Saab 9000 2.3 16v -91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

juu menin ja ostin tollasen 9000... ja siinnähän tuo kytkin sanoi ittensä irti :( tai oikeastaan se vaan meni hyvinkin heikko tehoiseksi...

vaihdoin juuri työ sylinterin kumit..(mallia motonet) oliko se fiksua???
kun tuntuu että meni vaan huonompaan suuntaan... eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt toisten jutuista ni seuraava vaihdon kohde olis sit se pääsylinteri???

jos viellä jos olen oikein edelleen ymmärtänyt ni se vaatii laatikon pois ottoa
ja se nyt tuntuu niin poskettomalta,onkos homma tosiaan niin???

ja kun/jos setäytyy suorittaa ni olisko siihen "oikotietä"???

vinkkejä, mitä pitäisi ottaa huomioon siin remontissa???

kiitos jo etu käteen "viisaammille" :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja jus »

Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on vaihteiston ja moottorin välissä.

Ilmeisesti vaihdoit siis pääsylinterin tiivisteet. Työsylinterin remontointia varten täytyy vaihteisto ottaa alas tai ainakin raottaa reilusti irti moottorista.

Mikä kytkimessä oli vikana, ei irrottanut? Onko nyt pääsylinterin tiivisteremontin jälkeen sama tilanne? Onnistuiko kytkimen ilmaaminen nyt tekemäsi remontin jälkeen kunnolla? Millä menetelmällä ilmasit, työsylinterin nipasta ruiskulla nestettä säiliöön päin vai nestesäiliötä paineistamalla? Onko kytkinletku ehjä, vuotaako nestettä, pullisteleeko letku kun poljinta polkee?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

juu siis sen juuri vaihdoin mikä on siin polkimen yhteydessä...

se kytkin ei vaan ikään kuin mene tarpeeksi päälle ku painaa...
ja sama tilanne on edelleen... ei ole pullistumia letkussa eikä ainakaan näkyvästi vuoda mihkään..

silleen ilmasin että kaveri paineli poljinta pohjaan ja paineen ollessa päällä päästin sielta laatikon sisään menevästä "ilmaus"ruuvista paineen pois... samaa taktiikkaa käyttäen kuin nornaalissa jarrujen ilmaamisessa...

ja tais loppu tulos olla huonompi kuin alussa...

nyt kun koitin kuinka toimii niin vaihteet menee kyllä päälle mutta hankalasti... eli mitäs mä seuraavaksi koitan vaihtaa???
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No nyt täytyisi yrittää painaa sitä nestettä ilmausruuvista säiliön suuntaan, mikäli sekään ei auta niin sitten pitäisi tarkistaa työsylinterin kunto.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

ok koitan sitä seuraavaksi....
korjaa ihmeessä jos teen väärin...

eli laitan letkun sihen ilmaruuviin ja nostan kepun ylemmäs kuin oma säiliö...
pitäisikö sillon tulla ihan vaan painelemalla "kuplat" säiliöön päin... siis josilmaa on???

niin ja jos sen sylinterin joutuu siel laatikost vaihtaan ni mahtuuko loota pois ilman koneen nostoa???
ja voiko lootan ottaa irti vain kaavelista???
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse en ole joutunut ilmaamaan, vaihdoin ainoastaan nesteet ja sen tein imemällä. Minkälainen kytkinpoljin on? Onko alussa löysää enenkuin tulee vastetta, se ainakin viittaisi ilmaan järjestelmässä, toki pieni vapaaliike alussa lienee normaalia.
Käytä toki hakua, tuosta kytkimen ilmauksesta on aika paljon juttua.
Kyllähän laatikko irtoaa konetta nostamatta, mutta sitä en tiedä pystyykö laatikkoa siirtämään sivuun niin paljon, että pääsee työsylkkyyn käsiksi. Apurunkohan irtoaa laatikon puolesta, jolloin laatikkoa pääsee laskemaan alaspäin.
Toivottavasti viisaammat kertovat lisää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

juu nyt on koe ajottehty :(
se kyltin hähis kokonaan pelistä ja nesteen pinta laskenut niin että jarrut säilyi kuitenkin...

märkää oli ainoastaan siin laatikon sisällä ja sinne se ne tiputtelee sit....

et vika taitaa olla aika selkee...

no vkl:N sit remontti hommiin...

nii semmost viel piti kysymän... kuulostaa varmaan tyhmältä mut löysin jostakin semmosen "oikotie" vinkin et rällikällä vaan kaavelista reikää isommaksi... aina seuraavaan kaavelin pulttiin asti ??? ja sillon sitä tilaa on noin 7cm x 15cm...
ja siitä pitäis mahtua vaihtamaan???
ja kun se on vaihdettu ni oli tehnyt jonkun luukun sihen sitten ettei men paskaa sisään???

onkos tuossa mitään perää???
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ke Helmi 23, 2011 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

tuota mä juuri epäilinkin... :) mut meinasin vaan et onkos se teoriassa toimiva "hätä ratkaisu".... juu ite otan kyl nätisti lootan irti... mut tuli vaan mieleen et onkos???
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja mestari »

Yleensä noissa tonnareissa kun haksahtaa siihen halvempaan vaihtoehtoon käy joskus näinkin.
Lootaa irrottaessa pitää ottaa pois tieltä kuskinpuoleinen tolppa ja apurunko päästä kääntää tieltä pois jotta lootan saa vedettyä veke. jos kyseessä vielä turbo, muistaakseni irrotuttaa vielä etuputken kun yksi lootan pultti on makeasti piilossa.
samalla tullaan todenneeksi kampiakselin tiivisteen vaihtotarve, kun loota on irti.
jos se työsylinteri tiputtaa nesua niin o rengas luultavasti katki.
kone pitää päästä tukemaan stabiiliin tilaan ennen lootan tukikumin pultin irrotusta, huomioi asento ennen irrotusta.,
sietäs vaihdekepin ja lootan välitanko irrottaa vielä.
työsylinterihän on lootassa kiinni 6kolo pulteilla, joten vaihto onnistunee helposti kun lootan saa lattialle.
samalla tullaan tutkineeksi tihkuuko lootan tumppien välittömästä läheisyydestä jölyä, ne o renkaat kannattaa vaihtaa samalla kun lotju on irki.
Remontti kannattaa aloittaa vetarin mutterin irroituksella kun pyörä on maassa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

kiitos vinkistä... noita ohjeita mä vähän kaipasinkin... että mitä pitää ottaa huomioon...miten...ja missä järjestyksessä kannattaa toimia...:)

kiitos :)
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

no niin.... nyt se tempun sit keksis :) eli työsylinteri kummi sarjat paikoilleen ja PITI...olla kunnossa :(

onkos muuten se normaalia että kun tuo sulinteri vuotaa ni se päästää jarrunesteen laatikkoon sisälle???

siellä ol semmonen kaks...kolme litraa sisällä pelkkää jarru nestettä...???

ja toinen kysymys että miksi se "uusittu" sylinteri ei liiku mihinkään... vaikka kuinka ilmailisi???

kuinka monta o-renkasta sinne pitäis mennä??? "vanhoista" ei ollut sen vertaa jäljellä että olisi paljoakaan mallia niistä saanut... uudessa paketissa oli 2 o-renkasta yks stefa ja yks isompi läippa tiiviste renkas...(juu sen nimi on oikeesti joku muu)

nyt vaan kaivataan vinkkejä...tietoa.... kiitos
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja muppelo »

mestari kirjoitti: Lootaa irrottaessa pitää ottaa pois tieltä kuskinpuoleinen tolppa ja apurunko päästä kääntää tieltä pois jotta lootan saa vedettyä veke.
Samalla vaivalla nappaa koko apurungon kappaleen tieltä kokonaan. Näin tapahtui minun auton kohdalla vaikka onnistuu se ilman tuotakin. Asentaja itte kertoo lisää jos haluaa :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuskin se neste sinne laatikkoon menee, vaan kytkinkoppaan. Mikäli ei pääse valumaan pois niin pieni reikä olisi paikallaan sinne alimpaan kohtaan, mikäli ei aiheuta mitään muuta vauriota.
Alkuun voisi saada nesteitä järjestelmään ihan perinteisesti säiliöstä sylinteriin päin ja viimeksi painamalla ilmausnipasta säiliöön päin eli mikäli kytkin ei ilmannu muuten.
Itse remonttiin en osaa sanoa mitään kun en ole itse tehnyt, mutta tokihan olisi hyvä jostain kuvista varmistaa, että tiivisteet on oikein asennettu.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
tony_s_
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 22:17

Re: Saab 9000 2.3 16v -91

Viesti Kirjoittaja tony_s_ »

juu katoin kyllä jonkun räjäytys kuvan ja sen mukaan ne tiipparit oli oikein....
meinasin vaan ettäolisko jollain omakohtaista tietoa siitä että montako sin menee...

ja siin se ihmetyksen aiha onkin kun kyllä se jarruneste tulee laatikkoon...

ainakin laatikon mittatikusta tursuaa ulos...
ja kun nestettä on hävinnyt kupista tarpeeksi ni mitta tikun pois ottamalla saa samalla neste suihkun... tulee pienellä paineella tikun reijästä ulos heti kun tikkua nostaa????

ja nyt kun sitä koitettiin ilmata ni joka painalluksessa hävisi säiliöstä 10cl ja mihinkään sitä ei näkyvästi valunut...

no sitte puolentoista litran lisäyksen jälkeen.... sai laatikosta taas poistaa sen verrän jarru nestettä...(laatikko oli tyhjä kun aloin ilmata)...

onkos mahdollista että loota olisin jollain tapaa rikki???

vai onkos taas vaan kysymys saabista :) ???

help???? :)
ja kun laatikon tyhjensin... ni kaikkiaan tul pihalle se kaks litraa jarru nestettä plus...loota öljyt...noin 3 litraa... ja kyllä sen nesteen erotti selkeesti öljystä... kun ei se jarruneste sekotu öljyyn????

tämän takiatätä asiaa ihmettelenkin???
Vastaa Viestiin