Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Voi saa*ana :x Ostin uuden akun Biltemasta marraskuussa, kun vanha alkoi purkamaan itseään. Nyt tässä tonttu seisonut nyt viikon kovillakin pakkasilla lämmitykseen unohtuneena !!! kylmässä tallissa ajamattomana.

Nyt yritin sitten lähteä vähän ajelulle niin kappas vain auto on niin hyytynyt, ettei jaksa starttia pyörittää kunnolla saati muutakaan. Ovet aukesivat aluksi vähän laiskemmin, nyt toisella kerralla sutjakkaasti. Sisävalo on kirkas. Kun virrat pistää on mittaristo hailakka ja puhallin ei lähtenyt päälle. Kyllä hälytin sitten lähti siinä starttausta yrittäessä alkoi vilkkua koelaudassa. Jännite näyttäisi 9.5, mutta tosiaan ei enään jaksa pyörittää yhtään. Kun starttaa niin koko peli siis yksinkertaisesti hyytyy. Kaikki mahdolliset valot sammuvat ja menee pimeäksi tupa. Apuvirroilla käyntiin?

Pelottaa nyt vähän kun olin unohtanut töpseliin auton. Ollut lämmitys ainakin melkein viikon päällä koko ajan. Onko voinut vahingoittaa moottoria ym? Olin ihan hemmetin varma, että olin tuon piuhan ottanut irti :x
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Ettei starttimoottori tekisi oikosulkua. Samat oireet aikoinaan diesel-passatissa havaitsin. Oli klappia startin laakereissa ja teki oikarit.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Vilho123 kirjoitti: Ostin uuden akun Biltemasta
Ettei olisi susi koko akku?

Pyydä kaveri avuksi joka mittaa akun navoilta jännite startatessa.
Tällöin pystyy todentamaan kyykähtääkö akku, vai onko kaapelit/maadoitus putsauksen tarpeessa.

Jos edu 9V ja mittari akulta enemmän -> maadoituspisteet/virtakaapeli heikko

Jos edu ja mittaus näyttää yhtä huonoa arvoa -> paska akku

Jos startti oikkarissa -> sekä mittari että EDU näyttää pientä jänitelukemaa ja jos akku on kondiksesssa, nousee savu akun ja startin välisesta paksusta kaapelista. Käsikopella voi kokeilla kuumeneeko k.o. kaapeli jos selviä savumerkkejä ei näy.

Ota akku irti ja käy sen kanssa akkuliikkeessä teettämässä rasitustesti. Ei pitäisi maksaa mitään.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ma Maalis 14, 2011 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Näyttäisi että autosi purkaa akkua kun viikon seisomisella jännite pudonnut 9.5 volttiin. Ei varmasti starttaa jos jännite noin alhaalla kun ei riitä voimaa akussa..

Lataa akku täyteen ja starttaa niin lähtee käyntiin jos auto muuten on toimiva.
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ellei ole käytössä hienoa (lue: kallista) virtamiottaria, niin ota 12V 3W polttimo ja laita se akun +navan ja +kengän väliin. Jos hehkuu yhtään, niin silloin on jossakin mätää eli purkaa akkua.

Mutta huomaa, että kytkettäessä ko. poltti, saattaa se muutaman sekunnin palaa, kun mahdolliset kondensaattorit varautuvat

Muutama vuosi sitten oli omassa Tonnarissa (vm-92) vuotovirtaa konepellin valaistussysteemissä. Onneksi oli valmiina hälyttimen konepeltikytkin, joten muutin valon toimimaan sen ohjaamana

Ari

PS. Aamulla tuli 495tkm täyteen ja sitä puoltamiljoonaa odotellaan malttamattomana, jokohan se sitten särkyisi :D
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Sonett73 kirjoitti:Ellei ole käytössä hienoa (lue: kallista) virtamiottaria, niin ota 12V 3W polttimo ja laita se akun +navan ja +kengän väliin. Jos hehkuu yhtään, niin silloin on jossakin mätää eli purkaa akkua.
No väkisinkinhän se hehkuu, siellä on ainakin kello joka käyttää kokoajan virtaa. Ja jos rammari on valmistettu ristuksen syntymän jälkeen niin mahtaa sekin ottaa oman osansa, saati sitten häläri/käynnistyksenesto.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ei hehku, jos kaikki on kunnossa. Kello ottaa niin vähän virtaa, ettei ko lamppu hehku

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tonnarissa kellon, radion muistin, hälyn valmiustilan jne. ottama virta on suuruusluokaltaan 50-100 mA.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Huoh. Ei starttaa. Taaskaan...

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Huh selvittiin akun latauksella. Nyt on laturi sitten autossa valmiiksi.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin