Pitkä startti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Elikkäs tonnaria saa sahata pitkään käyntiin, mistähän mahtaisi johtua? Ilmeni kovilla pakkasilla ja ongelma jatkuu vieläkin. Kokeiltu toisella DI-kasetilla ja tulpat on vaihdettu. Bensapumppu jää käyntiin, kun virrat laittaa päälle. Rele?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Kokeilin parilla eri releellä, mutta bensapumppu jää aina käyntiin kun auto on seissut vähän aikaa ja kääntää virrat päälle.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Miten olet todentanut bensapumpun päälle jäämisen?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös pumpun pidäkkin jäädä päälle ei muuten saab starttaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ei se ihan niinkään mene. Kun virrat kääntää päälle, surahtaa pumppu muutaman sekunnin ajan. Silloin saadaan paine aikaiseksi järjestelmään. Kun virta-avain kääntyy startiasentoon saa pumppu taas virtaa. Moottorin käynnistyttyä saa pa-pumpun rele signaalin sytytykseltä ja virransyöttö pumpulle jatkuu. Mikäli moottori sammuu esimerkiksi kolarissa tämä signaali sammuu ja pumppu vaikenee eikä syötä lisää soppaa kuumaan moottoritilaan.

Alkuperäiseen ongelmaan tästä nippelitiedosta ei tosin taida olla apua..
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

AnttiR kirjoitti:Miten olet todentanut bensapumpun päälle jäämisen?
Mulla on MSD:n pumppu, joka on orggikseen verrattuna todella kova ääninen, joten tuosta ei voine erehtyä? Olisi kyllä pitänyt sanoa tuo aloitusviestissä.

Ja tuo nippelitieto on kyllä mietityttänyt tämän päivää, joten kyllä siitä ainakin henkistä apua saa :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Koitin toisella asentoanturilla, mutta ei vaikuttanut mihinkään. Tänään saan ehkäpä uuden b-suodattimen tiivisteineen, joten pitänee vaihtaa. (entinen 1,5v vanha ja ajeltu muutama 10k km)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Ettei vaan paineensäädin vuotaisi läpi esteettä,eli ei säilytä/meinaa muodostaa painetta bensakiskossa? Silti pumppu pitäisi muistaakseni pysähtyä epäonnistuneen käynnistys yrityksen jälkeen,ja vaatii virtojen pois-käytön alkaakseen uudestaan käymään.
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Oletko mitannut painetta paljonko sitä on ja jääkö jäännöspainetta kun sammutat moottorin....saattaa olla takaiskuventtiili polttoainepumpun päältä rikki esim. jos ei jää jäännöspainetta ollenkaan kun sammutat auton ja siksi starttauttaa pitkään....tutki tämä ensin
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Hieman toi helpotusta b-suodattimen vaihto, b-painetta en ole mitannut. Takaiskuvenaa tarkastin sen verran, ettei aivan holonaan vuoda. Seuraavaksi listalla oli juurikin takaiskuvenan vaihto, jos vain saisi aikaiseksi hommata moisen. Marmoritiskillä n. 20e toisen tietolähteen mukaan.

Mitä tuossa olen ajellut ja hieman vetotestiä saanut jossain tehtyä, niin tuntui kuin auto ei vetäisi aivan tasaisesti ja tehojakin tuntuu uupuvan. 8O Uudella b-suodattimella en ole testaillut ja muutoinkin nuo persdynotestit on vähän niin ja näin.

Siitä en ole aivan varma, että jos startti epäonnistuu niin jääkö b-pumppu pyörimään.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, ehken silti kannattaisi ensiksi mittailla bensanpaineita ja järjestelmän jäännöspaineen säilymistä, eikä alkaa summassa uusimaan osia.

Esim hydrauliikkatarvikeliikkeestä ei mittari paljoa maksa. Itsellä vaimennettu 0 - 7bar ja sillä mittaa niin öljyn-, polttoaineen- ja ahtopaineet

Lisäksi tarviit jakotukin vasempaan päähän kaksoisbanjopultin ja pätkän paineenkestävää bensaletkua lemmareineen.

Painearvo löytyy paineensäätimestä. Muistaakseni piti turbomallissa mitata alipaineletku irrotettuna säätimestä. Jäänöspaine pitää järjestelmään jäädä sammuttamisen jälkeen. Jos ei jää, niin vuotaa suuttimet, paineensäädin tai takaiskuventtiili tankilla, unohtamatta kaikkia osia niiden välillä
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Terve!

Kävin tuossa Sjoen kauppoja läpi, eikä tuplabanjoa herunut. Perustilanne siis ja selittääkin tuon innon vaihtaa osia summassa. :lol: Jos jollain sattuu sopiva pyörimään nurkissa ylimääräisenä, niin Yv. Mittari mulla vissiin ois ollukkin
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Vastaa Viestiin