saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja gilmer »

Terve!

Onko kellään tietoa kuinka stefa irtoaa laatikosta?

Manuaali
ex 9000CS 2.3 -92
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

kyseessä allekirjoituksesi tonnari vai kenties joku muu? Jos tuo -92 niin hankalampi homma kuin uudemmassa laatikossa. Ja varmaanki laatikko paikallaan meinaat homman tehdä..?
Mut uskosin, että kutakuinkin näin se pitäs tehä jos leikkiin ryhtyy:
-Vänkärin vetari maljasta poies
-Tukilaakeripaketti irti
-väliakseli irti
-muistaakseni siellä laatikossa vetarintumpin juuressa on sokka..se poies (jos se ny siellä ees on).
-Yrität kaivaa stefan veke ja uus tilalle...
-Jos ei onnistu kaivamalla niin sitten valmistat pätevän ulosvetimen jolla saat koko vetarintumpin nykästyä poies (liukuvasara jonka päähän hitsaat mutterin joka sopii tumpin päähän).

Ja pakko sanoa tässä vaiheessa, että en todellakaan tiiä mahtuuko tuota kovin helposti tuolta välistä ees vaihtamaan ku en oo ite sieltä noit vaihellu vaa o ollu laatikko pöydällä vaan. Mutta kokeilemallahan se selviää :P
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja gilmer »

Joo, paikallaan ja tietysti hankalimman kautta, tumppi vaiheessa ollaan ja sokka poistettu, mutta mutta tumppi ei halua tulla poies...

Mistäs uusi stefa, marmorilta?

Siinä tumpissä lienee jokin laakeri mikä ahistaa, onko kellään laittaa numeroita vai sekin marmorilta?
ex 9000CS 2.3 -92
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

joo siis se ei todellakaan tule helposti sieltä poies. Siksi järeähkö liukuvasara on kova sana. Ja tosiaan laakerista se siellä kanittaa. Laakerihan ei rikki tuossa mene eli ei pakko vaihtaa. Jos haluat vaihtaa niin moisen löydät ihan laakeripuljuista. Numeroa en tähään hätään muista, mut voin kattoa jostain viikonlopun aikana jos vaa muistan. Samoin stefan saa ihan jostain laakeripuljusta mallin kera.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
perttih
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 00:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja perttih »

Tässäpä hyvä paikka kysyä kun oikea puoli edessä on alkanut mormottaa. Laakeri/pyörännapa se ei ole koska sen uusin alle 10tkm. Jarrupaloja vaihtaessa tsekkasin ulomman vetonivelen, hyvässä rasvassa oli eikä ääntele pakitatpa tai kurvailet mitenpäin hyvänsä. Voisiko se olla sisempi vetonivel vaiko sitten se tukilaakeri? Tämä ääni kuuluu rullatessakin ja vaihde vapaalla joten ei sitten laatikostakaan...tietäis vaan mitä palikkaa alkais jo kysellä ennenkun rupee purkaa enempi.
-00 95 Aero farkku
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

perttih kirjoitti:Tässäpä hyvä paikka kysyä kun oikea puoli edessä on alkanut mormottaa. Laakeri/pyörännapa se ei ole koska sen uusin alle 10tkm. Jarrupaloja vaihtaessa tsekkasin ulomman vetonivelen, hyvässä rasvassa oli eikä ääntele pakitatpa tai kurvailet mitenpäin hyvänsä. Voisiko se olla sisempi vetonivel vaiko sitten se tukilaakeri? Tämä ääni kuuluu rullatessakin ja vaihde vapaalla joten ei sitten laatikostakaan...tietäis vaan mitä palikkaa alkais jo kysellä ennenkun rupee purkaa enempi.
Mulla motonetin laakeri kesti sen noin 10tkm. Vaihdoin ensin vetarin, kunnes uskoin, että vika on "uudessa" navassa.
perttih
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 00:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja perttih »

Älä hitossa...alkuperäisen vaihdoin, ajettu 309tkm, oli jo vaarallisen väljä. Toikin nykyinen oli paikallisen liikkeen hyllystä, ei kylläkään motonetin, niistä olen kuullut
huonoakin, en ny vaan muista minkä merkkinen tuo on, ei siinä välystä ole yhtään
vaan sitten tuo ääni kun se on satasen vauhdissa kun cessnan nousukiihdytys.
90e/10tkm tekee päissään laskettuna 9€/1tkm, eli siis halvempaa kun bensa :D
Mutta kestävyys jos on kun vasurilaakerin vaihdoin 50tkm sitten ja eikä midn niin sitte elämä on :evil: Paskan möivät.
-00 95 Aero farkku
perttih
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 00:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja perttih »

Viestin otsikko: Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa


Mulla motonetin laakeri kesti sen noin 10tkm. Vaihdoin ensin vetarin, kunnes uskoin, että vika on "uudessa" navassa.[/quote]

Kyllä se vain niin oli että kuitteja kaivellessa se oli motonetin laakeri joka kesti sen kymppitonnin ja sitte ihan p..kana, paitsi että nyt sain paikallisen hyllystä navan jossa on se kolmen millin olake ja ei siis sovi paikalleen joten ootellaan pari päivää oikeaa, lienee ollut vuotta uudempaan se jonka sain, että elämä on.
-00 95 Aero farkku
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täällä vuotaa vasemmanpuoleisen vetarin stefa tossa M1997:ssa. En olis varmaan tehny sille vielä mitään, mutta kun katsastusinssi käski korjaamaan.

Vaihteistoöljyt pitää varmaan laskea ihan ensteks pois, samallahan nekin taas vaihtuu.

Pitääkös vetari ottaa navasta irti kokonaan? En ole vielä käyny auton alla tutkimassa tilannetta sen enempää. Onko kuinkakin kimurantti vaihtotyö, vai menenkö suosiolla korjaamolle.

Osat marmorilta? Tiiviste ja tuo mainittu laakeri.
Motonetissä ei näyttäis olevan?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja gilmer »

Moron!

Vetari kannattaa irrottaa navasta,
-laakeri laakerikaupasta mulla oli oikealla puolen skf 6006 c3 n.10 ekee
-tiiviste marmorilta jos kunnollisen haluaa n.40 ekee, vois kai sinne melkein samanlaisen tiivistekaupasta hakee n.7 ekee.
ex 9000CS 2.3 -92
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ok, kiitos. Pitää hakea tiiviste marmorilta ja jostakin hommata tuo laakeri. Helpompi nyt ostaa etukäteen, kun tietää tuon laakerin tyypin.

Vaihtotyöstö ei ole aavistustakaan, mutta se sitten varmaan selviää kun katsoo auton alla.
Työ on varmaankin niin helppo, kun tarkempia ohjeita ei haulla löydy eikä tähänkään ketjuun ole niitä tullut.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eli pientä apua vielä tarvittais...katsastuksessa siis sanottiin, että vasen vetoakseli vuotaa öljyä. Nyt kun EPC:n räjäytyskuvaa olen tutkinut (enkä vieläkään oikein ymmärrä mikä tiiviste sieltä pitää vaihtaa) niin kysyn:

onko osa nro 8731804 juuri tuo vetarin stefa?

Vetoakselin irroittamiseksi pitäänee ottaa:
-vetarin mutteri irti navasta (pitääkö laittaa uusi mutteri?)
-pitääkös palloniveliä irroittaa että saa vetarin irti navasta?
-tarviiko noita suojakumipalkeita avata tai uusia
-lähteekö sisempi vetarin malja ihan vetämällä irti?
-kun nuo on saanut tieltä, niin ilmeisesti sitten tuon laakerikannen takana on se vaihdettava tiiviste, kansi on kuvan mukaan 5:llä pultilla kiinni.

MItä muuta pitää ostaa kuin tuo tiiviste ja laakeri. Tuolla näyttää olevan joku O-rengaskin, meneekö suojakumit tai niiden kiristimet uusiksi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

Vetoakselin irroittamiseksi pitäänee ottaa:
-vetarin mutteri irti navasta (pitääkö laittaa uusi mutteri?) EI
-pitääkös palloniveliä irroittaa että saa vetarin irti navasta? KYLLÄ
-tarviiko noita suojakumipalkeita avata tai uusia. EI ellei rikki
-lähteekö sisempi vetarin malja ihan vetämällä irti? KYLLÄ
-kun nuo on saanut tieltä, niin ilmeisesti sitten tuon laakerikannen takana on se vaihdettava tiiviste, kansi on kuvan mukaan 5:llä pultilla kiinni. KYLLÄ

vastaukset on kirjoittettu kysymysten perään isolla

eli oikea rivi:
ei
kyllä
ei ellei rikki
kyllä
kyllä
:mrgreen:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos jusa vastausrivistä
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 9000 oikean puoleisen vetarin stefa vuotaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Alapalloniveltä tai raidetangonpäätä ei ole pakko irrottaa olka-akselista kun vetoakseli vetonivelineen halutaan irrottaa navasta, riittää kun avaa napamutterin, iskarin alapään pultit ja sisemmän vetonivelen kumin kiristimen.
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab9 ... 3_2?full=1

Voi silti maljan irrotushommassa miettiä haluaisiko ottaa koko navan jarrulevyineen vetoakseleineen pois tieltä, silloin napamutteria ei tarvitse avata, mutta alapallo, raidetangonpää ja abs-anturin johtoliitin akvaarion puolelta pitää irrottaa (anturi ei varmaankaan irtoa olka-akselista). Ja tietysti jarrusatula irti navasta.

Malja näyttäisi olevan lukkorenkaalla kiinni laakerilaipassa kuten OG900:ssa: PDF:n sivu 125 http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... VM_94-.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin