Tonnarin kansipahvin kestävyydestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jes^^ Juurikin noin. Ajattelin muunmerkkistä konetta aikaisemmassa viestissä..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Näytti olevan myös GM900:sen WISissä tuo ohje ja taitaa olla uusimmassa 9-5:nkin WISissä? Tuskin ovat huonoksi havainneet tuota kiristystoimenpidettä.
Saabin 16V kansi on kyllä aika vääntöjäykkä, eikait niitä tarvitse plaanata kuin jos on syöpymiä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ilemar
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 21:47

Re: Tonnarin kansipahvin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja ilemar »

kilo kirjoitti:Onko kellään tietoa kuinka pitkään kestää kansipahvi kun se vuotaa jäähdytysnestettä lohkon kupeelle pakosarjan puolelta ?
moottori on 2.0 L 16v :roll: :?:

[edit: Subject! -Jope]


Onko neljään vuoteen asiat muuttuneet.

Kansi vuotaa hieman pakosarjan ja vaihteiston puolelta nurkasta. Talvella enemmän ja nyt vain hieman kosteana. Ei paineita paisuntaan. Ei värieroa tulpissa. Ei käyntihäiriöitä.

Jälkikiristänkö ?
Joku ehdotti kiristämään suoraan 15 astetta kiristystaulukon järjestyksessä.
Täällä neuvottu aikaisemmin avaamaan pultit yksi kerrallaan >kiristämään esimäiseen kiristysmomenttiin ja sitten taulukon ohjeen mukaan järjestyksessä lopulliseen tiukkuuteen.
Tietenkin järkevintä olis vaihtaa tiiviste ihan oikeasti.

Auto -94 CS 2,0 16 vapari ajettu 276 000
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tonnarin kansipahvin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

noh tuota..

tonnareissakin on sitten kahta eri kannenpulttia. toinen on venyvä ja toinen ei. periaatteessa noita venyviä pultteja ei ole tarkoituskaan kiristellä. Noita vanhoja ei venyviä taas saattaa olla hyvä kiristellä. Eikä pidä ymmärtää väärin. vuotavaa pahvia ei kokemukseni mukaan saa korjattua kiristämällä. häiritsevän vuodon voi saada näkymättömiin tai jopa joksikin aikaa loppumaan. Jos kansipahvi vuotaa, kannattaa vaihtaa se pahvi. siis jos on kyseessä pitoauto.. tämähän ei päde Raneihin, eikä sen paremmin merkkihuoltoihin.

Venyvän kannenpultin toiminta perustuu siihen, että se alkuun kiristettäessä esijännittyy. Venymätön pultti ei samassa mittakaavassa esijännity, eli kansipahvin painuessa kansi saattaa jäädä löysälle. Itsellä ei ole koskaan kannentiivisteet porsineet, kun tuo uudelleenkiristys tehdään heti ensimmäisen koneen lämmityksen jälkeen, eli heti kun pahvi on ensimmäisen kerran saanut lämpöä. tämän teen myös venyvillä pulteilla. Joskus "ennenvanhaan" kiristysohje oli muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Tästä on kait jo luovuttu, koska silloin kansi on jo todennäköisesti vuotanut ja tiiviste piloilla.

Minä kannatan tuota saabin vanhaa 8-venttiilisen koneen kiristysohjetta. auto käytetään tyhjäkäynnillä lämpimäksi = flekti pyörähtää, sammutetaan, annetaan jäähtyä ja sitten kiristetään se viimeinen vaihe. en muista momentteja, etsin ohjeen taas kun sitä tarvitsen.

Tämä on korjaamolla opittua tietoa, ei kirjaoppia, eikä sen paremmin absoluuttista totuutta. Näin minä nyt vaan asian olen todennut.
Kerran hikoillut pahvi todennäköisesti hikoilee uudelleen, koska pahvi itsessään on tosiaan "pahvia" eli, ei varsinaisesti kestä vettä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin