Tonnarin kansipahvin kestävyydestä
Näytti olevan myös GM900:sen WISissä tuo ohje ja taitaa olla uusimmassa 9-5:nkin WISissä? Tuskin ovat huonoksi havainneet tuota kiristystoimenpidettä.
Saabin 16V kansi on kyllä aika vääntöjäykkä, eikait niitä tarvitse plaanata kuin jos on syöpymiä?
Saabin 16V kansi on kyllä aika vääntöjäykkä, eikait niitä tarvitse plaanata kuin jos on syöpymiä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnarin kansipahvin kestävyydestä
kilo kirjoitti:Onko kellään tietoa kuinka pitkään kestää kansipahvi kun se vuotaa jäähdytysnestettä lohkon kupeelle pakosarjan puolelta ?
moottori on 2.0 L 16v![]()
[edit: Subject! -Jope]
Onko neljään vuoteen asiat muuttuneet.
Kansi vuotaa hieman pakosarjan ja vaihteiston puolelta nurkasta. Talvella enemmän ja nyt vain hieman kosteana. Ei paineita paisuntaan. Ei värieroa tulpissa. Ei käyntihäiriöitä.
Jälkikiristänkö ?
Joku ehdotti kiristämään suoraan 15 astetta kiristystaulukon järjestyksessä.
Täällä neuvottu aikaisemmin avaamaan pultit yksi kerrallaan >kiristämään esimäiseen kiristysmomenttiin ja sitten taulukon ohjeen mukaan järjestyksessä lopulliseen tiukkuuteen.
Tietenkin järkevintä olis vaihtaa tiiviste ihan oikeasti.
Auto -94 CS 2,0 16 vapari ajettu 276 000
Re: Tonnarin kansipahvin kestävyydestä
noh tuota..
tonnareissakin on sitten kahta eri kannenpulttia. toinen on venyvä ja toinen ei. periaatteessa noita venyviä pultteja ei ole tarkoituskaan kiristellä. Noita vanhoja ei venyviä taas saattaa olla hyvä kiristellä. Eikä pidä ymmärtää väärin. vuotavaa pahvia ei kokemukseni mukaan saa korjattua kiristämällä. häiritsevän vuodon voi saada näkymättömiin tai jopa joksikin aikaa loppumaan. Jos kansipahvi vuotaa, kannattaa vaihtaa se pahvi. siis jos on kyseessä pitoauto.. tämähän ei päde Raneihin, eikä sen paremmin merkkihuoltoihin.
Venyvän kannenpultin toiminta perustuu siihen, että se alkuun kiristettäessä esijännittyy. Venymätön pultti ei samassa mittakaavassa esijännity, eli kansipahvin painuessa kansi saattaa jäädä löysälle. Itsellä ei ole koskaan kannentiivisteet porsineet, kun tuo uudelleenkiristys tehdään heti ensimmäisen koneen lämmityksen jälkeen, eli heti kun pahvi on ensimmäisen kerran saanut lämpöä. tämän teen myös venyvillä pulteilla. Joskus "ennenvanhaan" kiristysohje oli muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Tästä on kait jo luovuttu, koska silloin kansi on jo todennäköisesti vuotanut ja tiiviste piloilla.
Minä kannatan tuota saabin vanhaa 8-venttiilisen koneen kiristysohjetta. auto käytetään tyhjäkäynnillä lämpimäksi = flekti pyörähtää, sammutetaan, annetaan jäähtyä ja sitten kiristetään se viimeinen vaihe. en muista momentteja, etsin ohjeen taas kun sitä tarvitsen.
Tämä on korjaamolla opittua tietoa, ei kirjaoppia, eikä sen paremmin absoluuttista totuutta. Näin minä nyt vaan asian olen todennut.
Kerran hikoillut pahvi todennäköisesti hikoilee uudelleen, koska pahvi itsessään on tosiaan "pahvia" eli, ei varsinaisesti kestä vettä.
tonnareissakin on sitten kahta eri kannenpulttia. toinen on venyvä ja toinen ei. periaatteessa noita venyviä pultteja ei ole tarkoituskaan kiristellä. Noita vanhoja ei venyviä taas saattaa olla hyvä kiristellä. Eikä pidä ymmärtää väärin. vuotavaa pahvia ei kokemukseni mukaan saa korjattua kiristämällä. häiritsevän vuodon voi saada näkymättömiin tai jopa joksikin aikaa loppumaan. Jos kansipahvi vuotaa, kannattaa vaihtaa se pahvi. siis jos on kyseessä pitoauto.. tämähän ei päde Raneihin, eikä sen paremmin merkkihuoltoihin.
Venyvän kannenpultin toiminta perustuu siihen, että se alkuun kiristettäessä esijännittyy. Venymätön pultti ei samassa mittakaavassa esijännity, eli kansipahvin painuessa kansi saattaa jäädä löysälle. Itsellä ei ole koskaan kannentiivisteet porsineet, kun tuo uudelleenkiristys tehdään heti ensimmäisen koneen lämmityksen jälkeen, eli heti kun pahvi on ensimmäisen kerran saanut lämpöä. tämän teen myös venyvillä pulteilla. Joskus "ennenvanhaan" kiristysohje oli muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Tästä on kait jo luovuttu, koska silloin kansi on jo todennäköisesti vuotanut ja tiiviste piloilla.
Minä kannatan tuota saabin vanhaa 8-venttiilisen koneen kiristysohjetta. auto käytetään tyhjäkäynnillä lämpimäksi = flekti pyörähtää, sammutetaan, annetaan jäähtyä ja sitten kiristetään se viimeinen vaihe. en muista momentteja, etsin ohjeen taas kun sitä tarvitsen.
Tämä on korjaamolla opittua tietoa, ei kirjaoppia, eikä sen paremmin absoluuttista totuutta. Näin minä nyt vaan asian olen todennut.
Kerran hikoillut pahvi todennäköisesti hikoilee uudelleen, koska pahvi itsessään on tosiaan "pahvia" eli, ei varsinaisesti kestä vettä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.