Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Olen purkanut ainakin mielestäni kaikki pultit, jotka pitävät kytkinkoppaa/vaihdelootaa kiinni moottorissa. Eli ainakaan näkyvissä ei ole mitään mikä sitä enään pitäisi moottorissa kiinni, mutta ei irtoa millään helvetilläkään. Ainakaan ihmisvoimin pyörän kotelosta kampiakselin suuntaisesti vetämällä ei liiku kuin pari milliä. Rengasraudallakin olen kokeillut suostutella lohkon ja kytkinkopan välistä, mutta tolkullisella voimankäytöllä ei tapahdu mitään.

Onko siellä jossain piilopaikoissa jtn pultteja tms.

Vai mikä sitä pitää niin perkeleesti kiinni ? Ideoita
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Kai startti on irti? Onko laatikko ja moottori molemmat kannatuksessa? Siellä moottorin takapuolellakin tais olla joku pultti, minkä auki saamiseksi piti muistaakseni öljynsuodatin irrottaa 88 vuotisessa. Jossain vaiheessa suodatin siirty sinne helpompaan paikkaa moottorin alle.
9000 aero -97, 9000 cde -96
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Starttimoottori on irroitettu. Tässä mallissa ei varmasti ole öljynsuodattimen luona pultteja, jotka pitäisivät kiinni vaihdelaatikkoa kun öljynsuodatin on aivan eri puolella konetta mitä vaihdelaatikko.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

startin alta irrotettu pultti? Oisko ollu 15mm kannalla.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Irti on se pultti startin alta.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vaihdelaatikolle menevä nivelkin jumittaa melkoisesti jos ei ole irti. Irroitin lauantaina omasta tonnaristani laatikon ja kytkimen. Meinasi unohtua tuo nivel:)
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ainakin vm 95 eteenpäin manuaali laatikoissa on etu ja taka puolella ohjuriholkit, jotka pureutuvat tosi tiukkaan. Holkit on piilossa eikä niihin pääse suoraan lyömään.

Aluksi puupalikan/vasaran avulla iskuja laatikon reunaan moottorin päädystä ulospäin. Ellei auta niin vasaralla naputtelua sopivaan kohtaan. Kun tulee rakoa, niin varovaista kampeamista ja irrotusspraytä holkkien kohdille.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onhan se alapelti irti ettei kanita (vauhtipyöränsuoja)?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko se pelti mahdollista muka irroittaa sieltä välistä irroittamatta itse laatikkoa ? Pitääkö se malja johon vetoakselin sisempi pää tulee niin jotenkin irroittaa ennen kun laatikko tulee ? Ja siellä vetoakselin maljan taustapuolella on kiinni hiukan suuremmanpuoleinen putki jota ei näytä olevan mahdollista erikseen irroittaa ennen kun laatikko on irronnut. Voiskos se kanittaa sieltä yms.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tarkoitatko sitä väliputkea, joka on laatikon ja hantin puoleisen vetarinmaljan välissä?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Juu siitä taitaa olla kysymys.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja mestari »

sietää tarkastaa vetarin maljojen laakerit ja o renkaat samalla.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko se pelti mahdollista muka irroittaa sieltä välistä irroittamatta itse laatikkoa?
Niin joo tuo oli pitkis, olikohan siinä joku robleema? Lyhytlohkossa irtoaa kyllä.
Pitääkö se malja johon vetoakselin sisempi pää tulee niin jotenkin irroittaa ennen kun laatikko tulee ? Ja siellä vetoakselin maljan taustapuolella on kiinni hiukan suuremmanpuoleinen putki jota ei näytä olevan mahdollista erikseen irroittaa ennen kun laatikko on irronnut. Voiskos se kanittaa sieltä yms.
Itse maljaa ei tarvitse irroittaa, vetari toki pitää maljasta ainakin ottaa pois tai kokonaan tieltä. Sille putkelle ei tarvise tehdä mitään, siellä kulkee väliakseli jossa boorit(itse putki vaan suoja). Se jää sinne, tulee mukana tai tippuu maahan kun vedät laatikon pois.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ongelmia vaihdelaatikon irroituksessa

Viesti Kirjoittaja samsikki »

j0ne kirjoitti:Sille putkelle ei tarvise tehdä mitään, siellä kulkee väliakseli jossa boorit(itse putki vaan suoja). Se jää sinne, tulee mukana tai tippuu maahan kun vedät laatikon pois.
Tai sitten jumittaja on juurikin kuivuneet "liimavaseliinit" omaava väliakseli. Jos se laatikko ei vetämällä lähde kun kaikki pultit ja ohjuritappien mutterit irti, niin pientä naputtelua tosiaan laatikon reunoihin. Samalla tarkkailee ettei se väliakseli vain ole jumittava paikka.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Vastaa Viestiin