Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Joo kyllähän varmaan monen muunkin syö öljyä hiukan, mutta tämä meikäläisen 9000 alkaa meneen yli ymmärryksen. Lisäsin tossa pari viikkoa sitten öljyä max. asti, nollasin matkamittarin ja ajelin viikon. Kilometrejä kertyi vähäiset 379. Tarkistin öljyt---> tikussa oli juuri ja juuri havaittavissa hyttysen paskan kokonen öljytippa. Lisäsin öljyä taas max. asti ja sitä meni 1,8l
Eli 379km aikana kulutti 1,8L!!!
Päästöt on ok, puristuksiakin on vaikka muille jakaa, mistään ei vuoda niin paljoa, että voisi kulua noin paljon. Kyllä vähän on öljyä havaittavissa pakoputken päässä ja pakokaasukin haisee öljylle ja on sinertävää savua, kun pistää ajaessa lapun pohjaan.
Voisiko venttiilin ohjurikumit olla lähteny irti tai jumittuneet männänrenkaat/öljyrenkaat
Eli 379km aikana kulutti 1,8L!!!
Päästöt on ok, puristuksiakin on vaikka muille jakaa, mistään ei vuoda niin paljoa, että voisi kulua noin paljon. Kyllä vähän on öljyä havaittavissa pakoputken päässä ja pakokaasukin haisee öljylle ja on sinertävää savua, kun pistää ajaessa lapun pohjaan.
Voisiko venttiilin ohjurikumit olla lähteny irti tai jumittuneet männänrenkaat/öljyrenkaat
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Voi, ja lisää tuohon listaan vielä mahdollisesti katkenneet männänrenkaat tai peräti mäntävika, sekä jos Saabi on turbo niin se turbo.Grieger kirjoitti:Voisiko venttiilin ohjurikumit olla lähteny irti tai jumittuneet männänrenkaat/öljyrenkaat
Kampiakselin päätytiivisteiden ollessa kyseessä tai öljynpaineanturin löystyttyä/vuotaessa laskisi auto kyllä allensa.
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Kerroppas minkä vuotinen, kuinka paljon sillä on ajattu ja löytyykö turbo vai ei.
Paljon ajetuissa autoissa syitä voi olla useitakin. Esimerkiksi kuluneet venttiilinohjurit, turbo, männänrenkaat tai vaikkapa kampiakselin päätystefa.
Haiseeko öljy pakoputkessa kaikilla kierroksilla vai pelkästään korkeilla? Jos haisee vain korkeilla, suosittelisin tutkia kuinka paljon on turbossasi välystä.
Paljon ajetuissa autoissa syitä voi olla useitakin. Esimerkiksi kuluneet venttiilinohjurit, turbo, männänrenkaat tai vaikkapa kampiakselin päätystefa.
Haiseeko öljy pakoputkessa kaikilla kierroksilla vai pelkästään korkeilla? Jos haisee vain korkeilla, suosittelisin tutkia kuinka paljon on turbossasi välystä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Jos puristuksen on kunnossa niin sanoisin että turbo alkaa olla tiensä päässä.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Ei ole turboo. ajettu rapiat 300tk, mutta se tässä onkin ihmeellistä, kun tuli tehtyä koneremontti viimevuoden keväällä. Kaikki vaihdettiin uusiin paitsi männät jotka kyllä oli hyvässä kunnossa. Hoonautettiin ja kansi koneistettiin. Sisäänajon aikana ei kuluttanu ollenkaan öljyä(1000km), mutta sitten heti kohta alko kuluttaan. "Potkua" kyllä moottorissa on(2l vapari). Muuten on vallan mainiosti toiminu rempan jälkeen. Eikä öljyä pääse jäähdytysnesteen sekaankaan.
Tosta pakokaasun hajusta en osaa sanoo eri kierrosalueilla, mutta tyhjäläynnillä haisee.
Tosta pakokaasun hajusta en osaa sanoo eri kierrosalueilla, mutta tyhjäläynnillä haisee.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
En nyt kysy tekijän taitoa epäilläkseni, vaan jotta saataisiin selvyys; Kannen koneistukseen ja remonttiin kuului mitä? Pelkkä kansitason plaanaus vai seetit, venttiilit ja uudet ohjurit uusine kumeineen?
Pitkälohkojen venttiilinvarrenkumeissa tulisi mielellään käyttää oikeanlaista (Locktite) liimaa, muuten on riskinä paikoiltaan pois pomppaaminen.
Männänrenkaiden katkosraot aseteltu oikeille paikoilleen?
Pitkälohkojen venttiilinvarrenkumeissa tulisi mielellään käyttää oikeanlaista (Locktite) liimaa, muuten on riskinä paikoiltaan pois pomppaaminen.
Männänrenkaiden katkosraot aseteltu oikeille paikoilleen?
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Rempassa tehtiin siis: kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin, sylinterit hoonattiin, m-renkaat vaihdettiin ja m-renkaiden urat puhdistettiin karstapaskasta ja kyllä ne tuli tarkasti oikein laitettua paikalleen, laakerit uusittiin, kaikki stefat ja tiivisteet, vesipumppu, laturi, nokkaketju ja kytkimet ja kaikki uusittiin.
Olisi mukava jos joku osaisi sano missä voisi todennäkösesti olla vika, että pitääkö tässä keväällä alkaa ottaan koko kone ylös vai riittääkö kannen irtiotto
Olisi mukava jos joku osaisi sano missä voisi todennäkösesti olla vika, että pitääkö tässä keväällä alkaa ottaan koko kone ylös vai riittääkö kannen irtiotto
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
- Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Aikaa mennyt ja lienee ongelma ratkennut, mutta mainittakoon silti arkistoa varten että omasta katosi sekä öljyt että jäähdytinnesteet sekoittumatta.
Ponnistettiinko kansi vai vaan plaanattiin?
Oma näytti todella hyvältä, mutta silti ponnistuksessa löytyi selvä halkeama
Ponnistettiinko kansi vai vaan plaanattiin?
Oma näytti todella hyvältä, mutta silti ponnistuksessa löytyi selvä halkeama
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Joo ei mitään ponnistuksia tehty. Pelkästään pieni siivu koneistettiin pois. En perhana tiiä mikä siinä oikein on! nykyään menee se melkein 10l tkm!!! Täytyy tässä joskus, kun kerkiää niin ottaa kansi irti ja katsoa mitä sielä on tapahtunu. Kai se menee siihen, että kone irti taas. Alkaa perhana tulla pian kalliiksi toi ajaminen
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
No jaa... mulla meni neljä litraa öljyä 10km aikana. Tosin männässä oli reikä
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Vähän aiheen vierestä. Miulla oli aikoinaan rekord,4 litraa teboilin moniastetta riitti 300 kilsaan.Takakontti oli aina täynnä tyhjiä pönttöjä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Veikkaan myös irronneita venttiilivarsien kumia.Grieger kirjoitti:Rempassa tehtiin siis: kansi plaanattiin, venttiilit läpättiin, sylinterit hoonattiin, m-renkaat vaihdettiin ja m-renkaiden urat puhdistettiin karstapaskasta ja kyllä ne tuli tarkasti oikein laitettua paikalleen, laakerit uusittiin, kaikki stefat ja tiivisteet, vesipumppu, laturi, nokkaketju ja kytkimet ja kaikki uusittiin.
Olisi mukava jos joku osaisi sano missä voisi todennäkösesti olla vika, että pitääkö tässä keväällä alkaa ottaan koko kone ylös vai riittääkö kannen irtiotto
Itellä allekirjoituksen auto söi satunnaisesti öljyä. Kuukaudessa muutama sata kilometriä ja tikku maximista alle minimin. Yksi 500km matka-ajo, ei yhtään. Toinen heti perään, puoli litraa ja kolmas samanlainen, meni litra.
Oli useampi kumi irti, vaikka kaikki ehjinä. Autolla oli tällöin ikää 8v ja kilometrejä n. 100t.
Teetin merkkiliikkeessä, eipä ole sen jälkeen tarvinnu lisäillä öljyä tippaakaan ja on vaihtohetkellä (10tkm) edelleen maximissa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Villi veikkaus on että 9-5 venavarren kumit ei lähde liikkeelle kuten aiemmissa moottoriversioissa. Varsinkin jos siellä on orkkis kumit. Ne kun tulevat jousen alle asti sellaisella kauluksella. Joten tuon irtoamisen voi jättää laskuista. Toki ne voi olla muuten rikki mutta se vaikutus ei ole niin radikaali kuin aiempien moottorityyppien irtoamistapauksessa.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
Jos öljyä ei pääse pois männänrenkaiden, venttiilivarsien, tai tiivisteiden ( vuoto ulospäin ) kautta.
Niin ainoa reitti ulospäin on huohotus järjestelmän kautta.
En vaan ymmärrä/käsitä miten tämä voisi olla mahdollista.
Painevuoto männänrenkaiden ohi kyllä järjestää painetta öljytilaan, ja tätä kautta
kyllä huohotus puolelta pääsee öljyä ulos.
Niin ainoa reitti ulospäin on huohotus järjestelmän kautta.
En vaan ymmärrä/käsitä miten tämä voisi olla mahdollista.
Painevuoto männänrenkaiden ohi kyllä järjestää painetta öljytilaan, ja tätä kautta
kyllä huohotus puolelta pääsee öljyä ulos.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Suurin öljynkulutus saabeista koskaan!!! (veikkaisin)
miten tämä vuoto näkyy ulospäin9000CD23T kirjoitti:Jos öljyä ei pääse pois männänrenkaiden, venttiilivarsien, tai tiivisteiden ( vuoto ulospäin ) kautta.
paska puhetta9000CD23T kirjoitti:Niin ainoa reitti ulospäin on huohotus järjestelmän kautta.
En vaan ymmärrä/käsitä miten tämä voisi olla mahdollista.
Painevuoto männänrenkaiden ohi kyllä järjestää painetta öljytilaan, ja tätä kautta
kyllä huohotus puolelta pääsee öljyä ulos.
on tiedossa että kun riittävää painetta tulee ns.koneen alakertaan niin ei paljon huohotusta tarvita tulee 100 varmasti öljytikun reijästä maailmalle ihan kaikki moottoriöljy
mäntäpistiäinen kun sopivasti osuu kohalle
ja seuraava projekti on vaihtaa koko kone
ps. ehjä kone löytyy jos tarvetta vapariin tai turboon (b202)(turbon kone)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131