forte

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: forte

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:Siinä oli se murtunut öljynippa...tarkemmin sanottuna se L-haarotin joka on siellä kulmassa. Mutta oliskohan sekin syynä kun paininkupit ovat niitä joustavia?
Taitaapa olla niinpäin että paremminkin syynä joustaviin eli sököihin kuppeihin on se murtunut liitin. Ei tarvitse kauaa kupin käydä ilman kunnollista öljynpainetta kun nokka jo hakkaa sen sisäosiltaan eli takaiskuventtiililtään rikki, eli siitä siis jousto ja meteli, nyt öljynpaine ei enää pysy kupissa ja välys kasvaa kalisevaksi.

Motonetissä kuppeja oli 18€/kpl, ja niitä löytyy kansalta kyllä käytettyinäkin, tuolla hyllyssä niitä on itselläkin muutama.
kaapisti9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: forte

Viesti Kirjoittaja kaapisti9000 »

Käytin sts:än litkua viikko sitten koneessa, paskaa ei irronnut paljoakaan. Kumma juttu kun laitoin uudet öljyt ineen niin ne ei mustunut heti. Öljy on siis vielänkin öljyn väristä eikä mustaa niinkuin ennen vaihdon jälkeen. Kone ei tosin naputtanut käsittellyä ennen ja vielä ei ole edes hajonnut.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: forte

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kaapisti9000 kirjoitti:Käytin sts:än litkua viikko sitten koneessa, paskaa ei irronnut paljoakaan. Kumma juttu kun laitoin uudet öljyt ineen niin ne ei mustunut heti. Öljy on siis vielänkin öljyn väristä eikä mustaa niinkuin ennen vaihdon jälkeen. Kone ei tosin naputtanut käsittellyä ennen ja vielä ei ole edes hajonnut.
No onneksi olkoon, sinulla taitaa sitten olla sisätiloiltaan puhdas :saab: moottori jota on huollettu aikanaan ja ajoissa niinkuin pitääkin.

Eikä se kaikista kauhupuheista huolimatta niinkään ennenkuulumatonta ole, tuossa puolimiljoonaa poljetussa turbotonnarissa öljyt eivät mustu havaittavasti kuin vasta ´bout tuhannen kilometrin jälkeen öljynvaihdosta, ja vanhassa Turbo8:ssa jonka kaverille myin, öljyt alkoivat mustua todenteolla vasta noin 3-4000km ajon jälkeen, ja kaveri epäilikin että kiertääköhän se öljy ollenkaan siellä koneessa. Kilometrejä myydessä oli noin 380 000. :lol:
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: forte

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Nostellaanpas tätä vanhaa ketjua.

Tarkoitus olisi tehdä tuollainen moottorinpesu samalla kuin tekee öljynvaihdon (auto on alkanut viedä öljyä ja tällä poissuljen jumittuneet männänrenkaat). Muutama kysymys on herännyt toimenpiteestä:

1. Tonnarini on automaatti. Jostain luin, että kaikkien automerkkien automaattilaatikoita ei kannata käyttää N:llä tai P:llä niin pitkää aikaa. Kuinkahan on Saabin laatikon kanssa?

2. Kannattaako pesun jälkeen huuhdella kone joillain halvoilla öljyillä ja vasta sitten vaihtaa pitkäaikaiset öljyt? Jos kannattaa, niin entäs suodattimen vaihto? Sen vaihdan tietenkin pitkäaikaisille öljyille, mutta entä vaihdanko huuhtelunkin jälkeen? Uudet öljyt tulee olemaan 5w/40.

3. Onko vanhalla öljyllä merkitystä, lähinnä että onko 0w/40 liian laihaa?

4. Purkin mukana ei tullut ohjeita, joten meneekö operaatio näin: 1. Forte -purkki öljyn sekaan. 2. Käytä konetta vapaalla 1500-2000rpm noin 15-30min. 3. Tee normaali öljynvaihto.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: forte

Viesti Kirjoittaja V-M »

ttk81 kirjoitti:Nostellaanpas tätä vanhaa ketjua.

Tarkoitus olisi tehdä tuollainen moottorinpesu samalla kuin tekee öljynvaihdon (auto on alkanut viedä öljyä ja tällä poissuljen jumittuneet männänrenkaat). Muutama kysymys on herännyt toimenpiteestä:

1. Tonnarini on automaatti. Jostain luin, että kaikkien automerkkien automaattilaatikoita ei kannata käyttää N:llä tai P:llä niin pitkää aikaa. Kuinkahan on Saabin laatikon kanssa?

2. Kannattaako pesun jälkeen huuhdella kone joillain halvoilla öljyillä ja vasta sitten vaihtaa pitkäaikaiset öljyt? Jos kannattaa, niin entäs suodattimen vaihto? Sen vaihdan tietenkin pitkäaikaisille öljyille, mutta entä vaihdanko huuhtelunkin jälkeen? Uudet öljyt tulee olemaan 5w/40.

3. Onko vanhalla öljyllä merkitystä, lähinnä että onko 0w/40 liian laihaa?

4. Purkin mukana ei tullut ohjeita, joten meneekö operaatio näin: 1. Forte -purkki öljyn sekaan. 2. Käytä konetta vapaalla 1500-2000rpm noin 15-30min. 3. Tee normaali öljynvaihto.
1. saabissa ei ongelmaa
2. ei välttämättä mutta ite tekisin niin. ei tarvi vaihtaa suodatinta vasta kuin varasinaiset ölkät sisällä
3. IMHO... kesällä on
4. jep (20min)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: forte

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

V-M kirjoitti: 1. saabissa ei ongelmaa
2. ei välttämättä mutta ite tekisin niin. ei tarvi vaihtaa suodatinta vasta kuin varasinaiset ölkät sisällä
3. IMHO... kesällä on
4. jep (20min)

V-M
Kiitos paljon vastauksista, vielä tuosta 3. kohdasta. Kysyin ehkä vähän huonosti, mutta tarkoitin että onko vanha 0w/40 liian laihaa tuohon pesuun? Kone lämpimänähän tuo pesu kuitenkin tehdään.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
saba T
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 22:16
Paikkakunta: nurmes

Re: forte

Viesti Kirjoittaja saba T »

ei sillä öljyllä ole väliä mitä käytät sen forten kanssa,eli laitat vaan vanhojen öljyjen sekaan ja käyttelyä,ite käytin välillä ihan reippaastikkin kierroksia ja tätä toimen pidettä olen tehnyt kaikissa autoissani ja ainakin niissä missä on hydrauli nostajat ovat nostajan olleet käsittelyn jälkeen uusilla öljyillä hiljasemmat ja pysyneet pidempään puhtaana,ite käytän mobil 5w-50.omissani olen tosin käyttänyt vastaavaa kuin forte,mutta periaate sama(omani ostin tokmannilta 375ml makso jotain 9e ja siitä laitoin vain puolet per kerta)myös pari/kolme desiä diisseliä öljyn sekaan ja käyttelyä puhdistaa moottoria turvallisesti.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: forte

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu... pesun kannalta ihan sama. Tarkoitin noin yleensä kesäkäyttöön varsinkin vähänkään vanhemmilla ja ajetuilla autoilla (lähemmäs 100tkm ajetuilla). Juu tiedän että liikaa yleistetty mutta vahva veikkaus että tuskin haittaakaan jos ajelee vähintään 5W öljyillä kesän.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: forte

Viesti Kirjoittaja jus »

ttk81 kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä tuollainen moottorinpesu samalla kuin tekee öljynvaihdon (auto on alkanut viedä öljyä ja tällä poissuljen jumittuneet männänrenkaat).
Liian ohuet öljyt (0W) ei pysy moottorissa, öljynkulutus lisääntyy.
Loppuunajetut öljyt (yli 10 tkm) ei pysy moottorissa, öljynkulutus lisääntyy.

Lyhyt pyöräytys fortella tai vastaavalla ei taida todella jumittuneita männänrenkaita herättää. Jonkunlaista käsitystä tilanteesta saat kun forte-läträyksen jälkeen ennen ajoöljyjen täyttöä kokeilet pysyykö desilitra polttoöljyä tai dieseliä männän päällä minuutin vai tunteja...

Omassa 500+ tkm ajetussa CC-tontussa ainakin tuntui sylinterit tyhjenevän vaikka ahkerasti täytti tulpanreikiä myöten. Useampi litra meni läpi samalla kun purin & putsasin paininkuppeja.

Ei se silti öljyä kuluta, 8000 - 10000 km vaihtovälin loppupuolella saa lisätä sen viimeisen puoli litraa mikä jäi öljynvaihdossa kanisteriin ja samalla valmistautua öljynvaihtoon.

Vrt. tuolla kuvattu pesuoperaatio: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: forte

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Nuo 0w öljyt on ennen kyllä pysynyt koneessa, siten että 10tkm aikana ei ole tarvinnut lisätä öljyä. Nyt keväällä auto on alkanut viemään öljyä sitten ihan reilusti 1,5l/1000km. Kylmänä ja varsinkin lämpimänä käynnistäessä pölläyttää savut, sekä ajossakin joskus.

Jos pesu ei auta niin sitten lisää tutkimuksia, varmaankin venttiilinvarrenkumit seuraavaksi vaihtoon, tietty turbo voi olla vielä yksi.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Vastaa Viestiin