tepu kirjoitti:Eli Saab 9000 CS Aero -94 "kuoli" parkkipaikalle. Startti kuitenkin pelas ihan oikeen. Auton hinautin sitten korjaamolle ja sieltä soitettiin seuraavalla viikolla, että emme osaa korjata. Ensin he epäilivät sytkää. Nyt sitten bensansyöttöä. Mutta eivät osaa korjata. . Noh katsoin itse sitten, mitä tuli mieleen, eli hansikaslokerossa olevat kaikki releet ovat ehjiä. Myös (14) Bensapumpun rele. Ehdottivat saabin merkkihuoltoa, mutten usko vieväni, kun ei ole varaa maksaa satojen eurojen tuntipalkkoja. Onko ideoita, mihin vaasassa kannattais auto hinauttaa seuraavaksi? Sundom Bil-EL?
Vaasassa kannattaa viedä Rabb & Co:lle, osaava kaveri ja auto tulee kuntoon. Bensapumpulta tuo näin netin yli kuulostaa ja itellä kyllä jäi kans laakista auto pihaan seisomaan kun pumppu heitti lusikan nurkkaan.
Juurikin samat oireet ja eilen vaihtui rikkinäinen bensapumppu.
Nyt näyttäis, että vilkuttaa koodeja 5 ja 6... jos ne nopeet vilkutukset lasketaa eikä sitä ensimmäistä, mikä palaa vähän aikaa ennen noita nopeita..
Minkälainen toi kaasuläpän asentoanturi (vai mikä onkaan suomeks) on korjata ja mikä noista lambda-antureista, mitä tuolla Motonetissa myydään, käy my96, 2,3 matalapaineturbolla varustettuun koneeseen? kenties tämä: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283422/106
Kiitoksia etukäteen jo pienistä ja isommista avuista
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Kaasuläpän anturia ei taida onnistua korjata, vaan on kulunut loppuun (jos liitin ei ole hapettunut). Älä osta Lambda Motonetista, jos ei ole Bosch:n laatikossa. Bosch:n liikkeestä saa alkuperäisen todennäköisesti alle 200€. Omaan maksoi n.5 vuotta sitten n.150€. Kaasuläppäkoteloita ja antureita löytyy todennäköisesti myynnissä foorumin myyntipalstalta, Mäntykorvelta tai Hernesmaalta
Lambda vika voi tulla myös bensapumpun rikkoutuessa, koska paine ei riitä riittävän seoksen saamiseen, näin kävi yhdessä tonnarissa. Oletko tarkastanut bensapumpun toiminnan?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT kirjoitti:
Lambda vika voi tulla myös bensapumpun rikkoutuessa, koska paine ei riitä riittävän seoksen saamiseen, näin kävi yhdessä tonnarissa. Oletko tarkastanut bensapumpun toiminnan?
Tota bensapumppua mietinki, kun kävin koputtelemassa tankkia, niin vähän lupaili, muttei käynnistynyt.. Pitäis ehkä käydä seki vielä kuuntelemassa, että sanooko mitään.
Eli pitää ilmeisesti hankkia kaasuläppäkotelo. Ei muistaakseni ole ihan halpa osa. Mutta mitä sitä ei tonnarin kuntoon saamiseks tekis
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Itse olen testannut bensapumpun iroittamalla imusarjan päällä olevan panjopultin (17mm avain) ja laittamalla letkun/panjon kanisteriin. Starttaamalla autoa pitäisi bensaa tulla reilusti. Pumppu voi tosin hajota myös siten, että se pumppaa bensaa, mutta ei riittävällä paineella. Tavaratilan pohja ei ole kiinni kuin parilla ruuvilla, joten sen irroittaminen on suhteellisen helppoa, jolloin pumpun kuulee helpommin.
Jos pumppua ei ole vaihdettu, niin 70€ sijoitus tulee takaisin jo yhdellä hinauskerralla/tiellejäämisen ketutuksella. Pumppu hajoaa keskimäärin 200-300tkm välillä mutta myös poikkeuksia molempiin suuntiin varmasti löytyy.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Bensapumpun paineentuottokykyä voi arvioida irrottamalla paluuletku paineensäätimeltä. Jos liitännästä ei tule bensaa pumpun käydessä, pumppu ei saa nostettua painetta riittävästi, sen vertaa että paineensäädin avautuisi edes nollapaineilla saati sitten vedätyksessä ahdoilla.
Varottava tietenkin aina bensan kanssa lotratessa ettei leimahda tai tule silmille.
Kyllähän heti ensimmäisenä ajattelin, että bensapumppu hajos, mutta sit taas vikakoodi kerto lambdasta. Mutta voi kuulemma olla yhteys...
Tonnarin kilometrit on tällä hetkellä 257tkm, että kyllä tässä on jo odotettu, että meneekö bensapumppu vai DI-kasetti ja nyt ilmeisesti siis kyseessä on bensapumppu. Varmaan pitäis hankkia myös varakasetti takakonttiin odottamaan, ettei auto ole sen takia seuraavaks tien varressa
Takakontista sentään löytyy joka saabistin tarvitsema torx-avainsarja
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Kasetista voi tarkastaa valmistusvuoden ja viikon alapuolelta olevasta tarrasta, esim 2404 on 24 viikolla vuonna 2004 valmistettu kasetti. Hyvin on kasetti on kestänyt, jos on alkuperäinen.
Kilometrit täsmäävät bensapumppuun.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT kirjoitti:Kasetista voi tarkastaa valmistusvuoden ja viikon alapuolelta olevasta tarrasta, esim 2404 on 24 viikolla vuonna 2004 valmistettu kasetti. Hyvin on kasetti on kestänyt, jos on alkuperäinen.
Kilometrit täsmäävät bensapumppuun.
Okei, ehkä sen voi samalla kattoo, en tiiä onko kasettia vaihdettu. En nyt muista kuuluuko mihinkään huolto-ohjelmaan. Itse olen omistanut tonnarin kohta vuoden ja ajanut vähän yli 10tkm.
Kunha nyt pikkasen lauhtuis ilma, että viitsis tuolla ulkona jotain tehä Saabille
EX:ät 2x OG900 -88 manuaali ja -92 automaatti, Saab 9000t CDE -96 automaatti
Jospa lisään oman ongelmani tähän koska aihe on sama. Auto on 9000 cd turbo vm 90, tekniikka vm 87. Töihin mennessä auto kulki hieman laiskan puoleisesti ja töistä lähtiessä ei enää käyntiin. Aluksi epäilin bensapumppua mutta huomasin että konehuoneesta kuuluu sihinää. Kaasuläpälle menevä ahtoputken mutka painu kasaan startatessa, ja sitten palautui takaisin muotoonsa. Että mikähän tätä vaivaa?
-87 Saab 9000 Turbo cc "Ruskia" Osina
-90 Saab 9000 Turbo cd "Musta" Käyttis
#4315
Minulla jäätyi vuosi sitten tonnarin välijäähy. Ei ihan umpeen asti kerenny mutta tehoja oli tyyliin 35 hevosvoimaa:D. Jäätyi ainoastaan sieltä päästä välijäähyä mistä menee putki imusarjalle. Vuorokauden kuivattelin autoa tallissa(jäät suli ja poistin vedet) ja eikun kovaa ajoa.