolillämpöisenä kolmella ja suorittaa silti puhdistustoiminnon. Onneksi vika ilmaantui kotipihalla käynnistettäessä. En ole kokeillut minkälainen kasetti se olisi ajaa, kun vika on päällä.
Matti
Edit... jaahas, siis kasetti kuitenkin. Eipä tuolla hintaerolla viitti kiinalaiseen kasettiin koskea, PCS:n tarjoama kasetti lienee originaalituote?
DI-kasetista paha mennä sanomaan mitään. Omat kokemukset hajoamassa olevasta kasetista; Käy puolillämpöisenä kolmella ja suorittaa silti puhdistustoiminnon. Onneksi vika ilmaantui kotipihalla käynnistettäessä. En ole kokeillut minkälainen kasetti se olisi ajaa, kun vika on päällä.
Matti
Edit... jaahas, siis kasetti kuitenkin. Eipä tuolla hintaerolla viitti kiinalaiseen kasettiin koskea, PCS:n tarjoama kasetti lienee originaalituote?
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki