9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kylmämies
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 16:09

9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kylmämies »

Kysymyksellähän märkäkorvat aina aloittaa :D . Tulossa 1. Saab perheeseen, tyttären käyttöön. Haen auton juhannusviikolla Munchenistä, mutta sillä pitäisi pärjätä vajaan parin viikon reissu euroopassa ennen Suomeen tuloa.

Pää on pyörällä foorumin lueskelun myötä ja tuli mieleen pyytää raadilta varaosa- ja tsekkilistaa sellaisten juttujen varalta, jotka saattaisivat jättää matkalle.

Mikäs se sytkäkasetti vaimikäsenytoli, mitä muuta mahdollisesti matkaan? Autolla ajettu 180tkm, 1.omistaja ja huoltokirja näytti olevan leimoja täynnä...Joten tarkoitus oli vaihtaa vain öljyt ja suodatin ja sen jälkeen kovaa ajoa??

Neuvoista kiittäen.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mahdoton tähän on tarkasti vastata, mutta jos haluaa välttämättä niitä osia ottaa niin itse ottaisin jotenkuten seuraavassa järjestyksessä: Moottoriöljy, sytkäkasetti, tulpat, tehostinöljy, bensapumppu, asentoanturi.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Kylmämies
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 16:09

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kylmämies »

KAPU2 kirjoitti:Mahdoton tähän on tarkasti vastata, mutta jos haluaa välttämättä niitä osia ottaa niin itse ottaisin jotenkuten seuraavassa järjestyksessä: Moottoriöljy, sytkäkasetti, tulpat, tehostinöljy, bensapumppu, asentoanturi.
Mistäs tämmötti newbie tietää oikean sytkäkasetin tyypin? Öljyjä ja tulppia on varmaan saksanmaallakin, ehken niitä koneeseen ota mukaan. Asentoanturille täytyy varmaan käyttää hakua. Onkos toi bensapumppu iso/kallis mötikkä?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Niitä on kahta tyyppiä, punainen ja musta. Punainen käy ysitonttuun. Ei oo bensapumppu iso eikä kallis.. alle satasen.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Käyttäjätunnus
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 12:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Käyttäjätunnus »

Suosittelisin kaikista tärkeimpänä tarvikkeena malttia.
Turboahdettu moottori kertoo mielellään riittämättömästä polttoaineen saannista käyttäen viestintävälineinä esim. sulaneita mäntiä.
Autobaanalla on varsinkin kesällä helppo kuormittaa moottoria pidemmänkin aikaa sellaisella tasolla että lämpö alkaa tuoda potentiaalisia ongelmakohteita esille.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja mestari »

noilla spekseillä en ottas mitään muuta kuin lompsan mukaan reissuun. yleensä tonnarit on siellä jo kestotestattu moottoritiellä riittävästi joten karstoja ei ainakaan ole koneissa, itse vaihtaisin ainakin lootajölyt heti enne kaupan tekoa ja siinä jölyjä valutellessa ja sen ulostulevaa määrää arvioitaessa on sitten hyvä alkaa tinkii.
samalla tulee tarkastettua vetarien kumit sekä kampiakselin stefojen pitävyys :D

mikä luonnollisesti vaikuttaa hintaan..meinaan jos huomauttamista löytyy, mutta nuilla kilometreillä ei luulisi olevan.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kylmämies
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 16:09

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kylmämies »

Tinkiminen voi olla työn takana, sen verta tarkka oli myyntikuvaus ja hinta pieni... Myyjä vaikuttaa normaalilta saksalaiselta "millivillelltä", autosta kaikki paperit tallessa ja leimoja siellä täällä, huoltokirjan sanottiin olevan aukoton.

Eli milläs kilometreillä noi lootaöljyt yleensä vaihdellaan, jos päätän siltä osin luottaa huoltokirjaan??
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kylmämies kirjoitti:Eli milläs kilometreillä noi lootaöljyt yleensä vaihdellaan, jos päätän siltä osin luottaa huoltokirjaan??
Ei millään kilometreillä, paitsi jos on automaatti, jonka öljynvaihtoväliä en muista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos manuaali niin ei huolto-ohjelman mukaan millään, öljyt kestää lootan eliniän ;)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Kylmämies
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 16:09

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kylmämies »

Keppivaihteinenhan se ja kun öljyt on teknisesti loppu, niin on lootakin :lol: No mites usein foorumin ekspertit vaihtelee lootaöljyjä noin "varmuuden vuoksi"??
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Manuaalinkaan lootaöljy ei ole ikuista, eiköhän se kannata vaihtaa esim. muutaman vuoden tai 50-100tkm välein riippuen vähän käytöstä.

Syy huolto-ohjelmasta puuttumiseen on näennäisten huoltokulujen alentaminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Experteistä en tiedä, itse vaihdan vuoden parin välein.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja J.N »

Edullista liejua vaihdella vaikka kerran vuoteen, tai kerran kahteen vuoteen auton käyttöasteesta riippuen kilometreihin katsomatta.

Askin kahinoita (lähinnä 3:sen ja 5:sen) kannattaa kuunnella tarkalla korvalla kevyissä vedoissa ja moottorijarrutuksissa.
#3418
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Kaikki edellä mainitut ja etukäteen hankitut osat tulevat kuitenkin käyttöön viimeistään 250 000 km kohdalla. Siispä ei mene rahat hukkaan.

Ja se vaihdeloota... Omassa ensimmäinen toimi aika hyvin, kunnes rattaa pykivät ulos. Toinen (saksasta tuotu käytetty) kosahti viime viikolla. Kolmonen esim. vinkui ihan huolella ja pakin synkroni rikki. Ensi viikolla vaihdetaan seuraava.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Kylmämies
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 16:09

Re: 9000 CS 2,0t -97 haku Saksasta, mitä osia Suomesta mukaan?

Viesti Kirjoittaja Kylmämies »

Menisköhän uusi loota käsimatkatavarana lentokoneessa :lol:

Kiitos vinkeistä kaikille, laitanpa varmaan ensi viikon torstaina foorumille viestiä saksasta, että tuliko mämmiä käden täydeltä tai että mites tästä tehdään CSE AERO??
Vastaa Viestiin