Käytin 9000 CSE '93:ni ilmastointihuollossa kun en ole ilmastoinnista hetkeen saanut ulos kylmää, jäi kylmä saamatta kun huoltomies huomasi koeponnistuksessa kompressorin ja lauhduttimen välisen letkun porsineen. Uusi olisi nyt tuloillaan ja olenkin tässä miettinyt että uskallanko vaihtaa sitä itse kun ilmeisesti lauhdutinpuolen kierteet saa käsittääkseni tuhottua ihan yrittämättä.
Varsinainen kysymykseni onkin: onko joku vaihtanut ko. letkua itse, löytyykö jotain näppäriä käytännön vinkkejä miten ko. letkun saa irrotettua ilman että menee lauhdutin vaihtoon samalla? Olenko käsittänyt oikein että vaikka kierteet sorvaisikin sileiksi niin peli ei ole täysin menetetty, uudelleenkierteistys on mahdollista?
Olisihan se tietysti mahdollista että löisi letkun käteen ja ja käskisi kylmämikon vaihtaa mutta sen verran jo tuota kaiken sorttista ulkopuolista, maksullista huoltotoimenpidettä muutenkin tiedossa että jossain olisi hyvä päästä säästämään.
Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Kuten kirjoitit, letkun kiinnitysmutteri on todennäköisesti juuttunut lauhduttimen nippaan totaalisesti ja nipasta tulee kierteet mutterin mukana. Lämmittäminen voi auttaa vähän mutta tuskin riittävästi.
Yrittäisin halkaista sen mutterin dremelin laikalla ja kuoria sen pala kerrallaan pois siitä kennon nipan päältä, nipan kierteitä tietysti varoen.
Yrittäisin halkaista sen mutterin dremelin laikalla ja kuoria sen pala kerrallaan pois siitä kennon nipan päältä, nipan kierteitä tietysti varoen.
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Itselläni oli tänään juuri lauhduttimen vaihto, mikä ei sitten mennyt iha nappiin mutta yläpään mutteri aukesi ihan ilman mukinoita, isommalla avaimella pitää lauhduttimen päästä kiinni ja hiljakselleen lähti avamaan mutteria niin tuli nätisti.
Alapää ei sitten mennytkään niin hyvin, putki lähti pyörimään mutterin mukana joten täytyi tongeilla varovasti koittaa pitää putkea paikallaan ja samalla vääntää mutteria.. kyllä se ajan kanssa lähti mutta aika raiskatun näköinen siitä tuli.
Uuden vanhan lauhduttimen asennus ei sitten sujunut alkuunkaan kun sain korkattua lauhduttimen kierteen alapäästä... Jälkiviisaana kun miettii nii parikin juttua mitä olisi voinut tehdä paremmin.
No mutta uutta vanhaa lauhdutinta etsintään tai joku korjaus nykyiseen..
Alapää ei sitten mennytkään niin hyvin, putki lähti pyörimään mutterin mukana joten täytyi tongeilla varovasti koittaa pitää putkea paikallaan ja samalla vääntää mutteria.. kyllä se ajan kanssa lähti mutta aika raiskatun näköinen siitä tuli.
Uuden vanhan lauhduttimen asennus ei sitten sujunut alkuunkaan kun sain korkattua lauhduttimen kierteen alapäästä... Jälkiviisaana kun miettii nii parikin juttua mitä olisi voinut tehdä paremmin.
No mutta uutta vanhaa lauhdutinta etsintään tai joku korjaus nykyiseen..
9000 cs 2.3T -92
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Mites, uskaltaako tuota lähteä kokeilemaan asenteella "sen kyllä tuntee jos se lähtee nätisti" vai kertooko vasta lopputulos miten kävi? Mitäs teit näin jälkiviisaana väärin?jus kirjoitti:Uuden vanhan lauhduttimen asennus ei sitten sujunut alkuunkaan kun sain korkattua lauhduttimen kierteen alapäästä... Jälkiviisaana kun miettii nii parikin juttua mitä olisi voinut tehdä paremmin.
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Sehän se onkin kun ei voi tietää lähtikö ne kierteet nipasta mutterin mukana pyörimään jo heti ekalla kun saa mutterin liikahtamaan. Voi vaikuttaa siltä että kivastihan se lähti aukeamaan, ei voi erottaa onko se himpun kankea sen takia että kierteet on vähän hapettuneet vai sen takia että mutterin sisälle irronneet kierteet laahaa nipan jämiä vasten.
Jos lukkopelti ja muut kennot ei olisi tiellä, kierrettä voisi hekistellä lämmön ja irrotusöljyjen ohella mekaanisesti, massiivinen vastine mutterin toiselle puolelle ja napakasti iskuja mutterin vastakkaiselle sivulle. Toistaen joka suunnalta. Näin se onnistuisi jos tilaa olisi...
Jos lukkopelti ja muut kennot ei olisi tiellä, kierrettä voisi hekistellä lämmön ja irrotusöljyjen ohella mekaanisesti, massiivinen vastine mutterin toiselle puolelle ja napakasti iskuja mutterin vastakkaiselle sivulle. Toistaen joka suunnalta. Näin se onnistuisi jos tilaa olisi...
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
No sanotaan näin että jos se mutteri on auetakseen ni se aukeaa suhteellisen pienellä voimalla
Jos tulee tunne että nyt joku antaa periksi niin luultavasti joku antaa periksi. Mutta täytyy vaan pitää toisella lenkillä siitä lauhduttimesta kiinni ja hiukan vastaan ettet ala sitä pelkkää mutteria yksinään vääntää.
Mutta omiin virheisiin niin en puhdistanut kierrettä ja liian hätäinen kiristys. Maltti on valttia tässäkin.
Ja kompatakseni jus:ia niin en nyt enää muista millä korkeudella se yläpään letku oli mutta eikös etusäleikön ja vaikka sen muovilirpakkeen puskurin alta irroittamalla pääse aika lähelle föönin kanssa?
Jos tulee tunne että nyt joku antaa periksi niin luultavasti joku antaa periksi. Mutta täytyy vaan pitää toisella lenkillä siitä lauhduttimesta kiinni ja hiukan vastaan ettet ala sitä pelkkää mutteria yksinään vääntää.
Mutta omiin virheisiin niin en puhdistanut kierrettä ja liian hätäinen kiristys. Maltti on valttia tässäkin.
Ja kompatakseni jus:ia niin en nyt enää muista millä korkeudella se yläpään letku oli mutta eikös etusäleikön ja vaikka sen muovilirpakkeen puskurin alta irroittamalla pääse aika lähelle föönin kanssa?
9000 cs 2.3T -92
Re: Ilmastoinnin kompuran ja lauhduttimen välisen letkun vaihto
Itsellä irtosi nätisti. Nihkeähän se oli pyöritellä, mutta kierteet jäi. Toisaalta jos sen aikoo korjata, niin pakkohan se on avata.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.