Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Siis pitää suurin piirtein olla kun flekti kytkeytyy päälle klo:9 paikkeilla vai vähän ylikin, koitin haulla tietoa, mutta löysin osviittaa vain asteista ja lämpömittari pitäisi olla kunnossa.

Auto oli siis toi 2.3T ilmastoinnilla, joka ei kylläkään tällä hetkellä toimi.
Saab 9-5 A 2.3t stw
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kuulostaa normaalilta. Auton ollessa kunnossa mittari pysyy hyvin lähellä yhdeksää.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

KAPU2 kirjoitti:Kuulostaa normaalilta. Auton ollessa kunnossa mittari pysyy hyvin lähellä yhdeksää.
Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.

Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Saab 9-5 A 2.3t stw
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

TurboTurpa kirjoitti: Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.

Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Just vaihdoin omaan tonnariini syylärin ja anturin johtoliitosta avatessa yksi kolmesta pinnistä hajosi, oli pahasti hapettunut. Eli se johtoliitos kannattanee tarkistaa ekana ja kokeilla siitä yhdistämällä että flekti lähtee pyörimään molemmilla vaiheilla. Tietty pitänee olla releet paikoillaan.

Ja mitä flektin pyörimiseen tulee, niin mulla lähtee jotai about klo 10 pyörimään eka vaihe, joten siihenkin vaaditaan kylmäpäisyyttä. :) mulla oli eka vaihe pimeenä, toinen vaihe lähtee kyllä todella "myöhään" päälle. Vika oli nimenomaan tuossa anturin johtoliitoksessa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

saba2,1 kirjoitti:
TurboTurpa kirjoitti: Mulla on vain se rele systeemit pois käytöstä jostain syystä ja koitin hommata releet paikoilleen niin ei flekti kytkeytynyt päälle vielä vaikka viisari oli siinä klo 9-10 paikkeila, enkä viittinyt kauempaa käyttää autoa ettei ala keittään ja tule muita ongelmia, joten laitoin hyppylangan takaisin sulakkeelta muistaakseni releen E.n liittimeen, jolloin flekti alkaa pyöriin heti kun virrat laittaa päälle vaikka auto on kylmä ja pyörii kunnes katkaisen virran.

Ps: Oliskos mahdollisesti vikaa antura puolella, joka on syylärissä ja josta lähtee ne kolme johtoa siis ilmeisesti se on kaksi vaiheinen anturi, tällä hetkellä siis on nuo molemmat releet pois käytöstä ja vain kytketty tolla hyppylangalla sulakkeelta josta tulee virtaa kun virrat on päällä, tonne releen E paikalle joka kytkee flektin päälle suoraan heti välittömästi.
Just vaihdoin omaan tonnariini syylärin ja anturin johtoliitosta avatessa yksi kolmesta pinnistä hajosi, oli pahasti hapettunut. Eli se johtoliitos kannattanee tarkistaa ekana ja kokeilla siitä yhdistämällä että flekti lähtee pyörimään molemmilla vaiheilla. Tietty pitänee olla releet paikoillaan.

Ja mitä flektin pyörimiseen tulee, niin mulla lähtee jotai about klo 10 pyörimään eka vaihe, joten siihenkin vaaditaan kylmäpäisyyttä. :) mulla oli eka vaihe pimeenä, toinen vaihe lähtee kyllä todella "myöhään" päälle. Vika oli nimenomaan tuossa anturin johtoliitoksessa.
Okei taytyy tsekata.

Kiitti vain tiedoista
Saab 9-5 A 2.3t stw
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Viimeisimmässä ysitontussa jonka hankin (toukokuussa) oli myös fläktin kanssa ongelmia. Vika löytyi anturin johdosta. Huolimatta siinä olevassa erillisestä lämpösuojasta (punainen) oli johdot sen sisällä ottaneet hieman kipeää. Kuori hapertunut ja langat poikki. Syylärin alla kulkeva johtonippu on myös usein aika haperoa ja mahdollinen vikapaikka.

Kaverin ysitonttuun piti kerran tehdä viritys kun fläkt ei lähtenyt pyörimään (anturi oli hengetön eikä ollut aikaa sen paremmin ihmetellä). Laatikon pohjalta löytyi EXTRA-katkaisin ja kojetaulusta vapaa paikka, releeltä virta katkaisimelle ohittaen koko anturin. Fläktin sai manuaalisti päälle kun tarve vaati. Auttoi vähäksi aikaa kunnes kaveri pääsi varaosakaupoille ja anturin vaihtoon :D


Niin ja klikkaa tuolta oikeasta yläkulmasta Etsi, sitä kautta löytyy lisää infoa. Fläktin toimimattomuutta on ollut liikkeellä viime aikoina kun selaa viestiketjuja. Toivottavasti saat Saabin pian liikenteeseen :D
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Laitetaan nyt tänne kun osittain ainakin liittyy aiheeseen.
Eli tonnariin vaihdettiin vesipumppu, laturin hihna ja stefa. Kotiin ajellessa huomasin
että lämpömittari nousi ihan tappiin (mitä ei ole tehnyt koskaan)
Tarkemmin ottaen ei mittari ole noussut ikinä edes yli puolenvälin.
Tilapäinen toimintahäiriö? Tyyppivika eli roikkuva viisari joka korjaantui samalla :?:

Flekti siis pyörii kyllä ja paisuntasäiliössä on jäährytysnestettä riittävästi.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja mestari »

ilmalukko?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Koitin käyttää moottoria ilman paisuntasäiliön korkkia, mahd. ilmalukot pitäisi lähtee tollee?
Voiko vuotava paisuntasäiliön korkki päästää lämmöt tappiin, menee tosiaan ihan punaiselle
asti jos päästää.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja core2 »

Luultavasti "mestarin" mainitseva ilmalukko on lämpöpatterissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Eikö tällöin alavesiletkun tulisi pysyä viileänä? Kuumenee meinaan sekin ihan kunnolla.
Voiko olla yksinkertaisesti termari mennyt (about 2v vanha) tai lämpötila-anturi kenkkuilee?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jos lämmöt on tapissa niin keittääkö? Onhan anturin johto kunnolla kiinni eikä ota mistään maihin (maissa ollessa taitaa mennä tappiin).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Fruit »

j0ne kirjoitti:Jos lämmöt on tapissa niin keittääkö? Onhan anturin johto kunnolla kiinni eikä ota mistään maihin (maissa ollessa taitaa mennä tappiin).
hmm, toisaalta luulisi anturista johtuvan vian nostavan lämmöt heti tappiin? nyt ne nousee tasaisen tappavasti. ja myös laskee kun koneen sammuttaa ja antaa viilentyä niin lämpömittari laskee pikkuhiljaa.

edit: niin juu, en antanut koneen keittää vaan pysäytin ja sammutin kun meinas lämmetä liikaa.
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Laitetaampa jatkoa vielä, eli vaihdettu pakkasnesteet ja putsattukin järjestelmä.
Suurimman osan ajasta toimii normaalisti mutta sitten saattaa äkillisesti nousta neula ja
nousee tosiaan sinne punaiselle asti jos ei pääse heti tien sivuun. Nyt tuoreimmassa tapauksessa
kiehahti jo sen verran että paisarin kautta rupesi tulemaan yli. Ei vaikuttais olevan vuotoja missään, letkut vaihdettu ja termarikin tuntuisi toimivan normaalisti "laboratorio olosuhteissa".

Mikähän tässä nyt mättää?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Missä asennossa saabin moottorin lämpömittari ???

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vesipumppu on vaihdettu (ilmeisesti liikkeessä?) mutta vaihdettiinko varmasti juuri tuolla toisessakin ketjussa mainitut ne kolme O-rengasta samalla? Jos ei niin ne vanhat vuotaessaan voivat päästää ilmaa- ja ilmalukon järjestelmään, juuri kannessa ylimmässä vesitilan kohdassa sijaitsevan termostaatin taakse.

Termaria ei vaihdettu? 10-20€:n, ja etenkin juuri keittämiseen vaikuttavan osan vaihtaisin itse jo ihan vikojen poissulkemiseksi ja vianetsinnän helpottamiseksi.

Termostaatin ilmareikä varmasti yläasennossa?

Kuinka se termostaatti testattiin "laboratorio-olosuhteissa"? Lämpömittarin kanssa ja roikkuiko kattilassa narun päässä vapaasti vesitilassa vai makasiko kattilan pohjalla? Jälkimmäinen voi antaa väärän kuvan termostaatin toiminnasta. Oliko nyt paikoillaan olevassa termostaatissa pienintäkään merkkiä valkoisesta vahamaisesta aineesta termarin pinnoilla?

Etujalkatilojen lattiamattojen (sen auton "oman" kankaisen) alle vuotava ja vastaavasti ilmaa järjestelmään päästävä lämmittimen kenno voi tehdä toistuvia ilmalukkoja järjestelmään ilman että konehuoneen puolelta tarkasteltaessa olisi mitään tietoa vuodosta.

Jäähdytysjärjestelmä puhdistettiin, oliko siihen jotakin näkyvää tai haisevaa syytä? Esim. mustaa tai harmaata vaahtoa paisuntasäiliössä, pakokaasun hajua? Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia tai hajua auton käydessä?
Vastaa Viestiin