nykimistä ja takeltelua
nykimistä ja takeltelua
Pari päivää ollut tuommonen rapiat 400tkm ajettu automaattivaihteinen turbotonnari pihassa. Kaiken näköstä pientä tuossa on, mutta eniten hämmennystä on herättänyt vaiva, mikä tuntuu ilmenevän vain kovissa motarivauhdeissa, pienimmillään jo jossain satasen paikkeilla.
Vähän väliä tuntuu, että koneesta häviää veto. Tuntuu, että se ei varsinaisesti nyi vaan pikemminkin meinaisi sammua. Kun antaa tuommosen tilanteen tullen kaasua niin ihan kuin kone vähän hannaisi käskylle hetken aikaa vastaan ja sitten vasta innostuu. Pienen tovin päästä oire ilmaantuu uudelleen, oli ylä- tai alamäkeä tahi siitä väliltä. Mielikuvat väittäis, että oiretta on ilmaantunut lähinnä suht tyhjällä tankilla, liekö bensansaannissa vikaa? Löytyykö viisaammilta vastaavanlaista kokemusta?
Ylipäänsä kun lähtee kiihdyttämään, tuntuu lähtiessä vähäinen nykäisy, vauhdilla ja vaihteella ei tunnu olevan tässä väliä. Ei muuten, mutta pitäis keskiviikkona lähteä ajamaan pidempää reissua ja tällä hetkellä arveluttaa, että uskaltaako tuota veijaria ottaa matkakaveriksi ollenkaan...
Vähän väliä tuntuu, että koneesta häviää veto. Tuntuu, että se ei varsinaisesti nyi vaan pikemminkin meinaisi sammua. Kun antaa tuommosen tilanteen tullen kaasua niin ihan kuin kone vähän hannaisi käskylle hetken aikaa vastaan ja sitten vasta innostuu. Pienen tovin päästä oire ilmaantuu uudelleen, oli ylä- tai alamäkeä tahi siitä väliltä. Mielikuvat väittäis, että oiretta on ilmaantunut lähinnä suht tyhjällä tankilla, liekö bensansaannissa vikaa? Löytyykö viisaammilta vastaavanlaista kokemusta?
Ylipäänsä kun lähtee kiihdyttämään, tuntuu lähtiessä vähäinen nykäisy, vauhdilla ja vaihteella ei tunnu olevan tässä väliä. Ei muuten, mutta pitäis keskiviikkona lähteä ajamaan pidempää reissua ja tällä hetkellä arveluttaa, että uskaltaako tuota veijaria ottaa matkakaveriksi ollenkaan...
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: nykimistä ja takeltelua
Aika helppo olisi kokeilla auttaako täyteen tankkaaminen ongelmiin.
Jos autossa on bensapumppujärjestelmä erillisellä siirtopumpulla, siirtopumppu voi olla rikki. Silloin imuämpäriin varsinaisen pumpun ulottuville ei tule bensaa odotetulla tavalla.
Siirtopumpullisen mallin tunnistaa siitä että tankin kannen läpi menee pumpun vierestä sähköjohdot tankin sisään. Jos näin näyttää olevan, irrota varsinaiselle pumpulle mevevät johdot ja anna virtaa bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla sulaketaulusta. Jos ei kuulu siirtopumpun surina tankista, pumppuremppaa on luvassa.
Jos autossa on bensapumppujärjestelmä erillisellä siirtopumpulla, siirtopumppu voi olla rikki. Silloin imuämpäriin varsinaisen pumpun ulottuville ei tule bensaa odotetulla tavalla.
Siirtopumpullisen mallin tunnistaa siitä että tankin kannen läpi menee pumpun vierestä sähköjohdot tankin sisään. Jos näin näyttää olevan, irrota varsinaiselle pumpulle mevevät johdot ja anna virtaa bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla sulaketaulusta. Jos ei kuulu siirtopumpun surina tankista, pumppuremppaa on luvassa.
Re: nykimistä ja takeltelua
Jeps, tankki täyteen ja aamun ajoreissu sujui ilman edellämainittuja oireita, ajoittaista töksähtelyä kyllä tuntuu sittenkin. Tarkoitatko siirtopumpulla(vai varsinaisella?) sitä häkkyrää, joka hurisee takakontin puolella?
Vilkaisin huvikseni tankin kiinnitystäkin, oli aika kiintoisan näköinen, kuva kertonee kaiken tarpeellisen jahka joudan sellaisen ottamaan.
Vilkaisin huvikseni tankin kiinnitystäkin, oli aika kiintoisan näköinen, kuva kertonee kaiken tarpeellisen jahka joudan sellaisen ottamaan.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: nykimistä ja takeltelua
Sekä siirtopumppu että varsinainen ruiskupumppu ovat bensatankissa ja niiden ääni kuuluu takakontin suunnalla. Siirtopumppu on pienempi pumppu mustan imuämpärin kyljessä, varsinainen on isompi, tankin päälle näkyvän kumikauluksen keskellä.
Kuvia kaksipumppujärjestelmästä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Voihan olla että autossasi on yksipumppujärjestelmäkin, silloin ~mikään nyt kirjoittamani ei päde. Irrota takapenkin selkänoja ja takakontin pohjalevy niin näet millaiset systeemit siellä on. Kyseessä on kuitenkin allekirjoituksesi 9000 CD -88?
Vanhaa pumppukeskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=11223
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=19675
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p556212
Pieneen nypytykseen / kevyeen töksähtelyyn pintakaasulla voi auttaa sytytystulppien vaihto. Jos on DI, niin NGK BCPR7ES-11 on oikea valinta.
Kuvia kaksipumppujärjestelmästä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/bensapumppu/
Voihan olla että autossasi on yksipumppujärjestelmäkin, silloin ~mikään nyt kirjoittamani ei päde. Irrota takapenkin selkänoja ja takakontin pohjalevy niin näet millaiset systeemit siellä on. Kyseessä on kuitenkin allekirjoituksesi 9000 CD -88?
Vanhaa pumppukeskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=11223
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=19675
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p556212
Pieneen nypytykseen / kevyeen töksähtelyyn pintakaasulla voi auttaa sytytystulppien vaihto. Jos on DI, niin NGK BCPR7ES-11 on oikea valinta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: nykimistä ja takeltelua
Paljon kiitoksia näistä, käynpä tutkimaan mitä sieltä löytyy. Allekirjoituksen tonnarista on tosiaankin kyse. Tulpat on vissiin hiljattain vaihdettu, mutta en tiedä millaiset ovat - näihin seikkoihin vois varmaan verrattain laiskan kylmästarttauksenkin sitten liittää? Lähtee kyllä joka kerta käyntiin ja lämpimänä hyvinkin, mutta kylmänä startatessa nitkuttaa aikansa ennen kuin herää eloon.
Tulpanjohtojen kuosi oli myös tarkoitus katsoa, mutta enpä sitten muistanut.
Tulpanjohtojen kuosi oli myös tarkoitus katsoa, mutta enpä sitten muistanut.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: nykimistä ja takeltelua
Silloin kun mulla oli kasaritonnarista siirtopumppu rikki, niin auton käytös ei ollut niinkään nykimistä kuin täydellistä puutumista täyskaasukiihdytyksissä, jos tankki oli alle puolillaan. :-)
Jos sulla on tulpanjohdot oikeasti siinä autossa, niin älä sitten laita noita Juhan ehdottamia R-tulppia. Jos DI-kasetti löytyy tulppien päältä, niin sitten ne taas ovat ainoat oikeat tulpat.
Jos sulla on tulpanjohdot oikeasti siinä autossa, niin älä sitten laita noita Juhan ehdottamia R-tulppia. Jos DI-kasetti löytyy tulppien päältä, niin sitten ne taas ovat ainoat oikeat tulpat.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: nykimistä ja takeltelua
Jos on tulpanjohdot, niin sitten tulpiksi NGK BCP7ES tai BCP7EVX,
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1327
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1387
Tässä tapauksessa säädä tulppien kärkiväliksi 0,6 - 0,7 mm. Niiden DI:n kanssa käytettävien tulppien kärkiväli pitäisi olla jo valmiiksi 1,1 mm.
Pyörijä ja virranjakajan kansi on syytä tarkistaa = vaihtaa samassa yhteydessä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1327
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1387
Tässä tapauksessa säädä tulppien kärkiväliksi 0,6 - 0,7 mm. Niiden DI:n kanssa käytettävien tulppien kärkiväli pitäisi olla jo valmiiksi 1,1 mm.
Pyörijä ja virranjakajan kansi on syytä tarkistaa = vaihtaa samassa yhteydessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: nykimistä ja takeltelua
Ei ole vielä hajua onko johtoja vai ei - kun en niitä aiemman pikaisen vilkaisun myötä löytänyt niin veikkaanpa, että ei ole. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Puutuminen. Siinä se oiretta täydellisesti kuvaileva sana. Eiköhän se siirtopumppurempaksi sitten mene. Vähän on sellainen tunne, että taisi näissä kaupoissa päästä vähäsen omaa virtsaa omiin muroihin, mutta mikäs se sellainen Saab olis mitä ei sais olla kaiken aikaa puunaamassa...![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Puutuminen. Siinä se oiretta täydellisesti kuvaileva sana. Eiköhän se siirtopumppurempaksi sitten mene. Vähän on sellainen tunne, että taisi näissä kaupoissa päästä vähäsen omaa virtsaa omiin muroihin, mutta mikäs se sellainen Saab olis mitä ei sais olla kaiken aikaa puunaamassa...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: nykimistä ja takeltelua
mulla kans tonnari-87 turbo manuaali nykii 1000-3000rpm,sitkun rupeaa ahtamaan vetää tasasemmin mitänyt ahto heilahduksia tulee,ilmanmassamittarin pistoke irti ja ei toimi ollenkaan ja sammuilee,eli imm ok.
siinä imm:ssä on tasapää meisselille ruuvi sitä pyörittelemällä suuntaan tai toiseen ei tunnu olevan vaikutusta,missäkohtaa tuon ruuvin säädön kuulluu normaalisti olla?kumpaakaan suunta ei ole säätö rajoitusta.
ja kumpi syttyyksikkö käy tohon mun tonnariin mitämotonet myy?
syttyyksikkö näkyis olevan siinä kuskin umpion takana iskari kupin kuppeessa ja on bosch.
10-8002 Bosch/Hall
9000 Bosch jos Hall-anturi jakajassa, ei ECU-ohjattu 2,0/Turbo 85->87 on Hall-anturillisia, ei keskusyksikköä [1985-1987]
17.90 €
10-8012 Sytytyspääteaste Bosch
9000 Bosch jos moduli on pelkkä PÄÄTEASTE [1985-1998]
24.90 €
siinä imm:ssä on tasapää meisselille ruuvi sitä pyörittelemällä suuntaan tai toiseen ei tunnu olevan vaikutusta,missäkohtaa tuon ruuvin säädön kuulluu normaalisti olla?kumpaakaan suunta ei ole säätö rajoitusta.
ja kumpi syttyyksikkö käy tohon mun tonnariin mitämotonet myy?
syttyyksikkö näkyis olevan siinä kuskin umpion takana iskari kupin kuppeessa ja on bosch.
10-8002 Bosch/Hall
9000 Bosch jos Hall-anturi jakajassa, ei ECU-ohjattu 2,0/Turbo 85->87 on Hall-anturillisia, ei keskusyksikköä [1985-1987]
17.90 €
10-8012 Sytytyspääteaste Bosch
9000 Bosch jos moduli on pelkkä PÄÄTEASTE [1985-1998]
24.90 €
Re: nykimistä ja takeltelua
Ei välttämättä oikea johtopäätös - IMM toimii jotenkuten, mutta varmistua voit vain kokeilemalla varmasti ehjällä.saba T kirjoitti:mulla kans tonnari-87 turbo manuaali nykii 1000-3000rpm,sitkun rupeaa ahtamaan vetää tasasemmin mitänyt ahto heilahduksia tulee,ilmanmassamittarin pistoke irti ja ei toimi ollenkaan ja sammuilee,eli imm ok.
Laita pakokaasuanalysaattori kiinni auton pakoputkeen, laita auto tyhjäkäynnille ja säädä ruuvista kunnes päästöt alittaa autosi katsastusrajan.siinä imm:ssä on tasapää meisselille ruuvi sitä pyörittelemällä suuntaan tai toiseen ei tunnu olevan vaikutusta,missäkohtaa tuon ruuvin säädön kuulluu normaalisti olla?kumpaakaan suunta ei ole säätö rajoitusta.
Jos se on oikeasti 87 niin siinä pitäisi olla virranjakaja. Jos virranjakaja löytyy pellin alta, ota 10-8002.ja kumpi syttyyksikkö käy tohon mun tonnariin mitämotonet myy?
syttyyksikkö näkyis olevan siinä kuskin umpion takana iskari kupin kuppeessa ja on bosch.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: nykimistä ja takeltelua
tonnari lähtikin eilen aamulla käyntiin ilman mitään remonttia(kipinä hävisi edellisenä iltana).
omankinjärjen mukaan toi ylempi syttyboxi käy omaani(on virranjakaja jossa hall-anturi).
tuota imm:a vielä eilen kopeloin,mutta täytynee joko hankkia varmasti toimiva tai ostaa uusi.
onko näissä turbo saabeissa eroja tuon imm:n suhteen? mahdollisesti moottori ja vuosimalli eroja?vai pitääkö olla just tuo cc 2.0 turbo-87 kantturoilla?
paikallaan 0 280 212 005 imm
noita näkyy turboissa olevan ja varmasti vielä muitakin?
0 280 212 017
0 280 212 009
014 loppunen ilmeisesti vapari ja täten käymätön?
omankinjärjen mukaan toi ylempi syttyboxi käy omaani(on virranjakaja jossa hall-anturi).
tuota imm:a vielä eilen kopeloin,mutta täytynee joko hankkia varmasti toimiva tai ostaa uusi.
onko näissä turbo saabeissa eroja tuon imm:n suhteen? mahdollisesti moottori ja vuosimalli eroja?vai pitääkö olla just tuo cc 2.0 turbo-87 kantturoilla?
paikallaan 0 280 212 005 imm
noita näkyy turboissa olevan ja varmasti vielä muitakin?
0 280 212 017
0 280 212 009
014 loppunen ilmeisesti vapari ja täten käymätön?
Re: nykimistä ja takeltelua
Eroja on.saba T kirjoitti:onko näissä turbo saabeissa eroja tuon imm:n suhteen? mahdollisesti moottori ja vuosimalli eroja?vai pitääkö olla just tuo cc 2.0 turbo-87 kantturoilla?
Alumiinikuoriset käy sun autoosi. Vaparin ja turbon immut ovat keskenään riittävän samanlaiset, mutta alumiini- ja muovikuoriset eivät ole keskenään vaihtokelpoiset.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: nykimistä ja takeltelua
ok.löytyikin forumilta samalla numerosarjalla oleva immu,katotaan rupeeko paremmin toimimaan.
Re: nykimistä ja takeltelua
nykiminen loppui toisella immulla,nyt vetää nätisti
kiitos sauber ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)